• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:40
Hoi techneuten

Ik lees nu een tijdje mee bij de topics over warmtepompen.
En ik zie graag foto,s van opgeleverde installaties.
(y)

Maar wat mij toch wel opvalt dat het lijkt of sommige installateurs er plezier in hebben om een veelvoud cq wirwar van leidingen te presenteren!
Alsof die dure installatienota gerechtvaardigd moet worden.
OOk het gebruik van een veelvoud aan perskoppelingen , waarvan veel van die dingen duidelijk een vernauwing in de diameter laten zien , die dingen onder 45 graden vooral.
Het is niet vreemd dat vaak de opmerking langs komt over herrie in het systeem , geruis e.d als er zoveel water per minuut door gepomt moet worden met al die vernauwingen.

Waar is het degelijke fittingwerk gebleven? , waar nog koppelingen met schroefdraad gebruikt werden en er gewoon een buigijzer gebruikt werkt om een bajonet of bocht te maken.

Moet je het tegenwoordig echt zelf doen als je strak degelijk werk wil?

Gewoon zomaar even mijn gedachten.
:)

[Voor 9% gewijzigd door Jan2023 op 16-03-2023 18:14]

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:52
Een Bajonet is volgens mij vooral voor de tuinslang voor zover ik weet. Koppelingen met schroefdraad kan je gewoon krijgen, maar dikwandig staal is al tientallen jaren uit.

Het ruisen waar over geklaagd wordt komt vaak door:
A. Vers water met lucht
B. Regulier cv-systeem waar ineens een warmtepomp met een hoger debiet aan hangt.

Ik heb niet de indruk dat de kwaliteit van het loodgieterswerk zo slecht is. Het is wel zoveel gemakkelijker, dat een beetje doe-het-zelver het ook kan.

Doe het lekker zelf, dan gebeurt het volgens jouw kwaliteitsnormen.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 5.1 kWp op Growatt 5000TL3-X

• Ijsbad
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:54
Als je het beter kan en het allemaal zo simpel is is er op het moment geen loodgieter die ermee zit als je het zelf doet ;) Uiteindelijk heb jij hun harder nodig dan zij jou.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:32
Er wordt zo min mogelijk leiding gebruikt. Koppelingen en leiding kosten geld.

Een wirwar kan ontstaan bij plaatsen van een nieuw systeem op bestaande leidingen. Uitbreiding later zorgt ook voor leuke situaties.

Koppelingen ipv buigen komt doordat dit sneller is. Perskoppelingen zijn goedkoper en sneller dan knelkoppelingen.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:20
Dat komt omdat de tijd van de installateur een grote factor is geworden. Snel kunnen werken staat voorop. Ook zijn er wat minder skills nodig om het waterdicht te krijgen ook een belangrijke factor tegenwoordig.

Maar om nou terug te verlangen naar de tijd dat het nog met een spiegeltje en acetyleenbrander aan elkaar gelast werd... Die nostalgie voel ik niet.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:25
Ik vind die perskoppelingen eigenlijk juist wel mooier dan al die schroef of knelverbindingen.

Een simpele bocht het liefst gewoon buigen uit 1 stuk uiteraard.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ben het met je eens dat een goed uitgevoerd buigwerk (zowel in meerlagen buis als Koper) mooier is dan al die perskoppelingen.. al is pers op koper nog wel aardig

en kwa vernauwingen van de koppelingen is vaak de reden dat er ipv koper 28 voor meerlagen buis 32 of 40 gekozen wordt.. om ook op de koppelingen de restrictie zo laag mogelijk te houden..

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:40
Blijkbaar heb ik een gevoelige snaar geraakt , de Heren Installateurs lezen mee ?

Voor een goed begrip , ik heb het niet over dikwandige gasleidingen
😉

En ja ,tijd is geld,duidelijk.
Maar dat modieuze leidingwerk ,om het zo maar te noemen , was al in gebruik voor dat de warmtepomp in beeld kwam denk ik toch.
En zou het toch wel beter zijn om nu rekening te houden met iets als een groter debiet en een kleinere delta T ,
Dus minder weerstand in de leidingen.

Gewoon mijn idee.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee