Netflix atmos geen achter kanalen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-08 15:11
Beste,

Ik gebruik thuis een LG Oled g2 in combinatie met voor geluid een Marantz AV7703, een paar eindversterkers en een subwoofer. Op het moment is dit een 5.1 opstelling.
sinds ongeveer een week heb ik bij het afspelen van Netflix met Atmos geluid slechts 3.1 kanalen. Achter is geen geluid.
Netflix draai ik op de app via de tv welke is aangesloten via een hdmi kabel (zou geschikt moeten zijn voor hdmi 2.1). De AV ontvanger heeft ARC (Geen e-ARC).
Ik begrijp dat Netflix een soort compressie gebruikt om toch iets wat lijkt op atmos daardoor terug te sturen.
Ik heb niet bewust een update meegemaakt, maar sluit niet uit dat dit gebeurt is.
Via de mediaspeler van de tv een film vanaf de Nas afspelen heb ik achter wel geluid. (ook met Atmos als geluid formaat). Ook Disney+ levert geen problemen.
Netflix 5.1 films en series doen het ook gewoon. (echter kan ik die niet selecteren als het een atmos productie is)
Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen en of dit op te lossen is?

Mijn verbazing is vooral dat het probleem zich lijkt te beperken tot Netflix.

[ Voor 5% gewijzigd door Eldunari op 18-03-2023 22:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eldunari
Mocht iemand ditzelfde probleem ervaren. Ik heb na verschillende pogingen het weer werkend gekregen.
Terwijl de tv en ontvanger aan stonden heb ik de hdmi kabel tussen de tv en ontvanger losgetrokken en het geluid naar tv-audio gezet in de instellingen van de tv. Daarna de kabel weer aangesloten en geluid weer terug gezet naar hdmi-arc.
(Eerdere poging van kabel opnieuw verbinden met het systeem uit haalde niets uit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-10 11:41
https://www.sony.nl/electronics/support/articles/00227116
Je hebt een 5.1 opstelling, maar wil atmos? waar ga je dat geluid vandaan halen dan?
Je AVR heeft alleen arc?
Kabel is ook onbekend.

Kortom, je hebt het spul niet voor elkaar voor überhaupt atmos..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
Ik wil 5.1 kunnen gebruiken van films en series die op Netflix als Atmos staan.

Dat heeft gewerkt (en ondertussen werkt het ook weer)

Echte Atmos is niet beschikbaar via streaming diensten. Streaming diensten hebben een codec die gebaseerd is op dolby digital+ maar dan met toegevoegde hoogte kanalen. Atmos gebruikt überhaupt geen kanalen, maar locatie. Het is dan aan de receiver om te berekenen hoe de verdeling naar kanalen is.