SolarEdge app verbind niet met omvormer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaan
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11-03 12:47
Beste forum leden.

Ik heb samen met mijn partner een tijdje terug een jaren 70 woning gekocht.
Deze woning was al voorzien van 15 zonnepanelen met een SolarEdge omvormer.
De vorige eigenaar heeft de app van SolarEdge altijd werkend gehad.

Mijn probleem is nu dat mijn telefoon & iPad niet definitief connecten met de omvormer.
De app blijft na connecten op “ verwerken” hangen met een laadbalk. Bijgevoegd een printscreen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtxqbdXR64LyBVUyCQFVdmPuWLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g33hscGN9HnObAaIQFGrecFD.jpg?f=fotoalbum_large

De stappen die ik gedaan heb tijdens het verbinden:
Zoals de stappen in de SolarEdge app aangeven maakt hij verbinding met de WiFi van de omvormer. Dan vraagt de telefoon om verbinding te maken met de WiFi connectie om hierna te vragen om data te mogen delen. De telefoon heeft in deze tijd verbinding met de omvormers WiFi. Hierna komt op het scherm “ verwerken’ met een laadbalk en hier blijft die vast hangen. Na een aantal minuten verbreekt de WiFi verbinding en is hij nooit goed geconnect.

In de app kan ik alle opwek data van voor onze koop zien (toen de app bij de vorige eigenaar werkte)

Ter informatie;
Het is een SolarEdge SE5K omvormer.
Het systeem hangt op de zolder (2de verdieping) het modem hangt hier precies onder op de begane grond.
Modem is een Zyxel T50.

Wat ik heb geprobeerd:
Dit probleem is bij Android telefoon & apple telefoon + tablet.
Ik heb het systeem gereset door eerst schakelaar bij omvormer uit, hierna in de meterkast, het modem uit en in de omgekeerde volgorde alles weer aan. Helaas blijft het zelfde probleem.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen of een idee hebben wat ik kan proberen om wel een connectie met de omvormer te krijgen.

Mocht ik nog relevanter info vergeten zijn hoor ik het graag.

Beste antwoord (via shaan op 18-03-2023 10:14)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En je ziet dus geen monitoring omdat je omvormer geen verbinding heeft met jouw wifi, maar nog zoekt naar de wifi van de vorige eigenaar.

Als de mysolaredge app blijft hangen, dan kan je met een omweg toch bij de instellingen komen:
- verbind met het adhoc netwerk (schakelaar even kort omhalen, verbinden met wifi, info staat op de sticker met de qr code)
- open browser en ga naar http://172.16.0.1/
- communication, en geef je gegevens van je netwerk in.

Handige uitleg staat hier: https://geaskb.nl/wp-cont...e-HD-wave-displayloos.pdf

[ Voor 63% gewijzigd door teacher op 16-03-2023 22:06 ]

Wise enough to play the fool

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:06
Het service WiFi van de omvormer is niet bedoeld voor permanente verbinding.

De verkoper van de woning dient het systeem via de installateur aan jouw onder te dragen. Daarna kun je met het account wat je krijgt op mySolarEdge en monitoring website inloggen.

Zorg dat je “volledige toegang” krijgt, niet de 2 beperkte vormen van toegang.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaan
Dankjewel voor je reactie Ronald.

SolarEdge is destijds omgezet, vandaar dat ik ook kan inloggen en het systeem kan zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCa-G6QZ_U-FEhJAhdqp-gdaqVk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dk3TV7ccl36F4A97IhUTdKH1.png?f=fotoalbum_large

Hier is te zien dat de data al een tijd niet meer is ge-update.

Ik weet niet of ik je goed begrijp. De WiFi connectie die ik probeer te maken is voor de omvormer communicatie en zou dan de data moeten kunnen zien in de app?. Bij het verwerken blijft die hangen.

Is er een manier om te controleren of ik de “volledige toegang” heb gekregen, of iets om naar te vragen om dit vast te stellen bij solar edge?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:06
Oh nou snap ik wat je probeert.

Zet je huis WiFi even uit. Het service WiFi van de omvormer is heel zwak. Geen probleem voor een installateur die geen verbinding heeft met klant netwerk… maar jouw telefoon springt terug, doet hij bij mij ook.

Volledige toegang controleren via monitoring website met laptop of desktop. Heb je tab grafieken? Dan ja.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

En je ziet dus geen monitoring omdat je omvormer geen verbinding heeft met jouw wifi, maar nog zoekt naar de wifi van de vorige eigenaar.

Als de mysolaredge app blijft hangen, dan kan je met een omweg toch bij de instellingen komen:
- verbind met het adhoc netwerk (schakelaar even kort omhalen, verbinden met wifi, info staat op de sticker met de qr code)

Handige uitleg staat hier: https://geaskb.nl/wp-cont...e-HD-wave-displayloos.pdf

[ Voor 63% gewijzigd door teacher op 16-03-2023 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaan
Dankjewel voor de uitleg + link.

Het is gelukt om mijn omvormer te verbinden met mijn WiFi zoals jij aangaf.
Nu heeft de app op mijn telefoon gelijk half februari tot en met afgelopen zondag ingeladen maar recenter dan dit laat die niet zien en laat ook niet zien wat die nu real-time doet.
Kan het zijn dat de datum niet goed ingesteld is, want kan niet verder/recenter dan 13 maart komen in de app.

Ik heb geprobeerd mijn telefoon weer via de app te koppelen onder het kopje omvormer communicatie echter blijft hier het zelfde probleem als eerst dat die op ‘verwerken’ blijft hangen. Weet trouwens niet of dit koppelen verder nog nodig is via de app aangezien die wel de data heeft ingeladen.

Via de http kan ik wel de data zien wat die real-time doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKDCtZsY0g1MwKMydNiR63peeGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xvdHlMR1VpsquRxEIltmG3zd.jpg?f=fotoalbum_large

Ben al blij dat ik nu iets van data kan zien, dankjewel!
Zou fijn zijn als real-time/datums nog kloppend/werkend zou kunnen krijgen.
Als jullie nog een idee hebben hoor ik het heel graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:21
Even afwachten. Wellicht morgen nog eens inloggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

De omvormer onthoudt data, maar niet oneindig volgens mij. Je hebt nu wifi, als je een blauwe led ziet heeft de omvormer verbinding en komt de data vanzelf in de mysolaredge app. Geen zorgen.

Check voor de zekerheid even je serienummer van je omvormer in de app, is die hetzelfde?

[ Voor 19% gewijzigd door teacher op 17-03-2023 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaan
Super bedankt allemaal het werkt!

Ik was inderdaad iets te voorbarig. Hij heeft alles ingeladen en laat vandaag real-time data zien/voortgang van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris1976
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15-07-2023
Hi teacher en anderen,

Ik ondervind op dit ogenblik hetzelfde probleem als shaan, wellicht dat jullie kunnen helpen.

Ik kom echter niet verder dan stap 1.

- verbind met het adhoc netwerk (schakelaar even kort omhalen, verbinden met wifi, info staat op de sticker met de qr code).

Als ik dit doe dan krijg ik uiteindelijk de melding "geen verbinding mogelijk met netwerk" of "geen wi-fi network gevonden"

Hebben jullie hier een oplossing voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Je kan, nadat je de schakelaar kort hebt omgehaald, ook handmatig zoeken(dus buiten de app om).
Handige link gelezen? https://geaskb.nl/wp-cont...e-HD-wave-displayloos.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansB2
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 05-05 16:28
Goedemiddag,
Ik heb een soortgelijk probleem. Heb net bij een vriend met de setapp een omvormer in bedrijf gesteld. (Bijna) alles werkt, ik krijg geen data van de omvormer in de monitor.
Groene ledje brandt, blauwe ledje brand, installatie is zichtbaar in de monitor, data niet. Door van de omvormer de status op te vragen zie ik dat er productie wordt geleverd, S-OK, alle optimizers zijn verbonden enz.
Contact met WiFi vindt plaats, antenne geïnstalleerd.

Waar zit er iets niet goed?

Groet,
Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Als je zelf hebt geïnstalleerd, heb je dan ook via je installersaccount een apart monitoring account aangemaakt?

Zo ja, klopt het serienummer van de omvormer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansB2
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 05-05 16:28
Oeps, foutje :-(

De installatie vanuit de sitemapper niet gepubliceerd.
Alles werkt zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik had al zon vermoeden dat het in die hoek zat... ;)

[ Voor 29% gewijzigd door teacher op 18-07-2023 19:31 ]

• freek_nmgn
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 24-09-2023
teacher schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:55:

Ik heb hetzelfde probleem, maar geen enkel apparaat wil verbinden met de WIFI die de omvormer uitzendt.
Ik zie het netwerk verschijnen zodra ik de knop even naar links duw. Mijn telefoon vraagt of ik met het netwerk wil verbinden. Als ik bevestig komt er een blauw vinkje voor de netwerknaam te staan, maar er verschijnt geen WIFI-icoontje boven in mijn scherm (iPhone).
Ik ben dan dus niet echt verbonden met de omvormer.
Op geen enkele andere telefoon of tablet lukt het. Het lijkt erop dat de omvormer geen connectie van apparaten accepteert.

Watt doe ik fout?

• Browny
  • Laatst online: 23:53
Ik een Solaredge installatie met 3 fase inline meter (mrt-240-3pc1-d-a-Mw (mrt eu3)) . deze meet de import export naar het net toe.
Bij het plaatsen opstart van deze inline meter wilde SetApp de Firmware van 1.0.20 naar 1.0.32 wijzigen.
Dit lukte niet. Nu wil de SetApp de firmware naar 1.0.34 updaten echter dit lukt ook niet blijft op 1.0.20 hangen.
Via de installateur die de installatie heeft gemaakt een case bij Solaredge gemaakt. Waarna Solaredge zelf de update heeft geprobeerd vanop afstand.
Nu is de case zodanig geëscaleerd naar de manager service afdeling benelux.
Die beweerd dat in deze regio de hoogste firmware versie 1.0.20 is. Dit lijkt me sterk daar de SetApp naar de firmware 1.0.34 wil wijzigen.
Zijn hier mensen die ook zo’n inline meter hebben , hebben jullie ook dit probleem? Welke firmware versie hebben jullie?
Is dit een fout in de meter of is het normaal! Het is toch niet logisch dat de SetApp een hogere firmware wil installeren als er geen hogere firmware zou zijn volgens de service manager.
Hoop dat jullie wat ideeën hebben.

• Browny
  • Laatst online: 23:53
Hey @teacher
Mijn bericht was eigenlijk bedoeld om te stellen in het grote Solaredge topic , heb het per ongeluk hier gepost. Kan je het verplaatsen naar het juiste forum.
Dank je
Pagina: 1