Airco verwarmen probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jancoow
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-10 11:54
Ik heb met de verbouwing van mijn nieuwe huis 3 binnen units op 1 buitenunit geplaatst voor het verwarmen en koelen van mn huis. Nu heb ik een probleem met het verwarmen van het huis. Toen het kouder buiten was, hield de airco de ruimte goed op temperatuur. Echter nu het warmer buiten begint te worden, gaat de airco ver over zn setpoint heen.

Als voorbeeld: ik stel de airco op 16 graden in en het word 18 of 19 graden binnen. Nu komt dat deels door de zon, maar wat mij verbaasd is dat de airco nog steeds om de zoveel tijd warme lucht loopt te blazen. Dit is natuurlijk zonde van de electriciteit!

Hebben meer dit probleem? Of is dit een defect?

Het model is een mitsubishi electric msz-hr35vf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kn9ZLjEmPnsQFBiEIMaSMZY2Ju0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YA740oUrmeD8oonErgxNIlv5.png?f=fotoalbum_large

Volgens de handleiding zouden ook beide lampjes op de airco gaan branden als die "binnen 1 graden van setpoint is". Nu zie ik die nooit branden totdat ik de temperatuur op 21 graden zetten.... Dus daarbij lijkt het dat de airco denkt dat het 21 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Hangt airco toevallig in koude luchtstroom? Rooster wat open staat dicht in de buurt? Is doorvoer waar slangen binnenkomen goed afgepurd? Hangt airco in hoek van de kamer zodat setpoint wellicht niet goed gemeten wordt?

Verder adviseer ik je de uitblaasklep op links/rechts boven/onder (3D bij mijn Daikin)te zetten zodat lucht in je kamer beter mengt. Vind je dat niet prettig zet dan in ieder geval de klep op minimaal 45 graden naar boven en niet naar beneden zoals standaard is met L/L.

Sowieso hebben helaas alle L/L problemen met setpoints. Ik heb een Daikin Perfera en ook die meet bij koude beter zijn setpoint dan nu in het tussen seizoen. MHI zie je dezelfde problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:27
Al die aircos hanteren een hysterese: ze verwarmen tot setpoint + x en starten pas met verwarmen setpoint- y. Typisch terug te vinden in de handleiding of documentatie.

Die waarden zijn soms aan te passen. Eco maakt ze bv typisch groter.

Voor comfort wil je ze kleiner.

Andere manier voor meer comfort is een externe temperatuursensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jancoow
MotorBeast schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:40:
Hangt airco toevallig in koude luchtstroom? Rooster wat open staat dicht in de buurt? Is doorvoer waar slangen binnenkomen goed afgepurd? Hangt airco in hoek van de kamer zodat setpoint wellicht niet goed gemeten wordt?

Verder adviseer ik je de uitblaasklep op links/rechts boven/onder (3D bij mijn Daikin)te zetten zodat lucht in je kamer beter mengt. Vind je dat niet prettig zet dan in ieder geval de klep op minimaal 45 graden naar boven en niet naar beneden zoals standaard is met L/L.

Sowieso hebben helaas alle L/L problemen met setpoints. Ik heb een Daikin Perfera en ook die meet bij koude beter zijn setpoint dan nu in het tussen seizoen. MHI zie je dezelfde problemen.
De airco hangt vrij hoog en niet in een koude luchtstroom. Dus het zou theoretisch boven ook warmer moeten zijn. Dat lijkt hij ook te meten, want zoals ik eerder zei kan ik zien met de "2 lampjes" dat hij denkt dat het rond de 21 graden is als het 19 graden is. En toch vind die het nodig om elke ~10 minuten weer even te verwamen terwijl het setpoint op 16 graden staat.

De slang doorvoer is naar de tussenverdieping via een kast naar buiten, dus niet direct achter de airco. De uitblaasklep staat volledig links/rechts en altijd zo ver mogelijk naar beneden in bedrijf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsdux5I1hqeNfj1xTztwAw0mhqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H5DeHXb4i86uo3DYWmFLIEco.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jancoow
Rukapul schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:11:
Al die aircos hanteren een hysterese: ze verwarmen tot setpoint + x en starten pas met verwarmen setpoint- y. Typisch terug te vinden in de handleiding of documentatie.

Die waarden zijn soms aan te passen. Eco maakt ze bv typisch groter.

Voor comfort wil je ze kleiner.

Andere manier voor meer comfort is een externe temperatuursensor.
Ik snap dat ze een hysterse hebben. Maar als het 18 graden is op een setpoint van 16 graden en nog steeds verwarmen lijkt mij echt niet in orde?

Ik kan de waardes niet vinden in de handleiding helaas. Heb ook geen eco modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
jancoow schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:23:
[...]

De airco hangt vrij hoog en niet in een koude luchtstroom. Dus het zou theoretisch boven ook warmer moeten zijn. Dat lijkt hij ook te meten, want zoals ik eerder zei kan ik zien met de "2 lampjes" dat hij denkt dat het rond de 21 graden is als het 19 graden is. En toch vind die het nodig om elke ~10 minuten weer even te verwamen terwijl het setpoint op 16 graden staat.

De slang doorvoer is naar de tussenverdieping via een kast naar buiten, dus niet direct achter de airco. De uitblaasklep staat volledig links/rechts en altijd zo ver mogelijk naar beneden in bedrijf.

[Afbeelding]
Zet die klep eens op minimaal 45 graden. Dat lost vaak (zie oude L/L topic) offset problemen op. Heb je verder de setting op verwarmen staan of auto (ik bedoel dus niet de swingfunctie)? Alleen op verwarmen of koelen zetten. Ervaring leert dat dat ook vaak niet goed gaat de auto functie.

Hij zal toch af en toe vermoed ik een koude luchtstroom meten en daarop reageren. De kunst is je lucht in de kamer zou egaal mogelijk te verdelen. Verder niet de fan teveel knijpen. Een afwijking van 2 graden wat je unit meet en wat het is in de kamer is gebruikelijk en normaal. Omdat je meetunit in je unit zit gaat de fabrikant ervan uit dat het verderop in de kamer kouder is en regelt daarop de binnenunit. Helaas.

Hier Daikin. Setting 19 graden en pruttelt gewoon door terwijl het 20 graden binnen is. Stopt bij 21.

[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 18-03-2023 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jancoow
Er zit geen auto functie op, dus handmatig op verwarmen. Er zit wel een auto fan optie op, maar meestal zet ik hem handmatig op hogere standen als het echt koud is want dan krijgt die het weer niet goed verwarmd. Echter als ik hem met deze temperaturen op standje twee zet word het helemaal warm binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Begin maar eens met die klep niet naar beneden te zetten. De ruimte in laten blazen. Dan heb je hoge blaasstanden bij echte koude ook minder nodig.

[ Voor 27% gewijzigd door MotorBeast op 18-03-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jancoow
Helaas haalt dat niks uit, hij blijft warme lucht af en toe blazen ook al is het 19 graden.. terwijl die staat ingesteld op 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
jancoow schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:59:
Helaas haalt dat niks uit, hij blijft warme lucht af en toe blazen ook al is het 19 graden.. terwijl die staat ingesteld op 16
Dan zou ik je installateur maar eens gaan bellen. 2 graden overschoot is (helaas) vrij normaal. Dit niet. Maar waarom zet je dat ding niet uit nu? Het is hier bij mij binnen 20 graden zonder verwarming. Iedere kWh is er 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jancoow
Klopt hier ook, maar als ik vanacht thuis kom is het wel fijn dan die nog bij warmt.
Helaas heb ik zelf de aircos geïnstalleerd en gekocht. Dus vind het lastig bij wie ik dit probleem moet neerleggen.

Ik denk binnenkort maar eens esp's inbouwen en zelf regelen via mn domotica systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:07

Tazzios

..

Ik denk dat hij eerst opwarmt voordat de fan aangaat(om een meting te doen) om gevoel aan tocht te voorkomen.
Met domotica de airco uitzetten indien het warm genoeg is lijkt mij de beste optie.
Pagina: 1