Sluipverkeer door foute informatie Google Maps: wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:35
We zitten hier in de buurt met een irritant probleem: sluipverkeer door niet kloppende kaartinformatie op Google Maps (en mogelijk andere navigatieaanieders, waaronder in elk geval Apple Maps). In het verleden was er veel sluipverkeer door de wijk waarna besloten is om in enkele straten een barrière te plaatsen waar alleen fietsers doorheen kunnen. Het gejakker door deze straten is nu over, maar doordat fabrikanten hun kaarten niet updaten zitten we nu wel regelmatig met verdwaalde mensen in de wijk die verdwaasd rondrijden en soms daarom hun frustraties even komen botvieren. En met mensen die adressen niet kunnen vinden omdat ze niet snappen hoe ze moeten rijden. De gemeente heeft duidelijk borden geplaatst dat straten doodlopen, maar die worden niet opgemerkt. De vraag is nu wat hieraan te doen. Wat ik al geprobeerd heb:
  1. De gemeente zegt dat zij kaarten publiceren en dat het de verantwoordelijkheid van fabrikanten van navigatiesystemen is om deze informatie te gebruiken. Garmin lijkt dit bijvoorbeeld wel verwerkt te hebben.
  2. Een melding in Google Maps doen dan: een link aanreiken naar het verkeersbesluit in de staatscourant helpt niet.
  3. Wijzen op satellietbeelden waarop de barrières zichtbaar zijn helpt niet.
  4. De barrières zijn intussen ook gewoon op StreetView te zien. Ik heb er alleen weinig hoop op dat dit aandragen als informatiebron bij een melding op Google Maps nog iets gaat helpen.
De gemeente reageert trouwens wel goed met maatregelen tegen het omzeilen van de barrières (lui die door het gras heen ploegen en daarbij soms vast komen te zitten).

De vraag is nu: wat voor opties resteren er nog om dit gecorrigeerd te krijgen? Zijn er hier mensen die in een vergelijkbare situatie zitten/zaten en hoe is dit gegaan?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:17
Heel veel mensen rijden ook op oude kaarten. Daar doe je niks tegen. Voor de rest melden bij google maps, op een gegeven moment wordt het aangepast. ( met foto's erbij evt )

Zelf heb ik de ervaring dat je geduld moet hebben met maps.

[ Voor 22% gewijzigd door corporalnl op 16-03-2023 11:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik denk dat je de invloed van (online) navigatie flink overschat als het op dit soort sluipverkeer aankomt. Mensen zijn gewoonte-dieren en letten doorgaans bijzonder slecht op de borden. Je kunt er borden ter grootte van een heel flatgebouw neerzetten, maar nog steeds zullen er (veel) mensen zijn die 'van niets weten' en gewoon doorrijden.

Live with it and deal with it :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat @corporalnl zegt. Maar je kan ook nog even kijken bij openstreetmap of het daar wel goed staat. Aanpassen daar kan je zelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:35
advocaat van de duivel:

het zou toch wat zijn als mensen die door het gras rijden ineens met hun wielen in een geul terecht komen..
wie de fuck heeft nou weer zo'n geul gemaakt op een plek waar autos langs moeten!?

eventueel een emmertje water er over gooien voor de sponsigheid en laat dat "soms" maar achterwegen bij
Bananenplant schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:51:
(lui die door het gras heen ploegen en daarbij soms vast komen te zitten)

[ Voor 40% gewijzigd door 7Sins op 16-03-2023 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:35
of een paar van die grote sierkeien neerplempen!
maar dan is er minder genot

[ Voor 23% gewijzigd door 7Sins op 16-03-2023 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:52
Ik heb onlangs gewoon een aanpassing in Google maps laten doen. Nu was het wel zo dat er ook op satellietbeelden te zien is dat er geen straat is, waar er in maps wel eentje getekend stond... Maar het was eigenlijk vrij vlot doorgevoerd vond ik. En nu dus ook geen klagende (marktplaats-afhaal) mensen meer dat ze een braakliggend terrein werden ingestuurd.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
7Sins schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:04:
of een paar van die grote sierkeien neerplempen!
maar dan is er minder genot
Die liggen intussen in de voren van de ploegers :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
corporalnl schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:53:
Heel veel mensen rijden ook op oude kaarten. Daar doe je niks tegen. Voor de rest melden bij google maps, op een gegeven moment wordt het aangepast. ( met foto's erbij evt )

Zelf heb ik de ervaring dat je geduld moet hebben met maps.
Misschien ga ik nog maar eens een poging doen met eigen foto's inderdaad. En geduld? Dit is al sinds 2018 :/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik heb zelf ook een aanpassing op Google Maps laten doen. Bij mijn oude flat stond er een doorlopend weggetje van ons parkeerterrein achter de flat, naar de weg ervoor. Dat was dus absoluut niet de bedoeling, waren tegels van onze flat en daarvoor lag een fietspad! Dus dat auto's dat en het gras gingen overrijden om terug naar de weg te komen... niet praktisch. Heb bij Maps aangegeven dat ze op de sattelietfoto's duidelijk de overgang kunnen zien van parkeerterrein naar voetgangerstegels, dat het ervoor een fietspad is waar auto's niet mogen komene n door hun situatie er dus auto's op het fietspad rijden, wat uiteraard levensgevaarlijk is. Dit werd heel snel veranderd in een doodlopend straatje als parkeerterrein. Prima opgelost. Dus ik zou nog een poging wagen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:50
Bananenplant schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:51:

De vraag is nu: wat voor opties resteren er nog om dit gecorrigeerd te krijgen? Zijn er hier mensen die in een vergelijkbare situatie zitten/zaten en hoe is dit gegaan?
Met de HERE-app kun je zelf veranderingen doorgeven. Dan heb je nog niet de free-navigatie-rijders te pakken maar komt het wel in alle inbouwsystemen terecht van merken die met HERE werken (sowieso bijna alle Europese merken). In Apple Maps kun je het zelf aangeven (helemaal onderin, report issue). In Waze kun je het ook aangeven, maar weet niet of het dan uiteindelijk ook in GoogleMaps terecht komt. Bij TomTom kun je het óók zelf ingeven. Volgens mij heb je met bovenstaande 80% wel te pakken. Maar gezien hoeveel auto's hier naast het huis over een fietspad rijden wat ooit (>5 jaar geleden) een weg was, blijkt wel dat heel veel mensen met oude kaarten rondrijden.

[ Voor 20% gewijzigd door Dennisdn op 21-03-2023 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-06 07:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Aan de andere kant van de straat een (beweegbaar) obstakel plaatsen.

Zo'n paaltje met voor elke aanwonende een afstandsbediening.

Verwacht wel dat het lastig voor elkaar te krijgen is.
In theorie zou je een camera op kunnen hangen en daarmee bij kunnen houden hoevaak het voor komt dat mensen toch tot de blokkade rijden en dan weer omdraaien.

En inderdaad dagelijks contact opnemen met partijen als Google maps en TomTom zegmaar.
___

Maar verreweg het makkelijkste is om het te accepteren / minder op te letten.
Als je doorgaat met de bovenstaande acties heb je alleen maar meer de kans dat je je gaat irriteren aan het sluipverkeer en het feit dat niemand je daarmee écht wil gaan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:29
De online navi’s werken dit heel snel bij, omdat ze registreren dat mensen omkeren. Je probleem zit in de ingebouwde navi’s met oude kaarten, waar de gebruikers geen nieuwe kaarten voor (kunnen) kopen. Daar doe je niks aan.
Hier vlakbij is een viaduct waar echt op allerlei manier gewaarschuwd wordt dat er alleen bestemmingsverkeer onderdoor mag en toch is het een riante manier van inkomsten voor handhaving, simpelweg omdat mensen niet naar informatie op verkeersborden kijken en denken ‘ik zie een weg, daar kan ik rijden’.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Bij kennissen is het voorgekomen dat er een bus de woonwijk was ingegaan, ja wat die man mankeerde laat maar zitten, heeft een aantal borden van doodlopend verkeer genegeerd (bij binnenkomst in de wijk, diverse straten etc) en is gewoon door gaan rijden totdat het doodlopend was. Toen kon hij niet meer de draai maken om terug te gaan en moest die noodgedwongen over het gras/speeltuin en net langs allerlei paaltje om naar de andere kant van een andere wijk te rijden om zijn weg te vervolgen. Begrijp soms echt niet hoe zulke mensen hun rijbewijs hebben kunnen halen.

Er was ook ooit een bug in de BMW navigatiekaart waardoor de afslag Woerden niet bereikbaar was en dat was ooit in 2021 gebeurd met werkzaamheden en deze werkzaamheden zijn tot de dag van vandaag nog steeds niet verwijderd dus je gaat bij Woerden-West pas eraf. De BMW navigatiekaarten gaan helemaal van slag als je toch er af gaat want dan moet je over een boerenweg om toch in Woerden te komen terwijl het kwestie van 2 meter rijden en je bent er.

Het is heel lastig om vaak aanpassingen door te laten voeren maar je kan de gemeente eventueel wel vragen om een wegomlegging met borden voor overig verkeer naar een bepaalde kant. Dan kan de navigatie in ieder geval de weg niet meer "vinden" en misschien dat dan mensen wakker worden.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
StevenK schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:57:
De online navi’s werken dit heel snel bij, omdat ze registreren dat mensen omkeren.
Als dat klopt vraag ik me af waarom Google denkt dat je hier nog steeds met de auto langs kunt 8)7 ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
In principe kun je in google maps gewoon een wegenverandering invoeren, werkt dat echt niet?
Gewoon via het hamburger menu, kaart bewerken? Dan kun je vanalles kiezen, je kunt zelfs de posities corrigeren.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/krGbSuw.png

De meeste bewerkingen die ik heb gedaan, ook voor plaatsen e.d., nemen ze dan over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:41
Ons huis is uit 1994 en is door alle navigatie systemen waar ik ervaring mee heb probleemloos te vinden tot aan de voordeur. De navigatie van Albert Heijn (geen idee welke dat is) presteert het echter om chauffeurs naar de achterkant van ons huis te sturen waar ze vervolgens druk zoekende met hun steekwagen rond lopen en totaal andere straatnamen zien.
Heb vele pogingen gedaan om uit te vinden waar dat te melden zodat het in de navigatie zelf opgelost zou worden maar heb dit opgegeven en nu gebruik gemaakt van de optie in de AH app om een comment toe te voegen dat de navigatie verkeerde info geeft voor ons adres. De enige die nu nog doelloos rondlopen zijn de eigenwijze bezorgers die het comment negeren of denken dat het niet (meer) klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
naitsoezn schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:56:
Ik denk dat je de invloed van (online) navigatie flink overschat als het op dit soort sluipverkeer aankomt. Mensen zijn gewoonte-dieren en letten doorgaans bijzonder slecht op de borden. Je kunt er borden ter grootte van een heel flatgebouw neerzetten, maar nog steeds zullen er (veel) mensen zijn die 'van niets weten' en gewoon doorrijden.

Live with it and deal with it :P
Dat heb je echt verkeerd.
Hier eenzelfde situatie, oude navigatie geeft aan dat je bij ons door de straat mag (en kunt) met vrachtwagens, in de praktijk mag het niet en loopt het een eindje verder, vlak voor het bedrijf waar ze moeten zijn dood, waardoor ze weer achteruit onze straat door moeten om uberhaupt weg te komen. En 99 vd 100 keer zijn het vrachtwagens uit het Oostblok

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-06 13:03
Ik moest direct hier aan denken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
jeroen3 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:01:
In principe kun je in google maps gewoon een wegenverandering invoeren, werkt dat echt niet?
Gewoon via het hamburger menu, kaart bewerken? Dan kun je vanalles kiezen, je kunt zelfs de posities corrigeren.
[Afbeelding]

De meeste bewerkingen die ik heb gedaan, ook voor plaatsen e.d., nemen ze dan over.
Nee, het is telkens "kan niet verifiëren". Er is ook niet echt een bruikbare categorie om het probleem "alleen voor fietsers" te melden, trouwens. Ik ga binnenkort nog maar weer eens een poging doen en Streetviewlink erbij zetten zodat je wel een enorme plaat voor je kop moet hebben om nog te beweren dat het niet geverifieerd kan worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-06 13:07
Bananenplant schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:29:
[...]

Nee, het is telkens "kan niet verifiëren". Er is ook niet echt een bruikbare categorie om het probleem "alleen voor fietsers" te melden, trouwens. Ik ga binnenkort nog maar weer eens een poging doen en Streetviewlink erbij zetten zodat je wel een enorme plaat voor je kop moet hebben om nog te beweren dat het niet geverifieerd kan worden...
Ik heb een nieuw adres wat maar niet in google maps wou komen om dezelfde reden, tot dat ik het een keer of 20 achter elkaar gespammed had en opeens werd het wel geaccepteerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Ik heb net maar even weer gemeld dat de secties niet toegankelijk zijn voor auto's en ze het bewijs dmv Streetviewlinks op een presenteerblaadje aangereikt. Eens kijken of dit gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-06 11:51
En zoals DRaakje hierboven zei: Corrigeer het ook in OpenStreetmap als dat nog niet goed staat. Google zal ook naar de concurrenten kijken om wijzigingen over te nemen. Als het daar goed staat, dan zal het makkelijker overgenomen worden.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
@SPee, ik heb al gekeken en in OSM staat het goed :Y .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Valt verder niet meer aan te doen dan dat je al deed. Oude kaarten krijg je niet geupdated. Dus dat is al een kwestie van wachten.

In een zelfde situatie heeft ooit een ondernemende buurman zelf de "door het gras"-route geblokkeerd met een paar grote rotsblokken van Hornbach. Mag allemaal niet natuurlijk. Maar daardoor stopte dat gedrag wel.

Maar zoals je al voorspelde: oude kaarten worden niet vanzelf nieuwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Ik zou me niet druk maken
Gewoon bulken van het lachen om die eigenwijze gasten, die zichzelf in het pak naaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Zatervan schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:25:
Gewoon bulken van het lachen om die eigenwijze gasten, die zichzelf in het pak naaien
Alleen jammer als het ten koste gaat van de verkeersveiligheid en als het gras kapotgereden wordt.

Dat is wat ik zie bij mijn woonwijk. Dan niet omdat de route onduidelijk is (inmiddels niet meer) maar omdat het fietspad/voetpad een stuk dichter bij de voordeuren komt, dus pakketbezorgers vinden de verbodsbordjes wel best.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:25
Waarschuwingen aan/op de weg lijken praktisch niet te werken:

Horrorpoller

De Klomp Tunnel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
Klopt, werken gek genoeg voor geen meter 1 e ken ik doordat ik in de buurt woon
De 2e werkgerelateerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traaymakers
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:27
Maaark schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:34:
[...]

Ik heb een nieuw adres wat maar niet in google maps wou komen om dezelfde reden, tot dat ik het een keer of 20 achter elkaar gespammed had en opeens werd het wel geaccepteerd...
Is het dan algemeen doorgevoerd? Op mijn vorige adres zit google er namelijk ver naast, hij geeft aan dat onze vorige woning 100m verderop ligt (nu nog steeds). Na dit doorgegeven te hebben werd de wijziging alleen op mijn account doorgevoerd (waarbij ik dacht dat het gefikst was). Bij onze huidige woning (nieuwbouwwijk) overigens hetzelfde probleem, daar zit hij ook bij het foute huis (50m verderop), wijzingen geaccepteerd maar enkel op mijn account, gelukkig weten de bezorgers ons inmiddels wel te vinden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:27
Wij hadden dat ook bij ons voor de deur. We wonen aan een pleintje, met een pad recht voor onze voordeuren wat breed genoeg is voor een auto.
Dat pad stond in Google Maps ook als weg, en er reden regelmatig bestelbusjes van bezorgers overheen.

Verschillende bewoners hebben dit met de methode hierboven gemeld bij Google, en inmiddels is het aangepast. Het werkt dus wel.
Daarnaast zijn er door de gemeente inmiddels ook paaltjes geplaatst :)

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-06 13:07
traaymakers schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:27:
[...]

Is het dan algemeen doorgevoerd? Op mijn vorige adres zit google er namelijk ver naast, hij geeft aan dat onze vorige woning 100m verderop ligt (nu nog steeds). Na dit doorgegeven te hebben werd de wijziging alleen op mijn account doorgevoerd (waarbij ik dacht dat het gefikst was). Bij onze huidige woning (nieuwbouwwijk) overigens hetzelfde probleem, daar zit hij ook bij het foute huis (50m verderop), wijzingen geaccepteerd maar enkel op mijn account, gelukkig weten de bezorgers ons inmiddels wel te vinden :).
Ja, algemeen doorgevoerd. En accuraat op 10'ish meter ofzo. Marker staat bij de buren, maar ik vind het goed zat voorlopig... :) Enige partij die erna nog issues mee had is de AH, maar die hebben inmiddels ook een update gehad lijkt 't op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Nou, de laatste poging had dus ook geen zin. Je reikt ze fotomateriaal van Streetview op een presenteerblaadje aan en nog steeds is het "kan niet verifiëren" :') .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
Het is denk ik meer een kwestie van niet willen ipv niet kunnen verifiëren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Nou, van 1 van de twee straten met een barrière is de bewerking nu zowaar geaccepteerd en sinds vandaag op Google Maps correct te zien :Y . Nu de andere nog... Misschien een Streetviewlink vanuit een andere hoek doen ofzo. Anders komt het sluipverkeer hier in tegengestelde richting alsnog langs :') .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
Het proberen waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant