Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-11 21:19
Ik ben al ruim een maand bezig met de installateur van mijn pv systeem om aan te kaarten dat 1 van de 2 strings niet goed werkt..

Installatie:
  • Growatt MIN3600 TL-XE (2 onafhankelijke mppt)
  • String 1 (72 deg azimuth): 5x Jinko Solar 415 Wp
  • String 2 (252 deg azimuth): 6x Jinko Solar 415 Wp
Datasheet panelen.

De reden dat ik vermoed dat het systeem het niet goed doet is omdat string 2 achterblijft qua piekvermogen (de piek op een bepaalde dag) met simulaties als pvcalc. Ook valt de stringspanning van string 2 in hetzelfde bereik als die van string 1 (waar dus een paneel minder op zit aangesloten). Zie onderstaande grafiek uit HA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mme5KIEtZgMf812sr-fQ-yzm2IY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FhwHFUqGAMxxvajmWP2DGNH9.jpg?f=fotoalbum_large

Voor mij als leek zou ik zeggen dat het bereik van de stringspanning van string 2 zo'n 30-40v hoger zou moeten zijn dan string 1.

Geen van de panelen pakt schaduw.

Maak ik hier een denkfout?

Helaas reageert de installateur heel langzaam zonder inhoudelijke technische kennis. De laatste keer dat ik ze heb kunnen spreken waren ze in afwachting van vragen die ze hebben gesteld aan Growatt maar volgens mij zit daar heel het probleem niet?

Iemand ervaring hoe je dit het beste aan kan pakken?

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Alle reacties

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:28
Je kijkt naar achterblijven van piekvermogen, maar wat is de opbrengst van beide strings op een doorsnee zonnige dag? Hoe groot is het verschil in opwek, en hoe verhoudt zich dat tot de aantallen panelen per string?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
Ik ben het met je eens dat er waarschijnlijk een paneel niet aangesloten is.

Dat zou geheel niet buiten het expertise niveau van de installateur moeten liggen… dus gewoon ontbieden om asap langs te komen en het werk af te maken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• mastair
Gramser schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:34:
Je kijkt naar achterblijven van piekvermogen, maar wat is de opbrengst van beide strings op een doorsnee zonnige dag? Hoe groot is het verschil in opwek, en hoe verhoudt zich dat tot de aantallen panelen per string?
Zijn al die vragen relevant als je naar de stringspanning kijkt? Voor mij was het slechts aanleiding om verder te kijken naar of er iets niet klopt en stringspanning was voor mij het meest duidelijk.

• Gramser
Je doet je onderschrift in elk geval eer aan 😋. Maar je zit vast op het juiste spoor - ik weet niet hoe jij aan je piekvermogen wist af te leiden dat er iets niet goed zit. Als het piekvermogen niet is wat je verwacht, maar de opwek gedurende de dag is wel volgens verwachting, zou er wel eens weinig tot niets aan de hand kunnen zijn. Dat bedoelde ik meer te zeggen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
@Gramser met pvcalc bedoeld @mastair vermoedelijk de tool van Thomas Berger.
Als de ene string dan een vrij goede match is en de andere niet dan snap ik de conclusie. Zo neem je temperatuur enzo weg uit het verhaal… prima wat mij betreft.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• mastair
Ronald schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:02:
@Gramser met pvcalc bedoeld @mastair vermoedelijk de tool van Thomas Berger.
Als de ene string dan een vrij goede match is en de andere niet dan snap ik de conclusie. Zo neem je temperatuur enzo weg uit het verhaal… prima wat mij betreft.
Dat is inderdaad wat ik gedaan heb op een volledig heldere dag. String 1 klopte met PVCalc. String 2 zat zo'n 20% lager dan PVCalc piekvermogen (de top rond 10 uur in de ochtend). Daardoor ben ik pas gaan kijken naar de stringspanning. Ook doordat ik er nog niet veel kennis van had.

• Gramser
Ah! Helder 👍🏻👍🏻

• mastair
Nog iemand tips hoe we de installateur in beweging kunnen krijgen?

Hoe lang zou je ze de tijd moeten geven? Wanneer extra stappen nemen (rechtsbijstand)?

• mastair
Vorige week is de installateur eindelijk langsgekomen en is erachter gekomen dat 1 paneel niet was aangesloten (lees: aangesloten op zichzelf).

Vraag me af hoeveel zonnepanelen er onaangesloten op een dak liggen.

In ieder geval is het bij mij opgelost, maar heeft het letterlijk en figuurlijk een hoop energie gekost.

Pagina: 1