Toon posts:

Offerte lucht/lucht warmtepomp MHI 3 binnenunits

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:21
Situatie
Op dit moment verwarmen we voornamelijk de woonkamer, keuken/eetkamer en kantoor. We wonen er nog maar net, dus geen idee hoeveel gas we verbruiken per jaar. In januari en februari hebben we in totaal zo'n 250m3 gebruikt om de woonkamer en keuken/eetkamer te verwarmen, kantoor ruimte verwarm ik op dit moment elektrisch. Thermostaat staat ingesteld op 19 graden 's avonds en 16 graden overdag.

Qua isolatie is er niets veranderd aan het huis sinds de bouw in 1997. Ik heb me laten vertellen dat het huis wel gebouwd is door een bouwer die hoog staat aangeschreven en dat daardoor de isolatie al beter is dan gemiddeld. Energie label rapport geeft aan dat het huis gemiddeld is geïsoleerd. Qua gas verbruik en temperatuur zie ik dat er af en toe nog wat bij verwarmt wordt om overdag de 16 graden te houden, maar daar moet ik ook bij zeggen dat tot recent onze mechanische afzuiging niet goed werkte waardoor er waarschijnlijk teveel werd afgezogen.
Doel
Voornamelijk willen we de woonkamer, keuken/eetkamer en zolder verwarmen met de lucht/lucht warmtepompen om zo ons gas verbruik naar beneden te krijgen en mogelijk in de toekomst zelfs van het gas af te gaan (i.c.m. een warmtepomp boiler).
Plaatsing
De woonkamer en keuken/eetkamer zijn verbonden met elkaar d.m.v. openslaande deuren. In eerste instantie wilde we voor 1 grote binnen unit gaan in de woonkamer die ook wat warmte/kou de keuken in kon krijgen met de deuren open, maar na wat overleg met de adviseur toch besloten om het meteen goed te doen en voor twee kleinere units te gaan. Dit zou efficiënter zijn, ook qua gebruik natuurlijk.

De buiten unit wordt naast ons huis op een plat dak geplaatst op de garage aan de buitenmuur gehangen boven een plat dak van de garage. Het platte dak delen we met de buurman waarbij zijn buiten muur op ongeveer 7 meter afstand zit, de erfgrens ligt op zo'n 3,5 meter afstand.

Leiding werk gaat over het platte dak via meerdere opbouw goten naar de 3 units toe. Complexiteit hierin is het leiding werk naar de zolder waarbij een klein deel onder de dakpannen gelegd moeten worden, daar zijn extra kosten voor in rekening gebracht.
Extra wensen
Ik wil de binnen units kunnen aansturen met Home Assistant zodat ik automatiseringen kan toepassen op basis van bijvoorbeeld weersverwachting, opbrengst zonnepanelen, aan/afwezigheid personen etc. Bij aanvraag heb ik al aangegeven een voorkeur voor MHI te hebben omdat deze het makkelijkste zijn toe te voegen (evenals de kwaliteit van het merk).
Offerte
We hebben het volgende in onze offerte gekregen:
  • Buiten unit: MHI SCM60ZS-W
  • Binnen units: MHI SRK25ZS-WF x 3
  • Muurbeugen met trildempers (rubber)
  • Extra leiding werk
  • Totaal prijs incl BTW: 5800 euro
Toevallig is mijn familie ook bezig met dezelfde soort aanvraag waarbij ik soortgelijke bedragen langs zie komen. Ze zijn wel allemaal tot 500 euro goedkoper, maar dan zijn het ook LG airco's of Mitsubishi zonder Wifi en zonder extra leiding werk wat bij ons nodig is.

Is dit een goeie prijs? Als ik op internet zoek dan vind ik deze set met sterkere binnen units voor zo'n 3100 euro incl BTW, dat zou dus betekenen dat ik zo'n 2700 euro aan arbeid en extra materiaal kwijt ben voor het plaatsen van de units. Ik weet niet of ik die berekening zo mag maken, maar het lijkt me wel wat veel?

Kan ik met deze set goed uit de voeten in Home Assistant?

Gaat deze unit qua geluid geen problemen opleveren m.b.t. tot het 40db limiet op de erfgrens met de buren?

Desktop: Ryzen 3600 | 16 GB | Radeon RX 6800 | Asus MG279Q

Alle reacties

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:42
Ik ben ca hetzelfde kwijt voor een bijna vergelijkbare combinatie (eind vorig jaar besteld, plaatsing volgende maand).

Ik ken de -WF niet. Wel de -W met zelfbouw module (ook te verkrijgen via V&A) + MHI-AC-CTRL om te integreren.

40dB op de erfgrens zul je merken als het zover is. Daar ga je geen garantie op krijgen met zo'n plaatsing. Met silent mode zou het moeten kunnen (nog geen ervaring met de SCM multi-unit).

[Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 16-03-2023 10:30]

• Soepstengel
Rukapul schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:24:
Ik ken de -WF niet. Wel de -W met zelfbouw module (ook te verkrijgen via V&A) + MHI-AC-CTRL om te integreren.
Net even uitgezocht, -WF is voor Wifi, alsin de binnenunits zijn voorzien van Wifi. Je kunt dat hier zien door de wifi uit te zetten, daarbij veranderd de productnaam.

• Falcon
  • Laatst online: 09:21

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik ben persoonlijk niet goed te spreken over de interne thermostaat van de MHI's binnen-units (en je hebt geen mogelijkheid om die zomaar te tunen), mocht het mogelijk zijn om bedraad of draadloos een externe thermostaat (die dan buiten de luchtstromen is opgehangen in de ruimtes die je wil verwarmen/verkoelen, neem die kosten dan op de koop toe.

Daikin en LG lijken dat toch beter op orde te hebben.

De integratie met Home-Assistent houdt ook te wensen over bij MHI. Vaak heb je dan niet alle functionaliteiten die je wilt hebben, zoals bijv. 3D-Auto en HI/Eco.

Allemaal op te lossen via open-source oplossingen, maar daar kan je nog best wat werk aan hebben.

Controleer ook of je het energieverbruik inzichtelijk kunt krijgen van zowel buiten- als binnenunits. De nieuwe wifi-module kan dit volgens mij al doorgeven, maar dan heb je die van de buitenunit volgens mij nog niet. Een Shelby op de elektra-groep in de meterkast kan dit ook je geven.

[Voor 29% gewijzigd door Falcon op 16-03-2023 10:38]

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• Soepstengel
Falcon schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:34:
Ik ben persoonlijk niet goed te spreken over de interne thermostaat van de MHI's binnen-units
Daar heb ik inderdaad meer over gelezen. Op zich denk ik wel dat we ermee uit de voeten kunnen, en als het heel vervelend wordt dan zou ik dat eventueel ook kunnen automatiseren met HA i.c.m. met een draadloze temperatuur sensor.
Falcon schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:34:
De integratie met Home-Assistent houdt ook te wensen over bij MHI. Vaak heb je dan niet alle functionaliteiten die je wilt hebben, zoals bijv. 3D-Auto en HI/Eco.
Dat had ik gezien ja. Die 3D-Auto lijkt me dat als je dat met de afstandsbediening hebt ingesteld dat ook gewoon zo blijft staan? HI/Eco vind ik wel een dingetje, zeker als ik in de nacht ga verwarmen (dmv automatisering) wil ik die Eco stand wel gebruiken terwijl ik dat overdag misschien niet wil.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Soepstengel schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:38:
[...]

Daar heb ik inderdaad meer over gelezen. Op zich denk ik wel dat we ermee uit de voeten kunnen, en als het heel vervelend wordt dan zou ik dat eventueel ook kunnen automatiseren met HA i.c.m. met een draadloze temperatuur sensor.

[...]

Dat had ik gezien ja. Die 3D-Auto lijkt me dat als je dat met de afstandsbediening hebt ingesteld dat ook gewoon zo blijft staan? HI/Eco vind ik wel een dingetje, zeker als ik in de nacht ga verwarmen (dmv automatisering) wil ik die Eco stand wel gebruiken terwijl ik dat overdag misschien niet wil.
Als je een Tweaker bent en je vind het leuk om die tijd erin te steken, go for it!

Maar ik had out-of-the-box de volgende naiive verwachting gehad:
- mode AUTO
- fanspeed op AUTO
- lamellen op X stand
- temp op 20 graden

Ik heb er het HELE jaar geen omkijken meer naar.

Dat is het simpelweg niet en dat heeft effect op de wife-acceptance-factor kan ik je vertellen :P

Het heeft mij zelfs even zo geïrriteerd, dat ik doodleuk de CV ketel weer zijn werk heb laten doen ;)

[Voor 5% gewijzigd door Falcon op 16-03-2023 10:45]

• Soepstengel
Falcon schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:41:
[...]

Als je een Tweaker bent en je vind het leuk om die tijd erin te steken, go for it! Maar ik had out-of-the-box de verwachting gehad .. op mode AUTO, fanspeed op AUTO, lamellen op 3D-AUTO en temp op 20 graden ... en ik heb er het hele jaar geen omkijken naar. Dat is het simpelweg niet en dat heeft effect op de wife-acceptance-factor.

Het heeft mij zelfs even zo geirriteerd, dat ik doodleuk de CV ketel weer zijn werk heb laten doen :P
Ik weet niet of je dezelfde units hebt hangen, maar is dat mogelijk iets wat ze verbeterd hebben met nieuwe versies?

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Soepstengel schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:44:
[...]

Ik weet niet of je dezelfde units hebt hangen, maar is dat mogelijk iets wat ze verbeterd hebben met nieuwe versies?
Dat kan ik je niet vertellen. Ik heb nog wel 3 kritische punten die ik wel wil noemen:

1. Verse luchtventilatie. Ook hier heb je met warme luchtverwarming meer rekening mee te houden dan bijv. radiator, binnen no-time vliegt de temperatuur naar beneden en moet de airco units er hard tegenwerken omdat later weer te verwarmen.

2. Fanspeed 3/4 zijn simpelweg niet prettig, als je rust wil in de woonkamer. Maar die standen heb je simpelweg nodig om te verwarmen bij <-3. De goede balans vinden hierin vind ik persoonlijk wel zoekwerk, waar je niet zomaar even rekening meehoud bij de aanschaf.

3. Door warmte en koelen, gaat op een gegeven moment de plastic-kap en lamellen van de MHI units toch geluid maken (kraken).

Kijk begrijp mij niet verkeerd, ik ben zeer tevreden met het lagere gasverbruik. Maar om nu te zeggen dat alles heilig is rondom MHI airco installatie... nee, dat zeker niet.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:57
Rukapul schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:24:
Ik ben ca hetzelfde kwijt voor een bijna vergelijkbare combinatie (eind vorig jaar besteld, plaatsing volgende maand).

40dB op de erfgrens zul je merken als het zover is. Daar ga je geen garantie op krijgen met zo'n plaatsing. Met silent mode zou het moeten kunnen (nog geen ervaring met de SCM multi-unit).
Mhi multisplit, in elk geval standaard scm-types, hebben geen beschikking over silent.
Zelfs als de knop er is zal het niet werken. Je kan dit altijd checken in de handleiding van betreffend type.

Theoretisch gezien valt het daarmee onder de groep buitenunits die dag en nacht niet over de 40 dB mogen produceren op de erfgrens (of bij een raam in het geval van een appartement).

Nu zijn mhi units (binnen en buiten) doorgaans redelijk stil, maar het is goed om dit mee te nemen in de overweging denk ik.

• Rukapul
  • Laatst online: 11:42
Sjamo schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:51:
[...]

Mhi multisplit, in elk geval standaard scm-types, hebben geen beschikking over silent.
Zelfs als de knop er is zal het niet werken. Je kan dit altijd checken in de handleiding van betreffend type.
Dit heb ik eerder gehoord, maar wat is dan de betekenis van
code:
1
2
Model buitendeel                 SCM  40ZS-W 45ZS-W 50ZS-W
Geluidsdruk (silent mode)   dB(A) 49(44)    50(44)    49(43

in de spec sheet ?

• Soepstengel
Sjamo schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:51:
[...]
Rukapul schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:08:
[...]

Dit heb ik eerder gehoord, maar wat is dan de betekenis van
code:
1
2
Model buitendeel                 SCM  40ZS-W 45ZS-W 50ZS-W
Geluidsdruk (silent mode)   dB(A) 49(44)    50(44)    49(43

in de spec sheet ?
Het lijkt wel degelijk te kloppen, zie dit stukje in de handleiding voor de units die in de offerte vermeld zijn:

edit: als je de unit inzet als niet-multi-split dan werkt de silent mode wel

[Voor 4% gewijzigd door Soepstengel op 16-03-2023 14:11]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee