Ik reageer wat laat.
Normaal zitten er meerdere 16A zekeringen onder de 25A zekering, dat zijn afnemers, de inverter op deze door jou voorgestelde B25 levert, dus in theorie loopt er maximaal 25A terug, alle andere gebruikers verlagen die 25A want je kunt de afname verrekenen met de levering.
Het is fout deze op te tellen.
Zonder jouw 25B moest het ook veilig zijn tussen de onderliggende groeps automaten, je mag onderling verrekenen, niet optellen zoals al eerder wordt gezegd, een fase is een fase, die staan los van elkaar mits de hoofdmeter het aan kan, dat kun je aflezen op je meter.
Verder zijn de drie fasen rails elk gemaakt voor zeer hoge vermogens, dus als een inverter binnen deze fase levert, en je hebt meer afname dan zal de 25A niet smelten, terwijl dat wel gebeurde zonder inverter alles blijft weg bij de meter, je neemt af van de inverter ipv afname van het net.
Maar, ik zou een 20B zetten, de inverter levert maximaal 19A schrijf je, dus dat moet kunnen.
Ik zelf heb al een 25A zekering doorgesmolten, deze is gratis vervangen, ik heb teveel A op deze ene zekering staan maar ben vies van het vastrecht verschil met 35A of 50A.
Morgen wordt bij mij de balans tussen de fases hersteld zodat ik veilig zo’n 5750watt per fase mag terug leveren, er zit nu twee B20 waarop 3 inverters van elk 3Kw.
Twee inverters zijn niet over gedimensioneerd dus die komen alleen op de beste momenten aan hun totaal vermogen.
Dit, op één fase zetten van drie inverters, (heb er 5) was een foutje bij het aansluiten waardoor de hoofdzekering er uit ging.
Enexis vertelde me dat de huidige 25A kortstondig 60A aan kan, bij mij ging deze er uit terwijl er er 30A op stond, echter veelvuldig overbelasten zorgt voor ook voor slijtage, de smeltdraad gaat achteruit en zekere de hele oude 25A gaan er dan aan.
Zelf installeer ik komende winter een paar Sissy batterijen die per fase gedurende een paar uren stroom opslaan, daarmee hoef ik geen verzwaring toe te passen, verder, heb ik een ev die eigelijk alleen maar thuis laad.
Daarmee spaar ik vastrecht uit en lever ik overtollige stroom terug als de prijs goed is.
De 20B kan jouw inverter aan, zo niet, dan springt hij er misschien zelden uit, zet een passende bij wat je inverter passend is.
Mijn ervaring met uitlezen van de A gedurende een paar maanden op alle drie fasen dat ik na morgen zelden overbelast.
Nog één opmerking, je gebruikt 3x 4mm2.
Als de afstand klein is (tot 25m) kun je toe met 2,5mm2
Veel succes.
codys schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:41:
Beste forum leden.
Ik ben van plan een 1-fase omvormer met een vermogen van 4200W te gaan plaatsen. De maximale AC stroom die deze omvormer kan leveren is volgens het data blad 19 Ampere.
Deze omvormer zal via een extra groep op de hoofdschakelaar van mijn groepenkast worden aangesloten, naast deze omvormer zal er niets op deze groep (kunnen) worden aangesloten. De AC aansluiting naar de omvormer zal in 4mm2 worden uitgevoerd.
Ik wil de omvormer afzekeren met een B20 aardlekautomaat, mijn woning heeft een 3x25A hoofzekering (gezien de leeftijd van mijn woning waarschijnlijk smeltzekeringen).
Mijn vragen zijn:
- Kan/mag dit?
- Zijn er risico's aan verbonden en hoe groot zijn deze?
Alvast bedankt,
Fred