Toon posts:

Energie meten opbouwstopcontact

Pagina: 1
Acties:

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:03
Ik heb een opbouw stroompunt geïnstalleerd gekregen met 4 stopcontacten.
Ik wil het verbruik meten van alle stopcontacten. Ik gebruik Home assistant dus kan de meeste protocollen wel aan.

Ik vind alleen maar de gebruikelijke schakelaren of dimmers met energiemeting. Maar ik wil gewoon alleen energie mete, de functie schakelaar hoeft van mij niet.

Wie weet wat?

ehhhh..HOI

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:53
Je hoeft het schakelen toch niet te gebruiken? Ik zou er ook geen weten die die functie specifiek niet heeft.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
HomeWizard of Shelly ertussen en klaar. Wat had jij al gevonden (wat evt. niet aan je wensen voldeed)?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:03
twixx schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:32:
HomeWizard of Shelly ertussen en klaar. Wat had jij al gevonden (wat evt. niet aan je wensen voldeed)?
Shelly is toch altijd met een schakelaar? Dat hoeft dus van mij niet.

ehhhh..HOI

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
krizzziz schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:38:
[...]

Heb je al op de site van Shelly gekeken? En als dat al zo is hoef je dat niet aan te sluiten.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:15
Zelfde vraag. Zou graag verbruik willen monitoren (domoticz) met een tussenstekker in het stopcontact. Maar omdat het critische toepassingen zijn mag er geen schakelfunctie in zitten. Zodat gebruikersfouten, bugs, hacks, HW failures of wat dan ook het apparaat niet spannigsloos kunnen maken.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De enige schakelaar-loze optie die ik ken is een modbus-meter voor in de groepenkast. Voor stopcontacten heb ik nog nooit iets gevonden dat wel verbruiksmeting maar geen schakelaar/relais heeft.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:15

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Raven schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:29:
De enige schakelaar-loze optie die ik ken is een modbus-meter voor in de groepenkast.
Het protocol maakt natuurlijk niet zoveel uit. Je kunt ook een meter met een pulse-uitgang gebruiken, of een meter die direct wifi ingebouwd heeft, zoals die van HomeWizard. Andere optie is om te werken met klemmen, zoals bij Shelly, IoTaWatt, Emporia of een zigbee-variant.

Terugkomend op de vraag van @MicroVAX3400: als je écht bang bent dat iemand die je gaat hacken om een specifieke stekker uit te zetten binnen je smarthome, dan kun je (als je een beetje handig bent) natuurlijk ook even een soldeerbout pakken en het relais verwijderen uit de module :) Maar als je genoeg ruimte hebt zou je dus een meter met klem kunnen overwegen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-03 00:29
Hey @krizzziz, dit is iets waar ik een aantal jaren geleden mee zat.

Je kan een Shelly 1PM achter (in) het opbouw doosje plaatsen of de plug-s aanschaffen, echter kan je dan de meting makkelijk bypassen want tis een plug.
TLDR; Ik zou gewoon Shelly gebruiken voor die paar tientjes.

Ga je voor de plug-s:
Je kan de switch entiteit uitschakelen in Home Assistant.
Maar dan kan ik het nogsteeds schakelen via de webbrowser dacht ik.
Om dat tegen te gaan had ik er ESPHome op geflashed en alleen de powermeasurement toegevoegd.
Een grote maar:

Ik heb zo ooit een Shelly 2.5 voor de mechanische ventilatie aangepast omdat de ade7953 die erin zit dubbele current en power meting doet.
Echter ging het door Shelly altijd na max een paar minuten uit en dat kon toen niet aangepast worden.
Ik moest toen wegens gebrek aan kennis en een USB -> Serial Convertor via de Shelly webinterface Tasmota flashen, waarna via ik Tasmota naar een minimale ESPHome versie kon.

Want de ESP8266 heeft onvoldoende opslag om het in een keer te doen.
- Shelly heeft orginele firmwares online staan, je kan altijd terug.

Als ESPHome er eenmaal opstaat dan kan je connecten via HA en Yaml gaan schrijven.
Cool, dat werkt eigenlijk best goed dacht ik.
Totdat ESP Home in HA geupdate werd (wat nogal eens voorkomt), dan moet je ook je devices updaten en dan flipt de relais ooit wel eens. Dus ook niet zekerheid die ik wel dacht te hebben.
Je moet ESP Home wel updaten anders blijft HA dat melden (Natuurlijk ook om alle andere reden).

Ik heb daarom een Shelly plug-s voor de IT zitten en gebruik alleen de Power en Current entiteit.
Alle andere entiteiten staan uit.
En als je het zou willen uitschakelen moet je verbinden met IOT lan (pwd is waarschijnlijk gewoon in plain text opgeslagen) of je moet het echt fysiek doen met het knopje dat er op zit.
Of de stekker er perongeluk uit trekken omdat er 2 plugs naast elkaar gebruikt worden met de zelfde kleur draad, oeps..

Als er stroom is, schakelt Shelly automatisch in.
Zet je het uit/replug je het, gaat het meteen weer aan.

Je ziet op deze manier geen meldingen in HA over updates want ook die entiteiten kan je allemaal uitzetten, het is toch afgesloten aangesloten. Nu hoef ik de shellies maar eens in de zoveeltijd updaten als het me uit komt. APC zit er achter just to be shure, ook zonder Shelly is deze daar.
Met deze situatie slaap ik best wel goed.

Note: Om de power meting te laten werken moet je wel een NTP server instellen in je Shelly want ze hebben tijd nodig om de power te meten.
In mijn geval komt dat van de Router af, maar volgensmij kan het ook vanuit je HA installatie, echter nooit in verdiept want als HA niet draait, zijn er nog andere apparaten die ook tijd moeten hebben.

Tis een heel verhaal geworden.
Fijn weekeind!

[Voor 188% gewijzigd door TweakerCarlo op 17-03-2023 17:20]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gizz schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:20:
[...]

Het protocol maakt natuurlijk niet zoveel uit. Je kunt ook een meter met een pulse-uitgang gebruiken, of een meter die direct wifi ingebouwd heeft, zoals die van HomeWizard. Andere optie is om te werken met klemmen, zoals bij Shelly, IoTaWatt, Emporia of een zigbee-variant.
Die zijn er idd ook :) , maar din-rail meters zijn wat mooier weg te werken.

[Voor 3% gewijzigd door Raven op 17-03-2023 17:28]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:02
[...]

MicroVAX3400 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:02:
Zelfde vraag. Zou graag verbruik willen monitoren (domoticz) met een tussenstekker in het stopcontact. Maar omdat het critische toepassingen zijn mag er geen schakelfunctie in zitten. Zodat gebruikersfouten, bugs, hacks, HW failures of wat dan ook het apparaat niet spannigsloos kunnen maken.
Toch een shelly en dan de schakelaar bridgen. Dan kan ie gewoon niet uit, en stroom meten doet ie ook als ie softwarematig 'uit' staat.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Wat is het probleem als dat gewoon de beste oplossing is?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:21
Bij de stekkers van HomeWizard kun je de schakelaarfunctie in de software uitzetten, voor apparaten die niet uit mogen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:05
Een relais kost 1 euro, zelfs als er een model is die geen schakelfunctie heeft, zal dat echt niet significant goedkoper zijn.
Zoals hierboven, gewoon een Shelly of Homewizard gebruiken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee