Onlangs hebben we een huis gekocht dat we volledig gaan verduurzamen echter bij het extra aanbrengen van spouwmuurisolatie twijfel ik ivm het risico op vochtproblematiek. En de maatregelen die ik neem zijn wellicht al voldoende.
Huidige eigenschappen vrijstaande woning
- Bouwjaar 1987
- Oppervlakte 265m2
- Inhoud 780m3
- Ventilatiesysteem A (aan- en afvoer natuurlijk)
- hoofdverwarming beneden obv vloerverwarming (renovatie 2012), bovenverdieping radiatoren
Huidige isolatie
- Oud dubbel glas
- Dak opstalan spaanplaat rc-waarde 1.7
- Vloerisolatie 14cm (ivm renovatie 2012)
- Spouwmuur stiromat (?) 4cm
Te nemen maatregelen
- Glas vervangen voor HR++
- Dak: gipsplaten slopen 19cm gordingen opvullen met glaswol (Incl dampremmende folie) afwerking gipsplaat + stucwerk
- Gasketel vervangen voor lucht/water warmtepomp Nefit Compress 7400i monoblock 5.0 E met 300 liter warmwaterboiler tbv benedenverdieping
- Radiatoren bovenverdieping verwijderen en plaatsten Toshiba multisplit aircosysteem voor evt koel- en verwarmbehoefte bovenverdieping. Multisplit: RAS-4M27U2AVG met 4 wand modellen RAS-B10J2KVSG (op elke slaapkamer)
- Badkamer wordt vernieuwd en krijgt volledig water vloerverwarming
- Ventilatie: aanleggen wtw brinck Hr 400 flair 2.2
Onlangs sprak ik een schade-expert van Interpolis en hij raadde mij spouwmuurisolatie ten zeerste af omdat het vocht dan vanaf de gevel zo naar binnen kan trekken.
Wat zouden jullie t.a.v. de spouwmuurisolatie in deze casus doen en waarom wel/niet?
Huidige eigenschappen vrijstaande woning
- Bouwjaar 1987
- Oppervlakte 265m2
- Inhoud 780m3
- Ventilatiesysteem A (aan- en afvoer natuurlijk)
- hoofdverwarming beneden obv vloerverwarming (renovatie 2012), bovenverdieping radiatoren
Huidige isolatie
- Oud dubbel glas
- Dak opstalan spaanplaat rc-waarde 1.7
- Vloerisolatie 14cm (ivm renovatie 2012)
- Spouwmuur stiromat (?) 4cm
Te nemen maatregelen
- Glas vervangen voor HR++
- Dak: gipsplaten slopen 19cm gordingen opvullen met glaswol (Incl dampremmende folie) afwerking gipsplaat + stucwerk
- Gasketel vervangen voor lucht/water warmtepomp Nefit Compress 7400i monoblock 5.0 E met 300 liter warmwaterboiler tbv benedenverdieping
- Radiatoren bovenverdieping verwijderen en plaatsten Toshiba multisplit aircosysteem voor evt koel- en verwarmbehoefte bovenverdieping. Multisplit: RAS-4M27U2AVG met 4 wand modellen RAS-B10J2KVSG (op elke slaapkamer)
- Badkamer wordt vernieuwd en krijgt volledig water vloerverwarming
- Ventilatie: aanleggen wtw brinck Hr 400 flair 2.2
Onlangs sprak ik een schade-expert van Interpolis en hij raadde mij spouwmuurisolatie ten zeerste af omdat het vocht dan vanaf de gevel zo naar binnen kan trekken.
Wat zouden jullie t.a.v. de spouwmuurisolatie in deze casus doen en waarom wel/niet?