Toon posts:

[Aankoopadvies] Canon EOS R10 + Canon EF 100-400mm f/4.5-5

Pagina: 1
Acties:

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:59
Ik ben al een tijd in bezit van een Canon EOS 400D. Deze camera heb ik een tijd intensief gebruikt, maar is op gegeven moment ergens op de plank beland. Mede door het gemak van de camera in mijn smartphone(s). Ik ga over een poosje een reis maken in Zuid-Afrika, wat mij prikkelde om me weer te verdiepen in fotograferen. Ik ben zo enthousiast geworden, dat ik op zoek ben gegaan naar een nieuwe camera, ook gezien de leeftijd van de huidige EOS 400D. Met in eerste instantie de focus op de reis, maar zeker ook om het daarna weer op te pakken.

Ik heb destijds extra lezen gekocht, onder andere de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS en de Sigma 17-70mm f2.8-4 DC Macro OS HSM. Aangezien deze lenzen nog goed zijn, vind ik het belangrijk dat ze compatible zijn met een eventuele nieuwe camera/body. Om die reden heb ik mijn zoektocht beperkt tot Canon. Vrijwel meteen ging alle aandacht uit naar DSLR camera's met als eindresultaat de keuze voor de Canon EOS 90D. Later las ik dat Canon (en andere merken) niet meer door ontwikkelen op spiegelreflexcamera's en dat systeemcamera's een meer toekomstbestendige keuze is. Ik ben nu uitgekomen op de Canon EOS R10. De R7 is ook interessant, maar qua budget net wat de gortig.

Voor de reis naar Zuid-Afrika lijkt mij een groter zoombereik wenselijk. Ik ben bereid om ook te investeren in een nieuwe lens met een groter zoombereik. De keuze is vooralsnog gevallen op de Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM. Met de combinatie van de R10 en deze lens kom ik uit op een bedrag van ongeveer 1700 euro. Wat mij betreft acceptabel, maar ook wel meteen het limiet als het gaat om budget.

Ik ben benieuwd naar jullie mening voor deze keuze. Misschien zien jullie betere alternatieven of heb ik wat over het hoofd gezien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:52
Met een R10 kun je inderdaad wel mooi je huidige EF objectieven gebruiken.
Je hebt wel kans van dat de Sigma een firmware update nodig heeft om te kunnen werken op een RF camera.
Dat kan met behulp van een Sigma dock: https://www.sigma-global....ocal=table&table_id=11854

evt. kun je in plaats van de RF 100-400 kijken naar een 2e hands EF 100-400. De MK 1 is ongeveer net zo duur, een stop lichtsterker en lijkt ook iets scherper: https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=7&APIComp=2
(wat lastig te zien, omdat de testshots niet met dezelfde camera gemaakt zijn.)
De EF 100-400 is wel een stuk zwaarder en heeft een minder goede IS.

Bedenk wel dat Canon andere fabrikanten, zoals Sigma en Tamron, geen toegang geeft tot de RF mount.
Wat objectieven betreft heb je dus bij Canon de keuze uit:
- Goed maar ook heel duur RF L glas.
- Goedkoper maar ook duidelijk een stuk minder goed RF non-L glas (zoals de RF 100-400)
- Ouder EF glas, die geen gebruik maakt van de kleinere lensmount -> sensor afstand van RF camera's (gewicht en formaat)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _AN
wappiewappie schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:26:
Met een R10 kun je inderdaad wel mooi je huidige EF objectieven gebruiken.
Je hebt wel kans van dat de Sigma een firmware update nodig heeft om te kunnen werken op een RF camera.
Dat kan met behulp van een Sigma dock: https://www.sigma-global....ocal=table&table_id=11854
Dank voor de tip!
evt. kun je in plaats van de RF 100-400 kijken naar een 2e hands EF 100-400. De MK 1 is ongeveer net zo duur, een stop lichtsterker en lijkt ook iets scherper: https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=7&APIComp=2
(wat lastig te zien, omdat de testshots niet met dezelfde camera gemaakt zijn.)
De EF 100-400 is wel een stuk zwaarder en heeft een minder goede IS.
Dank voor de tip, maar ik vind het juist het lichte gewicht wel prettig. En wellicht ten onrechte, maar ik heb niet zoveel met de aanschaf van 2e hands lenzen. En nieuw is die wel erg hoog in aanschafprijs. Hij zal het vast waard zijn, maar buiten mijn budget :)
Bedenk wel dat Canon andere fabrikanten, zoals Sigma en Tamron, geen toegang geeft tot de RF mount.
Wat objectieven betreft heb je dus bij Canon de keuze uit:
- Goed maar ook heel duur RF L glas.
- Goedkoper maar ook duidelijk een stuk minder goed RF non-L glas (zoals de RF 100-400)
- Ouder EF glas, die geen gebruik maakt van de kleinere lensmount -> sensor afstand van RF camera's (gewicht en formaat)
Goede aanvulling, wederom dank. Ik meen wel ergens gelezen te hebben dat Sigma in 2023 met RF lenzen gaat komen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cor An
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 31-03 03:59
Een bekende uitspraak is, dat een fotograaf eerst een lens kiest, daarna een camera die er bij past. De Canon 100-400 is een fullframe lens, de combinatie met een APS-c camera is niet logisch (zwaar, groot en duur). Fuji en Sony hebben wel specifieke APS-c lenzen die tot 300+ mm reiken. Maar ik kan me voorstellen dat je niet wilt switchen. In dat geval kan je wachten tot Canon een RF 70-350 uitbrengt. Een EF 70-3x0 is goedkoop maar zal ik niet adviseren omdat dan alle voordelen van mirrorless weg zijn.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:15
Waarom is dit niet logisch? Met een Ff lens op Aps-c heb je juist heel veel voordelen. Je gebruikt ten eerste het beste gedeelte van de lens (dus niet de vaak softer hoeken) en je krijgt er 1.6x zoveel bereik mee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:21

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

MasterMaceMichu schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 07:29:
Waarom is dit niet logisch? Met een Ff lens op Aps-c heb je juist heel veel voordelen. Je gebruikt ten eerste het beste gedeelte van de lens (dus niet de vaak softer hoeken) en je krijgt er 1.6x zoveel bereik mee.
Van de andere kant zijn (oudere) FF lenzen juist ontworpen voor 20 a 24mp FF sensoren. Als je die op een 24 of zelfs 30mp APS-C camera schroeft, is hun oplossend vermogen de beperkende factor.

Ik had zelf ooit een Nikon 70-300mm. Op mijn D7100 deed ie het best leuk en het bereik was lekker lang maar toen ik een D600 kocht kwam dat ding echt tot leven. Kwaliteit die ik nog nooit gezien had met die lens.

Dus het zijn niet alleen maar voordelen. Van de andere kant is vooral bij telelenzen het verschil tussen FF en APS-C lenzen qua formaat en gewicht redelijk beperkt dus dat argument is niet zo belangrijk. Kijk vooral naar de kwaliteit.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• MasterMaceMichu
Er zijn genoeg YouTube videos waar de EF 100-400 MKII wordt vergeleken met de RF 100-500 en die verschillen volgens allemaal maar marginaal qua kwaliteit.

De L lenzen zijn uiteraard wel een klasse apart...

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-06 15:24
MasterMaceMichu schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:56:
Er zijn genoeg YouTube videos waar de EF 100-400 MKII wordt vergeleken met de RF 100-500 en die verschillen volgens allemaal maar marginaal qua kwaliteit.
De L lenzen zijn uiteraard wel een klasse apart...
De RF 100-500 is de L lens. De RF 100-400 is geen L lens.
De EF 100-400 is vergelijkbaar in scherpte etc met de RF 100-400, maar deze laatste is dus wel langzamer en heeft minder bouwkwaliteit en features.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• MasterMaceMichu
Ja, dat bedoelde ik. Dank voor de verheldering.

Heb zelf de RF 100-400, maar die wordt omgeruild voor de RF 100-500 (Met een boel geld erbij...)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik kijken naar een mooie 2e hands body en mijn lenzen houden. Er zijn meerdere redenen waarom ik niet door afrika wil reizen met de nieuwste camerakit. Lekker onbezorgd er mee rond kunnen lopen spul gewoon in een rugzakje met een handdoek erom en klaar. Zeker omdat je niet weet of je er daarna nog weer mee verder gaat.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Cor An
sys64738 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:02:
[...]Van de andere kant is vooral bij telelenzen het verschil tussen FF en APS-C lenzen qua formaat en gewicht redelijk beperkt dus dat argument is niet zo belangrijk.
Canon heeft gekozen voor een lens die een halve stop minder licht vangt, in vergelijking met de concurrentie (f/8 in plaats van f/6,3). Toch is die even duur en even "zwaar", dit komt doordat het een FF lens is.

Als je de kleinere canon APS-c chips (1,6x crop) en mindere kwaliteit van de beeldchip bij optelt, kom je op minimaal een hele stop achterstand t.o.v. de andere systemen.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:52
Frogmen schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 14:05:
Persoonlijk zou ik kijken naar een mooie 2e hands body en mijn lenzen houden. Er zijn meerdere redenen waarom ik niet door afrika wil reizen met de nieuwste camerakit. Lekker onbezorgd er mee rond kunnen lopen spul gewoon in een rugzakje met een handdoek erom en klaar. Zeker omdat je niet weet of je er daarna nog weer mee verder gaat.
Je doelt op diefstal? Ook voor een 2e hands body steken de boefjes daar, graag een mes in je rug. Dat maakt dus geen verschil.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@wappiewappie Klopt maar het verschil is dat je met een camera en een gewoon rugzakje een stuk minder doelwit wordt dan met die mooie cameratas en je shiny new gear.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• _AN
Dank allen voor de reacties.

Wat betreft diefstal; ja dat kan gebeuren en ik ga er natuurlijk niet mee te koop lopen. Ik heb nu een (rug)tas met een speciaal vak voor camera en extra lens. Dit is het onderste gedeelte van de tas. Het bovenste deel is 'gewoon' rugtas. De tas oogt als een gewone rugtas en niet als een cameratas. Ik moet nog wel controleren of de body + lens er in past, maar verwacht het wel.

Wat betreft de full frame lens op een APS-C sensor; ik had gelezen dat dit niet veel uitmaakte. Maar als ik het goed begrijp kan er dus wel verschil ontstaan in kwaliteit. Ik lees hier niks over op de website van Canon. Ik heb liever een lens die aansluit, maar een lens in de L serie is buiten mijn budget. Bovendien wil ik graag mijn huidige lenzen behouden, wat volgens mij niet mogelijk is als ik zou kiezen voor een full frame body, nog los van het feit dat die veel duurder is en buiten mijn budget valt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cor An
_AN schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 19:26:Ik heb liever een lens die aansluit, maar een lens in de L serie is buiten mijn budget. Bovendien wil ik graag mijn huidige lenzen behouden, wat volgens mij niet mogelijk is als ik zou kiezen voor een full frame body, nog los van het feit dat die veel duurder is en buiten mijn budget valt.
Ik wil je zeker niet overtuigen meer geld uit te geven, eerder andersom. Als het dan een Canon moet zijn, begin met een R10 en een standaard vakantielens 18-150mm.

Een 400mm is natuurlijk leuk voor wildlife, maar dan hoort daar ook een foto-cursus of veel zelf oefenen bij. Een vakantie is niet het beste moment om je apparatuur te leren kennen, dat gaat teleurstelling opleveren.

Voor de lenzen van de 400D heb je een adapter nodig (van EF naar RF). Die zijn niet meer gratis, hoewel Canon ze in het begin wel bij een kit meeleverde. Dus dan moet je de kosten van een adapter weer gaan afwegen tegen de kosten van een nieuwe lens die geen adapter nodig heeft.

Bij de twee consumer lenzen die jij noemde, zou ik het niet de moeite waard vinden. Voor een pro die zijn lenzencollectie van 1000 per lens kan meenemen, ander verhaal. Laat je 400d lekker er op zitten en stof happen op safari of een dief er mee van je af slaan.

• _AN
Cor An schreef op zondag 26 maart 2023 @ 00:59:
[...]

Ik wil je zeker niet overtuigen meer geld uit te geven, eerder andersom. Als het dan een Canon moet zijn, begin met een R10 en een standaard vakantielens 18-150mm.

Een 400mm is natuurlijk leuk voor wildlife, maar dan hoort daar ook een foto-cursus of veel zelf oefenen bij. Een vakantie is niet het beste moment om je apparatuur te leren kennen, dat gaat teleurstelling opleveren.

Voor de lenzen van de 400D heb je een adapter nodig (van EF naar RF). Die zijn niet meer gratis, hoewel Canon ze in het begin wel bij een kit meeleverde. Dus dan moet je de kosten van een adapter weer gaan afwegen tegen de kosten van een nieuwe lens die geen adapter nodig heeft.

Bij de twee consumer lenzen die jij noemde, zou ik het niet de moeite waard vinden. Voor een pro die zijn lenzencollectie van 1000 per lens kan meenemen, ander verhaal. Laat je 400d lekker er op zitten en stof happen op safari of een dief er mee van je af slaan.
Dank voor je/jullie reactie(s). De Canon EOS R10 is wat mij betreft een zekerheid. Ik begin wel steeds meer te twijfelen of de 100-400 de juiste keuze is.
Ik heb net gekeken naar 18-150. Dit is ook een mooie lens. Wat meer allround. Ik verlies wel wat bereik, maar goed, niet elke situatie vereist een dergelijk bereik schat ik zo in. De 100-400 is misschien ook wat ambitieus om mee te starten.

Het valt mij op dat de 18-150 los €579 kost en in combinatie met de body een stuk goedkoper is. Is dit altijd zo?

Ik ga mezelf nog eens verder verdiepen in de alternatieven. Maar de 18-150 spreekt me wel aan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Op de R10 kun je met de EF-RF adapter gewoon je EF-S lens blijven gebruiken. Dan heb je in ieder geval een aardig zoom bereik.
Dan kun je voor landschappen bijvoorbeeld de 17-55 f2.8 EF-S lens er bijkopen, 2e hands zijn die goed verkrijgbaar.

• Cor An
MasterMaceMichu schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:01:
Op de R10 kun je met de EF-RF adapter gewoon je EF-S lens blijven gebruiken.
Klopt, dat had ik gisteren ook al geconcludeerd. Goedemorgen! :-)

De adapter kost 100 euro, de prijs valt me mee. Het blijft een beetje vreemd om voor 1 lens (van ~300 euro) een adapter aan te schaffen, maar wellicht geeft het later meer mogelijkheden bij het zoeken naar een tele.

De 17-70 en 17-55 zou ik verder maar vergeten, dat waren destijds al geen toppers, laat staan 10 jaar later. Er is echt veel veranderd en verbeterd in fotografie en techniek.

Over Canon... het APS-c lens aanbod ligt nog achter, de 55-210 is nu te koop maar zit qua prijs in dezelfde range als de hoger geplaatste 70-300 premium lenzen. Maar goed, met een beetje geduld komt dat wel in orde.

• MasterMaceMichu
Geen topper? Kreeg toch behoorlijk goede reviews en is op m'n R7 nog steeds een hele lekkere landschapslens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _AN
Wel leuk om te melden. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Canon EOS R7 met de RF-S 18-150mm. Gisteren ontvangen, dus nog druk bezig met inlezen, proberen, etc. Maar vooralsnog ben ik tevreden met de keuze.

Dank voor jullie advies!

Edit: Lens aangepast.

[Voor 7% gewijzigd door _AN op 01-04-2023 13:07]

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-06 13:56

Clay

cookie erbij?

Cor An schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:13:
[...]

De 17-70 en 17-55 zou ik verder maar vergeten, dat waren destijds al geen toppers, laat staan 10 jaar later. Er is echt veel veranderd en verbeterd in fotografie en techniek.
De EF-S 17-55 f2.8 was en is nog steeds een waanzinnig goeie lens. Misschien ben je in de war met de 17-85 of iet anders :)

Ik weet niet of ik em voor RF aan zou raden (R10 en R7), dan zit je toch weer vast op die crop factor, en het is ook een vrij zware lens. Met de adapter er nog tussen is het flink zwaar en lang.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee