Vraag

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:42

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Disclaimer:
Ik doe veel te ingewikkeld en wat ik vraag kan financieel niet uit. De opbrengst t.o.v. de tijdsinvestering is het niet waard. Ik wil echter graag weten hoe het werkt.

Context
Sinds 1 oktober 2022 ben ik parttime ZZP'er voor gemiddeld 16 uur per week, de andere 16 uur ben ik in loondienst. Per 1 januari heb ik twee klanten voor de lange termijn, overgenomen van mijn werkgever die stopt met die dienstverlening. Ik kom hiermee formeel niet, maar in de praktijk goed genoeg aan door de ondernemerscheck heen. Ik verwacht hier geen problemen, zeker als ik af en toe een los klusje voor een andere klant doe. Ik haal het urencriterium voor de startersaftrek niet, en dat is niet erg. Mijn uurtarief is prima, financieel kom ik niet te kort, en ik wil bewust ook in loondienst blijven zonder me dood te werken.

Vragen
Ik heb wat electronische apparatuur (KVM switch, docking bay, etc.) die ik effectief alleen voor mijn werk gebruik. Vorig jaar en het jaar daarvoor gekocht toen ik hetzelfde werk nog in loondienst deed en ik een fatsoenlijke thuiswerkplek wilde. In totaal 408 euro. Ik heb deze nu per factuur in de boekhouding gezet als zijnde Overige kantoor kosten. Ik heb expliciet per factuur geld overgemaakt naar mijn privé rekening als zijnde voorgeschoten kosten. De bulk voor 2022, maar ik heb er ook een in 2021 opgevoerd voor een grote uitgave in dat jaar. Gerelateerde vragen:
- Is dat boekhoudkundig zo juist? Het bedrijf bestond toen nog niet.
- Moet ik deze als ingebrachte overige activa opvoeren bij mijn inkomstenbelasting?

Ik heb vorig jaar al wat kosten gemaakt: Microsoft Bussiness Standard, domeinnaam, etc. Dat jaar had ik nog geen inkomen. Ik heb daarmee vorig jaar verlies gedraaid. Ik heb daarom een paar keer geld overgemaakt vanaf mijn privé rekening. Totaal 1000 euro. In eerste instantie had ik die 1000 euro als Eigen Vermogen opgevoerd. Maar er staan nu privé opnamen en stortingen op de balans, waarvan het grootste gedeelte verlies is.
- Moet ik die onderling met een memoriaal boeking wegwerken waardoor het eigen vermogen elk jaar fluctueerd?

Ik heb nog een paar vragen, maar laat ik eerst dit eens proberen...

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Alle reacties

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hier staat het wel goed uitgelegd.
https://www.mkbservicedes...n/aanloopkosten-aftrekken

Verder zou ik je aanraden om een goed boekhoudprogramma (Acumulus) te gebruiken, dan hoef je de uitgaven alleen maar op de juiste manier te boeken, op de achtergrond doet de software de rest.

[Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 18-03-2023 18:29]

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:42

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Ernemmer schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:29:
Hier staat het wel goed uitgelegd.
https://www.mkbservicedes...n/aanloopkosten-aftrekken

Verder zou ik je aanraden om een goed boekhoudprogramma (Acumulus) te gebruiken, dan hoef je de uitgaven alleen maar op de juiste manier te boeken, op de achtergrond doet de software de rest.
Ga ik lezen. Ik gebruik op dit moment E-boekhouden.nl.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ernemmer schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:29:
Ik zou niet zomaar 100% op software vertrouwen (software doet de rest). Het is prima mogelijk een op het oog in de software kloppende boekhouding te doen maar er toch een puinhoop van te maken.

• Ernemmer
  • Niet online
PolarBear schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:40:
[...]

Ik zou niet zomaar 100% op software vertrouwen (software doet de rest). Het is prima mogelijk een op het oog in de software kloppende boekhouding te doen maar er toch een puinhoop van te maken.
Acumulus werkt toch echt wel goed, het klopt al 15 jaar.

En ik bedoel dat je in Acumulus niks van het ene naar het andere hoeft te boeken, of balansposten of wat dan ook. Gewoon je kosten op de juiste categorie boeken en de software doet de rest.

[Voor 20% gewijzigd door Ernemmer op 18-03-2023 18:44]

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20-03 19:42
Dit heb ik ook een tijdje gedaan, weekend boekhouden totdat ik elke maand uurtje werk/ omzet doorschoof naar een boekhouder.
Wat een verademing

• Ernemmer
  • Niet online
yoga schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:43:
Dit heb ik ook een tijdje gedaan, weekend boekhouden totdat ik elke maand uurtje werk/ omzet doorschoof naar een boekhouder.
Wat een verademing
Boekhouding kost mij 5 minuten per week (factuurtje maken) en 5-10 minuten per kwartaal (BTW aangifte) Ik denk dat ik er maximaal 1-2 uur per jaar mee bezig ben.

Maar inderdaad, als het je niet ligt moet je het gewoon uitbesteden en focussen op dingen waar je wel goed in bent en zin in hebt.

[Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 18-03-2023 18:50]

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:44
yoga schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:43:
Wat een verademing
Je kunt er ook vooe kiezen het juist andersom te doen. Start met een boekhouder. Gebruik diens ervaring met name om te zien hoe het voor jouw bedrijf geregeld moet worden, en na bijvoorbeeld 2 jaar doe het zelf.

Ja, een accountant kost geld. Maar ontzorgt ergens natuurlijk ook. En is natuurlijk veel meer op de hoogte van hetgeen dat allemaal mag en kan.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee