Toon posts:

Hol klinkende plavuizen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• psraymon
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18-03 15:38
Een maand of 5 geleden zijn er bij ons nieuwe plavuizen gelegd. Deze zijn gelegd over een bestaande plavuizenvloer. De nieuwe tegels zijn 60x60 cm.

Enkele weken geleden viel me op dat 2 tegels opeens hol klonken als je erop stapte. Binnen een week of 2 klinken nu opeens veel meer tegels hol. Ik denk dat dit er nu een stuk of 15 zijn. Als je met een vuist op deze tegels slaat, klinken deze duidelijk hol, alsof er lucht onder zit. Andere tegels klinken helemaal niet hol, alsof het 1 massief geheel is.
1 van deze holle tegels maakt ook een soort van krakend geluid als ik erop stap, een beetje als deze los zit.

Ik heb gebeld met het bedrijf die de tegels gelegd heeft, maar hij zegt dat dit zo hoort en geen probleem is. Het was overigens alleen een telefonisch gesprek, dus hij is niet hier thuis geweest.
Echter denk ik dat het toch wel een probleem is, maar heb er maar beperkte ervaring mee, vandaar dat ik het bij jullie wil voorleggen.

Wat overigens opvallend is, is dat er alleen holle tegels zitten bij het gedeelte dat in de eerste dag gelegd is. Er was met het bezorgen van de tegels verkeerde lijm geleverd, dus had de legger had de eerste dag een zak lijm uit zijn eigen auto gebruikt, en dus niet dezelfde lijm als waarmee er de tweede dag gelijmd is.

Kan iemand mij vertellen of een hol klinkende tegel inderdaad geen probleem is, of dat dit inderdaad toch wel een probleem is. Wat voor mij opvallend is is ook het feit dat ze niet in het begin gelijk hol klonken, maar pas na een paar maanden.

Alvast bedankt

Alle reacties

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-03 12:56
Ja dat lijkt me wel een probleem, de tegels horen een volledige verbinding met de ondervloer te hebben. Als deze verbinding niet goed is, zullen ze uiteindelijk los komen vrees ik. Het beginnende gekraak is daar een voorbode van, dat zijn stukje losse vloer, lijm of tegel. Zitten de voegen nog goed?

https://f1nerd.nl

• psraymon
Bedankt voor je reactie ymoona,

Aan de voegen is niks te zien. Geen scheuren in of iets dergelijks

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
psraymon schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:35:

Ik heb gebeld met het bedrijf die de tegels gelegd heeft, maar hij zegt dat dit zo hoort en geen probleem is.
geniaal.. vraag hem eens naar gebroken tegels? misschien is dat ook geen probleem..

maar nee, het is wel een probleem. Er is geen hechting tussen de tegels en de vloer op die plekken.
als je goed kijkt op de hoeken van de tegels die hol klinken zal je bij de ergste gevallen gewoon beweging gaan zien. en bij genoeg beweging is het krak en stuk.

ik had 1 tegel in de badkamer die hol was, die is er dus weer uit gegaan en opnieuw geplaatst met meer lijm.
Maar dat betekend is jou geval dat de vloer opnieuw kan worden gelegd

[Voor 13% gewijzigd door jack zomer op 16-03-2023 19:02]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:17
dat is niet goed en je hebt denk ik gewoon losse tegels.
bij 1 kan men nog proberen het te herstellen door er epoxy onder te spuiten, maar daar zou ik bij 15 tegels niet aan beginnen, dat zal eruit moeten. zal een fout zijn met de lijm of de voorstrijk. met 1 zak 15 tegels van 60x60 is ook wel een beetje weinig lijm denk ik. heb je foto's van tijdens het leggen? of de plavuizen die er onder liggen liggen al los.. maar dat hadden ze ook moeten zien.

[Voor 16% gewijzigd door twain4me op 16-03-2023 19:05]

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:15
Ja dat hoort niet.

Is er goed voorgestreken? Met de juiste voorstrijk voor gladde ondergronden?

Het kan de rest van de levensduur goed gaan hoor. Die holle tegels, maar als het er net in ligt zou ik wel willen dat t hersteld word.

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:29
Heb je vloerverwarming?

PS2 SRSM Moon

• psraymon
Ja er is vloerverwaming aanwezig. Na het leggen van de tegels is de vloerverwaming 6 weken niet aangeweest, op aanraden van de installateur.

Na de 6 weken is de vloerwarmings aanvoertemperatuur om de dag elke keer met 5°C verhoogd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:25

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het wordt dus erger? Er is dus iets mis met de hechting en je vloer komt (gedeeltelijk) los.
Laat hem maar even langskomen.

[Voor 9% gewijzigd door teacher op 17-03-2023 10:15]

Wise enough to play the fool

• psraymon
twain4me schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:03:
dat is niet goed en je hebt denk ik gewoon losse tegels.
bij 1 kan men nog proberen het te herstellen door er epoxy onder te spuiten, maar daar zou ik bij 15 tegels niet aan beginnen, dat zal eruit moeten. zal een fout zijn met de lijm of de voorstrijk. met 1 zak 15 tegels van 60x60 is ook wel een beetje weinig lijm denk ik. heb je foto's van tijdens het leggen? of de plavuizen die er onder liggen liggen al los.. maar dat hadden ze ook moeten zien.
Ik denk haast dat ie wel meer dan 1 zak zich had, want die eerste dag heeft ie ongeveer 2/3e van de woonkamer belegd. Dus dat zijn in totaal een stuk of 50 tegels, waarvan er nu dus een stuk of 15 loszitten.

Ik had toevallig 1 foto gemaakt tijdens het leggen:

• psraymon
Makrolon schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:14:
Ja dat hoort niet.

Is er goed voorgestreken? Met de juiste voorstrijk voor gladde ondergronden?

Het kan de rest van de levensduur goed gaan hoor. Die holle tegels, maar als het er net in ligt zou ik wel willen dat t hersteld word.
Ik weet niet of er is voorgestreken, daar heb ik destijds niet op gelet, en vertrouwd op de experstise van de legger.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:32
jack zomer schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:00:
[...]

geniaal.. vraag hem eens naar gebroken tegels? misschien is dat ook geen probleem..

maar nee, het is wel een probleem. Er is geen hechting tussen de tegels en de vloer op die plekken.
als je goed kijkt op de hoeken van de tegels die hol klinken zal je bij de ergste gevallen gewoon beweging gaan zien. en bij genoeg beweging is het krak en stuk.

ik had 1 tegel in de badkamer die hol was, die is er dus weer uit gegaan en opnieuw geplaatst met meer lijm.
Maar dat betekend is jou geval dat de vloer opnieuw kan worden gelegd
30 jaar geleden was er ook niet bijster goed getegeld in onze natte ruimtes. Holle tegel = losse tegel werd bevestigd met het uitfrezen van de voegen. Paar tikjes en tegel kon uitgenomen worden. Die klinkt nu doffer dan alle tegels bij elkaar :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:11
psraymon schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:18:
[...]

Ik denk haast dat ie wel meer dan 1 zak zich had, want die eerste dag heeft ie ongeveer 2/3e van de woonkamer belegd. Dus dat zijn in totaal een stuk of 50 tegels, waarvan er nu dus een stuk of 15 loszitten.

[Afbeelding]
Dit ziet er al niet heel goed uit. Het kammen hoort in één richting gedaan te worden, om opgesloten luchtbellen te voorkomen.

Hier staat wat meer uitleg: dragonhaertt in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Het zijn best grote tegels, dus dan hoort ook de achterkant van de tegel ingesmeerd te worden, op de foto is niet te zien of dit is gebeurd.

Overigens is het tegelen over oude tegels ook niet makkelijk (en niet altijd aan te raden)
De oude tegels moeten goed schoongemaakt zijn (ontvet) en geprimed worden.
Ook hoort er met flexibele lijm gewerkt te worden.

Als ik de kleur van de oude voegen bekijk vraag ik me heel erg af of die tegels überhaupt schoongemaakt zijn...

[Voor 13% gewijzigd door dragonhaertt op 17-03-2023 10:29]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• daniel14
dragonhaertt schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:25:
[...]

Dit ziet er al niet heel goed uit. Het kammen hoort in één richting gedaan te worden, om opgesloten luchtbellen te voorkomen.

Hier staat wat meer uitleg: dragonhaertt in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Het zijn best grote tegels, dus dan hoort ook de achterkant van de tegel ingesmeerd te worden, op de foto is niet te zien of dit is gebeurd.

Overigens is het tegelen over oude tegels ook niet makkelijk (en niet altijd aan te raden)
Het lijkt er overigens ook niet dat er primer is gebruikt, dat heeft normaal wel een fel kleurtje.

PS2 SRSM Moon

• psraymon
dragonhaertt schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:25:
[...]

Als ik de kleur van de oude voegen bekijk vraag ik me heel erg af of die tegels überhaupt schoongemaakt zijn...
We hadden zelf de dag voor het leggen de tegels grondig ontvet/schoongemaakt met ammoniak, op aanraden van de installateur. Dus voor het leggen waren ze in ieder geval wel schoon en ontvet.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:25

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik wilde net zeggen: er is niet geprimerd. Schonox shp (de go-to tegelprimer) is felblauw...

En als je niet primert en gewone poederlijm gebruikt en geen schonox sk (de go-to tegel over tegel lijm) dan kan het zomaar loskomen...

I call hechtingsprobleem....

[Voor 37% gewijzigd door teacher op 17-03-2023 10:59]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
teacher schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:56:
Ik wilde net zeggen: er is niet geprimerd. Schonox shp (de go-to tegelprimer) felblauw...

I call hechtingsprobleem....
Eurocol 051 is dan weer roze.

Ik zie op de geplaatste foto idd geen hechtprimer, gewoon "schone" tegels.

Gok dat die hele vloer uiteindelijk los gaat komen. Zonde van de tijd, lijm en levelsysteem, die hele vloer mag opnieuw.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:04
Geen primer icm poedertegellijm welke warm/koud wordt door vloerverwarming...
Wat @_JGC_ en @teacher zeggen.. dat gaat los laten...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• daniel14
Maar sowieso als een tegelzettersbedrijf aangeeft dan holle klinkende tegels geen probleem is, moeten alle alarmbellen afgaan lijkt mij.

PS2 SRSM Moon

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-03 18:51

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Het lijkt er ook op alsof er niet gewerkt is met de buttering floating techniek, wat je zeker bij vloerverwarming eigenlijk altijd moet doen. Dat tezamen met het gebrek aan primer en verkeerde kamrichting doet vermoeden dat de vakman in kwestie niet de hoogste standaarden heeft nagestreefd.

Het zou me niet verbazen als de hele vloer over tijd problemen krijgt. Eigenlijk moet de vloer er dus uit en opnieuw.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dr Pro schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:05:
Geen primer icm poedertegellijm welke warm/koud wordt door vloerverwarming...
Wat @_JGC_ en @teacher zeggen.. dat gaat los laten...
Poedertegellijm is op zich geen probleem. Er zijn alleen vele verschillende soorten poederlijm. Eurocol heeft stuk of 8 soorten poederlijm, slechts 2 zijn geschikt voor vloerverwarming en over bestaand tegelwerk tegelen.

Ik heb een tijdje geleden ook een fout gemaakt, heb Eurocol 691 gebruikt om tegels op kaal beton te lijmen. Stond in de folder als + voor vloerverwarming. Blijkt achteraf C1 te zijn, voor vloerverwarming is C2 vereist. Nu hopen dat verwarming in het midden van 12cm beton me gaat redden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:48

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

psraymon schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:18:
[...]

[Afbeelding]
Zoals ik hier kan zien is de lijm niet goed uitgekamt. Deze moet altijd in 1 richting uit gekamt worden zodat de bruggetjes kunnen omvallen.

Edit, tegel op tegel? Primer gebruikt?

Edit 2: eigenlijk zoals meerdere al opgemerkt hadden blijkbaar :+

[Voor 5% gewijzigd door Jellabie op 17-03-2023 12:12]

De Nederbelg !

Acties:
  • +1Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 15:07
Let op voor dat kammen; het is normaal dat bij het verdelen "in achtjes" wordt gekamd, en dat je dan finaal daar waar je tegels gaat leggen nog een keer kamt in de goeie richting.
In droge ruimtes wil je 70% dekking van de lijm, maar dat is natuurlijk maar te zien als je tegels er uit wipt. Onderkant tegels mee inlijmen is idd essentiëel hier.

Nog een lastige vraag voor de vloerder: waren beide gebruikte lijmen geschikt voor tegels van dit formaat op vloerverwarming zonder ontkoppelingsmat? Zijn de uitzetvoegen van de onderliggende tegelvloer doorgetrokken naar de nieuwe tegelvloer (altijd verplicht, als je mooi tegelt voorzie je dat die uitzetvoeg netjes in de voeg tussen tegels uitkomt, die voeg wordt dan niet gevuld met voegsel maar met silicone op kleur)?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• OscarK
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:59
Als ik het zelf had gelegd en het klonk hol dan had ik waarschijnlijk gewacht tot tegels loskwamen voordat ik er iets aan zou gaan doen. Als ik er (fors) voor zou hebben betaald dan zou ik erop staan dat ‘t hersteld wordt.

Ik heb een aantal keer getegeld, hierbij nooit bespaard op de hoeveelheid of de kwaliteit van de lijm en bij mij klinkt alles massief. Ook de 60x60 tegels (die ik overigens net als hierboven opgemerkt met ‘double buttering’ heb aangebracht). Dat een tegel hol kan klinken is echt complete onzin.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee