Switch gezocht voor netwerk met glasvezel kabel.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-06 00:00
Mijn vraag :
Halve wege april word hier glasvezel aangesloten.
Met behulp van wat mensen uit het Delta/Zeelandnettopic word dit de setup van het "nieuwe" netwerk :

Beneden : modem (Genesis Genexis 7840/Nokia XS-2426G-A) -> gedraad TV + wi-fi voor tablet, laptop en telefoons
Vervolgens een UTP CAT6A kabel naar boven (ligt er al) -> switch waaraan vervolgens 2 NASsen en een desktop hangen
1 NAS, de TS-673A is een opslagbak, de andere NAS, een TS-251D is een downloadbak (word dit jaar nog veranderd naar een TS-253E of TS-453E) en een samengestelde desktop.
De switch word dus de verbinding tussen de NASsen en de desktop + gaat het internet verdelen over deze 3.

Mijn vraag is nu : welke switch kan ik het best pakken ?
Mijn eisen :
-minimaal 4 , liefst 5 2.5Gbps poorten (zowel de huidige desktop als de TS-673A heeft 2.5Gbps poorten : zou mooi zijn om van die snelheid gebruik te kunnen maken)
-idiot-proof
- geen warmhoudplaat voor koffie bij gebruik.
(Ik schrijf regelmatig heel veel heen en weer tussen de NASsen en de desktop, de switch moet dit wel aankunnen zonder uit/weg te vallen)
- Geen cheap-as-$h!t ding te zijn van de mediamarkt (kwa prijsklasse zit ik tussen de 100/150 euro te denken)
- allebei de NASsen moet ik van buitenaf via internet kunnen bereiken.

Jammer genoeg is mijn kennis van netwerken om te huilen,vandaar ook het idiot-proof.
Ben al naar aanbevolen switches aan het zoeken geweest maar iedere keer word er een andere aanbevolen : schiet ik dus niks mee op.
Zelf zit ik aan een QNAP QSW-1105-5T te denken.

Zo deze voldoen aan mijn wensen ?
Zo nee, welke bevelen jullie aan ?

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:05
Ik zou die switch pakken voor de apparaten die ook echt een 2.5Gbit poort hebben en die daarop aansluiten. En dan verder gaan met een gigabit switch (op een gigabit poort op het modem/router) voor de rest.

Je zegt het zelf al, hoe hoger de snelheden hoe meer vermogen het kost. Daarom dus alleen de 2.5Gbit apparaten op die 2.5Gbit switch. Voor de rest heeft het toch geen toegevoegde waarde. En als dat over 5 a 10 jaar wel zo mag zijn, dan zijn de 2.5Gbit switches ook weer verder ontwikkeld.

Wat betreft jouw gekozen switch, die gebruikt 12watt en vele anderen in dezelfde prijsklasse ruim 9Watt. Dat is niet veel, maar op jaar basis toch ruim 10euro aan verschil in energiekosten.

[ Voor 16% gewijzigd door jongetje op 18-03-2023 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

Ik zou niet te complex doen, wat je zoekt is een domme L2 switch met 2,5GB poorten. Kijk eens naar een TP-Link SG-105-M2.
Ik zou het voor wat jij ermee wil doen ook niet voor veel duurder gaan zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:51
Zyxel MG-105 of TP-Link TL-SG105-M2

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.