Aandachtspunten bij POE IP Camera en afstand overbruggen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-05-2023
Beste Tweakers,

Ik ben met een project bezig waarbij ik simpelweg een POE IP camera (12v) in mijn vijver wil installeren. Ik heb reeds een waterdichte behuizing, maar ben een leek als het gaat om netwerk. Dus eenvoudig mijn vraag, wat heb ik precies nodig? Het idee is om 100meter te overbruggen qua kabel. Maar als ik het goed heb begrepen neemt de hoeveelheid power en kwaliteit van het beeld af, naarmate de kabel langer wordt. Ik weet ook dat er een site is om dit te berekenen, maar vind het nog steeds maar lastig.

Dus is het mogelijk om de 12V camera van voldoende power te voorzien via POE over een afstand van 100meter en wat is hier verder voor nodig? Of moet dit per se een 24V camera zijn?

Dus welk type kabel,
Heb ik POE injectors nodig?
Zijn er nog andere tips?

Het project ga ik stap voor stap verder uitbouwen, maar voor nu wil ik eerst de camera gaan testen en de volgende stap is om dit ook te doen met een langere kabel, daarna ga ik de behuizing erbij halen etc etc.

Bij voorkeur een beetje in jip en janneke taal, gezien mijn netwerk / IT kennis ver te zoeken is

Ik kijk uit naar jullie reactie!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik zag dat je al eerder topic hierover hebt geopend, waren je vragen daar niet beantwoord?

Je vraag over voltage was mijn laatste antwoord in dat topic
laurens0619 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:53:
[...]

als je die parameters invult dan krijg je
Te zien dat de voltage bij de camera geZakt is na 100 meter naar 11.08 Volts. Wil je op 10watt uitkomen bij de camera, moet je injector er 10.83 in stoppen

Dan zie je ook direct waarom poe 48v is, dat zakt slechts naar 47,79 met dezelfde specs kabel na 100m
Anders miss even @hondaygo een dm sturen die nu de POE-VisSpotter-Guru is op dit gebied :)

[ Voor 57% gewijzigd door laurens0619 op 16-03-2023 21:58 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
@laurens0619 Ja ik had het terug gelezen, ik blijf het lastig vinden, dus dacht zal een nieuw topic openen.

Is 11.08V dan genoeg om die camera te voeden of niet? Dat is me niet duidelijk.

Ik zal inderdaad gebruik maken van een injector, is deze geschikt? https://www.amazon.nl/gp/...smid=A17D2BRD4YMT0X&psc=1

Hoeveel watt is voldoende om zo'n 12V camera aan de praat te krijgen?

Zijn gewoon wat eenvoudige vragen die mij onbeantwoord blijven als leek.. ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Dat hangt van je camera af, welke wil
Je gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Poe doet normaliter 48v afgezien van (uit mijn hoofd) 1 oude variant die 24v doet.

Die injector is ook 48v. Heb je dus niks aan als de camera daadwerkelijk 12v verwacht. Het "veiligste" is een camera zoeken die een 48v Poe standaard ondersteunt. Heb je ook geen last van kabelverliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kijk eerst eens naar mogelijke camera's POE IP 12v is er denk ik niet dus waarom? Kijk eerst naar standaard POE IP camera's dan is de kans groot dat je geen probleem hebt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
laurens0619 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:46:
Dat hangt van je camera af, welke wil
Je gebruiken?
Ik heb hier de Dahua HFW4431M liggen in huis, die gaat op 12V / 1A POE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
timberleek schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 23:32:
Poe doet normaliter 48v afgezien van (uit mijn hoofd) 1 oude variant die 24v doet.

Die injector is ook 48v. Heb je dus niks aan als de camera daadwerkelijk 12v verwacht. Het "veiligste" is een camera zoeken die een 48v Poe standaard ondersteunt. Heb je ook geen last van kabelverliezen.
Hmmm snap ik ergens wel. Nu is 12V wel erg gebruikelijk bij de meeste security camera's. 48V zie je bijna niet.

Nu heb ik al een 12V camera liggen dus ben ik op zoek naar een oplossing voor deze camera.. Ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
timberleek schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 23:32:

Is de oplossing niet om dan een passive poe injector te kopen zoals deze?
https://www.amazon.com/gp/cart/view.html?ref_=nav_cart

Zodat 12v aansluit bij de camera?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Protection(IP67, wide voltage)
The camera allows for ±30% input voltage tolerance, suitable for the most unstable conditions for outdoor applications. Its 6KV lightning rating provides effective protection for both the camera and its structure against lightning. Subjected and certified to rigorous dust and immersion tests (IP67), the camera is the choice for installation in even the most unforgiving environments.
Power Supply
DC12V, PoE (802.3af)(Class 0)
Power Consumption
<6W
als ik dat goed lees dan kun je er direct 12v in proppen OF 48v via de 802.3af.

Hoe werkt dat?
Er zit een utp aansluiting op waar je poe kunt gebruiken voor voeding (48v) en er zit zon rond 12v dc kopje op waar adapter op kan.

Een standaard 802.3af injector is dus prima, die 12v laat je ongebruikt

Je camera is dus niet enkel 12v, hij is 12v of 48v

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 17-03-2023 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
Ja dat klopt ik kan die camera voeden via DC 12v of via POE.

De wens is natuurlijk om dit via POE te doen, dus daar kan ik dan gewoon de TP-Link 802.3af Gigabit PoE-injector voor gebruiken.

Nu ben ik nog wel benieuwd welke afstand ik kan overbruggen met een goede UTP kabel, als ik hem voeding geef via 802.3af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IPcameraleek
Ahaaa nu snap ik het, dus dat ik de camera kan voeden met 802.3af, betekent indirect dat ik hem 48V voeding geef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@IPcameraleek
Hij accepteert 30% tolerantie op voltage dus die afstand van 100m komt makkelijk goed, op 12v of 48v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Voor die 100m zou ik in ieder geval een goede koperen kabel kiezen Cat5 is voldoende en geen soepele kern. Betekent wel aan begin en eind nog een stukje patch kabel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
Thanks! Kan ik in ieder geval weer even verder met testen, daarna door naar de volgende fase :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
In mijn eerdere topic ben ik een beetje verdwaald geraakt in alle informatie die ik heb gevraagd en wilde ik vanaf het begin te uitgebreid. Ik wil dit project nu toch echt aanpakken en eenvoudig opbouwen.

Even ter verduidelijking:

- Ik heb dus momenteel een Dahua Camera: https://www.irandahua.com...s/543_IPC-HFW4431M-I1.pdf

*Wens*:
FASE 1
- Ik wil de camera plaatsen met 100m afstand bekabeld, deze kan worden gevoed met 12DC of 48V POE
- De beelden wil ik op locatie live kunnen bekijken, dat is het belangrijkste.
- Zo min mogelijk stroom verbruiken, gezien ik met accu's werk.
Laat ik me hier eerst op focussen.

FASE 2 komt daarna dat ik de beelden ook wil opslaan (ik vermoed via een NVR).

Kan iemand voor mij samenvatten wat ik exact nodig heb om FASE 1 te realiseren? Ik denk het volgende:
- Dahua 12V DC / 48V POE
- POE Injector
- 100m Cat5 of Cat6 kabel (100% koper)
- ...
- ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
Ik denk dat ik alleen nog een NAS mis in dat rijtje, toch @laurens0619 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
Verder loop ik nog tegen het volgende aan, ik heb nu een 48V injector.
Maar ik heb thuis een 12V accu liggen. Ik wil natuurlijk zo min mogelijk stroom verbruiken.

Moet ik dan in plaats van die 48V input injector een speciale andere injector kopen? Ik zie bijvoorbeeld zoiets:
https://www.innocam.nl/shop/poe-accu-12v-1-port

Maar dat lijkt mij een vrij dure oplossing.

Ben benieuwd of jullie een goedkoper alternatief weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:57

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zou een switch nemen met PoE (48V).
En dan aan de kant van de camera een PoE extractor plaatsen die je kunt instellen op 12V.

https://www.routershop.nl...v-2a-output-12w/pid=43907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Als je 12v hebt dan kun je dit of eerst omzetten naar 48v of je gaat passive poe gebruiken

Dan gebruik je zoiets
https://www.amazon.nl/HSe...12v&qid=1679759797&sr=8-1

Ene kant aan je accu, andere kant camera in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
Top, daar moet ik wel uitkomen denk ik.

Ben nu bezig met het NAS gedeelte. Eerder hebben jullie me in dat andere topic aangeraden om eventueel een RBPI in te zetten, mede gezien deze op 5V draait.

Echter vernam ik van een kennis dat het wel op 5V draait maar wel hoge AMP vraagt. Daarnaast zegt hij dat Motioneye wel veel CPU vraagt van een RBPI dus even de vraag of dat dan wel een slimme oplossing is.

Wat hij voorstelde is dat ik beter een "oude" zuinige laptop kan zoeken/kopen en hierop virtual box te draaien, daarbij gebruik te maken van motioneye. Mede gezien ik toch LIVE de beelden zou willen bekijken.

Wat zijn jullie ervaringen / tips hierbij? Ik ben erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
Of kan ik dan gewoon net zo goed iets van blue iris gebruiken en mijn eigen laptop ervoor inzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
Zo, we zijn weer een stapje verder,

Ik heb dus een Dahua camera en nu ook een Dahua NVR gekocht. Het werkt allemaal naar behoren en ik denk dat ik bijna naar de waterkant kan.

Het gaat om de volgende recorder: https://www.dahuasecurity.../1HDD/NVR4104/4108-P-4KS2

Het is nu zo dat de NVR ook 48V vraagt, dus daar ontkom ik niet aan lijkt me.

De uitdaging waar ik dus nu voor sta is nog dat 12V naar 48V verhaal. Ik heb een/twee accu's met 12V en geen 48V. Is dan toch echt de enige manier om er een omvormer ertussen te zetten?

Of hebben jullie nog andere creatieve ideeën of goedokope oplossingen hiervoor?

@laurens0619 @Frogmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-05 22:18
Klopt, maar da's toch geen geen drama ? Een 12VDC > 48VDC omvormer is best efficient hoor.

https://www.dwe-oss.nl/pr...4w-omvormer-12v-naar-48v/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Waarom een omvormer je hebt gewoon 48v lion accupacks. Of als je nog accu moet kopen neem 4 kleinere accu's heb je geen verlies van een omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-05 22:18
Tja, de TS schrijft dat hij 1 of 2 accu's heeft van 12V en als dat de requirement is waarmee gewerkt moet worden. Natuurlijk kan hij ineens accu's kopen die de correct specificaties heeft, maar anders zal een DC-DC omvormer ook prima z'n werk doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
De camera die je gekozen hebt/had kan op 12v en 48v draaien
De NVR die je nu gekozen hebt alleen op 48v dus ja dan zit je eraan vast dat je 48v nodig hebt :)

Voordeel is wel dat die NVR 48V poe output heeft dus dat maakt de setup naar de camera wel eenvoudiger.

Ik zou inderdaad een step up converter kopen zoals @jvanhambelgium al linkte maar je zou ook 2/3 extra accus kunnen kopen van dat geld.
Als je die accus in serie achter elkaar aansluit krijg je: 12V + 12V + 12V + 12V = 48 volt
Voordeel is ook dat je meer mah tot je beschikking hebt :). Maar zou ik wel 4 dezelfde accus nemen, welke heb je nu?

Afbeeldingslocatie: https://welke-kiezen-kopen.nl/omvormers-12v-naar-220v/img/serieschakeling-vier-accu-48v.png

Las dit nog online:
Niet alle accu’s kunnen in serie of parallel geschakeld worden. Gel en AGM accu's kunnen prima gekoppeld worden. LiFePO4 (LFP) accu's kunnen meestal niet gekoppeld worden. Wees er dus zeker van dat de accu’s die u wilt koppelen ook daadwerkelijk daarvoor geschikt zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door laurens0619 op 16-05-2023 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
True misschien zijn die omvormers toch zo slecht nog niet qua efficiency dan ik dacht, wellicht is dat dan toch de beste oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
laurens0619 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:47:
De camera die je gekozen hebt/had kan op 12v en 48v draaien
De NVR die je nu gekozen hebt alleen op 48v dus ja dan zit je eraan vast dat je 48v nodig hebt :)

Voordeel is wel dat die NVR 48V poe output heeft dus dat maakt de setup naar de camera wel eenvoudiger.

Ik zou inderdaad een step up converter kopen zoals @jvanhambelgium al linkte maar je zou ook 2/3 extra accus kunnen kopen van dat geld.
Als je die accus in serie achter elkaar aansluit krijg je: 12V + 12V + 12V + 12V = 48 volt
Voordeel is ook dat je meer mah tot je beschikking hebt :). Maar zou ik wel 4 dezelfde accus nemen, welke heb je nu?

[Afbeelding]

Las dit nog online:

[...]
Thanks voor de info en duidelijke uitleg, daar kan ik wat mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IPcameraleek
Deze converter van 15eu doet denk gelijk aan die van @jvanhambelgium
https://www.amazon.nl/gp/...smid=A11K132ZSE5DOF&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ik zou goed opletten of het beetje kwaliteit is, ook al lijken ze op elkaar. ik las dit bv bij een vergelijkbare goedkope op amazon
However, energy efficiency is a very big issue for a solar system and unfortunately this converter can't do that. 12V to 48V without load at the output. This results in a continuous consumption of 1.4 A at the input and 0.4 A at the output. Unfortunately, this does not make lasting sense for a slim power supply from solar power.

Pagina: 1