Combineren van 2 internetverbindingen op 1 netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubblewrap80
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 07:53
Een vriend heeft (ondertussen 2 jaar geleden) een glasvezel internetverbinding (Caiway?) aan laten leggen naast de Ziggo verbinding die er al lag. Na 2 jaar ligt de glasvezel er nog ongebruikt bij (zo hard heeft hij het nodig 8)7 ). Daarnaast werkt de wifi niet overal even goed. Ik heb met m'n grote mond gezegd dat ik dat wel zou fixen, maar kan toch wel wat meedenken gebruiken.

Huidige situatie
De aansluiting zit nu als volgt. De ziggo router (ik weet even niet welke) staat in bridge mode en is aangesloten op de WANpoort van een Netgear R7000 router. Hier is onder andere via ethernetkabel de pc op aangesloten, een klikaanklikuit hub, iets van sonos en een powerline adapter. Er staan ergens ook nog 2 synology nas, maar hoe hij die aangesloten heeft is mij even een raadsel. Los van het netwerk is er dus ook nog de caiway router (genexis platinum 7840 meen ik).

Twee internetverbindingen op die router werkt niet. De oplossing die ik nu tijdelijk heb is dat ziggo aangesloten zit op de R7000 en dat wanneer die verbinding niet werkt de pc via wifi verbinding maakt met de genexis router van Caiway, maar ideaal is dat niet.

De vraag
Beide internet verbindingen zouden bekabeld met het netwerk verbonden moeten worden zodat het hele netwerk er gebruik van kan maken. Ze hoeven niet per se gecombineerd te worden voor hogere snelheid, maar vooral dat als een wegvalt de ander automatisch gebruikt word. Daarnaast moet er een oplossing komen waardoor in het hele huis de wifi gewoon werkt. Kosten voor apparatuur zijn niet echt een probleem, belangrijker is dat het gewoon allemaal zonder problemen werkt (en voor mij persoonlijk: dat eventuele problemen makkelijk te achterhalen en op te lossen zijn gezien ik er toch elke keer weer bij geroepen ga worden als er iets niet werkt).

Mogelijke oplossingen
De wifi is denk ik op te lossen door een mesh systeem door het hele huis te zetten? Zijn er aanraders? Zijn er betere oplossingen?

Het combineren van de internetverbindingen is er een waar ik wat meer moeite mee heb. De meest eenvoudige oplossing waar ik zelf op kom, lijkt me de R7000 vervangen door een router met twee WAN poorten, beide routers in bridge mode. Dat zou het moeten werken, toch? Maar al zoekend naar welke kom ik dan uit op termen als load balancing routers, edge routers en meer dat voor mij in eerste instantie allemaal hetzelfde lijkt, maar dan toch net anders lijkt. Wat zou de meest ideale oplossing zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:30

lier

MikroTik nerd

Als je het goed wil doen zorg je overal voor netwerkkabels en ga je werken met accespoints. Mesh is equivalent aan draadloze backhaul, wat kan werken (maar niet ideaal is).

Je hebt inderdaad een dual WAN router nodig. Als je deze laat load balancen dan worden beide internet verbindingen gebruikt. Deze kan je in alle soorten en maten krijgen, kijk vooral naar waar jij ervaring mee hebt om een goede keuze te maken.

Welke snelheden hebben de internet abonnementen? Wat moet de router (verder) doen, denk aan bijvoorbeeld VPN?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Heeft jouw vriend geld over ofzo? Hoe vaak valt in Nederland het internet uit? Doet mobiel het dan niet? Hoe erg is dat? Geef die 600 euro per jaar liever aan een goed doel, betaal het internet voor een arm gezin of iets.
Snap dit echt niet. Investeer verder in het laten aanleggen van een goed bedraad netwerk met voldoende AP's
Bedenk wel dat je met 1 router nog een single point of failure hebt, waarbij het statistisch waarschijnlijker is dat die kapot gaat dan dat het internet uitvalt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Frogmen schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:53:
Heeft jouw vriend geld over ofzo? … Geef die 600 euro per jaar liever aan een goed doel, betaal het internet voor een arm gezin of iets.

*knip*. Doe eens even normaal. Dit kan je ook op een normale manier zeggen.

[ Voor 36% gewijzigd door rens-br op 19-03-2023 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-09 22:15
als je het financieel niet boeit, zou ik kijken naar router die kan failover'en

Bij dit systeem heb je altijd 2 internet-lijnen paraat , zodat je theoretisch 100% uptime hebt
indien bv Caiway uitvalt , neemt Ziggo het over
das ideaal voor een bedrijf waar bv niet gewerkt kan worden zonder internet voor de pin-automaat.

voor een thuissituatie kan het , maar zoals gezegd, hoevaak valt glasvezel uit...

Load-balancing is dat hij beide internet-lijnen simultaan gebruikt voor maximale prestaties ... niet echt spannend tenzij je bv HP Nederland noemt, en je gewoonweg onvoldoende hebt met je Ziggo of Caiway
Dit is voor een normaal gezin totaal onnodig.

Bij veel van de betere routers (routers.. niet die all-in-one dingen zoals de Netgear Nighthawk) kan je btw kiezen hoe die zijn WAN poorten gebruikt.. failover-modus of load-balancing modus

kijk bv eens naar een TP-Link TL-ER8411 , of een Ubiquiti Dream Machine Pro SE (om maar is 2 stevige jongens te noemen)

deze uitleg gaat btw over de WAN kant (de internetkant) van zo'n router
Hoe het netwerk er binnenhuis uitziet verdient misschien ook evenzeer aandacht.. is er bv voldoende wifi dekking of dient er bekabeling aangelegd te worden om meer dekking ergens te creeeren ?

[ Voor 14% gewijzigd door ijske op 18-03-2023 11:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:37
@ijske
Die Ubiquiti Dream Machine Pro SE ne router doet enkel failover en geen load-balancing.
Als je dan toch twee lijnen internet verbindingen hebt zou ik ze ook beiden willen gebruiken.

@g1n0
Waarom zou je geen kanttekening over geld weggooien mogen plaatsen als iemand een glasvezel abbo neemt en al twee jaar lang z'n Ziggo abbo blijft gebruiken.
Speculeren dat hij hem ergens voor nodig heeft is dan uiteraard onzinnig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als geld toch niet boeit:
Meraki MX85 router
MS125 switches
MR28 accespoints

Hebben zij de beschikking over twee WAN verbindingen en jij de beschikking over een online dashboard voor configuratie en uitgebreide analyse/logging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
*knip*
Volgens mij is het ieder zn eigen keus wat hij of zij met geld doet. De ene heeft meer geld over voor iets dan de ander. Respecteer dat dan ook en ga geen ongevraagde (en behoorlijk offtopic) bestedingsadviezen geven.

[ Voor 26% gewijzigd door MisteRMeesteR op 20-03-2023 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:03
Denk goed na waar je aan begint, ik zou mij er niet mee bemoeien kwa ICT gezien er gezeur kan komen en je vriend hierdoor kan kwijtraken, 2 jaar betalen voor een lijntje die niet gebruikt wordt heeft redenen, een "normaal" persoon doet dat niet en schakelt wel zelf hulp in of zegt de lijn op.

Grote kans dat elke storing in de toekomst wat er niets mee te maken heeft in vervolg bij jouw komt te liggen.
Je kan er onderuit komen door te zeggen, ik heb mij vergist het blijkt lastig te zijn en gaat mij niet lukken.

[ Voor 255% gewijzigd door mr_evil08 op 19-03-2023 20:29 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
Ben(V) schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:21:
@ijske
Die Ubiquiti Dream Machine Pro SE ne router doet enkel failover en geen load-balancing.
Als je dan toch twee lijnen internet verbindingen hebt zou ik ze ook beiden willen gebruiken.
They've added it: https://community.ui.com/...11-4b65-ab47-96cc3beab22e

8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@Bubblewrap80 Ben je al tot de conclusie gekomen dat adviseren om een lijn op te zeggen wijsheid is. Daarnaast geld besteden aan goede kabels trekken en AP's zodat hij een fijn werkend netwerk heeft.
Voor één persoon is load balancing niet echt nuttig omdat er voor iedere connectie altijd maar 1 lijn wordt gebruikt. Los van het nut met een hele familie trek je een glasvezel verbinding nog niet vol. Natuurlijk het lukt je even, maar niet voor langere tijd en ja je kan alle usenet servers leegtrekken maar je haalt dan veel meer binnen dan je kan kijken. En ja ik ben van mening dat een 1Gb verbinding voor thuis vooral een grote pasfactor heeft, maar dat is maar een mening.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubblewrap80
Of het echt nodig is valt over te discussiëren, maar in zijn ogen is het nodig. Het wegvallen van internet is vervelend voor zijn werk. Blijkbaar vervelend genoeg om er zoveel geld tegenaan te smijten. Ik heb hem al geadviseerd eens te proberen of het via Caiway beter werkt, maar hij wil beide verbindingen aanhouden.
jadjong schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:03:
Als geld toch niet boeit:
Meraki MX85 router
MS125 switches
MR28 accespoints
Blijkbaar boeit geld toch een klein beetje. Dit was hem wat teveel. O-)
ijske schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:00:
kijk bv eens naar een TP-Link TL-ER8411 , of een Ubiquiti Dream Machine Pro SE (om maar is 2 stevige jongens te noemen)
Die vallen geloof ik meer in de "gewenste prijscategorie". Als die beide load-balancing ondersteunen vermoed ik dat ze beide voor het gebruiksscenario beide meer dan voldoen, maar neig zelf naar Ubiquiti (puur op gevoel, niet echt onderbouwde keuze). Of heeft de TP-Link voor dit gebruiksscenario een groot voordeel dat ik niet zie? Behalve de 2 internet aansluitingen gebeurt er niet heel veel spannends (op dit moment)

Wat ik me wel afvraag over de Ubiquiti Unifi Dream Machine Pro SE: Als ik het goed begrijp heeft deze 2 WAN poorten waarvan 1x RJ45 en 1x SFP+? Gaat het Caiway modem/router er dan tussenuit en de glasvezel direct in de DM Pro? Bij de TP-link kan je alle RJ45 poorten gebruiken als WAN poort.

Access points
Als ik het goed heb gezien kan ik redelijk makkelijk kabels trekken naar de slaapkamer en de woonkamer. Die liggen redelijk centraal in het huis. Daarmee zou ik op elke verdieping een access point kunnen maken. Het is een redelijk flink huis maar 1 per verdieping zou wel voldoende moeten zijn? Van de UAP-AC serie vind ik een bereik van 122 tot 183 meter (https://ubiquiti.director...i-controller-setup-guide/) afhankelijk van het model.

De DM pro SE ondersteund 2x PoE+ dus twee zouden voeding via de ethernetkabel kunnen krijgen? Als er meer AP's nodig zijn moet dat via een andere weg (stopcontact)?

Als het de DM pro SE wordt zouden de volgende AP's een optie zijn?
Ubiquiti UniFi AP AC LR (ouder model begrijp ik?)
Ubiquiti UniFi 6 lite
Ubiquiti UniFi 6 pro (voordeel tov de lite?)

Met het huidige gebruik en 2 AP's zou de router met 8 LAN poorten voldoende aansluitingen moeten hebben en zou een extra switch niet nodig zijn.
Frogmen schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:53:
Bedenk wel dat je met 1 router nog een single point of failure hebt, waarbij het statistisch waarschijnlijker is dat die kapot gaat dan dat het internet uitvalt.
Ik moet me heel erg inhouden om niet serieus 2 routers en een dieselaggregaat voor te stellen. De stroom zou ook zomaar uit kunnen vallen. Ik krijg er af en toe ook jeuk van, maar het is zijn geld.... en ik heb weer wat om mee te spelen. O-)
mr_evil08 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:56:
Denk goed na waar je aan begint, ik zou mij er niet mee bemoeien kwa ICT gezien er gezeur kan komen en je vriend hierdoor kan kwijtraken, 2 jaar betalen voor een lijntje die niet gebruikt wordt heeft redenen, een "normaal" persoon doet dat niet en schakelt wel zelf hulp in of zegt de lijn op.
Ik denk dat de vriendschap sterker is dan dat, maar als hierdoor een vriendschap stuk gaat was die het blijkbaar toch niet waard. Hij weet dat ik geen IT pro ben, als hij garantie wil moet hij niet bij mij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:37
Hoe vaak valt de internet van een ISP tegenwoordig nog uit, dat is een heel hoge zeldzaamheid geworden.

En als backup zou ik dan eerder een hotspot via een telefoon maken, dan heb je bij uitval in ieder geval nog internet zonder dat het meteen maandelijks een klap geld extra kost.

PS
Ik zou persoonlijk nooit aan router van Ubiquiti beginnen, hun software is bagger en bugs worden nooit gefixed.

Kijk eens naar deze modellen.
Draytek 2926, Zyxl USG Flex 100 of een TL-link TL-ER7206

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
Bubblewrap80 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:49:
Of het echt nodig is valt over te discussiëren, maar in zijn ogen is het nodig. Het wegvallen van internet is vervelend voor zijn werk. Blijkbaar vervelend genoeg om er zoveel geld tegenaan te smijten. Ik heb hem al geadviseerd eens te proberen of het via Caiway beter werkt, maar hij wil beide verbindingen aanhouden.
Hij heeft ze maar hij gebruikt ze niet :)

Anyways.

Even gekeken en (bijvoorbeeld) Unifi ondersteunt alles wat jij wilt.

Met een 2e hands USG-3P (is wel wat ouder maar werkt) kun je al failover instellen.
De modernere machines ondersteunen ook load balancing.

Voorbeeld op mijn ouderwetse USG-3P. Deze heeft 3 poorten, waarbij 1 dus LAN is, één WAN en de laatste dus WAN-failover kan zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvpH1WOCgszD68RHfD_pGh7UnZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eI0e9XRfnOIVmKTKeKAvZZ1g.png?f=fotoalbum_large
Access points
Als ik het goed heb gezien kan ik redelijk makkelijk kabels trekken naar de slaapkamer en de woonkamer. Die liggen redelijk centraal in het huis. Daarmee zou ik op elke verdieping een access point kunnen maken. Het is een redelijk flink huis maar 1 per verdieping zou wel voldoende moeten zijn? Van de UAP-AC serie vind ik een bereik van 122 tot 183 meter (https://ubiquiti.director...i-controller-setup-guide/) afhankelijk van het model.
Waarschijnlijk wel. Als je de mogelijkheid hebt om ze in het midden van de verdieping te hangen, of een beetje uit elkaar zou ik dat doen.
Hij weet dat ik geen IT pro ben, als hij garantie wil moet hij niet bij mij zijn.
Dan toch een stem voor Ubiquity-Unifi.
Het valt binnen zijn (ruime) budget, heeft de overbodige WAN-failover, én het is remote te beheren.
APs gaan vanaf 125 per stuk nieuw (Wifi 6 !), en ik zelf koop dit graag tweedehands.

Je kunt remote kijken hoe het gaat, of de dekking OK is of dat je hem nog een 3e AP aanraadt.
De access points worden automatisch repeaters als ze geen kabel hebben; dat kan ook handig zijn voor in het tuinhuisje ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Heel eerlijk, als desbetreffende persoon toch geld als water heeft, brand hier niet je vingers aan en laat hem een professional inhuren voor een mooie oplossing.

En dat het "werkt" volgens de specsheet bij speciale situaties is bij netwerken ook vaak: "hoe gaat dit in de praktijk." Ik zou hier niet mijn vingers aan branden mits ik dit kunstje zelf al vaker heb gedaan en ik de ins en outs weet te bepalen en te beoordelen. Het is heel wat anders dan een access point bekabelen voor goed internet wat een "bewezen" techniek is / altijd wel mooier werkt dan een repeater.

Of hou het bij een vrijblijvend advies met wat mensen hier geven en dat hij die beslissing moet nemen. Dat je vriendschap het overleefd is mooi maar t heeft altijd (een tijdelijke) impact wanneer zn nieuwe dure oplossing niet helemaal naar verwachting werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
belangrijker is dat het gewoon allemaal zonder problemen werkt (en voor mij persoonlijk: dat eventuele problemen makkelijk te achterhalen en op te lossen zijn gezien ik er toch elke keer weer bij geroepen ga worden als er iets niet werkt).
en daarmee valt de ubiquiti oplossing af :P

Dual wan:
Mijn ervaring is dat dit toch wel een gevoelige setup kan zijn. Je kunt een draytek neerzetten oid maar aangezien het ZO weinig voorkomt zou ik eerder adviseren om "kabeltje van A naar B prikken" als het uitvalt.
Als je dit toch technisch wilt oplossen zou ik idd voor iets als een draytek gaan :)

Wifi
Ik zou hier iets standaard uitrollen, het liefst gewoon iets wat caiway/ziggo levert want dan kun je de provider apparatuur onderdeel maken van het netwerk + kan de provider ondersteunen bij problemen.
En heel eerlijk, als je het bekabeld aansluit dan leveren ze best leuk spul voor een leuke prijs :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubblewrap80
Bedankt, ik ga het hem allemaal eens voorleggen voor ik verder ga zoeken. Inclusief het advies om een professional in te huren. Ik vind het leuk om uit te zoeken en uit te voeren, maar het moet voor mij ook wel te doen blijven en toch werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Bubblewrap80 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:48:
Bedankt, ik ga het hem allemaal eens voorleggen voor ik verder ga zoeken. Inclusief het advies om een professional in te huren. Ik vind het leuk om uit te zoeken en uit te voeren, maar het moet voor mij ook wel te doen blijven en toch werken.
gewoon een goed wifi netwerk aanleggen is niet zo'n issue, het probleem zit 'm meestal erin dat ... ach ik betaal wel voor 2x internet maar niet voor een degelijke router, en ik vraag het jou omdat jij het gratis doet, daar ben je toch m'n maatje voor ... gratis IT techsupport gabber van me

normaliter zou ik gewoon het verkooppraatje houden dat het eigenlijk niet kan en dat je gewoon lekker moet kiezen voor glas-internet en ziggo tv ... en en als je echt wilt een kpn/vodafone 5g dongel aan moet schaffen want de meeste prosumper producten ondersteunen namelijk wel 4/5g backup connecties.

dual wan moet je alleen inrichten als die verbinding bijvoorbeeld bedrijfs-kritisch is, zoals voor een thuiswerkende advocaat/boekhouder/whatever. maar dat zouden lui moeten zijn die NIET gaan zitten zeiken om die laatste paar flappen voor een fatsoenlijke setup. persoonlijk zou ik overigens sneller kiezen voor een intel nuc achtig systeem met voldoende poorten... dan kun je er gelijk iets als opnsense op installeren en weet je direct dat je goed zit. maar dat is natuurlijk ook gewoon persoonlijke voorkeur, kijk eens naar de highend devices met openwrt support want die kunnen het ook en is een stuk goeikoper.

gewoon even 2 mogelijke alternatiefjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Tarquin schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:18:
[...]

Hij heeft ze maar hij gebruikt ze niet :)

Anyways.

Even gekeken en (bijvoorbeeld) Unifi ondersteunt alles wat jij wilt.

Met een 2e hands USG-3P (is wel wat ouder maar werkt) kun je al failover instellen.
De modernere machines ondersteunen ook load balancing
Eerlijk gezegd zou ik nu geen USG’s meer aanbevelen. Ze zijn hardwarematig te zwak voor hedendaagse internetverbindingen als je meer wil dan een domme router. Ook zijn ze qua betrouwbaarheid niet super. De interne usb stick gaat dood en de voedingsadapters zijn na een jaar of 4-5 vaak ook wel klaar.

De UDMB of UDR zijn voor gebruikers met 600Mbit en lagere lijnen perfect. Alles daarboven UDMP of UDM SE. Ja duurder, maar ze kunnen een echte netwerk hub zijn en hebben veel overcapaciteit voor meer dan alleen pakketjes rondsturen :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubblewrap80
i-chat schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:42:
[...]
persoonlijk zou ik overigens sneller kiezen voor een intel nuc achtig systeem met voldoende poorten... dan kun je er gelijk iets als opnsense op installeren en weet je direct dat je goed zit. maar dat is natuurlijk ook gewoon persoonlijke voorkeur
OPNsense had ik inderdaad ook in gedachte en als het bij mij thuis was, was ik waarschijnlijk die weg ingeslagen. Voor deze situatie twijfel ik nog of het de beste aanpak is. Ik heb er (nog) geen praktische ervaring mee. Enkel wat ik her en der heb gelezen. Goed moment om er mee aan de slag te gaan, maar beetje lullig als het vervolgens niet zo werkt als het zou moeten. Genoeg info over te vinden, maar dus nog nooit mee bezig geweest. Dat houd me een beetje tegen om dit voor te stellen.

Ik heb de verdere opties ook nog eens bekeken en ik denk dat ik het volgende voorstel ga doen.

TP-Link Omada SDN TL-ER7212PC router
TP-Link EAP650 AP's: een op de begane grond (150-175m2 schat ik) en een op de eerste verdieping. Eventueel extra bijplaatsen als het niet voldoende blijkt te zijn.
Optioneel: Linksys SRW2016 vervangen door TP-Link JetStream TL-SG2218
Optioneel: EAP610-Outdoor of EAP225-Outdoor. Ik hou alvast in gedachte dat hij er over begint dat achter in de tuin ook wifi moet zijn.

Ik ben niet zo van de ecosystemen en de grillen van één fabrikant, maar het maakt het opzetten (theoretisch) wel makkelijker en volgens mij voldoet dit (tot hij weer iets nieuws in z'n kop krijgt natuurlijk). Behalve de dubbele internetverbinding gebeuren er vooralsnog eigenlijk alleen huis-tuin-en-keuken dingen met het netwerk.

Als alternatief kwam ik tegen dat de combinatie OPNsense en Omada een optie zou kunnen zijn. Hierbij de bovenstaande router vervangen door bv:
4 poort protectli vault (of simplele pc met een degelijke NIC, maar met de beperkte tijd die ik heb gezocht is protectli eigenlijk het enige betrouwbare waar ik op uitkom),
extra TP-link switch en
TP-Link OC200 controller

Als ik informatie her en der goed begrijp geeft deze optie wat meer vrijheid om in te spelen op dingen die hij in de toekomst in z'n kop krijgt. Een beetje het beste van beide? Ik denk echter dat ik het mezelf daarmee gezien het verwachtte gebruik moeilijker ga maken dan waarschijnlijk nodig is en zie de voordelen op dit moment even niet helemaal opwegen tegen de nadelen. Deze week de knoop maar eens door (laten) hakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

zoals @i-chat ook aangaf. Bedenk ook goed wat dit kan inhouden voor jullie onderlinge verstandhouding.
  • Je gaat apparatuur op zijn kosten aan schaffen
  • Theoretisch weet je hoe het dan zou moeten gaan werken. Hij verwacht dat het 'goed' werkt.
  • Je doet het gratis.
  • Je wordt wel gebeld indien het niet goed werkt.
Het bundelen zou ik lekker laten zitten. je hebt er alleen profijt van indien er meerdere apparaten flink aan het downloaden zijn. bij uitval plugt hij maar even een netwerkkabel om.

Wat ophangen om de Wifi te verbeteren zou nog wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
ik zie dat ik hier nog eens in getagged ben ... dus toch maar even een reactie..

ik ben het zeker 100% eens met @Tazzios

offtopic:
vooral dat stukje over de verstandhouding.

persoonlijk heb ik daar ook last van gehad, en zelf heb ik daar uiteindelijk om besloten dat ik alleen nog zakelijke transacties doe ook met 'vrienden' kortom als jij wilt dat ik voor jouw..... dan spreken we bij deze af dat je ..... betaalt... let op dat we vrienden zijn betekent misschien dat je korting krijgt maar voor gratis gaat de zon op... dit is werk dat nauw luistert en waarvoor je elders flink in de buildel tast dus voor jou is het een 10tje per kwartier en dat is belachelijk weinig, dus steek die vooral in je zak.. maar als jij volgende week komt met... ik kan geen porn downloaden dan stuur ik je daarna gewoon weer een tikke van 40 euro.

sinds die tijd wordt ik veel minder lastig gevallen met onzin vragen.

eerlijk gezegd maat het waarschijnlijk niet eens uit wat voor prijs je er precies op zet zolang het maar niet lachwekkend wordt en fzolang de ander het bedrag maar 'net serieus genoeg vindt ... als dat voor jouw vrienden / en kennisen kring 20 euro per uur (5 per kwartier) is dan doe je dat, heeft jouw schoon-pappa een 30mt zeiljacht dan raad ik aan ongeveer 35 per kwartier te kiezen ;)

over dat bundelen van verbindingen daar zou ik ook ver weg van blijven, je zou bepaalde typen verkeer misschien kunnen spitsen zoals alle torrents over verbinding a en alle streams over verbinding b maar dat is gewoon een hoop werk voor prut... en gewoon omdat het kan zou ik afraden als het voor een ander is...

mocht je toch kiezen voor iets als pfsence (of een andere firewall distro) dan is fail-over-wan gewoon een standaard feature die je best aan kunt zetten .. het ding test dan gewoon regelmatig je vebinding en bij uitval gaat alles naar de andere wanpoort. dus kabeltje omprikken gaat dan niet echt nodig zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door i-chat op 08-05-2023 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubblewrap80
Leuk dat zoveel mensen zich druk maakt om onze relatie. Toch maar even op ingaan dan. Alles waar ik mee zit is met hem besproken.

Ja, ik ga apparatuur op zijn kosten aanschaffen. Dat lijkt voor mij een groter probleem dan het voor hem is. Ik zie een hoop geld verdwijnen met het risico dat hij mij niet lukt. Voor hem is het een zakelijke uitgave. Er wordt genoeg winst gemaakt, het geld moet ergens aan uitgegeven worden anders pakt de belastingdienst het af. Desnoods aan iets wat niet nodig is. (Ja, ook hier zijn genoeg discussies over te voeren, heb ik al gedaan, niet op ingaan, heeft geen zin.)

Het is mij een raadsel (ook al heb ik een vermoeden) waarom hij geen professional inhuurt, maar hij geeft dat geld liever aan mij dan aan iemand die er echt verstand van heeft. Voor de werkzaamheden die onder werk vallen hou ik voor vrienden al jaren aan dat dit zakelijk is. Dat heb ik met hem ook al vaker gedaan. Ook al is dit niet mijn specialisatie, gezien de tijd die het gaat kosten valt dit ook gewoon onder werk, met dus dezelfde afspraken en kosten. Hij weet dat ik geen pro ben, de keuze (en gevolgen van die keuze, ook dat het wel eens duurder uit kan pakken dan wanneer hij gelijk een professional zou vragen) liggen bij hem.

Op het puntje, je wordt gebeld wanneer het niet goed werkt: Dat gebeurt toch wel, of ik dit nu wel of niet aanleg. Dat is nu ook al het geval. Precies daarom de regeling dat ik voor een bak koffie voor niks kom, maar zodra ik meer moet doen dan gezellig zijn en dom ouwehoeren de teller gaat lopen. Te beginnen bij een uur, want ik rij niet op en neer om een stekker in het stopcontact te steken. Daar komt bij dat als ik dit nu niet op mijn voorwaarden doe er binnenkort een doos met willekeurige apparatuur staat te wachten tot iemand (waarschijnlijk ik) het wel ga doen. Dat geld wordt uitgegeven, beter er maar iets soort van zinnigs mee doen.

Op dat punt van overpluggen trouwens, mijn eerdere voorstel aan hem was inderdaad om gewoon over te pluggen. Ondanks alle voordelen die het heeft: de gedachte alleen leverde al zichtbare paniek op en hem kennende gaat dat inderdaad mis wanneer het nodig is en ben ik weer op en neer aan het rijden. Het gaat mij op de lange termijn tijd en irritaties schelen door het nu even goed aan te pakken. Ik heb hem al vaker simpele dingen laten doen die mij uiteindelijk veel meer tijd gingen kosten. Hij is goed in zijn werk, maar verder..... |:(

Dus hoe onzinnig het ook lijkt, we gaan geld over de balk smijten. Ik ken hem ondertussen, het is een aparte, maar dit is de beste oplossing. :+

Hopelijk stelt dit wat gerust. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubblewrap80
i-chat schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:29:

over dat bundelen van verbindingen daar zou ik ook ver weg van blijven, je zou bepaalde typen verkeer misschien kunnen spitsen zoals alle torrents over verbinding a en alle streams over verbinding b maar dat is gewoon een hoop werk voor prut... en gewoon omdat het kan zou ik afraden als het voor een ander is...

mocht je toch kiezen voor iets als pfsence (of een andere firewall distro) dan is fail-over-wan gewoon een standaard feature die je best aan kunt zetten .. het ding test dan gewoon regelmatig je vebinding en bij uitval gaat alles naar de andere wanpoort. dus kabeltje omprikken gaat dan niet echt nodig zijn.
Voor mij hoeft het niet per se gebundeld. Fail over zou voldoende zijn om de vraag op te lossen. Betreft fail-over vraag ik me wel het volgende af. Het lijkt mij dat de voorkeur zou zijn om Caiway in dat geval de primaire verbinding te laten zijn gezien dat de snelste en meest stabiele zou moeten zijn en Ziggo de backup. Maar werkt dat als tv via ziggo gaat? Volgens mijn logica zou dat namelijk niet werken en moet Ziggo als primaire verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
ja primaire verbinding gaat natuurlijk altijd over de beste / snelste whatever lijn...

wat betreft ziggo, tv... die heb ik denk ik gemist... is dat coax of ip-tv want in het geval je gebruik maakt van iptv met een ziggo tv box ontvanger gaat dit wel wat moeite kosten. dat is volgens mij namelijk verkeer dat ziggo alleen toelaat op hun eigen (inter)netwerk in dat geval zit je wel met een ECHT probleem want dan zul je dus moeten gaan routeren .. en zorgen dat al je ziggo tv kastjes altijd over de ziggo verbinding worden gerouteerd.

dat kan wel, en er zo zeker wel voldoende howto/wiki leesvoer te vinden zij over hoe je dat doet, maar het maakt de zaak wel aanzienlijk ingewikkeld. in dat geval zou ik bijna aanraden om 2 gescheiden netwerken aan te leggen.

1 netwerk van ziggo,

< modem router [ziggo] >
wan1: ziggo
lan:
---> <tv 1>
---> <tv 2>
---> <eigen router>

2 eigen netwerk..

<router (eigen) >
wan1: [caiway verbinding]
wan2: [ziggo modem]

lan
--> <pc1>
--> <pc2>
--> <wifi punten>
--> <overige apparaten

grootste nadeel is hier natuurlijk direct dat je fail-over verbinding feitelijk nat-achter-nat wordt, maar het zorgt wel gelijk dat je tv's direct aan het goede netwerk hangen.

[] = internet (wan) verbinding,
<> = client verbinding van router
--> = kabel aansluiting.

offtopic:
*** let op dat ik er in deze setup vanuit ga dat de caiway verbinding direct met je eigen router verbonden is bijvoorbeeld door een NTU of Media Convertor met een ppp- (of soortgelijke) connectie op je eigen router // danwel dat de caiway verbinding in bridge mode staat, ofwel dat alle (nodige) poorten worden gefowarded

[ Voor 16% gewijzigd door i-chat op 08-05-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruiffie
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01:26
Hier in huis heb ik een UXG Pro staan. Dat ding is geconfigureerd met KPN glas als primaire verbinding.
ZIGGO is secundair en ingesteld als failover. De Ziggo Next 4K TV ontvanger gebruikt coax voor lineaire TV.
Terugkijken en het ophalen van programma informatie loopt via internet. De Next kan prima via KPN werken zonder verlies aan kwaliteit. Af en toe ging het fout, dan moest er perse een verbinding met de ZIGGO servers gemaakt worden. Dat is opgelost met configureren van een Route in de UXG (Tabblad Traffic Management) waardoor de Next altijd via de ZIGGO internet verbinding werkt. De Next Mini die alleen een netwerkaansluiting heeft zal via deze configuratie vermoedelijk ook werken, al heb ik daar nog geen ervaring mee.

O, en alles is tot heden nog NAT achter NAT ook. Op een enkel punt twee doorverwijzingen maken voor het doorlaten van Plex.
Pagina: 1