Ik sta op het punt mijn groepenkast te laten vernieuwen en een laadpaal/wallbox te plaatsen.
Daarnaast zit ik nog heel erg te twijfelen of ik ook zonnepanelen zou laten plaatsen, maar ik kom er maar niet uit. Ik vraag me een aantal dingen af, waardoor ik twijfel of het genoeg gaat besparen.
Zouden jullie eens op mijn volgende gedachten kunnen reageren; wellicht ook vanuit praktijkervaring?
Situatie:
Energie opwekken, verbuiken en betalen wordt ook steeds lastiger uitrekenen, omdat er nogal wat variabelen en onzekerheden in zitten tegenwoordig.
Daarnaast zit ik nog heel erg te twijfelen of ik ook zonnepanelen zou laten plaatsen, maar ik kom er maar niet uit. Ik vraag me een aantal dingen af, waardoor ik twijfel of het genoeg gaat besparen.
Zouden jullie eens op mijn volgende gedachten kunnen reageren; wellicht ook vanuit praktijkervaring?
Situatie:
- Geschakelde twee-onder-één-kap
- 2 personen
- Verwarming via gasgestookte CV, koken op gas
- Jaarverbruik weet ik nog niet, want ik woon er pas sinds half januari
- Het salderen wordt afgebouwd, dus is het in de toekomst gunstig zoveel mogelijk je eigen opgewekte stroom zelf te verbruiken.
Op de dag hebben we ongeveer 200W aan verbruik door koelkast, aquarium en dergelijke. Vaak wordt dan aangeraden meer zaken op de dag te plannen, om zo je stroomverbruikers zoveel mogelijk via je zonnepanelen te voeden. Maar die paar wasmachine ladingen in de week en vaatwasserbeurtjes tellen toch nu ook weer niet zo hard door? - Dan wordt vaak gezegd dat zonnepanelen al helemaal interessant zijn wanneer je een elektrische auto hebt. Die hebben we dus… maar vier doordeweekse dagen ben ik daarmee naar mijn werkgever, dus dan kan ik niet laden. In het weekend zijn we ook nogal eens weg. Dus er blijven niet veel dagen over dat we de auto voor de deur staat en we hem aan de lader kunnen hangen. En als we dat dan toch een keer kunnen doen… hoeveel krijg je dan op een dag bijgeladen? Dat zal toch ook niet erg vlot gaan… Ik laad nu met de grannylader op ongeveer 2,5 kW en dat duurt al erg lang. Straks heb ik een 11 kW wallbox, maar zoveel kunnen de panelen niet aanleveren (niet in de aantallen die op mijn dak zouden komen).
- Ik heb nu een dynamisch contract, wat in mijn geval, zeker met het laden van de auto. Heel wat besparing geeft. Energie terugleveren gaat echter ook tegen de tarieven die op het moment van terugleveren gelden en dat zijn dus vaak lage tarieven. Ik kan dan wel zeggen dat ik overstap naar een variabel of zelfs vast contract zodat ik hogere tarieven voor teruglevering heb, zolang het salderen nog daar is, maar de momenten dat ik stroom uit het net gebruik, betaal ik dan ook een stuk hogere prijzen. En een groot deel van mijn verbruik is van het laden van de auto….
- Een thuisbatterij zou het verbruiken van je eigen opgewekte stroom iets beter kunnen optimaliseren, omdat je dan ’s avonds daar nog gebruik van kunt maken, maar momenteel kosten die batterijen ook een flink bedrag en hoe dat in de toekomst gaat ontwikkelen, moeten we ook nog eerst maar eens zien.
Energie opwekken, verbuiken en betalen wordt ook steeds lastiger uitrekenen, omdat er nogal wat variabelen en onzekerheden in zitten tegenwoordig.