Toon posts:

SolarEdge app verbind niet met omvormer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• shaan
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-03 09:37
Beste forum leden.

Ik heb samen met mijn partner een tijdje terug een jaren 70 woning gekocht.
Deze woning was al voorzien van 15 zonnepanelen met een SolarEdge omvormer.
De vorige eigenaar heeft de app van SolarEdge altijd werkend gehad.

Mijn probleem is nu dat mijn telefoon & iPad niet definitief connecten met de omvormer.
De app blijft na connecten op “ verwerken” hangen met een laadbalk. Bijgevoegd een printscreen.

De stappen die ik gedaan heb tijdens het verbinden:
Zoals de stappen in de SolarEdge app aangeven maakt hij verbinding met de WiFi van de omvormer. Dan vraagt de telefoon om verbinding te maken met de WiFi connectie om hierna te vragen om data te mogen delen. De telefoon heeft in deze tijd verbinding met de omvormers WiFi. Hierna komt op het scherm “ verwerken’ met een laadbalk en hier blijft die vast hangen. Na een aantal minuten verbreekt de WiFi verbinding en is hij nooit goed geconnect.

In de app kan ik alle opwek data van voor onze koop zien (toen de app bij de vorige eigenaar werkte)

Ter informatie;
Het is een SolarEdge SE5K omvormer.
Het systeem hangt op de zolder (2de verdieping) het modem hangt hier precies onder op de begane grond.
Modem is een Zyxel T50.

Wat ik heb geprobeerd:
Dit probleem is bij Android telefoon & apple telefoon + tablet.
Ik heb het systeem gereset door eerst schakelaar bij omvormer uit, hierna in de meterkast, het modem uit en in de omgekeerde volgorde alles weer aan. Helaas blijft het zelfde probleem.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen of een idee hebben wat ik kan proberen om wel een connectie met de omvormer te krijgen.

Mocht ik nog relevanter info vergeten zijn hoor ik het graag.

Beste antwoord (via shaan op 18-03-2023 10:14)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En je ziet dus geen monitoring omdat je omvormer geen verbinding heeft met jouw wifi, maar nog zoekt naar de wifi van de vorige eigenaar.

Als de mysolaredge app blijft hangen, dan kan je met een omweg toch bij de instellingen komen:
- verbind met het adhoc netwerk (schakelaar even kort omhalen, verbinden met wifi, info staat op de sticker met de qr code)
- open browser en ga naar http://172.16.0.1/
- communication, en geef je gegevens van je netwerk in.

Handige uitleg staat hier: https://geaskb.nl/wp-cont...e-HD-wave-displayloos.pdf

[Voor 63% gewijzigd door teacher op 16-03-2023 22:06]

Wise enough to play the fool

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:37
Het service WiFi van de omvormer is niet bedoeld voor permanente verbinding.

De verkoper van de woning dient het systeem via de installateur aan jouw onder te dragen. Daarna kun je met het account wat je krijgt op mySolarEdge en monitoring website inloggen.

Zorg dat je “volledige toegang” krijgt, niet de 2 beperkte vormen van toegang.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• shaan
Dankjewel voor je reactie Ronald.

SolarEdge is destijds omgezet, vandaar dat ik ook kan inloggen en het systeem kan zien.

Hier is te zien dat de data al een tijd niet meer is ge-update.

Ik weet niet of ik je goed begrijp. De WiFi connectie die ik probeer te maken is voor de omvormer communicatie en zou dan de data moeten kunnen zien in de app?. Bij het verwerken blijft die hangen.

Is er een manier om te controleren of ik de “volledige toegang” heb gekregen, of iets om naar te vragen om dit vast te stellen bij solar edge?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:37
Oh nou snap ik wat je probeert.

Zet je huis WiFi even uit. Het service WiFi van de omvormer is heel zwak. Geen probleem voor een installateur die geen verbinding heeft met klant netwerk… maar jouw telefoon springt terug, doet hij bij mij ook.

Volledige toegang controleren via monitoring website met laptop of desktop. Heb je tab grafieken? Dan ja.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

En je ziet dus geen monitoring omdat je omvormer geen verbinding heeft met jouw wifi, maar nog zoekt naar de wifi van de vorige eigenaar.

Als de mysolaredge app blijft hangen, dan kan je met een omweg toch bij de instellingen komen:
- verbind met het adhoc netwerk (schakelaar even kort omhalen, verbinden met wifi, info staat op de sticker met de qr code)
- open browser en ga naar http://172.16.0.1/
- communication, en geef je gegevens van je netwerk in.

Handige uitleg staat hier: https://geaskb.nl/wp-cont...e-HD-wave-displayloos.pdf

[Voor 63% gewijzigd door teacher op 16-03-2023 22:06]

• shaan
Dankjewel voor de uitleg + link.

Het is gelukt om mijn omvormer te verbinden met mijn WiFi zoals jij aangaf.
Nu heeft de app op mijn telefoon gelijk half februari tot en met afgelopen zondag ingeladen maar recenter dan dit laat die niet zien en laat ook niet zien wat die nu real-time doet.
Kan het zijn dat de datum niet goed ingesteld is, want kan niet verder/recenter dan 13 maart komen in de app.

Ik heb geprobeerd mijn telefoon weer via de app te koppelen onder het kopje omvormer communicatie echter blijft hier het zelfde probleem als eerst dat die op ‘verwerken’ blijft hangen. Weet trouwens niet of dit koppelen verder nog nodig is via de app aangezien die wel de data heeft ingeladen.

Via de http kan ik wel de data zien wat die real-time doet.

Ben al blij dat ik nu iets van data kan zien, dankjewel!
Zou fijn zijn als real-time/datums nog kloppend/werkend zou kunnen krijgen.
Als jullie nog een idee hebben hoor ik het heel graag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Even afwachten. Wellicht morgen nog eens inloggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

De omvormer onthoudt data, maar niet oneindig volgens mij. Je hebt nu wifi, als je een blauwe led ziet heeft de omvormer verbinding en komt de data vanzelf in de mysolaredge app. Geen zorgen.

Check voor de zekerheid even je serienummer van je omvormer in de app, is die hetzelfde?

[Voor 19% gewijzigd door teacher op 17-03-2023 19:20]

• shaan
Super bedankt allemaal het werkt!

Ik was inderdaad iets te voorbarig. Hij heeft alles ingeladen en laat vandaag real-time data zien/voortgang van de dag.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee