Verschillende installatiemethoden wat is beter?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wotnix
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-09 23:22
Mijn vraag

Waarom is er een verschil in installatiemappen als ik software installeer middels apt install mijnsofware, of wanneer ik een Debian package installeer met de software manager.

De apt install methode zorgt ervoor dat dat de directory etc/ wordt gebruikt, de andere methode gebruikt de opt/ map hiervoor. Waarom is dat?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Debian Bullseye headless als server en Debian Bullseye als desktop.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Niet relevant.

Bedankt alvast voor het antwoordt.
Wotnix

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:46
/etc zal in principe niet gebruikt worden voor het installeren van programma's. /etc is voor configuratiebestanden.
Waar de programma's geinstalleerd worden wordt deels bepaald door de pakketmaker/programmamaker.
in.deb bestanden zit dat in ingepakte vorm in die structuur.
Zover ik weet bestaat er een verschil in distributie, danwel families van distributies waar software opgeslagen wordt.
Normaal gesproken wordt /usr/bin aangehouden voor de uitvoerbare delen, /bin voor meer systeem programma's, maar soms zie ik ook /usr/local/bin
Als je het commando:
whereis programmanaam invoert, dan zie je waar de programma onderdelen staan.
code:
1
whereis gimp

levert
code:
1
gimp: /usr/bin/gimp /usr/lib/gimp /etc/gimp /usr/share/gimp /usr/share/man/man1/gimp.1.gz

op.
Zover ik weet staat een "programma" nooit op 1 plek, sommige onderdelen / afhankelijkheden, komen weer in andere mappen/directories als /usr/lib, usr/share, enzovoort.

[ Voor 10% gewijzigd door ahbart op 17-03-2023 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wotnix
Dank voor je antwoordt..

etc wordt in dit geval wel gebruikt De log files van het programma staan bv onder var/logs/

Ga ik installeren waarbij ik gebruik maak van de softwaremanager, dan staat alles in opt/
Wellicht dat de ene methode anders is dan de andere, dan weet ik niet. Zou niet moeten uitmaken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wotnix
O...excuus...

De configuratiebestanden daar heb ik het over.
De ene in etc, en de ander in opt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zal verschillende packages hebben. Er is anders geen enkele verklaring waarom er zo'n verschil is.

Software die je via apt installeert kan je eerst downloaden naar de huidige map via 'apt download <packagenaam>'. Deze kan je dan met een archiveringsprogramma zoals 'file roller', Xarchiver of Ark openen. In de .deb zitten dan weer 2 archieven, in de data.tar.xz staat wat er uiteindelijk geplaatst wordt. Zo kan je zien wat het verschil is.

Maar je kan ook de inhoud tonen via het dpkg-deb commando:
dpkg-deb --contents <package.deb>

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:39

Sebazzz

3dp

Volgens mij wordt opt nog wel eens gebruikt voor applicaties die alles bij elkaar hebben: binaries, libraries en configuratiebestanden.

Het verschil hier zit wellicht in het gebruik van een Debian package via apt en installeren van een snap via de GUI?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sebazzz schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 23:03:
Volgens mij wordt opt nog wel eens gebruikt voor applicaties die alles bij elkaar hebben: binaries, libraries en configuratiebestanden.
Als je de file system hierarchy opzoekt, leer je dat /opt voor 'optional' is, of ook wel bedoelt voor software dat je buiten de repo of standaard systeem zaken toevoegt. Het is niet zozeer dat de software het bij elkaar wil hebben, want de onderdelen zoals binaries, libraries, etc. worden alsnog gescheiden in hun eigen mappen. ;)

Zakelijk maken we geruik van Eset antivirus en Citrix, beide bieden .deb packages aan maar plaatsen hun software in /opt, ipv tussen de rest van de systeem software.
Een van de redenen waarom ze dit doen, kan bijvoorbeeld zijn omdat ze eigen versies van bepaalde libraries meeleveren die mogelijk kunnen conflicteren met die van de distro zelf.
Het verschil hier zit wellicht in het gebruik van een Debian package via apt en installeren van een snap via de GUI?
Snap packages zouden onder /var/lib/snap moeten komen, niet in /opt. Want ook hier kan je een package hebben die dezelfde naam of map gebruikt en zo een conflict veroorzaakt. Dat wil je ook voorkomen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wotnix schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:22:
Mijn vraag

Waarom is er een verschil in installatiemappen als ik software installeer middels apt install mijnsofware, of wanneer ik een Debian package installeer met de software manager.

De apt install methode zorgt ervoor dat dat de directory etc/ wordt gebruikt, de andere methode gebruikt de opt/ map hiervoor. Waarom is dat?
Dat ligt niet aan hoe je installeert maar aan wát je installeert. De officiële packages van Debian gebruiken allemaal /etc voor configuratie, third-party packages kunnen doen wat ze willen maar komen inderdaad vaak in /opt terecht (met /opt/etc voor config), zodat ze niet conflicteren met packages die bij Debian zelf vandaan komen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1