Hey @
krizzziz, dit is iets waar ik een aantal jaren geleden mee zat.
Je kan een Shelly 1PM achter (in) het opbouw doosje plaatsen of de plug-s aanschaffen, echter kan je dan de meting makkelijk bypassen want tis een plug.
TLDR; Ik zou gewoon Shelly gebruiken voor die paar tientjes.
Ga je voor de plug-s:
Je kan de switch entiteit uitschakelen in Home Assistant.
Maar dan kan ik het nogsteeds schakelen via de webbrowser dacht ik.
Om dat tegen te gaan had ik er ESPHome op geflashed en alleen de powermeasurement toegevoegd.
Een grote maar:
Ik heb zo ooit een Shelly 2.5 voor de mechanische ventilatie aangepast omdat de ade7953 die erin zit dubbele current en power meting doet.
Echter ging het door Shelly altijd na max een paar minuten uit en dat kon toen niet aangepast worden.
Ik moest toen wegens gebrek aan kennis en een USB -> Serial Convertor via de Shelly webinterface Tasmota flashen, waarna via ik Tasmota naar een minimale ESPHome versie kon.
Want de ESP8266 heeft onvoldoende opslag om het in een keer te doen.
- Shelly heeft orginele firmwares online staan, je kan altijd terug.
Als ESPHome er eenmaal opstaat dan kan je connecten via HA en Yaml gaan schrijven.
Cool, dat werkt eigenlijk best goed dacht ik.
Totdat ESP Home in HA geupdate werd (wat nogal eens voorkomt), dan moet je ook je devices updaten en dan flipt de relais ooit wel eens. Dus ook niet zekerheid die ik wel dacht te hebben.
Je moet ESP Home wel updaten anders blijft HA dat melden (Natuurlijk ook om alle andere reden).
Ik heb daarom een Shelly plug-s voor de IT zitten en gebruik alleen de
Power en Current entiteit.
Alle andere entiteiten staan uit.
En als je het zou willen uitschakelen moet je verbinden met IOT lan (pwd is waarschijnlijk gewoon in plain text opgeslagen) of je moet het echt fysiek doen met het knopje dat er op zit.
Of de stekker er perongeluk uit trekken omdat er 2 plugs naast elkaar gebruikt worden met de zelfde kleur draad, oeps..
Als er stroom is, schakelt Shelly automatisch in.
Zet je het uit/replug je het, gaat het meteen weer aan.
Je ziet op deze manier geen meldingen in HA over updates want ook die entiteiten kan je allemaal uitzetten, het is toch
afgesloten aangesloten. Nu hoef ik de shellies maar eens in de zoveeltijd updaten als het me uit komt. APC zit er achter just to be shure, ook zonder Shelly is deze daar.
Met deze situatie slaap ik best wel goed.
Note: Om de power meting te laten werken moet je wel een NTP server instellen in je Shelly want ze hebben tijd nodig om de power te meten.
In mijn geval komt dat van de Router af, maar volgensmij kan het ook vanuit je HA installatie, echter nooit in verdiept want als HA niet draait, zijn er nog andere apparaten die ook tijd moeten hebben.
Tis een heel verhaal geworden.
Fijn weekeind!
[Voor 188% gewijzigd door TweakerCarlo op 17-03-2023 17:20]