cb442 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:36:
ik heb een oven getekend. Allemaal 5-6-8mm plaatwerk.
Het is allemaal plat snijwerk, vuurstenen, en een thermometer. Je hoeft er niks aan te lassen, alles kan zo in elkaar geschoven en gepuzzeld worden. Deze brede duurt ongeveer 1,5u om in elkaar te zetten.
Ik heb onderstaande (brede) oven een keer zelf besteld om te proberen, en werkte fantastisch.
Momenteel heb ik de smallere oven, en ronde bbq tafel ook afgemaakt.
Ook heb ik een brede en smalle oven, met een schoorsteen aan de bovenzijde van de oven.
Loop al heel erg lang met die idee, maar heb nu de varianten getekend die ik al lang wilde hebben.
De oven kan als pizza oven gebruikt worden, maar ook als buitenhaard. Vanwege de vuurstenen aan de binnenkant blijft de oven ook lang warm waardoor je lekker naast de oven kan blijven zitten op een koele zomeravond.
Wil de oven nog wat meer uitbreiden, bijvoorbeeld met een zijtafeltje die je erin kan schuiven o.i.d.
Ook een rooster in de stookruimte wil ik er nog in maken bijvoorbeeld voor satetjes of kippetjes. Kippetjes moeten nu in een aluminium bak in de bovenste ruimte. Maar bbq op roostertje wil ik er nog in maken.
De schoorsteen, en thermometer heb ik bijvoorbeeld zelf ingevoegd.
De oven kan gestookt worden tot ruim 350°C. Dus lekker warm voor een pizzatje!
Ben benieuwd naar jullie reacties!
toon volledige bericht
Damn, ik had deze post helemaal gemist. Leuk om zo'n oplossing te zien. Flinke investering om zo ineens te proberen? Eerst heel wat testmodelletjes ge-3D print of in papier gemaakt oid? Of passen in CAD? Kan me voorstellen dat als je hier vanuit je werk al dagelijks mee werkt je zo'n concept snel opzet, maar anders is het een flinke puzzel?
Ik zie hier en daar wat modbreaks in je post, dus is er een webwinkel weggeknipt oid waar je hem verkoopt? Of teveel foto's oid?
Op de foto's van de achterkant lijkt het erop dat hij zwart gespoten is met spuitbussen verf? Is dat ook zo? Blijft hij dan wel goed buiten?
Qua comments:
- Design is hier en daar net iets te 'Werktuigbouwer' m.i. Ik denk dat als je met name de handvatten aan de voorkant zou vervangen je al een stuk betere look zou kunnen krijgen. Eventueel wat decoraties toevoegen. Misschien ook iets met de uitstekende 'tabs' doen om er een feature van te maken?
- Qua rookgas lijkt het me idd niet echt praktisch hoe het nu zit: er uitkomen aan de zijkant. Schoorsteen lijkt me noodzakelijk. Maar je gaf al aan dat je een versie met schoorsteen had?
- De klep aan de voorkant om in de daadwerkelijke kookruimte te komen lijkt me absoluut niet praktisch: je moet dat hele ding wegtillen om bij je eten te komen? Dat moet op een scharnier: neerklappen als tafeltje, of op zijn minst wegschuivend oid.
- De wieltjes met plastic dopjes vind ik echt niet passen bij zoiets... iets dat er nog iets industrieler/antieker uitziet zou beter zijn. Piano wielen oid?
- dat onderste handvat: is dat een soort klep om een sleuf in de asbak te openen oid? Lijkt me idd belangrijk om een goede oplossing daarvoor te hebben.
De brede oven zit je aan ongeveer €2700,- (ong 320kg)
De smalle oven zit je aan ongeveer €1700,- (ong 250kg)
De ronde bbq tafel zit je aan ongeveer €1800,- (ong 300kg)
Alles incl btw
<knip>
Ik heb tot nu toe de brede oven zelf een keer gemaakt en werkte prima!
Helaas heb ik de oven niet meer in bezit aangezien we gingen verhuizen. Dus zou graag zelf weer een oven willen hebben, en daarom op zoek naar meer gegadigden. De variant met de schoorsteen is de vernieuwde versie.
Zou je nog wat meer achtergrond kunnen geven? Is dit een mogelijk commercieel idee dat je zou willen vermarkten? Vanwaar de drie versies? Je beschikt niet zelf over de productiemogelijkheden maar koopt dit tot nu toe enkelstuks in via laser-/plasmasnijd bedrijven?
Ben wel benieuwd naar wat screens van je huidige designs? Je zou ook eens bij Forno Bravo kunnen kijken, zijn ook aardig wat mensen daar met mobiele ovens voor foodtruck of verhuur achtige concepten.
ebk71 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:11:
Eigenlijk vind ik het jammer dat een topic waarin iemand die met heel veel zorg een pizzaoven bouwt en dat uitgebreid deelt wordt gekaapt door een shitload aan foto's van een stalen bbq.
Het originele doel van het topic was om mensen met zelfbouw ovens bij elkaar te brengen, toen zijn er ook verschillende andere of geimproviseerde oplossingen voorbij gekomen, dus wat mij betreft helemaal prima. Het is meer dat ik het topic een beetje gekaapt heb omdat ik de enige ben die momenteel nog actief aan het bouwen is lijkt het.
Over bouwen gesproken:
Van het weekend die isolatie eromheen gezet. Wat een pokkewerk: overall, 'vee-arts handschoenen', adembescherming, gezichtsmasker en dan bij dat mooie weer een rol van 20kg oid uit te rollen en mooi te vormen...
In plaatjes:
Vóór het isoleren:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Na het isoleren (2 lagen van 2,5cm keramisch vezeldoek, bovenop 3. Goed tot 1200C oid):
Members only:
Inloggen
Dat stapeltje extra rond de schoorsteen is omdat ik daar een soort verbinding wil maken naar de schoorsteen. Als er zich stoom zou ophopen in de isolatielaag zou dat dan daar weg kunnen ipv druk op te bouwen en tot barsten te leiden.
PS: in instructies die je ziet wordt typisch aangegeven om 50cm ruimte rondom te houden richting beplanting. Met wat thermische rekensommetjes kom ik op een uitwendige temperatuur van de oven van max 30C ofzo, dus denk niet dat er echt brand/beschadigingsgevaar is. We gaan het uitvinden....
Beschermingsmiddelen (die vezels schijnen erg te irriteren/niet gezond te zijn...):
Members only:
Inloggen
Er moet nu nog 5cm 'vermicrete' omheen. Een mengsel van cement en vermiculiet/perliet. Aangezien het doek nu nog best wel kan bewegen wil ik het eerst vastzetten met kippegaas. Dus vanmiddag tussen de sociale verplichtingen door nog even een tuincentrum bezocht... maar die hebben dus geen kippegaas meer tegenwoordig. Wel allerlei decoratiefrutsels, meubels en zelfs speelgoed

... van de week dus maar even bij de bouwmarkt langs, en dan snel beginnen aan de echte laatste loodjes.
Het is wel handig om vóór het aanbrengen van de buitenste laag vermicrete/pleister duidelijk te hebben wat de bekleding van de tafel gaat worden... Dan kan je die lomp op maat maken en daar dan met de vermicrete overheen, ipv het helemaal strak op maat te hoeven leggen. Ik had daar eigenlijk eerst mozaiektegels voor in gedachten, maar dat wordt me te bewerkelijk en denk ik ook moeilijk om goed 'weatherproof' te krijgen. Meer zwart graniet wordt te duur en te lomp, dus misschien dat ik voor gewone badkamertegels ga oid. Beton zoals in een betonnen keukenblad zie ik ook nog niet zo zitten.... dus ideeën/inspiratie is van harte welkom.