Honeywell Evohome vloerverwarming en radiatoren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molier
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-09 14:51
Ik overweeg vloerverwarming (1 zone) te laten aanleggen in hal en woonkamer. Nu draaien daar 4 radiatoren met een hr92-radiatorknop verbonden met Evohome. Rest van de verdiepingen hebben de radiatoren ook hr92-radiatorknoppen verbonden met Evohome.

Vraag is nu. Is het mogelijk de vloerverwarming op te nemen in deze opstelling en zo ja wat heb ik daarvoor nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het antwoord kan ik je niet geven, maar ik ga deze even volgen :)
In mijn geval staat er nog niks, maar heb ik beneden vloerverwarming in de woonkamer / open keuken (ook 1 zone), plus een losse radiator in de hal, en op de verdiepingen losse radiatoren. Vergelijkbaar ding dus, alleen moet jij je VV nog aanleggen en is ie bij mij al aanwezig :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:38
Voor aansturing van de nieuwe V.V. zone, heb je een zoneklep (bedienbare afsluiter) nodig in de retour- of aanvoerleiding naar de V.V. verdeler, met een stelmotor die deze klep bedient. Dat is redelijk universeel te verkrijgen, de stelmotoren zijn thermisch (traag, denk aan enkele minuten om te openen en te sluiten), of mechanisch (snel, enkele seconden voor open/dicht).

Vanuit EvoHome kun je die stelmotor dan aansturen met een BDR91A draadloze relais-box. Die stel je in de EvoHome in als een aan/uit sturing voor de vloerverwarming. Zo heb ik het bij mij thuis ook ingericht, en werkt prima.

Als alternatief kun je echter ook de bestaande HR92 blijven gebruiken om de zoneklep in de retourleiding van je V.V. verdeler aan te sturen. Dan is het wel beter om deze knop in te stellen om altijd helemaal open en dicht te gaan (dat kan in de betreffende knop zelf ingesteld worden).

Als je voor die tweede optie kiest, dan hoef je geen losse stelmotor en BDR91A relais te kopen, dat scheelt toch alweer iets van 100 tot 200 euro. ;) Toevoeging: je moet in beide gevallen kiezen om de kamerthermostaat (waarschijnlijk het EvoHome Touch paneel) te gebruiken als temperatuursensor voor de V.V....

[ Voor 7% gewijzigd door Gameboy op 28-03-2023 15:38 . Reden: Toevoeging temp.sensor ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molier
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-09 14:51
Dank voor de uitgebreide info. Hier kan ik mee vooruit. Ik ga optie 2 verkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:54
Gameboy schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:27:
Voor aansturing van de nieuwe V.V. zone, heb je een zoneklep (bedienbare afsluiter) nodig in de retour- of aanvoerleiding naar de V.V. verdeler, met een stelmotor die deze klep bedient. Dat is redelijk universeel te verkrijgen, de stelmotoren zijn thermisch (traag, denk aan enkele minuten om te openen en te sluiten), of mechanisch (snel, enkele seconden voor open/dicht).

Vanuit EvoHome kun je die stelmotor dan aansturen met een BDR91A draadloze relais-box. Die stel je in de EvoHome in als een aan/uit sturing voor de vloerverwarming. Zo heb ik het bij mij thuis ook ingericht, en werkt prima.

Als alternatief kun je echter ook de bestaande HR92 blijven gebruiken om de zoneklep in de retourleiding van je V.V. verdeler aan te sturen. Dan is het wel beter om deze knop in te stellen om altijd helemaal open en dicht te gaan (dat kan in de betreffende knop zelf ingesteld worden).

Als je voor die tweede optie kiest, dan hoef je geen losse stelmotor en BDR91A relais te kopen, dat scheelt toch alweer iets van 100 tot 200 euro. ;) Toevoeging: je moet in beide gevallen kiezen om de kamerthermostaat (waarschijnlijk het EvoHome Touch paneel) te gebruiken als temperatuursensor voor de V.V....
Hi, wij staan voor exact dezelfde opgave als TS. Mag ik je vragen wat voor ketel je hebt? OpenTherm of Aan/Uit?

Ik lees namelijk dat de combinatie van een aan/uit klep (bediend door de EvoHome) en een OpenTherm aansturing van de ketel problemen oplevert.

Nou moet ik toch ook een nieuwe ketel hebben, dus zou naar aan/uit kunnen gaan, ik geef de voorkeur aan opentherm.

Wat ik las is dat de HR92 dan een goede optie is, echter, in de aanvoer en niet retourleiding en alleen als de vloerverwarming niet te groot oppervlakte is (dit ivm doorstroom). Ik krijg 7 zones (70m2) en dan is de HR92 wellicht te "klein"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:38
jelleeelco schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:17:
[...]

Hi, wij staan voor exact dezelfde opgave als TS. Mag ik je vragen wat voor ketel je hebt? OpenTherm of Aan/Uit?
Ah, ik heb helemaal geen ketel of warmtepomp ;) Warm water voor verwarming en tapwater komt van de stadsverwarming alhier. Ik hoef dus alleen maar te regelen dat er warm water bij de verdeler komt, en dat gaat heel prima met een zoneklep met stelmotor.

De aansturing van de warmwaterbron heb ik dus helemaal niet nodig. Ik ben dan ook bang dat ik geen ervaring heb met aansturing van ketels of warmtepompen met een ketelmodule. Dat laat ik graag aan anderen over met meer ervaring...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duco de Rijk
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 19-11-2024
Hallo experts,

Mijn woonkamer heeft vloerverwarming en 4 radiatoren aangesloten op een EVOHOME systeem.
Mijn vloerverwarmings water wordt aan/uit geschakeld via een VC8615 en BDR91 schakelunit gekoppeld aan de EVOHOME wand klokthermostaat voor programmering.
Ik kon de temperatuur sensor van de centrale EVOHOME unit niet gebruiken aangezien hij al in gebruik was voor de kamer radiatoren via HR91. (jammer)
Ik heb een extra Honeywell Home Round Wireless Thermostaat gekocht en deze aan de BDR91 gekoppeld.
Alles schijnt te werken, wel twee thermostaten naast elkaar op 1.50 mtr hoogte.

Mijn situatie.
Ik heb nu 2 thermostaat voelers in de kamer, 1x voor de radiatoren en 1x voor de vloerverwarming.
De vloerverwarmingsthermostaat staat op 21 graden en is gekoppled aan de EVOHOME programmeer unit in een programma van 24/7 op 21 graden (dubbel op?)
De radiatoren staan geprogrammeerd op 16 graden overdag en gaan om 18.00 uur aan naar 21 graden. omdat de vloerverwarming dat niet haalt.

Mijn vraag.
Is dit de meest verstandige oplossing voor deze combi van VVW en radiatoren?
Pagina: 1