Toon posts:

[Zonnepanelen] op advies van adviseur minder panelen

Pagina: 1
Acties:

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 23:21
Beste Tweakers,

We zitten een beetje in een dilemma waar mijn partner en ik niet uitkomen. Nu hopen wij dat jullie ons kunnen helpen/adviseren.

Vorige jaar hebben wij een offerte getekend:
  • 13 stuks zonnepanelen DMEGC Solar 400 Wp PERC HC Mono Black
  • Omvormer SolarEdge SE 3500 1-fase HD-Wave
  • 13 stuks SolarEdge S440 Power Optimizer
De adviseur kwam na het tekenen even een check doen en zag dat 13 niet ging passen. Wij teleurgesteld maar hebben ons hierbij neergelegd.

Dus nieuwe offerte getekend:
  • 10 stuks zonnepanelen DMEGC Solar 400 Wp PERC HC Mono Black
  • Omvormer SolarEdge SE 3000 1-fase HD-Wave
  • 10 stuks SolarEdge S440 Power Optimizer
Afgelopen maandag zijn de 10 panelen geplaatst en toen hoorde wij van de installateurs dat er nog makkelijk 3 panelen bij kunnen en dat de adviseur die avond met ons contact op zal gaan nemen.

Nou dit is dus gebeurd en hij geeft netjes aan dat als wij erop staan dat de eerste offerte wordt nageleefd hij zijn best gaat doen om dit te realiseren. Wel vraagt hij aan ons om coulant naar hem te zijn omdat de omvormer die er nu hangt, niet meer als nieuw verkocht kan gaan worden.

Op dit moment (afgelopen 3 dagen) zie ik dat de panelen tussen de 5kwh en 7.5 kwh heeft opgebracht per dag.

Nu even wat extra gegevens:
Afgelopen jaar hebben wij 3000 kwh elektra verbruikt. We zijn met zn tweeën en hebben vorige jaar een badkamerverbouwing gehad. De verwachte opbrengt van 10 panelen gaat 2550 kWh zijn en met 13 gaat dit 3.300 kWh zijn.

Wat nog wel even belangrijk is om te vermelden. Als er een krachtiger omvormer geplaatst moet worden, dan moet er nieuwe bekabeling worden getrokken naar de meterkast. Zij hebben nu de wasmachine stopcontact omgebouwd en dus deze kabels gebruikt. Het is ons niet bekend hoe deze kabels naar de meterkast lopen en wij durven niet het risico te lopen dat bij het trekken van nieuwe kabels, de buis kapot getrokken gaat worden.

We koken op dit moment op gas maar zijn wel van plan om op korte termijn elektrisch te gaan koken.

Nu is de vraag die wij hebben en met het oog op de toekomst (mogelijk afbouwen/stoppen saldering). Is het verstandig om nu 13 nog te laten leggen of is het juist verstandig om het nu zo te laten.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-03 18:03
lekkere beunhazerij weer...

Hier op tweakers is iedereen het er altijd wel over eens: meer is altijd beter. Als je die 3 panelen erbij kunt krijgen voor het verschil tussen de offertes is dat (zonder de bedragen gezien te hebben) vrijwel zeker een no-brainer. Zo goedkoop kun je nóóit meer iemand voor 3 paneeltjes laten komen. Maar ik ben bang dat ze dat niet gaan doen voor je, gezien die man vindt dat jíj coulant moet zijn?

qua omvormer is er iig geen probleem, tot 3600W kan gewoon op een PV-verdeler.

• Jboy1991
mcDavid schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 23:34:
lekkere beunhazerij weer...

Hier op tweakers is iedereen het er altijd wel over eens: meer is altijd beter. Als je die 3 panelen erbij kunt krijgen voor het verschil tussen de offertes is dat (zonder de bedragen gezien te hebben) vrijwel zeker een no-brainer. Zo goedkoop kun je nóóit meer iemand voor 3 paneeltjes laten komen. Maar ik ben bang dat ze dat niet gaan doen voor je, gezien die man vindt dat jíj coulant moet zijn?

qua omvormer is er iig geen probleem, tot 3600W kan gewoon op een PV-verdeler.
Beunhaas ga ik ze niet noemen. Het contact met hen i erg fijn en ze zijn professioneel. Er is alleen bij de start verkeerd gemeten. Als we geen andere omvormer hoeven, dan hoeven we inderdaad alleen de panelen en optimizers te betalen. Alleen raden zij af om meer te plaatsen. Dit ivm mogelijk stopzetten saldering.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Jboy1991 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 23:14:
Het is ons niet bekend hoe deze kabels naar de meterkast lopen en wij durven niet het risico te lopen dat bij het trekken van nieuwe kabels, de buis kapot getrokken gaat worden.
Je hoeft niet bang te zijn voor het kapottrekken van een buis denk ik, die zijn best stevig. Het gaat er meer om of dikkere draden er doorheen passen. Bij 19mm kan dat wel, bij 16mm is het krap, vooral bij bochten.

Je hebt nu waarschijnlijk 2.5m2 draden, dat wordt dan 3x 4mm2 draden of een gecombineerde ronde kabel met mantel.

Aangezien je een omvormer voor 3500W hebt, zie ik eerlijk gezegd de noodzaak voor dikkere aders niet. 3600W kun je door 2.5mm2 sturen en meer ook nog voor de korte duur. Je hebt wel iets meer verlies als je dunne kabels gebruikt. Er zijn installateurs die daar niet eens op letten, vooral bij DC gebruiken ze bijvoorbeeld altijd 4mm2 terwijl 6 of 10mm2 beter zou zijn.

Edit: vraag ook eens waarom er een omvormer met een uitgangsvermogen van 3500W wordt gebruikt voor 5200 Wp aan panelen. Is een omvormer dichter bij 5200W niet beter?

[Voor 8% gewijzigd door mrmrmr op 19-03-2023 05:16]

Ophouden met stoken? Uitstekend plan! 23% van fijnstof is afkomstig van houtstook en er gaan veel mensen vroegtijdig dood. Het Luchtfonds zegt dit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:34
Zoals al eerder gezegd, meer is (meestal) beter.

Jullie denken zelf sterk aan de uitbreiding met 3 panelen, anders zou je hier deze vraag niet stellen ;)
Dan is het de vraag, hoe die uitbreiding het beste kan gaan, gezien de installatie en de (extra) kosten.

Je hebt voor 13 panelen echt een andere omvormer nodig. Die 3000 gaat tot ong 4600 Wp. Dat zijn 11 panelen. De 3500 omvormer heeft een max van ong. 5400Wp en een set van 13 x 400 is 5200 WP. Dan heb je 2 opties : hetzij 1 erbij voor 3 panelen, hetzij 1 grotere voor 13 panelen. Die 3500 uit jullie eerste offerte is rond de 200 euro duurder dan de geplaatste 3000 omvormer..

Let even op.. je offerte van 2022 was zeer waarschijnlijk nog met BTW vermeld, een factuur met datum van 2023 mag geen BTW meer vermelden.. die hoef je nu niet meer te betalen.

Heb je 2 betalingen gedaan, waarvan 1 offerte in 2022 en 1 factuur met datum 2023 in 2023, dan is de betaling van de BTW van 2022 nog terug te vragen. (aanmelden bij de belastingdienst kan in jullie geval waarschijnlijk nog tot 1 juni.. kijk dat even na, als dit voor jullie van toepassing is)

toevoeging : In sommige situaties is nog wel btw van toepassing : kijk dit altijd na voordat je een factuur of offerte ondertekent : https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen

Kijk ook naar je dak.. wil je ze op hetzelfde vlak hebben en gaat het om een plat dak? Of heb je een schuin dak en zou een deel van dat dak geschikt kunnen zijn om de laatste zon op te vangen, die eventueel door jullie 10 panelen niet opgevangen kan worden? Dat zou een overweging kunnen vormen, om die 3 panelen op een andere plek te plaatsen om stroom op te wekken. (Nu kun je alles nog salderen, over een aantal jaren is het puur direct verbruik en teruglever-vergoeding).

Als je rechtsbijstand hebt, zou ik die toch zeker even navragen, hoe e.e.a. juridisch zit met verkeerde adviezen. Mogelijk kan die niets voor je betekenen, omdat je die tweede offerte getekend hebt, maar je kunt de adviseur er dus ook op wijzen, dat jullie door zijn foutieve informatie van de originele offerte afgeweken zijn.

Wat betreft de installatie van een grotere omvormer.. het zijn beide 1 fase omvormers, dat zou voor je meterkast dan niet veel impact hoeven hebben
https://cdn.webshopapp.co...rter-setapp-datasheet.pdf

Wat betreft de saldering.. Nu heb je nog de 2 jaar volledige saldering. Vanaf 2025 gaat dat (zo is het plan) afzakken naar 64% en eindigen bij 0 saldering. Maar dan heb je nog altijd je teruglever-vergoeding.

Als je al wilt bijplaatsen, dan zou het nu het moment zijn om dat te doen vanwege die volledige saldering van dit jaar en komend jaar. Daarna wordt de terugverdientijd mogelijk langer (e.e.a. hangt natuurlijk af van de prijzen van installatie maar ook van de prijzen van je energieleverancier).

Niemand weet nog, wat prijzen in de toekomst gaan doen, we kunnen hooguit aannemen en voorspellen. Maar als je toch al 13 panelen had gepland, dan had je daar ook je redenen voor, neem ik aan.

Succes met je beslissing :)

[Voor 4% gewijzigd door lotje1 op 19-03-2023 02:03]

• Jboy1991
Onderstaande kregen wij in onze mail na de telefonisch contact. We vragen ons daarom nu ook af of die extra investeringen het waard is.

Nog even voor de duidelijkheid. Onze dak ligt op het noordwesten en we hebben geen andere daken waar panelen op kunnen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:57
Ik verkoop mijn overschot tegen 21 cent aan powerpeers.
Hogere opwek === meer salderen de gehele afbouw periode
Hogere opwek === minder afname van het net tegen levertarief+belasting
Wetsvoorstel wat in de 1e kamer ligt wil minimaal tot 2027 80% levertarief (ex belasting) als terugleververgoeding vastleggen

Roepen dat de meeropbrengst dus maar 6ct waard is is minimaal misleidend.

Liggen de 10 op 1 dakvlak? De 13 ook? Dit even voor de controle op technisch correcte werking.

Dat de omvormer niet meer nieuw is… vervelend… ik zou altijd meer panelen en liefst alternatieve omvormer in mijn bus hebben…. De panelen worden morgen wel gelegd…

Tot en met de SE3680H kan de omvormer gewoon 1op1 vervangen worden zonder nieuwe kabels te trekken.
Ligt alles op 1 dakvlak dan wil je minimaal deze. Ligt het niet op 1 dak lak dan moeten we echt dieper in op de situatie(!!!!!)

[Voor 14% gewijzigd door Ronald op 19-03-2023 08:48]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• _JGC_
  • Laatst online: 12:08
Hij probeert jullie wel af te praten van het bijleggen. Die 6 cent is afhankelijk van je energiecontract, dat was afgelopen jaar veel meer.

Dan dat over saldering: als die afgeschaft wordt is je eigenverbruik geen onderdeel meer van de berekening. Omdat je niet kunt werken met uitgestelde opwek of uitgesteld verbruik wil je zoveel mogelijk opwekken om te voorkomen dat je stroom moet bijkopen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 23:33

de Peer

under peer review

Members only:

Hij moest eens weten :D :D
Wat een vreemde uitspraak.

sowieso vreemd om als installateur te zeggen dat je ook te veel panelen kunt hebben, terwijl dat juist toekomstbestendig is en de installateur verdient er dan zelf ook meer aan, als hij het gelijk in 1 x goed doet dan...

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:22
Die coulance kun je ook omdraaien. Hij heeft fouten gemaakt en mag dus ook wel iets op zijn marge inleveren. Lijkt me een mooi 50/50 momentje voor de onkosten van de omvormer

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:14
Zij hebben nu de wasmachine stopcontact omgebouwd en dus deze kabels gebruikt. Het is ons niet bekend hoe deze kabels naar de meterkast lopen en wij durven niet het risico te lopen dat bij het trekken van nieuwe kabels, de buis kapot getrokken gaat worden.
Maar, je kunt jouw wasmachine stopcontact nu niet meer gebruiken?
Want op de groep van de zonnepanelen mag je v.z.i.w tegenwoordig niet nog andere verbruikers hebben.

En als de installateur die kabels trekt, is dat risico toch voor de installateur?
We koken op dit moment op gas maar zijn wel van plan om op korte termijn elektrisch te gaan koken.
Inductie koken verbruikt veel minder dan dat je verwacht, zo'n 175kWh volgens het internet.

Gezinsuitbreiding, warmtepomp/airco of elektrische auto zijn echter wél redenen om wat meer te produceren.

Ik zou sowieso eerst met de beste man kijken of je uit kunt komen over een meerprijs voor de extra panelen.

Mocht hij heel onrealistische bedragen gaan vragen (en je hebt schriftelijk bewijs dat hij éérst aangeeft dat het niet kan en daarna schriftelijk aangaf 'dat hij een fout gemaakt heeft en vanuit jullie coulance wil').

Dan kun je contact opnemen met de rechtsbijstandverzekering, maar reken d'r maar op dat die ook niet staan te happen om hier een zaak over te beginnen, in beginsel is er geleverd volgens de laatste offerte.

Afhankelijk van het antwoord van rechtsbijstand, zou je hem er vriendelijk aan kunnen herinneren dat het zijn fout is en jij niet (zo veel) mee wil betalen aan een oplossing.

Of als die zeggen dat je volledig in je recht staat, proberen af te dwingen om de eerste offerte te leveren met de prijs van de eerst offerte, maar lijkt me sterk.
___

Momenteel denkt de installateur nog met je mee, maar als je er te veel uit gaat proberen te halen, zullen ze zeker komen met: "We hebben geleverd volgens offerte." En daar hebben ze gewoon een sterk punt, lijkt me.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:05
Jboy1991 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:38:
Onderstaande kregen wij in onze mail na de telefonisch contact. We vragen ons daarom nu ook af of die extra investeringen het waard is.

Nog even voor de duidelijkheid. Onze dak ligt op het noordwesten en we hebben geen andere daken waar panelen op kunnen.

***members only***
Dit is de mail van de installateur? Pfff ik zou zeer geirriteerd worden van zo'n mail als ik in jou schoenen zou staan aangezien hij gewoon een groot onzin verhaal ophangt om onder zijn eigen fout uit te komen...

Ik zou inderdaad juridisch even navragen hoe sterk je staat ivm jullie eerder aangegeven wens en de rekenfout van de adviseur.

Daarnaast heb je sowieso al niks aan die 6 cent omdat je meer verbruik dan opwek heb dus laat hem maar eens met 45 cent rekenen.

Hij doet net alsof hij jullie een dienst bewijst door een korting te geven. Ik zou er eerst maar eens op aansturen dat je gewoon die 3 extra panelen wilt en de prijs van de originele offerte betaald. Daar gaan ze niet mee akkoord wss en ik vrees dat dat juridisch ook niet haalbaar is dus dan zal je ergens in het midden uitkomen.

Die 3500 omvormer kan prima op een 16A aardlekautomaat en 2.5mm kabel. Ze hoeven alleen de omvormer te vervangen en 3 panelen erbij te plaatsen. Ja jammer dat die omvormer niet meer nieuw is, moeten ze die adviseur maar op rekenles sturen om dat te voorkomen. pannekoek...

• Jboy1991
We hebben gelukkig in deze veel mailcontact gehad met de adviseur. Hieronder dan ook de bevestiging dat hijzelf aangaf dat 13 niet ging passen.

Members only:
FuaZe schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:49:
[...]

Want op de groep van de zonnepanelen mag je v.z.i.w tegenwoordig niet nog andere verbruikers hebben.
Dat is opgelost op onderstaande manier:
Members only:

• Evanrvb
FuaZe schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:49:

Als je zo'n kastje plaatst is het geen probleem volgens mij: https://www.elektramat.nl...tf9Ege6GN7choCg6gQAvD_BwE

Ook niet met de nieuwe omvormer. Maar ik ben geen stroom expert :p dus dat kan je dan beter nog even in de specifieke topics navragen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Evanrvb
Jboy1991 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:58:
We hebben gelukkig in deze veel mailcontact gehad met de adviseur. Hieronder dan ook de bevestiging dat hijzelf aangaf dat 13 niet ging passen.

***members only***

[...]

Dat is opgelost op onderstaande manier:

***members only***
Ik denk dat je met deze mail nog een stuk sterker staat. Hierin blijkt jullie wens en het verkeerde advies van de adviseur. Jullie mogen uitgaan van het advies van een expert. Als dit niet blijkt te kloppen (wat dus zo is) dan heb je mijns inziens recht op een nette oplossing.

Ik adviseer je om eerst even juridisch na te vragen hoe sterk je staat dan weet je vervolgens welke toon je aan kan slaan richting de installateur.

Deze zin vond ik trouwens nog een mooie uit de eerste mail:

"Het verbruik is hierin belangrijk i.v.m. de salderingsregeling die afgebouwd gaat worden."

Je wilt dan juist eerder meer dan minder opwek zodat je zoveel mogelijk je eigen verbruik kan afdekken. Hij snapt er niet zo veel van volgens mij :p

Wat betreft de andere bekabeling richting de meterkast. Ik denk dat ze dit ook in gaan zetten om eronderuit te komen aangezien je daar huiverig voor bent. Het opvragen van een second opinion van een andere installateur of elektricien is dus ook handig om te doen. Dan kunnen ze met dit argument geen angst meer zaaien.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Ronald
Mijn hemel... Waarom springen een aantal hier in dit stadium naar de rechtsbijstand? Gaan jullie met zijn allen even naar de VS zeg... Prematuur op zijn best...

De installateur vraagt een keurig proportionele prijs om de 'fout' te herstellen... De meeste hadden hun rug omgedraaid en absoluut NIETS aangeboden. Het gaat alleen om wat details over de technische uitvoering van de aanpassing.

@Jboy1991 geef je voor eigen bestwil nog even antwoord op Ronald in "[Zonnepanelen] op advies van adviseur minder panelen" ?

[Voor 16% gewijzigd door Ronald op 19-03-2023 10:24]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Jboy1991
Ronald schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:45:

Liggen de 10 op 1 dakvlak? De 13 ook? Dit even voor de controle op technisch correcte werking.
Excuus, dacht dat ik dit ergens al vermeld had.

Ze liggen op 1 dak (we hebben maar 1 dak, gebouw loopt van de voorgevel 3 verdiepingen recht omhoog en aan de achterzijde schuin naar beneden)

Members only:

• Ronald
Top, dan is er geen technisch probleem in het ontwerp wat betreft optimizers en aantallen.

Maar... Helling is een graad of 25?
Pal zuid?

Die aannames ga ik even mee verder.

SolarEdge designer adviseert met 10 panelen de SE3500H en met 13 de SE4000H
Die laatste is wat ruig op een 16A zekering, maar in de praktijk is het te verwachten dat die er nooit uit valt... Het hoort dan ook op 20A en dat mag nog op 2,5mm² en dus mag met een onderverdeler op de bekabeling die nu al in gebruik is. (Nu zijn standaard PV onderverdelers 16A, maar zeer eenvoudig zelf te bouwen / aan te passen, zeker voor een elektricien.)

Met de SE3680H en 13 panelen heb je 0,45% aftop verlies en dit is de lichtste die ik zou overwegen.

• Evanrvb
Ronald schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:23:
Mijn hemel... Waarom springen een aantal hier in dit stadium naar de rechtsbijstand? Gaan jullie met zijn allen even naar de VS zeg... Prematuur op zijn best...

De installateur vraagt een keurig proportionele prijs om de 'fout' te herstellen... De meeste hadden hun rug omgedraaid en absoluut NIETS aangeboden. Het gaat alleen om wat details over de technische uitvoering van de aanpassing.

@Jboy1991 geef je voor eigen bestwil nog even antwoord op Ronald in "[Zonnepanelen] op advies van adviseur minder panelen" ?
Bij nader inzien heb je wel gelijk ja. Ik had de mail anders gelezen en zat nog in de irritatie dat adviseurs/verkopers vaak niet gehinderd door enige schaamte gewoon een onzin verhaal ophangen wat ze zelf uitkomt (niet alleen in de PV branch)

Maar geldt die €1115 ook nog voor nu? Het lijkt zo geschreven te staan dat dit in een eerder stadium mogelijk was maar nu niet meer. Vind het zelf best aan de prijs voor 3 panelen, maar het kost nu natuurlijk wel meer werk om de panelen toe te voegen, zeker als ze erboven moeten.

• Ronald
@Evanrvb Ik lees het alsof ze het aanpassen voor 1115 zouden doen - de meerprijs die het was geweest bij in 1 keer goed.

Het huilie huilie deel negeer ik, dat had ik eerder al onderuit geschoffeld ;-)

[Voor 25% gewijzigd door Ronald op 19-03-2023 10:48]

• Jboy1991
Ronald schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:42:
Top, dan is er geen technisch probleem in het ontwerp wat betreft optimizers en aantallen.

Maar... Helling is een graad of 25?
Pal zuid?

Die aannames ga ik even mee verder.
Verkeerde aanname. Eerder al beschreven dat het dak op noordwesten ligt. De helling had ik nog niet vermeld, dit is 23 graden.

• Ronald
Jboy1991 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:48:
[...]

Verkeerde aanname. Eerder al beschreven dat het dak op noordwesten ligt. De helling had ik nog niet vermeld, dit is 23 graden.
WNW 300 graden komt op 3000H bij 10, 3500H bij 13, dan kan omvormer 1-op-1 vervangen worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:53
Jboy1991 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:33:
[...]

Excuus, dacht dat ik dit ergens al vermeld had.

Ze liggen op 1 dak (we hebben maar 1 dak, gebouw loopt van de voorgevel 3 verdiepingen recht omhoog en aan de achterzijde schuin naar beneden)

***members only***
Maar als er 13 passen dan passen er toch ook 14? Komt dan toch gewoon een rij boven bij.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Jboy1991
Himalaya schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:52:
[...]

Maar als er 13 passen dan passen er toch ook 14? Komt dan toch gewoon een rij boven bij.
Ben ik met je eens alleen is dat nu niet ons punt. We zijn eerder akkoord gegaan met 13 (omdat er toen volgens berekeningen 13 zouden moeten passen). Wij willen hier nu niet een extra slaatje uit slaan door van de 3 extra panelen 4 te maken.

Daarnaast nog even voor alle reageerders: Wij zitten er niet op te wachten om het af te handelen via de juridische weg. Het contact met dit bedrijf is fijn en de adviseur heeft na ons idee goeie bedoelingen.

Ik begrijp uit de reacties dat het nu eigenlijk het beste is om het dak alsnog vol te laten leggen. Onderling met de adviseur komen wij er vast wel uit.

• Evanrvb
Jboy1991 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:57:
[...]

Ben ik met je eens alleen is dat nu niet ons punt. We zijn eerder akkoord gegaan met 13 (omdat er toen volgens berekeningen 13 zouden moeten passen). Wij willen hier nu niet een extra slaatje uit willen slaan door van de 3 extra panelen 4 te maken.

Daarnaast nog even voor alle reageerders: Wij zitten er niet op te wachten om het af te handelen via de juridische weg. Het contact met dit bedrijf is fijn en de adviseur heeft na ons idee goeie bedoelingen.

Ik begrijp uit de reacties dat het nu eigenlijk het beste is om het dak alsnog vol te laten leggen. Onderling met de adviseur komen wij er vast wel uit.
Valt het bij 14 ook niet buiten de specs van de omvormer? Gewoon bij 13 houden inderdaad anders wordt het weer een heel nieuw verhaal.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ronald
@Jboy1991 Als ze er portrait bij zouden gaan dan zou 14 wel netter ogen. Dat is mijns inziens geen 'slaatje slaan' - het kost ze een paar minuten extra maar daar staat ook weer een stukje vergoeding tegen over ;-)

14 suggereert SE Designer de 3680H, kan nog steeds 1-op-1 in plaats van de 3000H.

@Evanrvb Er is een reden dat je met SE designer werkt als installateur van SE... dan mag je namelijk bij een systeem als dit heel veel meer... Ik krijg goedkeuring voor 20x400W op 300 graden azimut 23 helling op de 3680H, Dat topt dan 3% af, maar het mag van Designer wel, datasheet niet. Designer is leidend!

• Jboy1991
Ronald schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:50:
[...]

WNW 300 graden komt op 3000H bij 10, 3500H bij 13, dan kan omvormer 1-op-1 vervangen worden.
Ik heb hier verder geen verstand van. Maar ik doe een poging.
bij 13 panelen moet de omvormer dus vervangen worden voor de 3500H. De bekabeling die er nu al ligt naar de meterkast hoef dan niet vervangen te worden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
@Jboy1991 Als het voldoet voor de SE3000H voldoet het voor de SE3500H en 3680H.
(Even uitgaande dat er een PV onderverdeler gebruikt is, of de wasmachine niet op deze groep meer zit)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Even aan die installateur vriendelijk meegeven dat die zonnepanelen er niet enkel in juli en augustus liggen (dan heb je teveel, vandaar ook dat het geen probleem is om een te kleine omvormer te leggen, dat beetje "aftoppen" is de minst interessante opwek die je verliest). In de wintermaanden is elk beetje extra opwek meteen minder verbruik.

En kijk eens in BE, daar is ook geen salderen meer, en is het nog altijd zeer interessant om terug te leveren (alleen al op teruglevertarief verdien je de panelen vlot terug; zeker als je enkel het prijsverschil rekent tussen 10 en 13 panelen).

Proberen relatie goed te houden en een eerlijke overeenkomst te bekomen (ook voor jou) levert vast het meest op.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jboy1991
We hebben gisteren gemaild naar de adviseur en onze wensen daarin vermeld (13 panelen plus nieuwe/andere omvormer).

We wachten nu op reactie. Wordt vervolgd
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee