Toon posts:

P1 meter: dag sommatie klopt niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-03 14:29
Ik heb een (passieve) P1 splitter gekocht, zodat ik de P1 gegevens zowel via m'n Toon als op m'n NAS kan uitlezen. M'n Toon werkt gewoon.
Ik kan bij m'n energie leverancier ook online m'n verbruik inzien, dat komt overeen met wat Toon toont.

Ik heb op m'n NAS (Synology DS 112 - ja, een ouwetje) dit python script draaien: https://github.com/jvdvegt/digitalmeter_p1 (zie ook deze blog). Dat lijkt prima te werken.
Maar als ik alle waarden in 'All phases consumption [kW] netjes vermenigvuldig met de duur van de periode (ca 10 seconden in uren, dus 10/3600) en dat dan sommeer, dan kom ik ca 33% hoger uit dan wat Toon en m'n leverancier rapporteren.

Heeft iemand enig idee waarom? Is mijn slimme meter niet nauwkeurig genoeg?

(Gelukkig kloppen de getallen in de kolommen 'Rate 1/2 (day) - total consumption' wel).

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:08
Ja, die total consumption leest gewoon de meterstanden uit, als die het niet eens zouden zijn met elkaar dan heb je wel hele rare problemen.

Maar je bent dus aan het integreren en ofwel jouw script rond op de verkeerde plaatsen of momenten af, of de meter doet dat. Maar ja, verbruik berekenen door momentopnamen te integreren zou ik dus gewoon niet doen, al is 33% ernaast wel echt veel.

[Voor 8% gewijzigd door Wilke op 18-03-2023 22:07]

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:29
Weet je zeker dat het 10 seconden is, en niet tienden van een minuut (6 seconden)?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:08
Je hebt geen zonnepanelen dus? Anders moet je sowieso all phases production er natuurlijk even van af halen.

Edit: theorie hierboven klinkt waarschijnlijk :)

[Voor 19% gewijzigd door Wilke op 18-03-2023 22:10]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:25
Je meter saldeert levering en teruglevering over alle fasen, zodat er altijd maar één telwerk tegelijk oploopt. Zo te zien saldeer jij alléén levering (consumption) als je de stromen integreert. Ik vermoed dat dat het verschil is.

Als je dezelfde vergelijking doet met je teruggeleverde stroom en het teruglevertelwerk zou je die verloren kWh's weer terug moeten vinden dan.

• ajvdvegt
Tnx voor de reacties! Wat extra info: ik heb zonnepanelen op fase 1 (L1). Op die fase zit alleen de apparatuur in de meterkast aangesloten (NAS, router. Dat gebruikt continue 34W). De rest van het huis zit op fases 2 en 3.
Ik doe dezelfde berekening voor de productie, en ook die zit er 33% naast.
En het zijn echt bijna 10-seconden waarden, ik krijg iets van 8740 samples per 24u.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:23
33% valt me nog mee. In theorie kan je tot meer dan 100% ernaast zitten.

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:42
1. Beide "meters" (toon en NAS) hebben de beschikking over dezelfde informatie vanuit de P1 van de slimme meter. Als er een afwijking zou zijn, dat zit dit in 1 van deze meters en niet in de slimme meter.

2. Een kWh berekenen aan de hand van kW is te kort door de bocht tenzij je een 100% constante belasting hebt in een periode. En bij zonnepanelen een 100% constante productie in een periode. Ook is de periode een belangrijke factor. Een afwijking in 1 uur zou minder moeten afwijken dan een periode van 24h.

De waardes die de toon, je NAS en de energie maatschappij weten zijn de waardes uit de slimme meter. Heb je een afwijking, dan hebben ze alle 3 dezelfde afwijking.

Op je vraag "Is mijn slimme meter niet nauwkeurig genoeg?"
Nee, je berekening is niet nauwkeurig genoeg.

• BrZ
  • Laatst online: 20:50
ajvdvegt schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:45:
En het zijn echt bijna 10-seconden waarden, ik krijg iets van 8740 samples per 24u.
Volgens mij is die waarde in kW het gebruikte vermogen op het moment van de sample, niet het gemiddelde van de afgelopen 10 seconde.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mcDavid
ajvdvegt schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:45:
Tnx voor de reacties! Wat extra info: ik heb zonnepanelen op fase 1 (L1). Op die fase zit alleen de apparatuur in de meterkast aangesloten (NAS, router. Dat gebruikt continue 34W). De rest van het huis zit op fases 2 en 3.
Ik doe dezelfde berekening voor de productie, en ook die zit er 33% naast.
Ja, dan is dit dus precies het probleem.

Als je er één berekening van maakt over alle 6 de metingen (net zoals je slimme meter doet) zal het wel op het zelfde uitkomen (plusminus wat afrondingsverschil natuurlijk).

Zoek voor de grap maar een paar telegrammen op van een moment dat je zowel teruglevering als verbruik hebt. Dan staat L1 op een aantal ampere terug te leveren, L2 en L3 op een aantal ampere te verbruiken, maar ondertussen loopt er maar één telwerk op.

• ajvdvegt
BrZ schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:09:
[...]

Volgens mij is die waarde in kW het gebruikte vermogen op het moment van de sample, niet het gemiddelde van de afgelopen 10 seconde.
Ahh, dat zou wel het een en ander verklaren! Vrij nutteloze waarde dan, omdat je nooit precies weet wanneer het meetmoment zal zijn :F
mcDavid schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:53:
[...]
Zoek voor de grap maar een paar telegrammen op van een moment dat je zowel teruglevering als verbruik hebt. Dan staat L1 op een aantal ampere terug te leveren, L2 en L3 op een aantal ampere te verbruiken, maar ondertussen loopt er maar één telwerk op.
Thanks, zal ik even doen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mcDavid
ajvdvegt schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:34:
[...]

Ahh, dat zou wel het een en ander verklaren! Vrij nutteloze waarde dan, omdat je nooit precies weet wanneer het meetmoment zal zijn :F
Helemaal niet nutteloos, maar gewoon niet bedoeld om te integreren.

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:49

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Niet voor bedoelt en ook compleet niet nodig dus :) Als je interesse hebt in je energie dan gewoon de tellers voor energie pakken :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mcDavid
septillion schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:01:
Niet voor bedoelt en ook compleet niet nodig dus :) Als je interesse hebt in je energie dan gewoon de tellers voor energie pakken :)
op zich kan ik me voorstellen dat het leuk kan zijn om per fase, per stroomrichting een kWh counter bij te houden, maar als je op deze manier integreert moet je wel in gedachten houden dat dat altijd een benadering is en niet een exacte waarde.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee