Vraag

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-03 20:31
Binnenkort wordt mijn nieuwbouwhuis opgeleverd. Dit betreft een twee-onder-een-kap van ongeveer 190 m2 met bodemwarmtepomp. Ik ben ook van plan om mijn elektrische auto thuis op te laden. Op mijn woning wil ik zonnepanelen laten plaatsen. Ik heb meerdere offertes opgevraagd, maar ben er nog niet helemaal uit wat de beste keuze is.

Op basis van de bouwtekeningen, foto's ter plaatse en het tellen van dakpannen, komen de meeste aanbieders uit op 12 panelen van 1770 x 1140 mm. Het dak (twee-onder-een-kap) ligt op zuid-zuid-west en de helling is ongeveer 40 graden. Mijn inschatting is dat er nagenoeg geen schaduw is.

Nu heb ik deze offertes gekregen:

Members only: Offerte1
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Members only: Offerte2

Members only: Offerte3

De aanbieder van offerte 1 zegt dat het systeem met optimizers meer rendement heeft, terwijl ik heb aangegeven dat de panelen niet in de schaduw liggen. Ik vraag me dus of ik baat heb bij het Solar Edge systeem. Ik nijg dus meer naar offerte 2 of 3, maar die zonnepanelen hebben wel minder vermogen.

Wat ik me verder met name afvraag is of het verschil in prijs tussen offerte 2 en offerte 3 wordt opgeheven door het feit dat de panelen door de aanbieder van offerte 3 al in mei kunnen worden gelegd en ik dus de hele zomer kan profiteren van de opbrengst. Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Alle reacties

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 23:33

de Peer

under peer review

Je schrijft prijs per kW
Bedoel je de prijs per kWh? of de prijs per Wp?

Tijd speelt nu wel een rol ja. Ik zou ze ZSM laten leggen, ook als je dan iets meer betaalt.

Heb je overigens niet meer dakruimte?
Ken Wood schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:10:
Ik nijg dus meer naar offerte 1 of 2, maar die zonnepanelen hebben wel minder vermogen.
hoezo? ook 400 Wp toch?

[Voor 84% gewijzigd door de Peer op 17-03-2023 09:17]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fewture
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fewture

Overclocker

Ik denk dat je voor het opladen van een EV echt veel te weinig panelen hebt. Nu ligt het eraan hoeveel je rijdt natuurlijk.

Edit:
Voorbeeldje; ik had een Model S, 30.000km per jaar en dat slurpte easy 5000kWh. Wel zware voet en een model S is nou niet bepaald zuinig, dus dat kan wel minder. Maar je verdubbelt je verbruik er zo mee. 12 panelen is dan alleen de auto zeg maar :P Hangt sterk af van je situatie. Als je veel thuis werkt en een model 3 hebt dan ziet het er natuurlijk heel anders uit.

[Voor 60% gewijzigd door Fewture op 17-03-2023 09:22]

• Ken Wood
@de Peer Ik bedoel per kWh inderdaad (prijs per paneel gedeeld door het vermogen per paneel) Zojuist aangepast. En ik bedoel offerte 2 en 3 8)7 . Ook aangepast.

@Fewture 12 panelen is misschien inderdaad te weinig, maar meer gaat niet passen. Dus dat is de max.

[Voor 13% gewijzigd door Ken Wood op 17-03-2023 09:21]

• Fewture
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fewture

Overclocker

De plaatsing data is ook wel interessant. Wil je een half jaar wachten op je panelen? (dat is best geld namelijk). Voor mij zou die al afvallen.

Wat betreft ruimte; ik had een installateur de opdracht gegeven; zoveel mogelijk. En hij heeft op de dag zelf het legplan nog veranderd zodat het dak echt stijf vol kwam te liggen. Ik had er 12 besteld, dak vol zeg maar.. Liggen er 15 op nu na wat puzzelen door de installateur. Scheelt toch.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 23:33

de Peer

under peer review

Ken Wood schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:20:
@de Peer Ik bedoel per kWh inderdaad (prijs per paneel gedeeld door het vermogen per paneel) Zojuist aangepast. En ik bedoel offerte 2 en 3 8)7 . Ook aangepast.
Dan bedoel je dus prijs per Wp? Dat is namelijk het piekvermogen. kWh is het verbruik of opwek, meestal gepresenteerd op jaarbasis.

[Voor 13% gewijzigd door de Peer op 17-03-2023 09:29]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ken Wood
de Peer schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:28:
[...]

Dan bedoel je dus prijs per Wp? Dat is namelijk het piekvermogen. kWh is het verbruik, meestal gepresenteerd op jaarbasis.
Verdraaid, ja je hebt gelijk.

• Ken Wood
Fewture schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:26:
De plaatsing data is ook wel interessant. Wil je een half jaar wachten op je panelen? (dat is best geld namelijk). Voor mij zou die al afvallen.

Wat betreft ruimte; ik had een installateur de opdracht gegeven; zoveel mogelijk. En hij heeft op de dag zelf het legplan nog veranderd zodat het dak echt stijf vol kwam te liggen. Ik had er 12 besteld, dak vol zeg maar.. Liggen er 15 op nu na wat puzzelen door de installateur. Scheelt toch.
Dat is inderdaad een dillema. Een half jaar wachten levert geen geld op, maar die panelen zijn wel goedkoper. Het is inderdaad zo dat de installateurs nog niet ter plekke hebben kunnen kijken omdat het huis nog in aanbouw is. Mochten er meer op kunnen dan is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:57
Return even uit hoeveel het kost om de zomer aan opbrengst te missen... Offerte 2 en 3 zit dan echt niet veel tussen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee