VPN naar huis om end-of-support NAS te bereiken. Verstandig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LoL-
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-04 10:24
Hoi allemaal,

Ik heb thuis een Western Digital NAS die niet meer ondersteund wordt door de fabrikant en daarom niet meer te bereiken is via de client apps. De NAS is nu dus alleen nog lokaal te bereiken.

Nu heb ik het idee om dit probleem te omzeilen door met een Fritzbox 9570 een VPN naar huis te realiseren en op die manier alsnog bij de NAS te kunnen van buitenaf. Het doel van de NAS is vooral om als verlengstuk van de telefoonopslag te dienen. D.w.z. overpompen van foto's/video's en deze ook op afstand kunnen bekijken.

Mijn voornaamste vragen hierover:
  • Zien jullie hierin security issues? Het dataverkeer moet uiteraard privé blijven.
  • Zijn er bijzondere bottlenecks te verwachten qua snelheid? Ik thuis heb een 1 Gbit up/down verbinding. Ik realiseer me dat alle apparaten in de keten aan een fysiek limiet verbonden zijn.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:58
Prima idee en als je de VPN goed inricht zie ik geen manier hoe het onveilig zou kunnen zijn.

Welk VPN protocol ga je gebruiken? OpenVPN en WireGuard zijn de aanraders (mits je Fritz 't ondersteunt) en ook simpel op te zetten. De laatste is een stukje sneller over het algemeen. Verwacht echter niet dat je gigabit zal halen, zeker niet via de router. Die mist simpelweg de nodige cpu power.

Ik geloof dat een Rpi4 zo'n beetje 600-800mbits/sec doet over wireguard (dus 60-80% van gigabit). Ik heb het niet gegoogled, maar ik verwacht dat de rpi4 een cpu/soc heeft met een stuk meer power dan je router.

Edit: 'n snelle google zegt dat je met de fritzbox niet meer dan 50 megabits kan verwachten. Dat is zo'n 5 megabytes/s (incl overhead). Prima voor op de achtergrond syncen, net wel/niet voldoende voor direct zien zonder lokale cache op je telefoon.

Oke wat rapper dus, 150mbits moet wel genoeg zijn verwacht ik

[ Voor 23% gewijzigd door kwibox op 18-03-2023 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Bedoel je wellicht een Fritzbox 7590? De firmware 7.50 heeft zo te lezen Wireguard VPN en daarmee haal je net geen 150 Mbps. Oudere firmware met Ipsec, ca 70Mbps.
bron: https://www.ct.nl/reviews...ties-toe-aan-je-fritzbox/

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.