Toon posts:

[Zonnepanelen] Verzoek offerte check

Pagina: 1
Acties:

• MvdD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:30
Beste Tweakers,

Wij willen graag zonnepanelen op het dak van onze nieuwe woning laten leggen en ik zou wel wat advies kunnen gebruiken. Ondanks dat ik heb geprobeerd me redelijk in te lezen, vind ik de materie toch erg lastig om een knoop door te kunnen hakken. Ik heb 3 offertes liggen waarvan het contact met de lokale partij erg prettig was en ik ze de opdracht enerzijds graag zou gunnen, maar anderzijds moeite heb met de meerprijs van 40% ten opzichte van de goedkoopste offerte. Verder snap ik niet zo goed waarom de 1e offerte wel optimisers heeft en de andere 2 offertes niet.

Alvast bedankt!
Foto's

Dak oriëntatie: Zuid-Oosten
Dakhelling: 40.2 graden volgens PDOK

Op de foto's zie je nog de oude zonneboiler op het dak liggen. Dit systeem is jaren geleden door de vorige eigenaar afgekoppeld toen de ketel aan vervanging toe was. Deze zonneboiler en 1 van de pijpjes worden binnenkort door de aannemer verwijderd.
Beschikbare (dak)ruimte
In PDOK heb ik even met het meetinstrument gespeeld en ik schat dat het dak ongeveer 5.8m breed is en 6.2m lang. Verder moet er rekening worden gehouden met het Velux dakraam en de 2 pijpjes.
Schaduw
Er valt geen schaduw, behalve misschien een beetje van de dakdoorvoerpijpjes.
Jaarverbruik
We zijn afgelopen jaar verhuisd en ik heb nog geen exact inzicht in ons huidige verbruik. Ons vorige huis was een soorgelijke tussenwoning die 10 jaar later gebouwd was en iets beter geïsoleerd leek te zijn. Daar was het verbruik circa 3200 kWh. Ik vermoed dat ons verbruik toe gaat nemen omdat we 2 jonge kinderen hebben en binnenkort 3 airco's laten plaatsen voor een stukje verkoeling en bijverwarming. Daarom schat ik het nu maar even in op minimaal 4000 kWh in de nabije toekomst.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Volgens mij hebben we momenteel een 1-fase aansluiting. Heb een foto van de meterkast bijgevoegd.
Budget en doel
Het doel is om alle beschikbare ruimte op het dak te benutten om ook ons toekomstige gebruik te kunnen dekken. We willen maximaal €7500 besteden voor een betrouwbaar systeem waarmee we hopelijk geen gedoe in de toekomst krijgen. Uiteraard geven we liever minder uit.
Wie gaat het project uitvoeren
We gaan niets zelf doen.
Bijhouden van data
Hier hechten we nauwelijks waarde aan.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1 - lokaal elektrobedrijf (€7.390 -> €1,80/Wp)
- 10x Longi Solar LR5-54HPB-410M
- 10x S440 optimisers
- 1x SolarEdge 3680H omvormer
Aanvulling: Op zolder word bij de wasmachine aansluiting een onderverdeelkast gemonteerd met een hoofdschakelaar 2p 40A, een installatieautomaat 1p+n 16A en een installatieautomaat 1p+n 20A. In de meterkast wordt een lege installatiekast toegevoegt met een hoodfschakelaar 40A 4p en aardlekautoamat B20 0,03A 1p+n.

Offerte 2 - Zonneplan (€5.960 -> €1,49/Wp)
- 10x DM400M10-54HBB/-V
- 1x Zonneplan One omvormer
Aanvulling: Volgens de offerte zijn er geen kosten voor meerwerk en wordt alles in samenspraak in detail afgewerkt in huis.

Offerte 3 - SolarECO (€5.180 -> €1,28/Wp)
- 10x Longi Solar LR5-54HIB-405M
- 1x GoodWe GW3600D-NS omvormer
Aanvulling: Inclusief onderverdeelkast maken en "Aparte groep, data, werkschakelaar, DC kabel, goot met uitzondering van breek- en graafwerkzaamheden".
Regio
Regio Den Bosch.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:06
Correct, dat is een 1-fase 40A aansluiting met hoofdautomaat.
Meterkast:
je mist een hoofdschakelaar. Dit is tegenwoordig wel zo netjes / hoort. Deze kan gelukkig stroomvrij geplaatst worden door dat je een hoofdautomaat hebt.
Je lijkt een kookgroep te hebben. Als die op die linkse aardlekschakelaar zit heb je daar 5 groepen aan, dat hoort niet. Max 4.

Let even op dat je geen Emat/Sep/Chint krijgt van de PV boer... dat is niet het zelfde kwaliteitsniveau als wat je hebt (ABB). Via Sander vunderink is ABB voordelig te krijgen.

Offerte 3 sluit aan bij je wensen, is technisch correct en heeft een redelijke prijs. Echter opbrengst is krap voor je wensen. Ik zie een schuurtje... Ook meepakken?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• MvdD
Bedankt voor je reactie. Ik heb overwogen om ook nog panelen op de schuur te laten leggen, maar deze zouden daar dan puur komen te liggen om de overcapaciteit terug te leveren, want ik verwacht niet dat ons verbruik in de middellange toekomst boven de 4000 kWh zal komen. We hebben geen plannen om elektrisch te gaan rijden, we werken al vanuit huis en de airco's die binnenkort geplaatst worden heb ik al meegenomen door het verbruik van 3200 naar 4000 in te schatten.

Ik vraag me af waarom sommige offertes wel optimisers aanraden en anderen niet. Is dat een must in mijn situatie waar geen schaduw van bomen of dakkapellen valt en er mogelijk alleen een klein streepje van een kunststof dakpijpje zal vallen aan het begin van de dag.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:06
Optimizers worden aangeboden zonder goede reden. Ze zijn in dit geval het geld niet waard.

Als je nu de schuur wel mee neemt kost het relatief weinig extra… minder relevant als je dat later zelf zou kunnen.
Overproductie is bij powerpeers op moment 21ct waard, veel meer dan het kost om te leggen.
Daarnaast geeft het je meer saldeer budget
En overheid wil tot minimaal 2027 80% levertarief als teruglevertarief vastleggen

1 ding is zeker… een enkel paneel op de schuur levert al meer op dan de optimizers…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• MvdD
Ronald schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:00:
1 ding is zeker… een enkel paneel op de schuur levert al meer op dan de optimizers…
Oh ik realiseer me opeens dat panelen op de schuur geen optie zijn omdat hier in het nieuwe tuinontwerp schaduw op valt van bomen die geplaatst gaan worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee