Toon posts:

macbook air 2015 naar windows laten zetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Peterandroid
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-04 12:12
ik heb een macbook air uit 2015 overgekocht. kost natuurlijk niets meer, het is al een oud ding... maar ik wil hem gebruiken om mijn sena 50s (dat is een apparaatje om te bellen en muziek te kunnen luisteren op de motor, en om routes op mijn Tom Tom te kunnen zetten.. niet zo ingewikkeld zou je zeggen.

maar het lukt me niet om 1 van deze 2 apparaatjes op de macbook aan te sluiten.
nu heb ik al geprobeerd om via bootcamp windows erop te zetten. maar dat gaat hem niet worden. om 1 of andere reden doet hij het niet terwijl ik alle stappen heb gevolgd.

nu wil ik gewoon dat hele macOS eraf hebben en er alleen windows op hebben. is dit überhaupt mogelijk? en zoja zijn er bedrijfjes of mensen die dit doen? want ik heb er bepaald geen verstand van en de laatste 15 jaar (sinds ik van de middelbare school af ben) geen computer of laptop meer aangeraakt.

...

Alle reacties

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Peterandroid Ik zou MacOS er niet helemaal afgooien.

Begin maar eens met uitleggen hoe je windows en welke versie je hebt geprobeerd te installeren.

Heb je daar een bepaalde handleiding voor gebruikt? Bij welke stap gaat het mis?

Als je op zoek bent naar een bedrijf kan je beter op V&A kijken of een advertentie plaatsen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Peterandroid
Ik heb gewoon via Microsoft 1 of andere Windows gedownload die er overheen zou moeten draaien. En dan staat er bootcamp op die Mac waarmee je dat zou kunnen doen.

En dan begint er een heel verhaal over dat je je hardeschijf moet vrij maken of formatteren (geen idee wat het betekent verder) en vervolgens doe ik hetzelfde als wat ik de mensen op youtube zie doen. Maar het lukt dus niet.

Ik dacht het zou vast niet zo moeilijk moeten zijn om gewoon alles eraf te halen en met 1 of ander usb stickie Windows erop te zetten. Maar dat valt dus tegen?

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:54
Een of andere Windows?
De mensen op youtube?

Dat maakt het natuurlijk niet veel duidelijker wat je nou geprobeerd hebt...

Harde schijf vrijmaken of formatteren klinkt alsof je nu niet genoeg ruimte hebt om Windows naast je bestaande data te installeren.
Formatteren betekent dat je alle data kwijt raakt, maar dan zou je Windows daar moeten kunnen installeren.

In ieder geval is me totaal onduidelijk wat je gedaan hebt en waar je vast loopt.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou een MacBook lekker een MacBook laten en er met VMWare Fusion of een andere virtuele machine-app Windows op gaan draaien. Dat werkt prima en alleen voor het updaten van je Sena is dat meer dan genoeg.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

sypie schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 06:47:
Ik zou een MacBook lekker een MacBook laten en er met VMWare Fusion of een andere virtuele machine-app Windows op gaan draaien. Dat werkt prima en alleen voor het updaten van je Sena is dat meer dan genoeg.
MacBook Air uit 2015 is een Dual Core CPU hé, grote kans dat die ook maar 4GB RAM heeft dus dat zal niet echt lekker lopen.

@Peterandroid Als je geen zin hebt om te leren dan doe je er wellicht verstandiger aan om die MacBook in te ruilen voor een Windows laptop.

[Voor 14% gewijzigd door Greatsword op 17-03-2023 08:21]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor het doen van een update is dat voor even toch prima? Beetje geduld en na de tijd de boel er weer afgooien. Windows 10 hoeft voor de rest ook niet bijgewerkt te worden. Een kale installatie (liefst voorbereid met N-Lite) en de installer voor de Sena. Half uurtje prutsen en dat is klaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:58
Greatsword schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:18:
[...]

MacBook Air uit 2015 is een Dual Core CPU hé, grote kans dat die ook maar 4GB RAM heeft dus dat zal niet echt lekker lopen.

@Peterandroid Als je geen zin hebt om te leren dan doe je er wellicht verstandiger aan om die MacBook in te ruilen voor een Windows laptop.
Inderdaad! Een bestuursysteem laten lopen op een toestel dat niet gemaakt is om dat te kunnen draaien gaat altijd een heleboel werk zijn, net zoals je van een Windows laptop een "hackintosh" wil maken! Het gaat, maar de vraag is "hoe?".

Bootcamp is gewoon de simpelste manier om dat te doen en dan natuurlijk hopen dat het een MB air is met 8Gb RAM! Geen idee of je op zulke Windows installatie een "debloater" los kan laten, want dat zou natuurlijk ook helpen om zo weinig mogelijk recourses aan te spreken door de bloatware die in Windows 10 ingebakken zit.

• Peterandroid
Ik zal eens kijken wat VMware fusion is, en eens kijken of dat lukt

• Peterandroid
Dragonheartt ik snap dat het een onduidelijk verhaal is, komt omdat ik zelf ook geen idee heb 😅.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201468

Heb gewoon gedaan wat hier staat, maar blijkbaar niet goed.

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:02
Als je het ding specifiek gekocht hebt voor die taken die je noemt en je vindt het makkelijker om er Windows op te draaien dan kun je dat gewoon doen. Je moet dan even duidelijk vertellen wat je wil:

Wil je Windows naast MacOS installeren? Je kunt dan bij het opstarten kiezen welk besturingssysteem je wilt gebruiken. Maar, je moet je harde schijf wel opsplitsen. Als je harde schijf groot genoeg is kan dat prima, maar als het nu al krap is dan kun je het vergeten.

Je kunt ook MacOS er af gooien en volledig vervangen met Windows. Dan kun je de volledige ruimte van je harde schijf benutten voor Windows. Je kunt er later altijd weer MacOS op installeren. Dit vervangt Windows dan weer.

En dan moet je nog kiezen uit een Windows versie. Ik zou Windows 10 doen, dat is het makkelijkste om erop te installeren. Heb je daar een idee over?

• Peterandroid
De enige 2 dingen die ik met die laptop wil doen is dat je net als bij Windows, dat je de tom tom aan de usb doet krijg je "bestanden" dus gewoon wat mapjes bij elkaar. Want dan kun je routes downloaden, en die sleep je er zo in, is doodsimpel. Alleen heeft die Mac dat schermpje niet. Of wel?

En ding 2 is, je kunt van de Sena (50s) op internet een applicatie downloaden waarmee je hem kunt updaten of andere instellingen kunt wijzigen.

Maar als ik hem verbind met de usb kan hij hem niet vinden. Ik zie nergens (ook niet in finder) iets van herkenning dat die Sena in de usb zit. En op een Windows laptop geen last.
Ik heb het ook op mijn iMac geprobeerd, daar werkt hij ook niet.

Misschien had ik achteraf gewoon een goedkope Windows laptop moeten kopen, zit ik me te bedenken 🙂

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-06 13:09
voor sena bestaat een mac applicatie als het goed is. voor de tomtom zou je android file transfer kunnen gebruiken, dan komt de tomtom wel in de finder te staan

EDIT: blijkbaar heeft sena de mac versie verwijderd?..

[Voor 15% gewijzigd door Nico95 op 17-03-2023 11:13]

• Peterandroid
Ja die Mac applicatie heb ik. Alleen herkent hij dus mijn sena niet. Android file transfer zal ik even uitproberen.

Als dat werkt is er misschien ook nog wel een andere manier om die Sena te verbinden. Via wifi kan dat ook dacht ik.

Vanavond even proberen. Bedankt voor alle reacties 👍

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:32
Het zou ook niet zo moeilijk moeten zijn, start de bootcampwizard, verwijs naar de Windows 10 iso die je hebt en installeert W10. Je moet volgens mij schijfruimte vrijmaken, dus ik zou tussen 64 GB en 128 minimaal willen hebben voor W10 met 1 of 2 programma's.

Runs everything...

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Een tijd geleden zelfs via opencore legacy patcher Mojave kunnen installeren op een 27” iMac late 2009, waardoor ik laatst zonder problemen Windows 11 via BootCamp kon installeren. Eerder was het via een omweg ook gelukt, maar de vorige Windows 11-installatie was in de soep gelopen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee