Toon posts:

Probleem stringspanning 2 mppt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:17
Ik ben al ruim een maand bezig met de installateur van mijn pv systeem om aan te kaarten dat 1 van de 2 strings niet goed werkt..

Installatie:
  • Growatt MIN3600 TL-XE (2 onafhankelijke mppt)
  • String 1 (72 deg azimuth): 5x Jinko Solar 415 Wp
  • String 2 (252 deg azimuth): 6x Jinko Solar 415 Wp
Datasheet panelen.

De reden dat ik vermoed dat het systeem het niet goed doet is omdat string 2 achterblijft qua piekvermogen (de piek op een bepaalde dag) met simulaties als pvcalc. Ook valt de stringspanning van string 2 in hetzelfde bereik als die van string 1 (waar dus een paneel minder op zit aangesloten). Zie onderstaande grafiek uit HA.

Voor mij als leek zou ik zeggen dat het bereik van de stringspanning van string 2 zo'n 30-40v hoger zou moeten zijn dan string 1.

Geen van de panelen pakt schaduw.

Maak ik hier een denkfout?

Helaas reageert de installateur heel langzaam zonder inhoudelijke technische kennis. De laatste keer dat ik ze heb kunnen spreken waren ze in afwachting van vragen die ze hebben gesteld aan Growatt maar volgens mij zit daar heel het probleem niet?

Iemand ervaring hoe je dit het beste aan kan pakken?

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Alle reacties

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:24
Je kijkt naar achterblijven van piekvermogen, maar wat is de opbrengst van beide strings op een doorsnee zonnige dag? Hoe groot is het verschil in opwek, en hoe verhoudt zich dat tot de aantallen panelen per string?

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:02
Ik ben het met je eens dat er waarschijnlijk een paneel niet aangesloten is.

Dat zou geheel niet buiten het expertise niveau van de installateur moeten liggen… dus gewoon ontbieden om asap langs te komen en het werk af te maken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• mastair
Gramser schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:34:
Je kijkt naar achterblijven van piekvermogen, maar wat is de opbrengst van beide strings op een doorsnee zonnige dag? Hoe groot is het verschil in opwek, en hoe verhoudt zich dat tot de aantallen panelen per string?
Zijn al die vragen relevant als je naar de stringspanning kijkt? Voor mij was het slechts aanleiding om verder te kijken naar of er iets niet klopt en stringspanning was voor mij het meest duidelijk.

• Gramser
Je doet je onderschrift in elk geval eer aan 😋. Maar je zit vast op het juiste spoor - ik weet niet hoe jij aan je piekvermogen wist af te leiden dat er iets niet goed zit. Als het piekvermogen niet is wat je verwacht, maar de opwek gedurende de dag is wel volgens verwachting, zou er wel eens weinig tot niets aan de hand kunnen zijn. Dat bedoelde ik meer te zeggen.

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:02
@Gramser met pvcalc bedoeld @mastair vermoedelijk de tool van Thomas Berger.
Als de ene string dan een vrij goede match is en de andere niet dan snap ik de conclusie. Zo neem je temperatuur enzo weg uit het verhaal… prima wat mij betreft.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mastair
Ronald schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:02:
@Gramser met pvcalc bedoeld @mastair vermoedelijk de tool van Thomas Berger.
Als de ene string dan een vrij goede match is en de andere niet dan snap ik de conclusie. Zo neem je temperatuur enzo weg uit het verhaal… prima wat mij betreft.
Dat is inderdaad wat ik gedaan heb op een volledig heldere dag. String 1 klopte met PVCalc. String 2 zat zo'n 20% lager dan PVCalc piekvermogen (de top rond 10 uur in de ochtend). Daardoor ben ik pas gaan kijken naar de stringspanning. Ook doordat ik er nog niet veel kennis van had.

• Gramser
Ah! Helder 👍🏻👍🏻

OhSunnyDay

• mastair
Nog iemand tips hoe we de installateur in beweging kunnen krijgen?

Hoe lang zou je ze de tijd moeten geven? Wanneer extra stappen nemen (rechtsbijstand)?

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee