Beste Tweakers,
Wij willen graag zonnepanelen op het dak van onze nieuwe woning laten leggen en ik zou wel wat advies kunnen gebruiken. Ondanks dat ik heb geprobeerd me redelijk in te lezen, vind ik de materie toch erg lastig om een knoop door te kunnen hakken. Ik heb 3 offertes liggen waarvan het contact met de lokale partij erg prettig was en ik ze de opdracht enerzijds graag zou gunnen, maar anderzijds moeite heb met de meerprijs van 40% ten opzichte van de goedkoopste offerte. Verder snap ik niet zo goed waarom de 1e offerte wel optimisers heeft en de andere 2 offertes niet.
Alvast bedankt!
Dak oriëntatie: Zuid-Oosten
Dakhelling: 40.2 graden volgens PDOK
Op de foto's zie je nog de oude zonneboiler op het dak liggen. Dit systeem is jaren geleden door de vorige eigenaar afgekoppeld toen de ketel aan vervanging toe was. Deze zonneboiler en 1 van de pijpjes worden binnenkort door de aannemer verwijderd.
- 10x Longi Solar LR5-54HPB-410M
- 10x S440 optimisers
- 1x SolarEdge 3680H omvormer
Aanvulling: Op zolder word bij de wasmachine aansluiting een onderverdeelkast gemonteerd met een hoofdschakelaar 2p 40A, een installatieautomaat 1p+n 16A en een installatieautomaat 1p+n 20A. In de meterkast wordt een lege installatiekast toegevoegt met een hoodfschakelaar 40A 4p en aardlekautoamat B20 0,03A 1p+n.
Offerte 2 - Zonneplan (€5.960 -> €1,49/Wp)
- 10x DM400M10-54HBB/-V
- 1x Zonneplan One omvormer
Aanvulling: Volgens de offerte zijn er geen kosten voor meerwerk en wordt alles in samenspraak in detail afgewerkt in huis.
Offerte 3 - SolarECO (€5.180 -> €1,28/Wp)
- 10x Longi Solar LR5-54HIB-405M
- 1x GoodWe GW3600D-NS omvormer
Aanvulling: Inclusief onderverdeelkast maken en "Aparte groep, data, werkschakelaar, DC kabel, goot met uitzondering van breek- en graafwerkzaamheden".
Wij willen graag zonnepanelen op het dak van onze nieuwe woning laten leggen en ik zou wel wat advies kunnen gebruiken. Ondanks dat ik heb geprobeerd me redelijk in te lezen, vind ik de materie toch erg lastig om een knoop door te kunnen hakken. Ik heb 3 offertes liggen waarvan het contact met de lokale partij erg prettig was en ik ze de opdracht enerzijds graag zou gunnen, maar anderzijds moeite heb met de meerprijs van 40% ten opzichte van de goedkoopste offerte. Verder snap ik niet zo goed waarom de 1e offerte wel optimisers heeft en de andere 2 offertes niet.
Alvast bedankt!
Foto's
Dak oriëntatie: Zuid-Oosten
Dakhelling: 40.2 graden volgens PDOK
Op de foto's zie je nog de oude zonneboiler op het dak liggen. Dit systeem is jaren geleden door de vorige eigenaar afgekoppeld toen de ketel aan vervanging toe was. Deze zonneboiler en 1 van de pijpjes worden binnenkort door de aannemer verwijderd.
Beschikbare (dak)ruimte
In PDOK heb ik even met het meetinstrument gespeeld en ik schat dat het dak ongeveer 5.8m breed is en 6.2m lang. Verder moet er rekening worden gehouden met het Velux dakraam en de 2 pijpjes.Schaduw
Er valt geen schaduw, behalve misschien een beetje van de dakdoorvoerpijpjes.Jaarverbruik
We zijn afgelopen jaar verhuisd en ik heb nog geen exact inzicht in ons huidige verbruik. Ons vorige huis was een soorgelijke tussenwoning die 10 jaar later gebouwd was en iets beter geïsoleerd leek te zijn. Daar was het verbruik circa 3200 kWh. Ik vermoed dat ons verbruik toe gaat nemen omdat we 2 jonge kinderen hebben en binnenkort 3 airco's laten plaatsen voor een stukje verkoeling en bijverwarming. Daarom schat ik het nu maar even in op minimaal 4000 kWh in de nabije toekomst.Huidige elektriciteitsaansluiting
Volgens mij hebben we momenteel een 1-fase aansluiting. Heb een foto van de meterkast bijgevoegd.Budget en doel
Het doel is om alle beschikbare ruimte op het dak te benutten om ook ons toekomstige gebruik te kunnen dekken. We willen maximaal €7500 besteden voor een betrouwbaar systeem waarmee we hopelijk geen gedoe in de toekomst krijgen. Uiteraard geven we liever minder uit.Wie gaat het project uitvoeren
We gaan niets zelf doen.Bijhouden van data
Hier hechten we nauwelijks waarde aan.Reeds verkregen offertes
Offerte 1 - lokaal elektrobedrijf (€7.390 -> €1,80/Wp)- 10x Longi Solar LR5-54HPB-410M
- 10x S440 optimisers
- 1x SolarEdge 3680H omvormer
Aanvulling: Op zolder word bij de wasmachine aansluiting een onderverdeelkast gemonteerd met een hoofdschakelaar 2p 40A, een installatieautomaat 1p+n 16A en een installatieautomaat 1p+n 20A. In de meterkast wordt een lege installatiekast toegevoegt met een hoodfschakelaar 40A 4p en aardlekautoamat B20 0,03A 1p+n.
Offerte 2 - Zonneplan (€5.960 -> €1,49/Wp)
- 10x DM400M10-54HBB/-V
- 1x Zonneplan One omvormer
Aanvulling: Volgens de offerte zijn er geen kosten voor meerwerk en wordt alles in samenspraak in detail afgewerkt in huis.
Offerte 3 - SolarECO (€5.180 -> €1,28/Wp)
- 10x Longi Solar LR5-54HIB-405M
- 1x GoodWe GW3600D-NS omvormer
Aanvulling: Inclusief onderverdeelkast maken en "Aparte groep, data, werkschakelaar, DC kabel, goot met uitzondering van breek- en graafwerkzaamheden".