Mijn vraag
Sinds kort is er bij ons in het dorp glasvezel gelegd van Delta. Mijn aansluiting werkt sinds deze week maar ik haal niet op al mijn aangesloten hardware de snelheid van 1000Mbit want de max. snelheid die ik haal na mijn Netgear router ligt iets onder de 500Mbit.
Ik heb zelf de indruk dat mijn R7000 router de bottleneck vormt. Als ik een laptop direcht aan de Nokia XS-2426G-B hang ligt de snelheid rond de 700Mbit. Als ik dezelfde laptop direct aan mijn R7000 router hang dan daalt de snelheid naar iets onder de 500Mbit.
Ik heb ook gekeken of de connecties die met de R7000 router en beide switches gemaakt worden wel 1Gbs verbindingen hebben. Maar zowel de R7000 als beide switches geven aan dat er een 1Gbs verbinding zou moeten zijn.
Mijn vraag is, wat voor snelheden mag ik verwachten van een 1Gbs glasvezel verbinding?
En kan mijn conclusie kloppen, namelijk de R7000 is een bottleneck?
Zo ja, hebben jullie een advies voor een goede alternatieve router met min. 4 LAN poorten?
Tot slot is het me ook niet helemaal duidelijk waarom de download snelheid op mijn mediacenter zo laag is en upload snelheid 2x zo hoog. Maar wat mij betreft is dat een zorg voor later.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Hieronder vind je mijn huidige netwerk opstelling in huis met daarin de relevante hardware genoemd.
Alles is bekabeld met CAT6 kabels en connectoren.
:strip_exif()/f/image/nyVr2WxmiVuor4ysUhEBFpTR.jpg?f=fotoalbum_large)
Tevens vinden jullie hieronder enkele foto's van resultaten. Ik zal de kamers vermelden waar de foto gemaakt is zodat je die kan relateren aan bovenstaand plaatje.
Laptop direct aan Nokia modem aangesloten
:strip_exif()/f/image/FwwsrENbGXwCDuaD3T4X9Q9R.jpg?f=fotoalbum_large)
Laptop direct aan R7000 aangesloten
:strip_exif()/f/image/mHh9vR1BaZFrQwj3qgjPYTTE.jpg?f=fotoalbum_large)
Mediacenter woonkamer (achter GS105E switch
:strip_exif()/f/image/IRYQUfRes6FYVHWreJguDb1m.jpg?f=fotoalbum_large)
Slaapkamer Raven
:strip_exif()/f/image/ubKFimhlt674zVALZbYsMN43.jpg?f=fotoalbum_large)
Slaapkamer Manou
:strip_exif()/f/image/pa00E33byArHdhn9YHUpjRLq.jpg?f=fotoalbum_large)
Slaapkamer M+R
:strip_exif()/f/image/DUfC8i49p6Q7hZDOvXjhgCwT.jpg?f=fotoalbum_large)
Game pc zolder
Sinds kort is er bij ons in het dorp glasvezel gelegd van Delta. Mijn aansluiting werkt sinds deze week maar ik haal niet op al mijn aangesloten hardware de snelheid van 1000Mbit want de max. snelheid die ik haal na mijn Netgear router ligt iets onder de 500Mbit.
Ik heb zelf de indruk dat mijn R7000 router de bottleneck vormt. Als ik een laptop direcht aan de Nokia XS-2426G-B hang ligt de snelheid rond de 700Mbit. Als ik dezelfde laptop direct aan mijn R7000 router hang dan daalt de snelheid naar iets onder de 500Mbit.
Ik heb ook gekeken of de connecties die met de R7000 router en beide switches gemaakt worden wel 1Gbs verbindingen hebben. Maar zowel de R7000 als beide switches geven aan dat er een 1Gbs verbinding zou moeten zijn.
Mijn vraag is, wat voor snelheden mag ik verwachten van een 1Gbs glasvezel verbinding?
En kan mijn conclusie kloppen, namelijk de R7000 is een bottleneck?
Zo ja, hebben jullie een advies voor een goede alternatieve router met min. 4 LAN poorten?
Tot slot is het me ook niet helemaal duidelijk waarom de download snelheid op mijn mediacenter zo laag is en upload snelheid 2x zo hoog. Maar wat mij betreft is dat een zorg voor later.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Hieronder vind je mijn huidige netwerk opstelling in huis met daarin de relevante hardware genoemd.
Alles is bekabeld met CAT6 kabels en connectoren.
:strip_exif()/f/image/nyVr2WxmiVuor4ysUhEBFpTR.jpg?f=fotoalbum_large)
Tevens vinden jullie hieronder enkele foto's van resultaten. Ik zal de kamers vermelden waar de foto gemaakt is zodat je die kan relateren aan bovenstaand plaatje.
Laptop direct aan Nokia modem aangesloten
:strip_exif()/f/image/FwwsrENbGXwCDuaD3T4X9Q9R.jpg?f=fotoalbum_large)
Laptop direct aan R7000 aangesloten
:strip_exif()/f/image/mHh9vR1BaZFrQwj3qgjPYTTE.jpg?f=fotoalbum_large)
Mediacenter woonkamer (achter GS105E switch
:strip_exif()/f/image/IRYQUfRes6FYVHWreJguDb1m.jpg?f=fotoalbum_large)
Slaapkamer Raven
:strip_exif()/f/image/ubKFimhlt674zVALZbYsMN43.jpg?f=fotoalbum_large)
Slaapkamer Manou
:strip_exif()/f/image/pa00E33byArHdhn9YHUpjRLq.jpg?f=fotoalbum_large)
Slaapkamer M+R
:strip_exif()/f/image/DUfC8i49p6Q7hZDOvXjhgCwT.jpg?f=fotoalbum_large)
Game pc zolder
:strip_exif()/f/image/PBOro3JDDgRfIChFGOOkIwgd.jpg?f=fotoalbum_large)