Vraag

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:07
Ik sta op het punt mijn groepenkast te laten vernieuwen en een laadpaal/wallbox te plaatsen.
Daarnaast zit ik nog heel erg te twijfelen of ik ook zonnepanelen zou laten plaatsen, maar ik kom er maar niet uit. Ik vraag me een aantal dingen af, waardoor ik twijfel of het genoeg gaat besparen.
Zouden jullie eens op mijn volgende gedachten kunnen reageren; wellicht ook vanuit praktijkervaring?

Situatie:
  • Geschakelde twee-onder-één-kap
  • 2 personen
  • Verwarming via gasgestookte CV, koken op gas
  • Jaarverbruik weet ik nog niet, want ik woon er pas sinds half januari
Mijn gedachtes:
  • Het salderen wordt afgebouwd, dus is het in de toekomst gunstig zoveel mogelijk je eigen opgewekte stroom zelf te verbruiken.
    Op de dag hebben we ongeveer 200W aan verbruik door koelkast, aquarium en dergelijke. Vaak wordt dan aangeraden meer zaken op de dag te plannen, om zo je stroomverbruikers zoveel mogelijk via je zonnepanelen te voeden. Maar die paar wasmachine ladingen in de week en vaatwasserbeurtjes tellen toch nu ook weer niet zo hard door?
  • Dan wordt vaak gezegd dat zonnepanelen al helemaal interessant zijn wanneer je een elektrische auto hebt. Die hebben we dus… maar vier doordeweekse dagen ben ik daarmee naar mijn werkgever, dus dan kan ik niet laden. In het weekend zijn we ook nogal eens weg. Dus er blijven niet veel dagen over dat we de auto voor de deur staat en we hem aan de lader kunnen hangen. En als we dat dan toch een keer kunnen doen… hoeveel krijg je dan op een dag bijgeladen? Dat zal toch ook niet erg vlot gaan… Ik laad nu met de grannylader op ongeveer 2,5 kW en dat duurt al erg lang. Straks heb ik een 11 kW wallbox, maar zoveel kunnen de panelen niet aanleveren (niet in de aantallen die op mijn dak zouden komen).
  • Ik heb nu een dynamisch contract, wat in mijn geval, zeker met het laden van de auto. Heel wat besparing geeft. Energie terugleveren gaat echter ook tegen de tarieven die op het moment van terugleveren gelden en dat zijn dus vaak lage tarieven. Ik kan dan wel zeggen dat ik overstap naar een variabel of zelfs vast contract zodat ik hogere tarieven voor teruglevering heb, zolang het salderen nog daar is, maar de momenten dat ik stroom uit het net gebruik, betaal ik dan ook een stuk hogere prijzen. En een groot deel van mijn verbruik is van het laden van de auto….
  • Een thuisbatterij zou het verbruiken van je eigen opgewekte stroom iets beter kunnen optimaliseren, omdat je dan ’s avonds daar nog gebruik van kunt maken, maar momenteel kosten die batterijen ook een flink bedrag en hoe dat in de toekomst gaat ontwikkelen, moeten we ook nog eerst maar eens zien.
Kortom, ik heb best interesse in zonnepanelen, maar vraag me serieus af hoeveel het bespaart, zeker als straks het salderen verdwijnt. Ik vraag me af of ik mijn geld bijvoorbeeld misschien beter in het verhogen van de isolatiewaarde van mijn woning kan steken bijvoorbeeld.

Energie opwekken, verbuiken en betalen wordt ook steeds lastiger uitrekenen, omdat er nogal wat variabelen en onzekerheden in zitten tegenwoordig.

Alle reacties

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:24
Salderen wordt afgebouwd, maar je vergeet/laat achterwege dat je voor je teruggeleverde stroom alsnog een terugleververgoeding kunt krijgen. En salderen stopt pas in 2030. Tegen die tijd kun je je panelen terugverdiend hebben en alles wat je daarna opwekt, is gewoon lekker gratis.

Stroom gaat niet goedkoper worden dan dat.

Relevant is wel hoe lang je nog in je huidige woning denkt te blijven. En waarschijnlijk zul je dan ook nog wel een keer van het gas af willen. Dan zal een warmtepomp ook aardig wat aan stroom vragen.

Ik zou het dus doen. Sterker nog, ik heb het al gedaan!

OhSunnyDay

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:25
De terugverdientijd (tvt) voor zonnepanelen ligt tussen de 4 en 8 jaar liggend aan je contract, ligging, hoeveelheid en verbruik.

Met zonnepanelen koop je eigenlijk je maandelijkse kosten voor energie af, na de tvt word het rendabeler.

Je haalt er een aantal dingen bij die eigenlijk niet relevant zijn:

-saldering: ook na saldering zou je stroom moeten kopen bij de leverancier, niet als je het zelf opwekt. In de winter zal dat niet veranderen. Alleen het wegstrepen valt weg. Je krijgt nog steeds geld voor de stroom die je teveel opwekt.

Batterij: leuk voor later, nu nog niet heel interessant aangezien salderen nog kan.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:44
Als je een gunstig dakvlak hebt is het een no-brainer: veel systemen hebben 25 jaar garantie, dus eenmalig afkopen en over 4-8 jaar heb je de jaren daarna 1/3 tot 2/3 (met batterij) van je verbruik gratis.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:27

AndereKoekoek

Ping! Pong?

De prijzen van zonnepanelen gaan op het moment wel echt door het (spreekwoordelijke) dak heen.
Waar je had gehoopt dat met het prijsplafond de vraag zou afnemen en de btw-regeling iets zou doen, zeggen veel partijen sinds januari dat hun oude brutoprijs nu de nettoprijs is.

De terugdientijd is daardoor wel een stuk hoger geworden.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:24
Ik hoef je TS nieteens te lezen

Ja, neem zonnepanelen.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:21
Het is heel lastig uit te rekenen omdat de energieprijzen zo onzeker zijn. En inderdaad, hoe lang blijf je er wonen.

Ik heb met zonnepanelen ongeveer 600 euro per jaar 'bespaard' in 3 jaar. Kosten 4000 euro, terugverdiend nu 1800 euro. Ik heb wel erg lage tarieven op dit moment dus bij mij schiet het niet zo op. En ik heb een klein systeem (3520 Wp). En per saldo lever ik niet / nauwelijks terug.

Jij verbruikt 200W continue, dat vind ik best hoog, dus als je dat niet kan / wil verminderen is het best gunstig om iets met zonnepanelen te doen. Alles wat water opwarmt kost veel stroom dus als je je wasmachine kan draaien op zonne-energie is dat ook nog mooi meegenomen.

Isolatie levert bij mij ongeveer 25% besparing op van gas, 500 kuub, dus ook 400 euro.

PV Output

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:51

Glewellyn

is er ook weer.

En kijk ook even naar de mogelijkheden van een secundair allocatiepunt voor de zonnepanelen, misschien is dat interessant voor je. Dan kan je terugleveren tegen een vast tarief en toch blijven afnemen tegen een dynamisch tarief.

*zucht*

• vso
  • Niet online

vso

tja...

twain4me schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:47:
Ik hoef je TS nieteens te lezen

ja neem zonnepanelen.
inderdaad .. enige waardevolle toevoeging = met hogere energie prijzen = sneller terug verdien en wat er over paar jaar gebeurt zie je dan wel

Tja vanalles

• bnwgraaf
Hartelijk dank allemaal voor de vele en snelle reacties! Algemene raad is dus blijkbaar om het wel te gaan aanschaffen!
Inderdaad had ik nergens meegenomen, dat je altijd nog een vergoeding krijgt voor teruglevering, ook als het salderen wordt afgebouwd. Ik ben er ook nog niet zo in thuis of handig in, dus ben me er nu aan het inlezen en jullie hulp helpt ook enorm.

We zijn net pas half januari in deze woning getrokken en zullen er voorlopig nog wel even zitten. En als we op een gegeven moment weer gaan verhuizen zal het ook geen naddeel zijn voor de verkoop dat er zonnepanelen op liggen (en daarbij waarschijnlijk ook het energielabel nog wat verbetert).

@Kalentum Misschien is 200W op zich best veel op een dag, maar t.o.v. wat je met de panelen opwekt is dat toch weer niet zo veel? Overigens wil ik wel nog eens gaan kijken waar die 200W allemaal naar toe gaat.

Mijn dak heeft een oost-west ligging.
Er is een aanbieding gemaakt voor 8 panelen op de oostligging, 420 Wp per paneel, losse omvormer per paneel, uitbreidbaar met meer panelen.
Geschat wordt dat er ongeveer 2700kWh per jaar mee kan worden opgewekt. Terugverdientijd staat op een kleine 4 jaar, maar daar hebben ze wel een stuk hogere kWh prijs bij gebruikt dan ik bij ijn huidige energieleverancier betaal (en dus ook krijg).

Wat ik inderdaad ook niet heb meegenomen, het is eigenlijk zaak zo vlot mogelijk de investering terug te verdienen en vanaf dan zijn de panelen altijd gunstiger dan geen panelen.

• hoevenpe
bnwgraaf schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:48:
Mijn dak heeft een oost-west ligging.
Er is een aanbieding gemaakt voor 8 panelen op de oostligging, 420 Wp per paneel, losse omvormer per paneel, uitbreidbaar met meer panelen.
Geschat wordt dat er ongeveer 2700kWh per jaar mee kan worden opgewekt. Terugverdientijd staat op een kleine 4 jaar, maar daar hebben ze wel een stuk hogere kWh prijs bij gebruikt dan ik bij ijn huidige energieleverancier betaal (en dus ook krijg).
Als het even kan ook panelen op west leggen, zo heb je na salderen een optimale verdeling over de hele dag.
Sowieso: zo vol mogelijk en daarna nooit meer aan denken... :)

• bnwgraaf
hoevenpe schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:50:
[...]

Als het even kan ook panelen op west leggen, zo heb je na salderen een optimale verdeling over de hele dag.
Sowieso: zo vol mogelijk en daarna nooit meer aan denken... :)
Zoiets had ik ook al geleze om beide kanten te doen.
Ik snap dat als je ze beide helemaal vol legt, je de meeste opbrengst hebt, maar dan is de investering ook hoger.
Stel dat ik het bij 8 panelen houd, zal de opbrengst dan hoger uitvallen wanneer ik 4 op oost en 4 op west leg, of wanneer ik ze alle acht aan één kant leg?

• bnwgraaf
Beredeneer ik het volgende trouwens goed, zolang het salderen geldt?

De laagste prijs in mijn dynamische contract is €0 (inkoopkosten) + €0.17 (energiebelasting, btw, opslag) = €0,17 per kWh.

Ongeacht of ik dan een kWh teruglever of zelf verbruik, het minimale wat elke opgewekte kWh aan zonne energie voor besparing oplevert is dan €0,17?
Bij 2500 kWh per jaar zou dat dus minimaal €425 zijn, maar in praktijk zal dit dus zeker hoger uitvallen.

Klopt deze beredenering?

• hoevenpe
bnwgraaf schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:54:
Stel dat ik het bij 8 panelen houd, zal de opbrengst dan hoger uitvallen wanneer ik 4 op oost en 4 op west leg, of wanneer ik ze alle acht aan één kant leg?
Belangrijker vraag: hoeveel passen er op je dak?

De kosten zitten niet in de extra panelen maar vooral in de installatie en omvormer, als er 8 op oost en 8 op west passen zit je de komende decennia goed (ongeveer 5mWh opbrengst per jaar).

• DaWizza
  • Laatst online: 22:25
bnwgraaf schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:09:
Beredeneer ik het volgende trouwens goed, zolang het salderen geldt?

De laagste prijs in mijn dynamische contract is €0 (inkoopkosten) + €0.17 (energiebelasting, btw, opslag) = €0,17 per kWh.

Ongeacht of ik dan een kWh teruglever of zelf verbruik, het minimale wat elke opgewekte kWh aan zonne energie voor besparing oplevert is dan €0,17?
Bij 2500 kWh per jaar zou dat dus minimaal €425 zijn, maar in praktijk zal dit dus zeker hoger uitvallen.

Klopt deze beredenering?
Nee, de terugleververgoeding (tlv) is zonder belastingen.
0 cent is dan het minimum.

In het kort:
Verbruik je meer dan je opwekt: blijf zitten waar je zit.
Wek je meer op dan je verbruikt: zoek een aanbieder met de hoogste tlv.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@bnwgraaf je doet er eerder verstanding aan om bv een hybride omvormer waar je later accu(s) op aan kan sluiten druk te maken ..

Tja vanalles

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:14
[...]

Ik snap dat als je ze beide helemaal vol legt, je de meeste opbrengst hebt, maar dan is de investering ook hoger.
Wij hebben qua ligging de achterkant op O/ZO en daar brengen de panelen nu duidelijk meer op. We hebben ze hier echter ook aan de andere kant geplaatst zodat, als salderen wordt afgebouwd, we straks juist de tweede helft van de dag ook opbrengst hebben.

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:51

Glewellyn

is er ook weer.

[...]

Als het echt pal oost-west is zal het qua opbrengst niet zo veel uitmaken. Wat wel uitmaakt is dat je 's morgens vroeg met de panelen op oost al energie begint te produceren en pas 's avonds daarmee weer ophoudt als de panelen op west geen zon meer vangen. Daardoor kan je meer van die energie direct gebruiken en hoef je minder terug te leveren en later weer in te kopen.

*zucht*

• bnwgraaf
DaWizza schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:22:
[...]

Nee, de terugleververgoeding (tlv) is zonder belastingen.
0 cent is dan het minimum.

In het kort:
Verbruik je meer dan je opwekt: blijf zitten waar je zit.
Wek je meer op dan je verbruikt: zoek een aanbieder met de hoogste tlv.
Misschien zeg ik het niet helemal goed, maar als ik stroom opwek en dit niet zelf verbruik, kan ik dat (nog) salderen.
Bij een dynamisch contract wordt dat niet 1 op 1 weg gestreept tegen een ander afgenomen kWh, maar vergoed, waarbij het tarief geldt van het moment van teruglevering, en inclusief alle energiebelasting.

Zo staat het op de website van de ANWB:
https://www.anwb.nl/huis/energie/salderen-zonnepanelen

En op de volgende website wordt het nog specifieker genoemd (dus inclusief energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie en btw):
https://doe-duurzaam.nl/2...n-salderen-hoe-werkt-het/

En dit is zolang je minder terugleverd dan verbruikt.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 23:33

de Peer

under peer review

bnwgraaf schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:39:
[...]

Misschien zeg ik het niet helemal goed, maar als ik stroom opwek en dit niet zelf verbruik, kan ik dat (nog) salderen.
Bij een dynamisch contract wordt dat niet 1 op 1 weg gestreept tegen een ander afgenomen kWh, maar vergoed, waarbij het tarief geldt van het moment van teruglevering, en inclusief alle energiebelasting.

Zo staat het op de website van de ANWB:
https://www.anwb.nl/huis/energie/salderen-zonnepanelen

En op de volgende website wordt het nog specifieker genoemd (dus inclusief energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie en btw):
https://doe-duurzaam.nl/2...n-salderen-hoe-werkt-het/

En dit is zolang je minder terugleverd dan verbruikt.
dynamisch contract neem je alleen als je (fors) minder opwekt dan je verbruiker. In andere gevallen neem je gewoon een regulier contract waarbij je op jaarbasis kunt salderen en een leuke terugleververgoeding krijgt.

Zo staat het ook netjes vemeld in de topicstart van het dynamische tarieven topic.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• bnwgraaf
de Peer schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:46:
[...]

dynamisch contract neem je alleen als je (fors) minder opwekt dan je verbruiker. In andere gevallen neem je gewoon een regulier contract waarbij je op jaarbasis kunt salderen en een leuke terugleververgoeding krijgt.

Zo staat het ook netjes vemeld in de topicstart van het dynamische tarieven topic.
Goede, dat toppic zal ik ook eens opzoeken. Tnx!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee