Ervaringen met Vasco WTW T500?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Wij overwegen de aanschaf van een Vasco T500 WTW unit ter vervanging van 2 kleinere units van een ander merk, waarvan de ventilatoren het beginnen te begeven.

Voordelen lijken voor ons te zijn: zowel aansluitingen aan de onderkant als aan de bovenkant waardoor installatie ivm met ruimte eenvoudiger wordt, automatische zomerbypass (hebben we nu handmatig en gebruiken die dus niet), mogelijkheid van voorverwarmen, 0-10V sturing.

Nadelen: Omvang van de kast in de rumte waar die moet komen te hangen. Zomerbypass vast op 23C. Energieverbruik lijkt hoger dan bijvoorbeeld Zehnder al kan ik niet achterhalen of dat onder gelijke omstandigheden is gemeten. Geluid lijkt meer dan andere merken, ook daar: hoe vergelijkbaar is dat?

Ik kom in het forum heel weinig tegen over Vasco en dus op deze manier: heeft iemand ervaringen met de Vasco's, werking, onderhoud, geluid en/of is er een goed alternatief (400-500m3) met zowel boven als onder aansluitingen of andere goede tips/zaken om rekening mee te houden?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via DjoeC op 29-08-2023 14:23)

• GH070
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-05 15:45
DjoeC, ik heb een T500 sinds december 2021, waarbij ik net op zoek ben naar een installateur om parameters te kunnen veranderen voor de bypass. Hiervoor is software en een speciale datakabel van Vasco voor nodig.

* als de bypass in gaat, gaan de inlaatventilator optoeren voor max 30 minuten, na max 30 controleert hij opnieuw enz. (bij ons: energieverbruik in stand 2 22 watt gewoon, 77 watt open bypass)
* Bij hogere toeren zoals ook bij bypass maakt de box 'aanzienlijk' geluid tov gewoon stand 2.
* de voorverwarming is een extra module die apart moet worden aangeschaft en bedraad met de box.
* de 0-10V sturing gebruik ik niet, maar resultaten zijn wisselend als ik de resultaten op dit forum goed heb gelezen. voor die sturing moet hij in status 'automatisch' staan, waar hij zoals een tweaker beschreef al uit springt als je naar de afstandbediening kijkt. andere hadden weer geen problemen.

Stuur me een DM als je meer info wil.
NB: Ik heb oa gevonden: presentatie installateurs instellen toestel met software (+ speciale communicatiekabel)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Ik zie net dat de D425 (Belgische versie) 99% gelijk is aan de T500. Dus, als niemand ervaring heeft met de T500 misschien wel met de D425 (of de voorganger van de T500 de D550 II?

Of is Vasco helamaal niet in trek als WTW ventilatie?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• GH070
DjoeC, ik heb een T500 sinds december 2021, waarbij ik net op zoek ben naar een installateur om parameters te kunnen veranderen voor de bypass. Hiervoor is software en een speciale datakabel van Vasco voor nodig.

* als de bypass in gaat, gaan de inlaatventilator optoeren voor max 30 minuten, na max 30 controleert hij opnieuw enz. (bij ons: energieverbruik in stand 2 22 watt gewoon, 77 watt open bypass)
* Bij hogere toeren zoals ook bij bypass maakt de box 'aanzienlijk' geluid tov gewoon stand 2.
* de voorverwarming is een extra module die apart moet worden aangeschaft en bedraad met de box.
* de 0-10V sturing gebruik ik niet, maar resultaten zijn wisselend als ik de resultaten op dit forum goed heb gelezen. voor die sturing moet hij in status 'automatisch' staan, waar hij zoals een tweaker beschreef al uit springt als je naar de afstandbediening kijkt. andere hadden weer geen problemen.

Stuur me een DM als je meer info wil.
NB: Ik heb oa gevonden: presentatie installateurs instellen toestel met software (+ speciale communicatiekabel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
@GH070 Bedankt, dit was oa de info waar ik naar op zoek was en dit gaat me helpen.

Er is dus meer mogelijk dan Vasco met mij communiceerde en als je zelf die software en kabel niet kunt aanschaffen..... Reactie van Vasco naar mij was: Bypass staat vast op 23 graden, kan niet worden aangepast. Als ik jou nu zo hoor kan dat wel en diskwalificeert Vasco zichzelf toch wel een beetje...... Ik wil dat de boel uiteindelijk aan Home Assistant gekoppeld gaat worden en ik wil dat de bypass wat lager ingesteld kan worden, wij houden van koel en in de zomer wordt het binnen niet heel vaak > 23 graden.

Ik denk dat ik het merk, ondanks de betere aansluitmogelijkheden, links laat liggen en voor een andere (~500m3) unit ga. Ik zag bijvoorbeeld dat by Zehnder de bypasstemperaturen meteen op de unit in te richten is, zowel open als weer dicht. De aansluitingen moeten vanwege het omzetten van aansluitingen sowieso sterk op de schop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH070
Zehnder ComforAir Q serie sluit met beter toegankelijke parameters meer aan bij een tweaker, maar daar betaal je ook aanzienlijk meer voor. (toen ik een nieuwe wtw nodig had waren die niet te koop ivm covid logistiek problematiek)

De heater is bij de Q serie standaard al wel ingebouwd, heeft in beide luchtkanalen bypasskleppen die modulair geregeld worden. Ik zag ook aansluitingen voor 0-10v, maar heb niet verder uitgezocht wat die exact kunnen.)

Parameters stel je in principe een keer in en blijf je verder van af. Eenmalig hiervoor een geschikte installateur voor langs laten komen die bijvoorbeeld ook direct het hele systeem netjes afstelt voor jouw huis en specifieke wensen, onderhoud pleegt, maakt deze verder zeer betaalbare wtw wat mij betreft nog steeds concurerend.

Lijstje van in te stellen parameters via die software:
* Per ventilator: volume van Max flow, alle standen van de rf schakelaar (incl onder-boven-limiet per stand)
* operation mode: automatic, constant, manual (service)
* bypass schakeltemperaturen: indoor open, outdoor close, temp offset (indoor-outdoortemp), cycle time
* autofeedbacktime in uren (bij aangesloten regelaars die in auto stand werken zoals CO2regelaar en handmatig overruled met rf schakelaar)
* 1-10v per ventilator: volume van 1V , 10V
* Filter: vervanging: in dagen, in x100k m3
* schakeltemperatuur buiten van pre-heater
* schakeltemperatuur defrost cycle

Nogmaals, met deze parameters is naar mijn inziens een wtw prima in te stellen naar eigen wens en huiskarakteristiek. Alleen nog een installateur vinden die de software en kabel heeft ;)

Succes met je zoektocht

[ Voor 3% gewijzigd door GH070 op 29-08-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
GH070 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:23:
. Alleen nog een installateur vinden die de software en kabel heeft ;)
Dat is momenteel het grootste probleem,... Mijn installatie aanpassen wil niemand aan beginnen (complexe warboel van kanalen vanwege huidige 2x 250m3 WTW's) dus dat moet ik al zelf doen. Daarnaast ben ik op zoek naar een W/W warmtepomp, ook al een paar keer op m'n neus gegaan. Ik zit ofwel in het verkeerde gebied ofwel ik ben te kritisch ;-)

O ja, en het prijsverschil is al flink minder. De prijs van de Vasco is van zo'n 1700 naar minimaal 2200 gestegen, het verschil is dus al een heel stuk minder.

Maar, je hebt gelijk, Vasco kwam uit mijn onderzoek boven drijven als de unit die de meeste vinkjes aanklikte alleen wil ik voor instellingen niet afhankelijk zijn van een installateur of van "iets in de cloud". Maar da's een ander verhaal, je hebt me flink verder geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:17
DjoeC schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:29:
Wij overwegen de aanschaf van een Vasco T500 WTW unit ter vervanging van 2 kleinere units van een ander merk, waarvan de ventilatoren het beginnen te begeven.

Voordelen lijken voor ons te zijn: zowel aansluitingen aan de onderkant als aan de bovenkant waardoor installatie ivm met ruimte eenvoudiger wordt, automatische zomerbypass (hebben we nu handmatig en gebruiken die dus niet), mogelijkheid van voorverwarmen, 0-10V sturing.

Nadelen: Omvang van de kast in de rumte waar die moet komen te hangen. Zomerbypass vast op 23C. Energieverbruik lijkt hoger dan bijvoorbeeld Zehnder al kan ik niet achterhalen of dat onder gelijke omstandigheden is gemeten. Geluid lijkt meer dan andere merken, ook daar: hoe vergelijkbaar is dat?

Ik kom in het forum heel weinig tegen over Vasco en dus op deze manier: heeft iemand ervaringen met de Vasco's, werking, onderhoud, geluid en/of is er een goed alternatief (400-500m3) met zowel boven als onder aansluitingen of andere goede tips/zaken om rekening mee te houden?

Alvast bedankt!
Waarom niet gewoon een Brink Flair?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxlash
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Baxlash

Its a boy Genius!

Ik heb de Service set DII aangeschaft om mijn T500 in te stellen. Inclusief software en handleidingen. De kabel kostte 350 euro, helaas. Maar voor mij was het noodzakelijk om de maximum airflow wat beter af te stemmen op het 0-10v signaal ivm te kleine kanalen. De bypass open temperatuur heb ik bij mij ook verlaagd.

Het liefste zou ik de bypass vanuit Loxone aansturen. Ik was er nog niet helemaal uit of de printplaat hier mogelijkheden voor heeft, of hoe ik de bypass motor zelf los kunnen aansturen.

Stuur me maar een PB, wellicht kunnen we iets afspreken om de kabel te lenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Knowbody schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:27:
[...]

Waarom niet gewoon een Brink Flair?
Die kende ik niet maar de maatvoering (diepte 68cm) gaat vermoedelijk problemen opleveren, maar weer eens meten en kijken of ie toch op een shortlist kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH070
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEPNqWiZcjszCQOuHSaUBg4IyQ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wg79oFzOavAgVluUhBemRrLQ.png?f=fotoalbum_large

Update: onhebbelijk gedrag van mijn T500 is getemd.
mbv de servicetool en communicatiekabel aan mijn T500 is op mijn verzoek een 'RESET ALL' uitgevoerd op de parameters. Aangezien in de log ook de parameters worden meegestuurd wil ik jullie deelgenoot maken van de wijzigingen in de parameters die deze reset tot gevolg had.
(ik heb handmatig de 'temp open bypass' gewijzigd naar de maximaal toegestane waarde van 24 grC ivm mijn huissituatie met airco-verwarmde ruimtes)

parameter RESET ALL INITIEEL
Replace time filter 182 59
Temp defrost outdoor 2 50
Temp defrost supply 12 15
Temp open bypass 24 22
Flow Measurement calibration factor b (Exhaust) 2799 2867
Flow Measurement calibration factor a (Exhaust) 211 217
Flow Measurement calibration factor b (Supply) 2867 2799
Flow Measurement calibration factor a (Supply) 217 211
Temp emergency stop -5 5
Frost protection temp -3 50
Time defrost 60 59
Minimum defrost time 60 59
Defrost Supply setpoint 10 59
Defrost blocked time 120 59
Heater on temp 2 50
Heater off temp difference 1 5
Q measurement off time 600 1800
Auto Fallback Time 0 12

Achteraf zou ik liever de andere reset optie hebben gedaan waarbij de kalibratie parameters (lees PWM's) niet zouden zijn overschreven. Calibratie-routine vindt plaats op 20% en 80% van maximale flow op de kanalen naar buiten.

De totale lijst bestaat uit 99 parameters. Ik heb een sterk vermoeden dat de 'fabrieksinstellingen' in tekstbestanden per softwareversie staan in een map van de servicetool.

Ik durf te beweren dat het waargenomen blokprofiel van mijn T500 werd veroorzaakt door de parameters van de Frost protection. Zoals je kunt zien stond de 'Frost protection temp' op 50 grC ipv -3grC en de ‘Time defrost’ en ‘Defrost block time’ op 59 min. (zie grafisch resultaat van de dag waarop de parameter reset heeft plaatsgevonden)

Stand 2 heeft nu nog maar een opgenomen vermogen van 25W ipv het blokprofiel 40 – 80 W voor een flow van 200 m3/h. Naast een aanzienlijke besparing op energie is het geluidsniveau nu ook niet meer storend.

Wat ik heb kunnen waarnemen met de servicetool heeft de besturing van de T500 voldoende regelmogelijkheden om goed te werken (incl nauwkeurige flowregeling). Mbv een PI-regeling wordt de PWM geregeld om de gevraagde flows te halen voor supply en exhaust. Per ventilator stand kunnen de min en max percentages (lees omgerekende PWM's) worden ingegeven waarop mag worden bijgeregeld om de gevraagde flows te halen. Daardoor is deze WTW in principe robuust voor situatie specifieke weerstand in ventilatiesysteem en ophopende vervuiling van filters.

Ik ben best geschokt dat mijn T500 met bovenstaande parameters de fabriek heeft kunnen verlaten. Zeker omdat het grootste deel van de parameters niet eens zichtbaar zijn in de servicetool die voor de installateur beschikbaar is. Ook schokkend vind ik dat Vasco en de erkende Vasco installateur vooraf geen adequate verklaring en oplossing gaven voor het blokprofiel van het opgenomen vermogen van mijn T500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH070
Baxlash schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:53:
Ik heb ...

Het liefste zou ik de bypass vanuit Loxone aansturen. Ik was er nog niet helemaal uit of de printplaat hier mogelijkheden voor heeft, of hoe ik de bypass motor zelf los kunnen aansturen.

Stuur me maar een PB, wellicht kunnen we iets afspreken om de kabel te lenen.
Ik heb het sterke vermoeden dat de software, printplaat en bypass servomotor van de T500 en de DX5 gelijk zijn. In een map van de softwaretool staan 'VST Default Version xx' text-files. Hierin staan volgens mij de 'fabrieksinstellingen' per versie per product die de servicetool wegschrijft naar de WTW bij een 'RENEW' opdracht en geselecteerde WTW. In deze file(s) is te zien dat bij de 'Passive cooling func' deze voor de T500 uit staat en voor de DX5 aan.

Volgens mij kun je met de rest van de Passive cooling parameters alles 'tweaken' aan de bypass binnen de aanwezige software. Ik raad aan eerst met een 'onschuldige parameter' mijn vermoeden te bevestigen die ook in de parameterview van de servicetool zichtbaar is.

Je hebt tot je beschikking voor het 'tweaken' vanaf Versie 20:
Passive cooling func
Passive cooling step time interval
Passive cooling motor step
Passive cooling average supply temperature
Passive cooling minimum outside temperature
Passive cooling comfort temperature

Mocht dit resultaat opleveren zie ik dit graag terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Hmmm... Interessant. Ik had de aanschaf nog even uitgesteld en zat al richting een ander merk (Zehnder) oid te denken die aan te sluiten is op home assistant

Maar, zou de servicetool te vervangen zijn door een ESP32 oid? Uitlezen en aanpassen?

Inderdaad wel bijzonder dat jouw instellingen zover van de realiteit liggen EN dat installateur en/of Vasco daar blijkbaar niets over weten/zeggen. Minpuntje. Je koopt een duur apparaat dat hoort bij te dragen aan energiebesparing en dan komt er zoiets jouw kant op waar je als Jan Gebruiker niks mee kunt want feitelijk zit de boel dichtgetimmerd. Eigenlijk is dat al niet van deze tijd en een kabeltje kopen (software kun je downloaden) van een paar honderd euro is ook afzetterij. En toch met een goede energie prestatienorm schermen......

Heel bijzonder. Dank voor de terug koppeling en hopelijk dat anderen dit topic vinden voordat ze een T500 of DX5 aanschaffen. Waarbij hetzelfde dan vast ook geldt voor de T350 en DX6.

Heb je je bevindingen ook aan Vasco voorgelegd? Zij zullen er vast ook iets van vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GH070
Ik verwacht nog een reactie van Vasco in de interactie met de installateur. Mijn inschatting is dat een tester gigantisch heeft geblunderd. Waarschijnlijk is hij vergeten de correcte parameters in te lezen na een nogal ongelukkig opgezette testprocedure van de WTW. De grenswaardes hadden namelijk geen enkele relatie met een werkelijke werksituatie van de routines.

Ik heb geen idee hoe ingewikkeld het is om eigen communicatie op te zetten met de printplaat van Vasco. Ik ben geen IT-er dus zal hieronder met mij bekende termen een beschrijving geven van de communicatiekabel.

De communicatiekabel voor de servicetool bestaat uit 2 kabels en een dongel. Elke kabel heeft 2 verschillende stekkers waardoor een 4 pins aansluiting van de printplaat over gaat naar een 'utp' aansluiting van de dongel. De 2e kabel gaat over van 'vga' van de dongel naar usb van de laptop.

De servicetool zet in verschillende views communicatie op met de printplaat. Ik heb geen idee hoe dichtgetimmerd deze servicetool is en hoe complex de dongel is. Via de communicatiekabel zijn in de servicetool maximaal 99 parameters te manipuleren (bij een reset met correct gekozen type wtw in de servicetool) en 39 variabelen uit te lezen (via het logbestand). In de overzichtsview zijn de belangrijkste actuele variabelen zeer overzichtelijk weergegeven voor het inregelen en controleren van de status.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ex_FCADUx0sSBd2ziZldctaI5DA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zFZcToKPQQMSR8fHKg0f8MWM.png?f=fotoalbum_large

In de tot nu toe gekozen ontwerpfilosifie van Vasco kunnen de ontwikkelingskosten van de servicetool slechts op een relatief kleine oplage van de communicatiekabels worden terugverdient. In principe is een wtw-unit een apparaat dat 1 keer kundig (door een installateur) wordt ingeregeld samen met het ventilatiesysteem en daarna alleen voor onderhoud van filters en ventilatoren wordt aangeraakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hu3z0-69CoChCfWJQJlIL1WHVwY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2eMDIGHJfBE6Qm0VRBdIIa2A.png?f=fotoalbum_large

De parameters die via de parameter-view zijn aan te passen zijn toereikend om te optimaliseren in het veld. De parameters waar het in mijn T500 mis ging en de rest van de parameters die niet worden getoond zou je naar mijn mening in principe in het veld ook niet aan moeten/hoeven zitten.

Al met al ben ik na de reset tevreden over wat mijn T500 kan, hoe deze in het veld is in te stellen en te controleren mbv de servicetool. De printplaat heeft stekkeraansluitingen voor specifieke wensen zoals 0-10v aansturing vanuit een eigen klimaatsysteem. Met rf zijn hun eigen aanvullende producten toe te voegen. Een wtw-unit moet vooral efficiënt ventileren, warmte terugwinnen en zichzelf kunnen beschermen tegen luchtvervuiling, condens en dichtvriezen. Mijn ervaring is dat koelen mbv bypass marginaal is tov spuien via ramen. Het belangrijkste voordeel is dat lucht via de wtw altijd is gefilterd (als bijproduct om de warmtewisselaar te beschermen).

Tegelijkertijd vind ik het van Vasco ook een gemiste kans hoe moeizaam ze tot nu toe naar mijn ervaring omgaan met het technisch optimaliseren van hun WTW-units in het veld. Vooral ook omdat hun gekozen opzet van service via installateurs moeizaam gaat, is mijn ervaring. Technische kennis wordt niet/moeizaam gedeeld. Gebruiksaanwijzingen en handleidingen geven naar mijn mening niet een correct beeld van wat hun WTW-units kunnen. Het zeer markante gedrag van mijn T500 werd niet op afstand herkend en naar mijn mening niet adequaat op gereageerd. Het advies van Vasco op afstand vooraf was om de automatische flow-control uit te schakelen. . . Veel verder dan resetten met behulp van de servicetool gaat het niet, had de installateur tot nu toe ervaren.

Ik vind dat jammer, want technisch zit de T500 in principe prima in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoicz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-07 12:28
GH070 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:41:
(ik heb handmatig de 'temp open bypass' gewijzigd naar de maximaal toegestane waarde van 24 grC ivm mijn huissituatie met airco-verwarmde ruimtes)
Betekent dit dat de gemeten temperatuur van de afgevoerde lucht minstens 24 graden moet zijn, voordat je de bypass inschakelt? Heb je airco-verwarmde ruimtes in de zomer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GH070
In de zomer gebruik ik de airco's om de temperatuur niet boven de 25 graden te laten komen. Verder is 's nachts spuien met ramen effectiever dan de bypass.

In stookseizoen gebruik ik de airco's om ruimten te verwarmen. Zonder de stralingswarmte van radiatoren en de extra luchtverplaatsing staat de airco beneden dan op 22 graden. De bypass ging al open bij 22,1 gr C. Beetje extra warmte van wasmachine, wasdroger ging de bypass open en stond de airco mijn wijk te verwarmen . . . .

Met 24 graden kan de bypass niet meer in het stookseizoen de wtw ondermijnen en in de zomer nog een beetje meewerken als het echt warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoicz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-07 12:28
GH070 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 06:50:
Verder is 's nachts spuien met ramen effectiever dan de bypass.
Maar gaat het om de vergelijking tussen de effectiviteit van spuien en de effectiviteit van de bypass?
In theorie zou de bypass de effectiviteit van het spuien net moeten verhogen, omdat het voorkomt dat je warme lucht binnen trekt.
In stookseizoen gebruik ik de airco's om ruimten te verwarmen. Zonder de stralingswarmte van radiatoren en de extra luchtverplaatsing staat de airco beneden dan op 22 graden. De bypass ging al open bij 22,1 gr C. Beetje extra warmte van wasmachine, wasdroger ging de bypass open en stond de airco mijn wijk te verwarmen . . . .
De wijk te verwarmen, omdat de warmte niet onttrokken wordt door de wisselaar, maar waarschijnlijk vooral ook je huis af te koelen om exact dezelfde reden?
Met 24 graden kan de bypass niet meer in het stookseizoen de wtw ondermijnen en in de zomer nog een beetje meewerken als het echt warm is.
Heb je er zicht op of `temp open bypass` de enige parameter is die gebruikt wordt om te bepalen wanneer de bypass in actie treedt?

In dat geval, zou deze parameter aangepast moeten zijn aan de weersomstandigheden en eventueel ook aan het moment van de dag. Ik ging er initieel dan ook vanuit dat de bypass enkel in actie komt tijdens de (ruime?) zomermaanden en gedurende de nacht, door een weliswaar statische preset van Vasco.
Maar dat lijkt dan niet het geval te zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GH070
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Eio9kZup8_mYxvdlLpzHUgh0Uw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CyfTdPm1OglZoN26ENAkjPb1.png?f=fotoalbum_large

Zoals hierboven is te zien moet aan 3 voorwaarden worden voldaan om de bypass te openen. Verder heeft de bypass-routine een minimale tijd van 1800 sec.

De 2e voorwaarde betekent dat de buitentemperatuur minimaal 3 graden koeler moet zijn dan de binnentemperatuur

Als de bypass open is wordt de binnenlucht in een apart kanaal onder de warmtewisselaar doorgeleid en de opening naar de warmtewisselaar afgesloten. De buitenlucht wordt dus altijd gefilterd. Bij het bewegen van de klep worden de ventilatoren van de stroom onderbroken.

[ Voor 40% gewijzigd door GH070 op 04-10-2023 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH070
Mocht het tijdens een zomernacht te warm of vochtig zijn om te spuien of de bypass te gebruiken zetten we airco aan in de slaapkamer(s). Als de bypass dan open staat wordt juist de koele lucht zo naar buiten geblazen ipv dat het de binnenkomende lucht afkoelt.

Kortom de automatische bypas-routine is in combinatie met airco's eerder een spelbreker. En in de ontwerpfilosofie van Vasco is deze niet te beïnvloeden door de woningeigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michieldepaepe
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21-10-2024
Hebben jullie ondertussen al vorderingen gemaakt met het "ontrafelen" van de communicatie tussen de de unit en de software? Waar heb je die software trouwens vandaan?

Ik ben ook aan het bekijken om mijn DX4 meer te kunnen regelen dan de 0-10V ingang die voorzien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
@michieldepaepe Ik niet. WTW hier is nog niet vervangen. Heeft te maken met omvang, plaatsingsmoeilijkheden en eventuele overgang naar een warmtepomp in dezelfde, zeer beperkte machinekamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akalucas
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-05 22:36
Vorig jaar heb ik mijn jaren '30 woning grondig gerenoveerd, inclusief de installatie van een Vasco T500. Hoewel ik erg tevreden ben met het systeem, zijn er wel enkele uitdagingen.

Tijdens de koudere maanden werkte de WTW perfect, maar bij warmer weer merkte ik dat de bypass nooit inschakelde. Na wat onderzoek bleek dat de temperatuur sensoren verkeerd waren aangesloten. De X20 en X21 stekkers waren omgedraaid, terwijl deze zelfs verschillende stekkers hebben met 2 en 3 pins. Dit heb ik gecorrigeerd, waardoor de bypass nu weer goed werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YH1efAIcpV57GiCQd6N6u7Kkj4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4H776nqzc4LhkidyqggaAwq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlzOVQF6Q9K6YUziXHaeo68xyKM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KwKR6zBBysWbTr3NJ06f7qeF.jpg?f=fotoalbum_tile

Echter, nu pendelt de unit enorm wanneer de bypass aan staat. In bijvoorbeeld stand 2 toeren de ventilatoren elke 60 seconden helemaal terug om daarna weer op naar het ingestelde niveau. Erg hinderlijk.

Aangezien ik dus ook al de pech had dat de temperatuursensoren verkeerd waren aangesloten, vermoed ik dat er ook nog wel het een en ander mis is met de configuratie. Ik denk dat het pendelen te maken heeft met een verkeerde bypass cycle instelling. Dit kan ik alleen nu zelf niet controleren omdat ik nog niet heb kunnen achterhalen waar ik de servicekabel kan krijgen, deze lijkt overal uit het assortiment te zijn gehaald.

Heeft iemand hier ervaring mee of een idee wat de oorzaak kan zijn? Daarnaast ben ik dus op zoek naar de datakabel om de instellingen te controleren en aan te passen. Weet iemand waar ik deze kabel kan krijgen of is er misschien iemand die deze kabel/software al heeft en een lichtelijk wanhopige mede-tweaker wil helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
akalucas schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:46:
Vorig jaar heb ik mijn jaren '30 woning grondig gerenoveerd, inclusief de installatie van een Vasco T500. Hoewel ik erg tevreden ben met het systeem, zijn er wel enkele uitdagingen.

Tijdens de koudere maanden werkte de WTW perfect, maar bij warmer weer merkte ik dat de bypass nooit inschakelde. Na wat onderzoek bleek dat de temperatuur sensoren verkeerd waren aangesloten. De X20 en X21 stekkers waren omgedraaid, terwijl deze zelfs verschillende stekkers hebben met 2 en 3 pins. Dit heb ik gecorrigeerd, waardoor de bypass nu weer goed werkt.

[Afbeelding][Afbeelding]

Echter, nu pendelt de unit enorm wanneer de bypass aan staat. In bijvoorbeeld stand 2 toeren de ventilatoren elke 60 seconden helemaal terug om daarna weer op naar het ingestelde niveau. Erg hinderlijk.

Aangezien ik dus ook al de pech had dat de temperatuursensoren verkeerd waren aangesloten, vermoed ik dat er ook nog wel het een en ander mis is met de configuratie. Ik denk dat het pendelen te maken heeft met een verkeerde bypass cycle instelling. Dit kan ik alleen nu zelf niet controleren omdat ik nog niet heb kunnen achterhalen waar ik de servicekabel kan krijgen, deze lijkt overal uit het assortiment te zijn gehaald.

Heeft iemand hier ervaring mee of een idee wat de oorzaak kan zijn? Daarnaast ben ik dus op zoek naar de datakabel om de instellingen te controleren en aan te passen. Weet iemand waar ik deze kabel kan krijgen of is er misschien iemand die deze kabel/software al heeft en een lichtelijk wanhopige mede-tweaker wil helpen?
Ik heb inmiddels besloten af te zien van de Vasco T500/D500. Te weinig instelmogelijkheden op een invoudige manier zoals die bijpasstemperatuur.... Pendelen lijkt me niet te horen en lijkt mij een software issue: Temperatuursensoren die snel opwarmen/afkoelen, mogelijk de flow niet in balans of gewoon defect. Ik zou garantiegevalletje aanmelden bij de leverancier en/of Vasco contacten.

Datakabel zou je eens met @GH070 kunnen overleggen. Was een prijzig ding maar mogelijk kun je m lenen/huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:25
Plaatje gevonden van de datakabel (typenummer 11VE56001 / EAN 5413754613672):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkE-ay7c_MPGMEOVncRi1YGunf4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0q7uFSJpKoRkCfGyYudbisNL.png?f=fotoalbum_large

Als ik het goed begrijp: De witte kabel (USB-Serial converter?) gaat van USB (PC) naar serieel (SVM kastje) en het zwarte kabeltje gaat met RJ45 (?) in de SVM-module en met het witte stekkertje in de WTW.

Grote kans dat het iets van I2C, Modbus o.i.d. is.

Foto van de binnenkant van die SVM-module zou erg interessant zijn. Maar ik snap dat als je er €350 hebt voor moeten betalen, je hem liever dicht laat :D

Zelf overigens geen WTW dus kan er inhoudelijks niks over vertellen. Maar dit soort 'speciale' uitleeskabels wordt vaak erg mysterieus over gedaan, terwijl het meestal gewoon een industrie-standaard is wat zo'n ding babbelt, vandaar mijn interesse :)

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 11-07-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
ThinkPad schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:45:
Plaatje gevonden van de datakabel (typenummer 11VE56001 / EAN 5413754613672):

[Afbeelding]

Als ik het goed begrijp: De witte kabel (USB-Serial converter?) gaat van USB (PC) naar serieel (SVM kastje) en het zwarte kabeltje gaat met RJ45 (?) in de SVM-module en met het witte stekkertje in de WTW.

Grote kans dat het iets van I2C, Modbus o.i.d. is.

Foto van de binnenkant van die SVM-module zou erg interessant zijn. Maar ik snap dat als je er €350 hebt voor moeten betalen, je hem liever dicht laat :D

Zelf overigens geen WTW dus kan er inhoudelijks niks over vertellen. Maar dit soort 'speciale' uitleeskabels wordt vaak erg mysterieus over gedaan, terwijl het meestal gewoon een industrie-standaard is wat zo'n ding babbelt, vandaar mijn interesse :)
Als het (een vorm van I2c of modbus was had iemend t vast al gereverse engineerd. Ik vermoed dat er een wat encrypted protocolletje achter zit en dat de logica (een chippie?) netjes ingegoten/gelijmd zit.

Vasco is trouwens onderdeel van de Arbonia groep, die lijken nog meer ventilatiemerken te hebben dus misschien is er iets onder 1 van die andere merken te vinden en/of wordt (interface) technologie gedeeld - maar da's speculatie. Ik wil iets dat aan Home Assistant gekoppeld kan worden en kom waarschijnlijk bij Zehnder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akalucas
DjoeC schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:33:
Ik heb inmiddels besloten af te zien van de Vasco T500/D500. Te weinig instelmogelijkheden op een invoudige manier zoals die bijpasstemperatuur....
Wat is nu je keuze geworden?
Pendelen lijkt me niet te horen en lijkt mij een software issue: Temperatuursensoren die snel opwarmen/afkoelen, mogelijk de flow niet in balans of gewoon defect. Ik zou garantiegevalletje aanmelden bij de leverancier en/of Vasco contacten.
Dat denk ik ook. Vermoed dat het een software-/configuratieprobleem of een defect is.

Ik overweeg nu om het als garantiegeval te melden bij de leverancier. Het zou alleen mooi zijn als ik eerst een datakabel kan vinden om de configuratie te controleren. Als het het daarmee op te lossen is hoef ik niet de unit van zolder halen en de vlizotrap te demonteren :+
Datakabel zou je eens met @GH070 kunnen overleggen. Was een prijzig ding maar mogelijk kun je m lenen/huren.
Ik ben momenteel in contact met @Baxlash over het mogelijk huren/lenen van de kabel. Zal ook eens contact opnemen met @GH070. Bedankt voor de tip! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
akalucas schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:25:
[...]
Wat is nu je keuze geworden?
[...]
Hel leunt naar Zehnder Q450 of Q600. Het gaat 2x Orcon HR 250 vervangen en dus nogal wat kanaalaanpassingen, iets dat bij de T500 wat minder impact zou hebben (boven/onder aanslutingen.

Daarom is het nog even blijven liggen. Een voordeel lijkt te zijn: https://www.home-assistant.io/integrations/comfoconnect/ alleen een boxje a 230 euro bijkopen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjanssens
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-06 15:12
omg ik lees dit en herken zoveel ... ik heb al een jaar of 5 een VASCO T500 zelf geinstalleerd, en de bypass schijnt hier niet te werken, de recuperatie van warmte lijkt me magertjes, ...

Ik nam in het verleden al een paar keer contact op met VASCO maar ze zegden dat 'alles automatisch is en vast ingesteld' (waar ik weinig van geloof, maar dat viel niet in goede aarde) en 'dat ik maar contact moest opnemen met een erkend VASCO-verdeler om in te stellen.

Omdat mijn verbouwproject een werk in uitvoering is, deed ik dit nog niet, en ik heb geen zin om 350 tot 500 EUR uit te geven om de in/uit te balaceren (dat kan ik echt wel zelf) en ik heb niet veel vertrouwen in techniekers die dan maar beweren dat het in orde is...

Na deze zomer ga ik op zoek naar een oplossing, ook al omdat dan het meeste van de verbouwing af moet zijn (zelfbouw...)

Wie erin geslaagd is om zo'n dongle vast te krijgen, of uitsluitsel heeft of dit I²C is of een ander protocol, ik hoor het graag. Alle hulp en suggesties welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
wjanssens schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:43:
omg ik lees dit en herken zoveel ... ik heb al een jaar of 5 een VASCO T500 zelf geinstalleerd, en de bypass schijnt hier niet te werken, de recuperatie van warmte lijkt me magertjes, ...

Ik nam in het verleden al een paar keer contact op met VASCO maar ze zegden dat 'alles automatisch is en vast ingesteld' (waar ik weinig van geloof, maar dat viel niet in goede aarde) en 'dat ik maar contact moest opnemen met een erkend VASCO-verdeler om in te stellen.

Omdat mijn verbouwproject een werk in uitvoering is, deed ik dit nog niet, en ik heb geen zin om 350 tot 500 EUR uit te geven om de in/uit te balaceren (dat kan ik echt wel zelf) en ik heb niet veel vertrouwen in techniekers die dan maar beweren dat het in orde is...

Na deze zomer ga ik op zoek naar een oplossing, ook al omdat dan het meeste van de verbouwing af moet zijn (zelfbouw...)

Wie erin geslaagd is om zo'n dongle vast te krijgen, of uitsluitsel heeft of dit I²C is of een ander protocol, ik hoor het graag. Alle hulp en suggesties welkom.
Tja, jammer dit te lezen.

Mijn vervanging heeft op zich laten wachten maar komende paar weken gaat het toch gebeuren en wordt het - ondanks alle zorgen - toch een Vasco T500 omdat dat het enige apparaat is (of ik heb iets gemist) met onder en boven aansluitingen. En helaas, dat heb ik nodig ivm de beschikbare ruimte. Anders was het een Zehnder Q450 geworden....

Ik zag wel dat ze nu (ja, je gelooft het niet) een app hebben, waarbij je natuurlijk wel een gesloten kastje van zo'n 300 euro voor nodig hebt, waarmee je wel de al eerder in dit topic genoemde parameters zou kunnen instellen.

De oude dongle lijkt nergens meer te koop. We gaan t meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akalucas
Even als aanvulling vanuit mijn eigen ervaring: ik heb dat Vasco kastje en de bijbehorende app. Wat je daarmee kunt aanpassen is eigenlijk vrij beperkt. Je kunt de stand kiezen, de standen zelf aanpassen (% van totaal), het debiet voor de aan- en afvoer instellen en de temperatuur waarbij de bypass open of dicht moet gaan.

Dat klinkt misschien aardig, maar in de praktijk doet het niet wat je wilt. De bypass-temperatuur lijkt hij bijvoorbeeld grotendeels te negeren. Echt finetunen of geavanceerdere instellingen aanpassen is met het kastje en de app niet mogelijk. Daar heb je echt die datakabel voor nodig.

Daarnaast is het me tot nu toe helaas nog steeds niet gelukt om via een installateur (ik heb er inmiddels drie benaderd) of via @Baxlash of @GH070 de datakabel en software te bemachtigen :-(

Als ik jou was, had ik dat kastje niet gekocht @DjoeC. De mogelijkheden zijn beperkt voor hoeveel geld dat ding kost.

Als je je WTW echt op afstand wilt kunnen besturen, kun je beter een CC1101 RF module halen en deze aansluiten op bijvoorbeeld een Raspberry Pi of een ander goedkoop bordje. Dat biedt je dezelfde mogelijkheden als het Vasco kastje + app, maar daarnaast ook de mogelijkheid om het systeem te automatiseren of te integreren in je smarthome setup.

Op GitHub heeft bramvreugd een project geplaatst waarin je een voorbeeld vindt hoe je dit opzet: https://github.com/bramvreugd/Vasco-WTW-CC1101. Ik wilde dit zelf ook nog gaan proberen maar ben er nog niet aan toegekomen.

Het is inmiddels alweer een tijd gelden dat ik hier mee bezig ben geweest, maar als iemand nog informatie heeft over de datakabel + software dan hoor ik het heel graag! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
@akalucas Gelukkig heb ik dat kastje niet gekocht - was ik ook niet van plan want dat LIJKT weer op een cloudoplossing. Maar, vanwege formaat en installatiemogelijkheden (te weinig ruimte om buizen van onderen naar de bovenste aansluitingen te brengen) kan ik eigenlijk niet anders dan een T500 kopen.

De datakabel is overal "uitverkocht", raadpleeg een installateur :( Vasco zelf zegt er al helemaal niets over. De enige echte instelling die ik wil wijzigen is de bypass temperatuur, die staat als ik me goed herinner standaard op 23 graden, zou ik graag permanent op 20 of 21 willen hebben.

We gaan t wel zien, komende week eerst de unit bestellen en installeren. Daarna de volgende fase. Een raspi oplossing kan ook een oplossing zijn, net als de 0-10V aansturing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baxlash
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Baxlash

Its a boy Genius!

akalucas schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:15:
Even als aanvulling vanuit mijn eigen ervaring: ik heb dat Vasco kastje en de bijbehorende app. Wat je daarmee kunt aanpassen is eigenlijk vrij beperkt. Je kunt de stand kiezen, de standen zelf aanpassen (% van totaal), het debiet voor de aan- en afvoer instellen en de temperatuur waarbij de bypass open of dicht moet gaan.

Dat klinkt misschien aardig, maar in de praktijk doet het niet wat je wilt. De bypass-temperatuur lijkt hij bijvoorbeeld grotendeels te negeren. Echt finetunen of geavanceerdere instellingen aanpassen is met het kastje en de app niet mogelijk. Daar heb je echt die datakabel voor nodig.

Daarnaast is het me tot nu toe helaas nog steeds niet gelukt om via een installateur (ik heb er inmiddels drie benaderd) of via @Baxlash of @GH070 de datakabel en software te bemachtigen :-(

Als ik jou was, had ik dat kastje niet gekocht @DjoeC. De mogelijkheden zijn beperkt voor hoeveel geld dat ding kost.

Als je je WTW echt op afstand wilt kunnen besturen, kun je beter een CC1101 RF module halen en deze aansluiten op bijvoorbeeld een Raspberry Pi of een ander goedkoop bordje. Dat biedt je dezelfde mogelijkheden als het Vasco kastje + app, maar daarnaast ook de mogelijkheid om het systeem te automatiseren of te integreren in je smarthome setup.

Op GitHub heeft bramvreugd een project geplaatst waarin je een voorbeeld vindt hoe je dit opzet: https://github.com/bramvreugd/Vasco-WTW-CC1101. Ik wilde dit zelf ook nog gaan proberen maar ben er nog niet aan toegekomen.

Het is inmiddels alweer een tijd gelden dat ik hier mee bezig ben geweest, maar als iemand nog informatie heeft over de datakabel + software dan hoor ik het heel graag! :Y
Ik had je berichtje vorig jaar gemist. Zojuist beantwoord :)
Pagina: 1