externe boxen geven ineens geen geluid meer :(

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-02 10:48
Mijn vraag

Op mijn pc heb ik 2 simpele boxen van sony aangesloten. Deze geven altijd prima geluid. Vanochtend zelfs nog, maar nu na het werk ineens niks meer. Dit is sporadisch voorgekomen door de jaren en wist dit altijd weer op te lossen, helaas ben ik vergeten hoe ik dat deed.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

windows 10, probleem zit hem denk ik in realtech high definition audio
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- pc opnieuw opgestart
- via apparaat beheer de boel een update gegeven
-daarna weer opnieuw opgestart
- alle kabels en uitgangen gecontroleerd, geen los hangende kabels gevonden.
- internet afgestruind naar een passende oplossing, niks gevonden
- realtech high definition audio verwijderd via apparaat beheer, daarna weer een restart gedaan.
...

[ Voor 6% gewijzigd door taurus0205 op 16-03-2023 18:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:00
ligt het aan je boxen of ligt het aan je computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Hebben de boxen een 3.5mm plug? Anders even op ander apparaat zetten ipod telefoon o.i.d. en kijken of ze het dan doen.

Dit om uit te sluiten dat er op de pc iets verkeerd ingesteld staat (soms werkt primore audioapparaat bijzonded) of niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:15
Heb je wel weer die realtech audio als de standaard audiooutput ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Dieks77 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 00:17:
Heb je wel weer die realtech audio als de standaard audiooutput ingesteld?
ja al sje het verwijderd en je herstart je pc, installeert windows het zelf weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Galinsky schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 00:03:
Hebben de boxen een 3.5mm plug? Anders even op ander apparaat zetten ipod telefoon o.i.d. en kijken of ze het dan doen.

Dit om uit te sluiten dat er op de pc iets verkeerd ingesteld staat (soms werkt primore audioapparaat bijzonded) of niet werkt.
de boxen zijn onderdeel van een stereo set die alweer 30jaar oud is. Middels een plug gaat die bij de geluidskaart in dat groene gaatje achterop je pc. Deze plug past niet in mijn werklaptop om te checken en ook niet in de laptop van mn vrouw.

Tis toch vreemd dat het werkte en ineens niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Daarnet even besnoerde oortjes ingestoken en nu is er wel geluid...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-04 14:12

Croga

The Unreasonable Man

taurus0205 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:34:
ja al sje het verwijderd en je herstart je pc, installeert windows het zelf weer terug.
Dat de drivers geïnstalleerd zijn wil nog niet zeggen dat je ook de juiste audio output bron geselecteerd hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Croga schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:43:
[...]

Dat de drivers geïnstalleerd zijn wil nog niet zeggen dat je ook de juiste audio output bron geselecteerd hebt...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWkw-NF_yZ7iMiNNMRbWq88JOeY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mw009HZSoouM49vQN42Gh1Sj.png?f=user_large

Dit staat erop.

Pc specs zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcvyNEJJFGRmMYRGmalfPgrZSgs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hlsqDBOkPeyAkxHRlGSghfxC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Nogmaals;
Dat de drivers geïnstalleerd zijn wil niet zeggen dat het juiste audio output device geselecteerd is....

Als je rechtsonder in beeld op het luidsprekertje klikt zie je welk audio output device geselecteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Croga schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:41:
[...]

Nogmaals;
Dat de drivers geïnstalleerd zijn wil niet zeggen dat het juiste audio output device geselecteerd is....

Als je rechtsonder in beeld op het luidsprekertje klikt zie je welk audio output device geselecteerd is.
wat is jou suggestie dan om het op te lossen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYWIwJ7NvU8tNFo0c6rSUNz63Pk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g2qNEAyT2nXgFPP0oPmx0Fqa.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

taurus0205 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:48:
[...]

wat is jou suggestie dan om het op te lossen?
[Afbeelding]
Ik heb geen idee hoe je speakers aangesloten zijn maar ik verwacht dat je de Digital Output zult moeten selecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:15
taurus0205 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:40:
Daarnet even besnoerde oortjes ingestoken en nu is er wel geluid...
Dat je met oortjes wél geluid krijgt is het vanuit de pc dus goed.

Dat we hameren op de juiste output selectie is in jouw geval ook van belang, zoals je ziet heb je ook nog de AMD High Definition output, dat is je videokaart die via HDMI/DP audio naar je monitor kan sturen, dat is die Optix MAG27CQ die je als optie ziet. En dan ook nog een digital out, dat zal de S/PDIF out zijn.
Maar dat heb je dus al goed staan zo te zien.

- Heeft die Sony set wellicht een speaker A/B selectie die onbedoeld veranderd is?
- Andere bron geselecteerd?
- En ja op gegeven moment kan het ook kapot, ik heb zelf jaren een oude Sony receiver gebruikt en daar hoorde je een luide klik als je die aanzette, op een gegeven moment van het een op het ander niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:05
taurus0205 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:36:
[...]

de boxen zijn onderdeel van een stereo set die alweer 30jaar oud is. Middels een plug gaat die bij de geluidskaart in dat groene gaatje achterop je pc. Deze plug past niet in mijn werklaptop om te checken en ook niet in de laptop van mn vrouw.

Tis toch vreemd dat het werkte en ineens niet meer?
Dat vind ik heel moeilijk om te geloven. 3.5mm jack is al jaren en jaren de standaard, en dat is ook wat de groene uitgang op een moederbord is.
Laptops hebben ook gewoon 3.5mm jack.

En die oortjes zijn ook gewoon 3.5mm jack.

Met 30 jaar oude apparatuur zou ik als eerste daar het probleem zoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door WEBGAMING op 17-03-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:41
Over welke set boxen hebben we het?

En heb je de boxen ook getest op wat anders dan je PC? ( TV/laptop/telefoon etc )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Kan je het Realtek audio configuratie scherm oproepen en controleren of er een aansluiting wordt gedetecteerd bij inpluggen van de Sony speakers of andere geluidsapparaten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-D60KfC5budPZKl7mYnI3Y91_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XHb2mYQv1q6c3Oaw1ogt630b.png?f=fotoalbum_large

Kijk ook bij eventuele aanvullende updates voor de Realtek software:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNVzL8-XG3C7idUCqqk_dAX5DE4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4HDke5Ni4pUxipJUJLW7V0jF.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
WEBGAMING schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:51:
[...]

Dat vind ik heel moeilijk om te geloven. 3.5mm jack is al jaren en jaren de standaard, en dat is ook wat de groene uitgang op een moederbord is.
Laptops hebben ook gewoon 3.5mm jack.

En die oortjes zijn ook gewoon 3.5mm jack.

Met 30 jaar oude apparatuur zou ik als eerste daar het probleem zoeken.
hmm, past wel in de laptop :P Ook dan geen geluid, zonder kabel erin op de laptop wel geluid.

In het verleden zoemde de boxen wel eens , maar dat doet ie nu al maanden niet meer,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
The_Doman schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:01:
Kan je het Realtek audio configuratie scherm oproepen en controleren of er een aansluiting wordt gedetecteerd bij inpluggen van de Sony speakers of andere geluidsapparaten?

[Afbeelding]

Kijk ook bij eventuele aanvullende updates voor de Realtek software:
[Afbeelding]
dat configuratiescherm komt vanzelf naar boven als ik besnoerde oortjes in de pc steek, maar als die er niet inzitten kan die dat scherm niet vinden ook vreemd denk ik dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
taurus0205 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:42:
dat configuratiescherm komt vanzelf naar boven als ik besnoerde oortjes in de pc steek, maar als die er niet inzitten kan die dat scherm niet vinden ook vreemd denk ik dan...
In het het configuratie scherm (control panel) misschien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwjuiZ1bIuS1odqgmBQmZno3_1g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V0oDuQirNY9Nd1r5WggTHmBY.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HjvuKLbnjX0qnokwAueYgwfWrU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GKrl6KCcNJBCIZQagWbZshkC.png?f=user_large

zo ziet dat configuratiescherm eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:41
@taurus0205 voordat er naar de PC kant gekeken wordt. Heb je het al aangesloten aan een TV of een telefoon?

De set is 30jaar oud en doet het niet op de PC en op een laptop.

Volgens mij is de set gewoon stuk. Test het even op een telefoon of TV. Dan weet je het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
corporalnl schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:48:
@taurus0205 voordat er naar de PC kant gekeken wordt. Heb je het al aangesloten aan een TV of een telefoon?

De set is 30jaar oud en doet het niet op de PC en op een laptop.

Volgens mij is de set gewoon stuk. Test het even op een telefoon of TV. Dan weet je het zeker.
zou goed kunnen, in het verleden kreeg ik de boel altijd weer aan de praat daar wat te sleutelen in de realtek settings. Donderdag ochtend 16maart werkte het gewoon, in de avond na het werk na het opstarten geen geluid dat vind ik wat vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
anyway probleem opgelost! Dat stomme ding stond op verkeerde functie. In dit geval op disc openen in plaats van op MD.

Geluid is er weer. :)

Kan sws geen kwaad eens een nieuwe speakers set te kopen, maar vooralsnog werkt het dus.

Mogelijk iets als dit: https://teufelaudio.nl/co...-digital-51-set-104762000
De boxen op het bureau zelf vind ik niet echt fijn. te vaak staat het geluid dan toch wat te hard en na een lang game sessie voel je dat in je oren. Dus waarschijnlijk de boel ophangen.

2 boxen van bluesound zou ook kunnen, maar dan zit je weer met bekabeling

[ Voor 62% gewijzigd door taurus0205 op 17-03-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:00
Dus de invoer van je stereosysteem stond verkeerd.
Ben blij dat ik hier (inclusief deze) slechts 3 regeltjes tekst aan gewijd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
zetje01 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:30:
Dus de invoer van je stereosysteem stond verkeerd.
Ben blij dat ik hier (inclusief deze) slechts 3 regeltjes tekst aan gewijd heb.
ben blij dat ik er zelf achter ben gekomen :p Kan iedereen wel eens gebeuren ;-)
Pagina: 1