Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:17

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Goedemorgen mede-tweakers!

Sinds enige tijd heb ik een nieuwe ESXi server draaien met voornamelijk componenten die voor de consumentenmarkt bedoelt zijn (B550 mobo en een Ryzen 9 3900 CPU o.a.). Om netwerkverbinding te kunnen bewerkstelligen heb ik de USB Network Native Driver for ESXi in mijn ESXi image opgenomen en een aantal, voor zover ik weer ondersteunde, USB NICs aangeschaft.

Het installeren en opstarten van ESXi ging hiermee prima, inmiddels heb ik ook meerdere VMs draaien en vCenter geïnstalleerd.
Echter... de server verliest na verloop van tijd alle internetverbinding en is dan niet meer bereikbaar. Doordat het (nog) een headless server is, kan ik er niet direct bij om te zien of er meer aan de hand is dan alleen connectivity alleen zie ik, na een reboot, in de logs niets wat wijst op een ander soort crash.

Heeft iemand hier toevallig ervaring met deze combi van ESXi, de gebruikte fling en (deze of andere) USB NICs? En/of heeft iemand hier vergelijkbare issues gehad met het wegvallen van de internet connectie op de ESXi host? En zo ja, heb je dit kunnen oplossen en hoe?
Ik ben benieuwd of iemand me hier verder mee kan helpen :)

Beste antwoord (via YES op 22-03-2023 07:40)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb altijd gedonder gehad met USB nics.

Ik raadt je echt aan de gaan werken met een insteek kaart. Als je meerdere netwerken wilt kan je over 1 of 2 poortjes met VLANs gaan werken.

Het zal je een hoop kopzorgen schelen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
KVM aansluiten en op scherm kijken ofdat iets is gecrashed.
Als niet is gecrashed, mogelijk een power saving feature op die USB NIC's (of ergens anders) waardoor je de verbinding verliest.
Ik zou alleen niet weten waar je dit zou moeten zoeken in ESXi want is voor mij ook alweer een poosje geleden.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb altijd gedonder gehad met USB nics.

Ik raadt je echt aan de gaan werken met een insteek kaart. Als je meerdere netwerken wilt kan je over 1 of 2 poortjes met VLANs gaan werken.

Het zal je een hoop kopzorgen schelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!

@deHakkelaar ik krijg met een docking station van Dell waarin, als ik het goed gezien heb, een soort eigen videochip zit zodat je altijd beeld zou moeten krijgen, geen beeld. Een KVM switch heb ik zo niet liggen dus dat wordt lastig. Ik heb de BIOS even zitten doorkijken maar ik zie ook geen power-saving modi voor (USB)poorten oid. Logs geven ook weinig uitsluitsel.

@Vorkie dat is een beetje het lastige met die blogs die al die VMware experts schrijven, geen enkele meldt dat USB nics erg storingsgevoelig zijn en ze vermelden juist dat ze prima bruikbaar zijn voor homelab setups. Ik heb de les dat ze wellicht wat biased zijn nu geleerd en heb inmiddels een HP 332T netwerk kaartje besteld. Eens zien of dat de stabiliteit ten goede komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
Power saving hoeft niet alleen in de BIOS te zitten.
WiFi en andere USB dongles hebben soms hun eigen power saving.
Dit stel je meestal in in de drivers.

En met KVM wordt niet altijd een KVM switch bedoeld.
Gewoon waar de letters voor staan: Klavier, Video en Muis ;)

Maar ik vond het ook een eigenaardig idee om USB NIC's toe te passen voor zoiets.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Op dat mobo zit een Realtek nic, die wordt niet ondersteund in ESXi. Steek gewoon een Intel NIC PCIe kaartje op je mobo, klaar. Deze is volgens mij wel ondersteund:
uitvoering: Intel Ethernet Server Adapter I210-T1

[ Voor 44% gewijzigd door Microkid op 19-03-2023 11:11 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Microkid schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:09:
Op dat mobo zit een Realtek nic, die wordt niet ondersteund in ESXi. Steek gewoon een Intel NIC PCIe kaartje op je mobo, klaar. Deze is volgens mij wel ondersteund:
uitvoering: Intel Ethernet Server Adapter I210-T1
Dat van de niet ondersteunde chip op het mobo is ook de reden dat ik het met usb nics geprobeerd heb ;)

Ik heb uiteindelijk deze nic besteld. Die staat op de HCL van VMware en heeft twee poorten. Dinsdag maar inbouwen en kijken of ie het gaat doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:01

nelizmastr

Goed wies kapot

Zowel met Hyper-V als ESXi heb ik ervaring met USB NIC's en vastgesteld dat ze naar verloop van tijd gewoon hun buffer vol hebben zitten (duurde hier doorgaans max 6-7 dagen) en dan mocht de hele bak een reboot.
Missie opgegeven en 2,5GbE NICjes van Asus erin gedrukt :D (op dit moment alleen nog HyperV en proxmox actief)

[ Voor 8% gewijzigd door nelizmastr op 21-03-2023 11:19 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Mensen bedankt, ik heb mijn HP 332T nic binnen, geïnstalleerd en het werkt vooralsnog als een zonnetje :)
Pagina: 1