Staat vastleggen van gekocht huis bij tekenen koopcontract

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTails
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-07-2023
Mijn partner en ik staan op het punt een koopcontract te tekenen voor een huis wat pas over minimaal 7 maanden opgeleverd gaat worden. Ik ben bang dat er misschien iets aan schade of veranderingen aan de staat van het huis gebeuren in de tussentijd. (gaten boren in een muur, barsten in plavuizen, verf werk, ik noem maar wat..)
Nu weet ik dat er een eindinspectie zal zijn direct voor de oplevering, maar vraag ik me af waarmee de staat van het huis op dat moment vergeleken gaat worden. Is het redelijk om te vragen nu een walk-through te doen en een video te maken bijvoorbeeld? Of zijn we aangewezen op funda-foto's?

Bijvoorbaat dank voor hulp en tips!

Beste antwoord (via XTails op 20-03-2023 12:51)

• Randyfisherman
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-05-2023
XTails schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:28:
Dank zover voor de snelle antwoorden!

Het gaat hier om de overdracht van een bestaande woning die de komende 7 maanden nog "normaal" bewoond gaat blijven.

Ik doel hier verder op meer uitzonderlijke gebeurtenissen, buiten wat onder "normaal gebruik" zou kunnen worden verstaan. Om maar weer wat te noemen: Tijdens het verhuizen van een kast beschadigen de verkopers de muur of houten trap flink. Als zij bij de eindinspectie dan zeggen "dat was al zo voor je het kocht", hoe kan ik dan bewijzen dat ze inderdaad in gebreke zijn?
Dat kun je helaas niet. Dat is een beetje het risico. Nu noem je toevallig twee "interne" kwesties, maar voor zaken die schade aan de opstal betekenen is verkoper verplicht het verkochte te verzekeren tot en met de dag van de overdracht.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Je kunt het vragen, het klinkt niet onredelijk in de oren. Maar let wel op dat dit wel afschrikt en dit de verkopers doet denken dat je sowieso moeilijk wilt gaan doen.
Het gaat in ieder geval om de staat waarin het verkocht is (dus de staat bij bezichtiging is wat je koopt en hoe het herstelt moet worden bij beschadigingen).

Praktisch gezien. Niemand gaat nu nog een nieuw schilderijtje ophangen en een gat boren in de muur en als ze dat wel doen is het gewoon met muurvuller er overheen om het weer in dezelfde staat te krijgen. Precies wat jij ook zou gaan doen als je ergens een gaatje aantreft. Ik verwacht dat je het ook gewoon zelf nog een keer gaat verven, dat is meestal wel het minste wat men doet.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Er kan altijd iets op de plavuizen vallen, dat valt m.i. onder normaal gebruik en daar kan je denk ik ook lastig tegen reclameren. Waar ben je precies bang voor? Gaten vullen en schilderen moet je vermoedelijk toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-09 15:15

anc

Ik snap de zorgen wel en als dit je eerste woning is! Heel goed dat je hieraan denkt.

Toen wij bijna 20 jaar geleden onze woning kochten dachten de vorige bewoners aardig te zijn door alle gaatjes te stoppen vlak voor oplevering. Echter wel gaatjes in een granol muur en dan zeer riant stoppen, kortom overal zaten grote vlakken zonder enig structuur.

Dit was onze eerste woning en dachten hier totaal niet aan... en ook niet aan klagen dus we hebben alles geaccepteerd en zelf opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 14:08
XTails schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:30:
Mijn partner en ik staan op het punt een koopcontract te tekenen voor een huis wat pas over minimaal 7 maanden opgeleverd gaat worden. Ik ben bang dat er misschien iets aan schade of veranderingen aan de staat van het huis gebeuren in de tussentijd. (gaten boren in een muur, barsten in plavuizen, verf werk, ik noem maar wat..)
Nu weet ik dat er een eindinspectie zal zijn direct voor de oplevering, maar vraag ik me af waarmee de staat van het huis op dat moment vergeleken gaat worden. Is het redelijk om te vragen nu een walk-through te doen en een video te maken bijvoorbeeld? Of zijn we aangewezen op funda-foto's?

Bijvoorbaat dank voor hulp en tips!
Hebben we het hier over "opgeleverd" als in "overdracht" of als in "nieuwbouwwoning die nog afgebouwd moet worden" ?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wat voor dingen zou je willen vastleggen? "Normaal gebruik" kun je niet uitsluiten, maar andere dingen als keukenapparatuur en de inrichting van de badkamer zijn natuurlijk gewoon contractueel geregeld dus daar hoef je niets extra's voor vast te leggen. Apparatuur kan nog stuk gaan, maar dan zul je gewoon recht hebben op een gelijkwaardige vervanger (bv. als een kookplaat van 8 jaar oud stuk gaat, dan mogen ze die door een vergelijkbare kookplaat van marktplaats vervangen). Maar een extra veeg op de muur die er eerst niet zat zul je weinig aan kunnen doen, da's gewoon 'normaal gebruik'....

Dus: Welke dingen zou je graag willen vastleggen en waarom voldoet het huidige contract niet?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randyfisherman
Het is vrij eenvoudig, de woning dient te worden opgeleverd in de staat waarin het zich bevond tijdens de laatste bezichtiging, behoudens normale slijtage. Daar is de eindinspectie voor. Als je daar geen helder beeld van hebt kun je inderdaad nog eens bij verkopers langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTails
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-07-2023

Het gaat hier om de overdracht van een bestaande woning die de komende 7 maanden nog "normaal" bewoond gaat blijven.

Ik doel hier verder op meer uitzonderlijke gebeurtenissen, buiten wat onder "normaal gebruik" zou kunnen worden verstaan. Om maar weer wat te noemen: Tijdens het verhuizen van een kast beschadigen de verkopers de muur of houten trap flink. Als zij bij de eindinspectie dan zeggen "dat was al zo voor je het kocht", hoe kan ik dan bewijzen dat ze inderdaad in gebreke zijn?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Randyfisherman

Dat kun je helaas niet. Dat is een beetje het risico. Nu noem je toevallig twee "interne" kwesties, maar voor zaken die schade aan de opstal betekenen is verkoper verplicht het verkochte te verzekeren tot en met de dag van de overdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Tja, een groot deel van het kopen van een huis gaat toch op basis van vertrouwen. Dergelijke dingen zijn nooit 100% waterdicht te timmeren. Dan neem je een foto van de trap en de muur, maar dan raakt de kast net een stuk plafond wat niet op de foto's staat. Of je neemt een foto van een krasloze vloer, maar dan is er een stuk beschadigd wat net buiten de foto valt of waar de belichting erg slecht is. Etc.

Voor dergelijke dingen geldt ook een stukje gezond verstand: Verkopers hebben er ook geen belang bij om dit niet netjes op te lossen. Uitgaan van te goeder trouw dekt verzekering een hoop. En als verkopers niet te goeder trouw zijn, dan helpt het ook niets om dingen extra vast te leggen op de foto, want daar valt altijd wel weer wat op af te dingen. En ten slotte zul je altijd tegen extra kosten aanlopen bij een verhuizen, dus het heeft ook geen enkele zin om alles tot op de tien / twintig euro dicht te willen timmeren.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-09 17:23
De Funda foto's zijn prima te gebruiken. Bewaar deze. Daar staan toch wel de meest significante delen van het huis op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 15:32
jannus66 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:59:
De Funda foto's zijn prima te gebruiken. Bewaar deze. Daar staan toch wel de meest significante delen van het huis op.
Alleen als die foto's zijn gemaakt op het moment van tekenen van het koopcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-09 17:23
MSteverink schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:35:
[...]

Alleen als die foto's zijn gemaakt op het moment van tekenen van het koopcontract.
Dan zijn het geen Funda foto's. En ik snap je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 15:32
jannus66 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:12:
[...]

Dan zijn het geen Funda foto's. En ik snap je niet.
Het gaat om het verschil tussen het moment van overdracht en het moment van koop. De Funda-foto's zijn hoogstwaarschijnlijk al gemaakt voor de koop en zijn dus niet relevant.
Pagina: 1