Nieuwe build start op maar POST niet en geen bios

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0MAN
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-03-2023
Hallo allen,

Ik heb vorige week een nieuwe PC samengesteld & besteld met de volgende specs:

Case. : NZXT H5 Flow
PSU. : Corsair RM850X
MB. : ASUS TUF B650 Plus
RAM. : Corsair 32GB 5600hmz CMK32GX5M2B5600C36
GPU : Asrock Radeon RX 7900 XT 20GB
CPU. : Ryzen 7 7700X AM5
FANS: Kraken X53 RGB
SSD: : Samsung 980 PRO 2TB

Het probleem:

TLDR; machine start, geen POST/BIOS/stroom op toetsenbord, maar alle fans draaien.

Zoals de titel omschrijft krijg ik geen leven in de machine.
Hij start op, alle fans draaien naar behoren, alleen geen post screen of bios.

De eerste paar keren dat hij aan ging kreeg ik stroom op het toetsenbord en verlichtte de aanknop van de case, maar na een aantal keren aan en uit was ook dit niet meer aan de orde.

Wat ik geprobeerd heb:
Andere monitor
Andere GPU
Andere PSU
Nieuw moederbord besteld van zelfde type, zelfde resultaat
Bios flash via USB
CMOS reset

Bare basic post test zonder SSD maar nog steeds geen resultaat.

Ik heb zojuist nieuwe ram besteld van het zelfde type en hoop deze maandag te ontvangen.
Mocht dit ook niet werken, dan kan ik volgens mij alleen nog boos naar de CPU kijken?

Bijzondere is, dat de eerste paar boots de RAM lampjes op het MB hebben gebrand, maar dit ook stopte na een aantal keer.

Dus ik kan alle bovengenoemde hardware uitsluiten omdat het voor gelijkwaardige werkende componenten getest is, zonder resultaat helaas.

Zou iemand weten waar ik het nog kan zoeken?

Zou het kunnen dat ik tijdens het installeren het systeem geshort heb en hierdoor de ram of cpu het begeven heeft?

Hopelijk kan iemand met een gouden suggestie komen die ik nog niet geprobeerd heb.
Hij is in en uit de kast in elkaar gezet, ram meerdere slots geprobeerd etc etc.

Bedankt voor je aandacht O-)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 14:15
Balen! Wat ik niet zie in je pogingen is testen met 1 stokje geheugen. En dan ook in verschillende slots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0MAN
Uiteraard geprobeerd. Meerdere configuraties 1/2 stuks in de A of B slots, tevergeefs :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 14:15
R0MAN schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:18:
Uiteraard geprobeerd. Meerdere configuraties 1/2 stuks in de A of B slots, tevergeefs :(
Hmm, ze staan ook op de QVL van het mobo, dus dat zou het ook niet moeten zijn. En dan zou je POST errors verwachten. En als de QLED's ook geen codes geven, dan is het moeilijk diagnosticeren.

Je heb het ook getest met alle headers (USB e.d.) losgetrokken toch, van het frontpanel enzo? Fan van de PSU, gaat die wat doen?

En als je met eenzelfde mobo hetzelfde hebt, dan blijft alleen de CPU over, maar dan zou ik een QLED melding verwachten. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-09 19:10
Rechtsboven op je moederbord zitten 4 ledjes met daarbij CPU, DRAM, VGA en BOOT. Blijft er één van deze branden tijdens het booten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:06
heb je een foto/video van het systeem wat het doet als je deze probeer op te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0MAN
@freggel Ja heb 'm buiten de kast getest met schroevendraaier, fans van CPU draaien prima.

@Boris1986 De eerste paar keer starten kreeg ik het DRAM lampje, maar deze is later ook verdwenen (?) en op het moment geen elk lampje, maar wel stroom op alle delen voor zo ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0MAN
@freaky35 Zou ik kunnen maken,

Wat je zult zien: Pc gaat aan, alle fans draaien, geen storingen, geen signaal op de werkend geteste monitor.

Als het van meerwaarde is zou ik evt de moeite kunnen nemen om het op YT te uploaden.
Alles is goed aangesloten, zelfs nog 50eu betaald in een PC winkel voor diagnose, die hebben hem ook goed opgebouwd.

Alleen hebben ze RAM en CPU niet kunnen testen, dus begin ik bij de RAM vanwege de eerder genoemde lamp storingen die ook niet meer aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris1986
Heb je op enig moment wel daadwerkelijk beeld gehad? Kan het iets zijn met de kabel naar je monitor? Heb je het al op een ander beeldscherm uitgetest met een andere kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:09

IQM

Het eerste wat bij mij opkomt is dat bij één van de eerste keren -dat hij nog wel een soort van opstartte- de CPU of het mobo stuk gegaan is. Dat moet je zien uit te sluiten met onderdelen waarvan je 100% zeker weet dat ze werken.

Hoorde laatst ook van een collega die een Ryzen had waar de CPU cooler niet goed op zat die in een paar seconden het begeven had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0MAN
@Boris1986 Geen enkel beeld gehad. Getest op 3 monitors met minimaal 3 kabels, HDMI, DP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0MAN
@IQM Ow dat klinkt wel ernstig.

Naar mijn weten is de CPU met koeler goed geinstalleerd.
Mocht de RAM swap niet baten, dan rest als enige een andere CPU mij nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodypls
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 31-08 17:32
Installatie is inderdaad goed verlopen, dit heb ik mogen waarnemen. Probleem zit hoogstwaarschijnlijk in cpu... :'(

Sharif Wody Betch! --Sharif on tweaker.nut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris1986
Wodypls schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:49:
Installatie is inderdaad goed verlopen, dit heb ik mogen waarnemen. Probleem zit hoogstwaarschijnlijk in cpu... :'(
Zoals het er nu naar uitziet zijn alle variabelel getest (kans op 2 defecte ram stickjes is uitzonderlijk klein) en blijft er één constante over... De CPU inderdaad... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

R0MAN schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:47:
@IQM Ow dat klinkt wel ernstig.

Naar mijn weten is de CPU met koeler goed geinstalleerd.
Mocht de RAM swap niet baten, dan rest als enige een andere CPU mij nog.
Dan denk ik inderdaad de CPU.

In het verleden wel vaker met dit soort lastige dingen bezig geweest. Meestal legde ik het bord met alleen wat RAM erin, een CPU en de CPU koeler erop op een isolerende mat op mijn bureau. (en sluit een luidsprekertje aan voor de beeps) Starten met de schroevedraaier en kijken wat hij doet. Soms wil het ook helpen op het moederbord met een jumper een volledige BIOS reset te geven. Maar als het dan nog niet werkt dan is er echt iets defect. Geen beeps duidde meestal op een kapotte CPU maar dat heb ik bij Intel nog maar één keer meegemaakt, bij een 10 jaar oude Northwood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0MAN
Oke bedankt iedereen!

Mocht er iemand in Noord-Overijssel zijn die een losse AM5 chip heeft liggen, en 2 kratten bier naar keuze wilt hebben voor een simpele test dan hoor ik het graag 🍻

Zo niet dan wacht ik eerst rustig op m'n geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

De afstand was het probleem niet maar ik heb geen AMD helaas.
Pagina: 1