Ervaring met bouw van een hout-/pizzaoven in tuin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Hallo allemaal,

Komende lente wil ik in mijn tuin beginnen met de bouw van een pizzaoven. Op Youtube zijn aardig wat filmpjes te vinden van hoe je zo iets aan pakt, waaronder:
- Artisian build: https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/131
- Lee McNeil: YouTube: How to Build a Brick Wood Fired Pizza Oven/Smoker Combo

Ik ben echter ook benieuwd of er Tweakers zijn die dit gedaan hebben en wat de ervaringen zijn. Ben ook benieuwd in wat voor omgeving deze is gebouwd. Ergens heb ik toch een zorg rond rookontwikkeling en overlast voor de buren. Wat is de rookontwikkeling in vergelijking met een barbecue of smoker? Ben ook benieuwd naar de kosten en naar de keuze voor afwerking.

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• arjkasf
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:11
Gewoon een ooni kopen. Sneller, beter, zuiniger en zelfs lekkerder. Neem hout en gas als je niet zelf bomen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-05 23:02
arjkasf schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 23:34:
Gewoon een ooni kopen. Sneller, beter, zuiniger en zelfs lekkerder.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens, ik heb in beide pizza’s gebakken. Sneller is een Ooni zeker op temperatuur. Maar een gewone pizzaoven is veel makkelijker op temperatuur te houden. Het opstoken duurt inderdaad langer maar je kan het vuur ook nog eens veel hoger opstoken.

Ik had in een pizza oven een stabiele temperatuur van 400 graden. Met de Ooni is het in mijn ervaring veel lastiger dit vol te houden én zelf ook tussen pizza’s mee te kunnen eten.

Helaas geen ervaring met de bouw, staat nog wel op mijn wensenlijst dus ik lees even mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Taab op 15-03-2023 23:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:55
MaltheseFalcon schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 23:06:
Ben ook benieuwd in wat voor omgeving deze is gebouwd.
Wat is je eigen woonomgeving? Rijtjes woning met een tuintje van 5x4 meter? Of vrijstaande woning met veel tuin?
Ergens heb ik toch een zorg rond rookontwikkeling en overlast voor de buren. Wat is de rookontwikkeling in vergelijking met een barbecue of smoker?
Als je niet ergens buitenaf woont zal er altijd wel iets van overlast voor de buren zijn. Hier in de buurt met vrij ruime tuinen zijn minimaal zes houtkachels (al dan niet in overkappingen), een aantal buitenhaarden / vuurkorven aanwezig. Met een beetje verkeerd stoken heeft de buurt wel wat overlast. Zeker als het ding niet hoog over de schutting uitkomt.
Ben ook benieuwd naar de kosten en naar de keuze voor afwerking.
Wat heb je daar zelf al aan uitgezocht? Weet je zelf wat je wil?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Wij hebben buren gehad die een pizza-oven in de achtertuin hadden in een gewone tussenwoning. En ze hadden een vuurkorf, tuinhaard en een BBQ..... De familie Stinkerd noemden we die. Gelukkig hebben we daar nu geen last meer van. Vooral in een woonwijk met "blokken" met kleine achtertuintjes trekt de rook vaak maar langzaam weg. Gelukkig houdt onze huidige buurman het bij zo nu en dan een keer de BBQ en blijft de rook niet meer zo hangen als destijds tussen 70 schuttingen, 35 schuurtjes en 20 overkappingen. We kunnen nu eigenlijk altijd buiten zitten zonder in de stank van de buren te zitten. Dat kon je in die tussenwoning wel vergeten als meneer Stinkerd weer eens bezig was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-05 14:56
Ik heb er vaak naar zitten kijken, zeker omdat ik een echte pizzafanaat ben. Ik kwam deze site tegen:

https://pizzaovens.shop/b...ouwt-u-zelf-een-pizzaoven

Je kan zelf de hele dome bouwen, of kant en klaar kopen. Ik heb het tot nu toe nog niet gedaan, omdat ik geen idee heb hoe vaak ik iets dergelijks zou gaan gebruiken. Ik heb al wel regelmatig pizza gebakken op mijn Kamado, maar het resultaat viel toch wat tegen. De bodem was prima, maar omdat de warmte meteen boven uit de schoorsteen vliegt, is de bovenkant van de pizza toch vaak net wat minder.

Ik heb op zich wel de ruimte in de tuin om een pizza oven te bouwen, en de buren zullen er dan ook geen last van hebben. Toch heb ik het nog niet gedaan. Wie weet komt het ooit nog eens. Net als zoveel projecten.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-05 16:52
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:01:
Wij hebben buren gehad die een pizza-oven in de achtertuin hadden in een gewone tussenwoning. En ze hadden een vuurkorf, tuinhaard en een BBQ..... De familie Stinkerd noemden we die. Gelukkig hebben we daar nu geen last meer van. Vooral in een woonwijk met "blokken" met kleine achtertuintjes trekt de rook vaak maar langzaam weg. Gelukkig houdt onze huidige buurman het bij zo nu en dan een keer de BBQ en blijft de rook niet meer zo hangen als destijds tussen 70 schuttingen, 35 schuurtjes en 20 overkappingen. We kunnen nu eigenlijk altijd buiten zitten zonder in de stank van de buren te zitten. Dat kon je in die tussenwoning wel vergeten als meneer Stinkerd weer eens bezig was.
Dit dus, als je dat soort dingen wilt ga dan lekker ergens op een hutje op de hei wonen. Elke hipster in een rijtjeswoning moet tegenwoordig maar een smoker/green egg/pizzaoven naast zijn gefinancierde douglashout hutje hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door ColeJ op 16-03-2023 14:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-05 09:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Opi6pUiJxBx-MI7zqGm4Py9WlkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x8QmzRSH7vQxl6V2o8IJh9NU.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was mijn zelfgebouwde pizza oven van klei, alleen heb hem inmiddels afgebroken en een Ooni gekocht.

[ Voor 17% gewijzigd door Ozzie op 16-03-2023 14:46 ]

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ColeJ schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:44:
[...]

Dit dus, als je dat soort dingen wilt ga dan lekker ergens op een hutje op de hei wonen. Elke hipster in een rijtjeswoning moet tegenwoordig maar een smoker/green egg/pizzaoven naast zijn gefinancierde douglashout hutje hebben.
Het maakt natuurlijk ook wel verschil of je in de zomer gemiddeld bijna 1 keer per week de BBQ of iets anders rokends aan hebt, of over het hele jaar gemiddeld 2x per week niet. Wij vonden vooral het excessieve storend en afbreuk doen aan de bruikbaarheid van je achtertuin (ook irritant dat zodra je doorhebt dat het weer rookt bij de buren, je eigenlijk al te laat bent en de hele bovenverdieping van je huis al stinkt). En dat kwam echt van 1 "extremist". Natuurlijk hadden ook anderen weleens een BBQ aan, maar dat viel echt totaal in het niet bij hun stookgedrag. Dat begon echt vaak al 's middags (met z'n oventje), later aangevuld met de BBQ en na het eten de vuurkorf of buitenhaard. Alleen als ze niet thuis of heel druk waren, had je kans op een dagje geen rook.

Het probleem is dat het blijft hangen tussen de huizen, omdat het laag uitgestoten wordt. Houtkachels kunnen ook wel stinken, maar als de pijp maar hoog genoeg zit heb je daar meestal veel minder last van.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 16-03-2023 15:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
houtovens vuurkorven en andere meuk zijn echt dramatisch voor het achtertuingenot, ongeveer 100.000x erger dan jengelende kinderen...

maar als je een beetje goed stookt, zorgt voor goede rookafvoer en het niet op dagelijkse basis is vind ik dat je als buren dat ook gewoon moet dulden. en als dat allemaal echt niet kan, is het misschien een idee om wat vaker op vakantie te gaan naar een plek waar het wel kan ;) gewoon een piza-weekend in dat hutje op de hei ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-05 20:26
Ik heb een pizza oven gebouw van perlite in combinatie met witte cement.

Bouw is eigenlijk supermakkelijk.
(halve) Fitness bal voor de ovenruimte, en met hout een kleine tunnel ervoor.
Bekleden met een eerste laag perlite/cement, kippengaas ertussen en een 2de laag perlite/cement
De iglo zelf is sub 100euro. (voorzetdeurtje - ook uit dezelfde mix - incluis)
Nog een paar vuurvaste stenen voor de bodem en je kan vertrekken.

De eerste stook is echter voor de eerste zonnestralen van dit jaar. (moet 3 maanden uitdrogen).

Bedoeling is om de iglo met gebroken tegels te bekleden als alles goed werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:36
Hier hebben de buren sinds een tijdje ook zo'n houtgestookte pizza oven. (in een woonwijk met back-2-back aaneensluitende tuinen)
Die dingen zijn echt dramatisch wat betreft stank, rookontwikkeling, en dus overlast (en gezondheidsschade) voor de hele buurt.
Probleem is dat zo'n geval letterlijk úren en úren achter elkaar aan staat, in tegenstelling tot bijv. een BBQ wat toch meestal een stuk korter is.

Kan hier letterlijk alle ventilatieroosters in huis dicht zetten, en de hele dag moeten we zelf maar uit de tuin blijven want dat is niet te harden.
Die dingen zijn volgens mij inherent ook zo gebouwd dat je altijd veel te weinig luchttoevoer hebt, en geen trek, waardoor je dus altijd een onvolledige verbranding hebt, met veel rookontwikkeling en nog meer schadelijke/kankerverwekkende luchtvervuiling tot gevolg.

Volgens mij is het hele doel van zo'n oven voornamelijk om een massieve steen heet genoeg op te stoken om er snel de pizza op te kunnen bakken, niet?
Doe jezelf, en de hele buurt een plezier, en bouw er eentje met een schone gasbrander als verwarming.
Dan weet je zeker dat je geen overlast veroorzaakt.
Wel zo prettig, ook voor je eigen gemoedsrust (want je gaf al aan dat je er zorgen over hebt, wat natuurlijk prijzenswaardig is dat je erover nadenkt) en is nog gezonder ook nog!
Bovendien nog veel beter regelbaar qua temperatuur ook nog... Je kunt immers de gastoevoer traploos regelen en aanpassen, en ook direct uitzetten als je klaar bent. Ook nog veel minder schoonmaakwerk!
Doen ze natuurlijk bij commerciele pizzeria's ook gewoon allemaal op gas (of zelfs elektra), dus hetzelfde resultaat moet je er dan prima mee kunnen halen!
Win/win/win !

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the___butcher
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:44
Als tussenvorm tussen een volledige stenen dome en een Ooni zou je ook eens kunnen kijken naar een Pizza Party houtgestookte oven: https://www.pizzastore.nl/product/pizza-party-houtoven-70x70-grijs/.

Voordeel is dat hij binnen een half uurtje op temperatuur is en je dus niet uren hoeft te stoken. Dit heeft uiteraard het bijkomende nadeel dat hij ook sneller afkoelt en moeilijker op temperatuur te houden is, maar mijn ervaring is dat je gewoon het vuur brandend moet houden (zorgt ervoor dat de bovenkant ook lekkerder wordt), dan kun je tussendoor rustig een pizzaatje mee-eten. Er passen trouwens prima twee pizza's in deze oven.

Omdat je voor een goede pizza het vuur hoog opstookt, is de rook die eruit komt relatief schoon. Er zit een schoorsteentje bij (die je ook kunt verlengen) waardoor hij goed trekt en de rook dus niet blijft hangen. En vergeleken met een BBQ: in een pizza-oven heb je geen last van vet of olie die op je kolen druipt, en daarmee een stuk minder rookvorming.

Ik heb ook jaren gedacht aan een zelfbouw-dome, maar uiteindelijk heel blij met de keuze voor deze, vooral door de korte opwarmtijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Als je iets in de tuin gaat bouwen, kijk dan goed naar de uitmondhoogte van je rookkanaal. Er is een zwik aan informatie, het meest duidelijk is de schetsen zoals aangegeven op https://www.vanmanenkachels.nl/blog/uitmonding-rookkanaal

Afbeeldingslocatie: https://cdn.vanmanenkachels.nl/8yqTW_uhaQE0DxE4n07VvWIifI9R_Ag39YRT6UYEYsI/resize:fit:1100:1881/aHR0cHM6Ly93d3cudmFubWFuZW5rYWNoZWxzLm5sL21lZGlhL3d5c2l3eWcvcm9va2thbmFsZW4uanBn.jpg

Ik had plannen voor een buitenhaard, maar door bovenstaande heb ik er vanaf gezien.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

the___butcher schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:50:
Als tussenvorm tussen een volledige stenen dome en een Ooni zou je ook eens kunnen kijken naar een Pizza Party houtgestookte oven: https://www.pizzastore.nl/product/pizza-party-houtoven-70x70-grijs/.

Voordeel is dat hij binnen een half uurtje op temperatuur is en je dus niet uren hoeft te stoken. Dit heeft uiteraard het bijkomende nadeel dat hij ook sneller afkoelt en moeilijker op temperatuur te houden is, maar mijn ervaring is dat je gewoon het vuur brandend moet houden (zorgt ervoor dat de bovenkant ook lekkerder wordt), dan kun je tussendoor rustig een pizzaatje mee-eten. Er passen trouwens prima twee pizza's in deze oven.

Omdat je voor een goede pizza het vuur hoog opstookt, is de rook die eruit komt relatief schoon. Er zit een schoorsteentje bij (die je ook kunt verlengen) waardoor hij goed trekt en de rook dus niet blijft hangen. En vergeleken met een BBQ: in een pizza-oven heb je geen last van vet of olie die op je kolen druipt, en daarmee een stuk minder rookvorming.

Ik heb ook jaren gedacht aan een zelfbouw-dome, maar uiteindelijk heel blij met de keuze voor deze, vooral door de korte opwarmtijd.
Schoorsteentje op 2,5 meter hoogte doet helemaal niets. Dat had onze vorige buurman ook op zijn oventje. Alles bleef gewoon hangen in de achtertuinen van de huizenblokken. De omgeving en weersomstandigheden bepalen in grote mate wat de rook doet en tussen 4 blokken huizen is dat meestal blijven hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:28
Er is ook een elektrische Ooni tegenwoordig :P https://eu.ooni.com/products/ooni-volt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-05 15:25
Al dat gedoe over stank en rook slaat echt nergens op. Heb je er echt zoveel last van geef je buurman dan een tip om voor goede kwaliteit hout te gaan, rookt minder, brand langer en heter. Win win voor iedereen.

Ik gebruik zelf sekelbos hout en de rookontwikkeling is nihil, geur is er wel maar veel minder dan de vele houtkachels hier in de buurt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Austerlitzer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-05 22:37
Beste Tweakers,
Zelfbouw is erg leuk en ik heb dit niet met stenen, beton of klei gedaan, maar van ijzer/staal.
FF kijken of het toevoegen van foto's is gelukt. Ik heb een soeppan uit een professionele keuken van een kantoorgebouw in Amsterdam uit het aanrecht geslepen (doorsnede binnenzijde 60 cm).
Deze is dubbelwandig. Buitenzijde staal, binnenzijde dik RVS.
Deze omgedraaid, steenwol in de holle gedeeltes (vooral plafond kon veel in).
Vloer van 15 mm staal. Daarop keramisch vilt waarop chamotte stenen die ik had doorgeslepen zodat ze minder dik zijn geworden. Ook onder de stalen bodem weer steenwol.
Schoorsteen er in-en op van RVS en uiteraard een RVS deur.
Dit op een serveerwagentje die ik had verstevigd met multiplex.

Deze oven heb ik op 750 graden gehad. De 1e pizza bak ik meestal rond 480 graden vloertemperatuur, te meten met een laser thermometer.
Pizza's gaan perfect, daarna lukt een broodje bakken ook heel goed.
Grootste voordeel, rvs en staal kan goed tegen temperatuurschommelingen. Ik heb deze nu ongeveer 7jaar en er scheurt niks.
Als iemand nog zo'n pan tegen mocht komen, kan ik hiervoor zeker aanbevelen.
Hartelijke groet aan alle pizza bakkers op dit forum !
Austerlitzer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Austerlitzer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofdGK7pPUf4pfGE4Cihvm7UDzNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTauo7ixlhF6n96dYw7IrVZh.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69K7J_OGCdH12vs88CJwoOMLd2w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oyxv25FRNfDqUG9ovfelTOhQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:53
Austerlitzer…? Ik ben in de buurt, wanneer zijn de pizza’s klaar :+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Austerlitzer
Nou Gramserweg is idd wel zeer in de buurt.
Het deeg staat nu in de zon te rijzen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toiletman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-05 10:30
Benieuwd wat er hier verder nog voor ervaringen voorbij gaan komen... ik ben hier ook met een zelfbouw oven bezig. Ben alleen nog niet bij de koepel, maar nog met het onderstel bezig.

Vooral op Forno Bravo is veel (build)info te vinden, evenals de video's en manuals van the Firebrick company.

De mijne zou er zo uit moeten komen te zien (beregeningsinstallatie eronder), design van de oven nog onder constructie:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Huidige stand van zaken:
Members only:

Only dead fish go with the flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Austerlitzer
Dat ziet er geweldig uit Toiletman.
Ik ben benieuwd naar je foto's als de oven zelf er op staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toiletman
Voortgang is extreem traag hier in de paar uurtjes die nog overblijven rondom werken en oppassen, maar hopelijk volgende maand beton gieten...

Huidige stand van zaken:
Members only:

Ik ben nu de wapening in elkaar aan het lassen... aardige klus, en wordt nog een beetje puzzelen voor het 'overstekende' deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-05 14:26
Toiletman schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:06:
Voortgang is extreem traag hier in de paar uurtjes die nog overblijven rondom werken en oppassen, maar hopelijk volgende maand beton gieten...

Huidige stand van zaken:

***members only***

Ik ben nu de wapening in elkaar aan het lassen... aardige klus, en wordt nog een beetje puzzelen voor het 'overstekende' deel.
Mooi werk! Als je zo krap in je vrije tijd zit, is er straks dan wel tijd voor de pizza-hobby? :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JenteT
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-05 11:58
Hallo allemaal,

Komende lente wil ik in mijn tuin beginnen met de bouw van een pizzaoven.

Ik ben echter ook benieuwd of er Tweakers zijn die dit gedaan hebben en wat de ervaringen zijn. Ben ook benieuwd in wat voor omgeving deze is gebouwd. Ergens heb ik toch een zorg rond rookontwikkeling en overlast voor de buren. Wat is de rookontwikkeling in vergelijking met een barbecue of smoker? Ben ook benieuwd naar de kosten en naar de keuze voor afwerking.
Vorig jaar stond ik voor het zelfde dilemma. Uiteindelijk de keuze gemaakt voor een stalen pizzaoven die ik op een kar met wielen heb gezet. Op deze manier kan ik de kar en oven in de garage hebben als ik hem niet gebruik en kan ik de oven draaien afhankelijk hoe de wind staat.

Ik zou eens kijken naar de ovens van Carawela/igneus of een gozney dome.
(Ik heb de carawela classico en maak pizzas van 250gr)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tfFKUFzYDJO8q_I7whXO1SQOi8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlVQK0THC13Jc8Caio7sR2me.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toiletman
Gethijsem schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:02:
[...]

Mooi werk! Als je zo krap in je vrije tijd zit, is er straks dan wel tijd voor de pizza-hobby? :).
Ik hoop dat tegen de tijd dat de oven af is de vrouw ook wat geïnteresseerder raakt en er de volgende dag brood en vlees in gaat bakken/slow cooken. En verder: als er pizza feestjes in de agenda staan kom je natuurlijk niet onder de planning uit ;-).

Misschien dat ik beter een build topic kan openen, laat maar horen. Maar hier weer een update:

- wapening gelast
- 'drainage gaten/slangen' gemaakt in de mal
- beton gestort
- eerste stukje mal afgebroken

Lessons learned:
- zorg dat je mal niet uitzet/krimpt bij regen en/of dat je ergens flexibiliteit hebt om dat op te vangen: mijn metselwerk is nu gescheurd. Ik ga er echter vanuit dat met de massa van het beton het wel goedkomt dat dit dicht blijft/nergens naar toe gaat.
- alle randjes van de mal afkitten geeft een stuk betere finish qua lekkage naar onderliggend metselwerk
- flinke chamfer op de randen ziet er waarschijnlijk toch beter uit: ik moet dit nu naderhand gaan slijpen...
- 27 zakken beton is nog prima in je eentje te doen met een betonmolen, maar met een stel vrienden erbij natuurlijk een stuk makkelijker.
- trilnaald kopen/lenen/huren is echt nodig voor goede kwaliteit (de goedkoopste via amazon is goed genoeg)
- beton gerelateerd gereedschap heb je voor zo'n beetje dezelfde prijs als jij het 2de hands gekocht hebt binnen een dag weer verkocht op marktplaats... dus beter dat doen dan huren

Members only:

[ Voor 20% gewijzigd door Toiletman op 06-09-2023 09:39 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Toiletman
En het hele ding inmiddels ontkist:
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Niet online
Toiletman schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:34:
[...]

Misschien dat ik beter een build topic kan openen, laat maar horen. Maar hier weer een update:

- wapening gelast
- 'drainage gaten/slangen' gemaakt in de mal
- beton gestort
- eerste stukje mal afgebroken
Dit topic is toch prima? Mijn oven heeft nu een funderingsvloer. Eind van het jaar hebben we weer wat geld op de rekening staan, en wil ik beginnen met het opmetselen van de keuken. Daarna zal ik ook wat foto's posten.

Vraag: Wat is de bedoeling van de drainage slangen? Heb je zorgen over vocht in/om je oven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toiletman
MaltheseFalcon schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:22:
[...]
Vraag: Wat is de bedoeling van de drainage slangen? Heb je zorgen over vocht in/om je oven?
Vocht dat via de 'tafel' onder je oven terechtkomt en daarvandaan in de isolatie trekt is inderdaad een veelvoorkomend probleem. Waar je bij sommige ovens mensen met aluminiumfolie en kit enzo aan de slag ziet gaan lijkt het huidige 'best known design' te zijn om je isolatie iets van de tafel af te tillen met gebroken tegels of mozaiektegeltjes oid en inderdaad een waterafvoer te voorzien middels deze slangen. Ik heb het beton ook iets hoger gemaakt onder de oven zodat het water hopelijk richting de gaten stroomt. De slangen zitten er trouwens in om tijdens het betonstorten gaten te worden, ik heb ze er nu uitgetrokken. Waarschijnlijk ga ik nog wel slangen aan de onderkant maken om het water weg te leiden naar een plek waar het niet op mijn gereedschap of droog hout terechtkomt...

Zie bijvoorbeeld hier wat uitleg/discussie/voorbeeldfoto's

[ Voor 18% gewijzigd door Toiletman op 23-09-2023 10:49 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Toiletman
Het 'natte' seizoen zit er inmiddels op, dus ik ben weer volop aan het klussen.

Hoe staat het met jouw oven @MaltheseFalcon ?

Hier een overzichtje van mijn vorderingen:

Goedkoopste mozaïektegeltjes als 'lekpad' voor eventueel water onder de oven:
Members only:

Helaas had ik het niet zo slimme idee om mijn betontafel afschot te geven, vanwege de eerdergenoemde zorgen om water... dat is echter niet zo'n goed idee in combinatie met vlakke calciumsilicaat platen.
Members only:

De calciumsilicaat platen leken wel redelijk mee te veren, maar ik durfde het toch niet om aan om al dat gewicht bovenop die platen te zetten met het risico dat ze ineens breken en een onvlakke ovenvloer opleveren terwijl je met de schoorsteen bezig bent. Ik heb dus maar een 'vermicrete' mengseltje gemaakt om het enigszins 'uit te vlakken'. Het hoge stuk was zo dun dat ik daar maar los vermiculiet heb gebruikt. Twee lessen:
1. maak je tafel vlak
2. als je vermicrete gebruikt om af te vlakken: neem een iets dikkere laag, dat gaat een stuk gemakkelijker
Members only:

Hierna kon eindelijk de isolatielaag van calciumsilicaat platen worden gelegd. Dat was redelijk simpel, maar het op maat zagen was een rotklus. En blijkbaar is het ook enorm schadelijk voor je longen, dus draag goede adembescherming (zo'n spuitmasker, niet zo'n lullig coronadoekje).
Members only:

En dan nu het echte werk: de bodem van de pizza-oven: de stenen die daadwerkelijk hun warmte in het pizza-deeg gaan stoppen om die om te zetten in een mooie knapperige bodem. Er ligt een laagje zilverzand/fireclay onder voor het vlakken.
Members only:

Buiten de 'deur' van de oven heb ik een 'heatbreak' aangebracht middels een RVS kokerprofiel + eronder calciumsilicaat. Dit zou moeten helpen met uitzettingsverschillen tussen de 'inner dome' en de 'schoorsteen'. IE. ik wil de schoorsteen thermisch 'los' hebben van de koepel binnenin.
Members only:

Het op maat zagen van de bodemstenen was redelijk goed te doen. Helaas viel de oogst van steenzagen op marktplaats een beetje tegen, dus ik heb maar een nieuwe gekocht in de hoop die straks goed op MP te kunnen verkopen.
Members only:

Owja: voor de rest van het werk zijn verschillende tools onontbeerlijk:
1. een 'Indispensable Tool' oftewel het armpje dat je op de voorgaande foto zag om de stenen altijd op de juiste plek neer te kunnen leggen. Als je deze op het middenpunt van je oven in een 'houten baksteen' maakt is het leggen van de koepel daarna een stuk makkelijker.
Members only:

2. een 'cutting jig' voor het onder de juiste hoek inzagen van de stenen zodat ze een koepel vormen zonder al te veel naadjes. Dit is trouwens niet noodzakelijk, maar ik ben nogal een perfectionist, dus ik hoop dat het idd een mooie strakke stapeling gaat opleveren. Meer info over deze tool op https://community.fornobr...a-for-brick-cutting-table.
Members only:

3. De mal voor de toegangsboog: dat is nog een TODO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toiletman
Vandaag weer wat kunnen doen: de papadag is tijdens schooltijd 'hobbydag':

De stenen voor de eerste lagen op maat gezaagd. De zaag en de rekentools en de zaagmal van het 'forno bravo' forum doen het allemaal prima en het resultaat ziet er redelijk goed uit. Het voelt nu een stuk meer als een oven dan alle tijd hiervoor, al moet ik het natuurlijk nog in elkaar metselen.
Het was goed om een 'droge test' te doen, omdat ik er nu achterkom waarom mensen een klem integreren in hun indispensable tool: je hebt nu het plaatsen van een wig eigenlijk al een hand te weinig, laat staan als je straks ook nog moet metselen.

Overzichtje van de werkzaamheden:
Zagen van de stenen voor de onderste ring:
Members only:

Detail van de mockup van de eerste twee ringen:
Members only:

Overzichtsplaatje:
Members only:

De TODO lijst voor hopelijk het pinksterweekend:
  • Metselmal (formeel) tbv de toegangspoort maken (op wiggen van een cm zodat hij er ook weer uit komt)
  • Resterende stenen 1ste en 2de laag op maat maken rondom de mal
  • Inspectie van de vloer mbt randjes e.d. die nu nog weggeslepen kunnen worden
  • Ontwerpje maken voor klem op IT
  • 1e 2 lagen inmetselen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Toiletman
Toiletman schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:07:
De TODO lijst voor hopelijk het pinksterweekend:
  • Metselmal (formeel) tbv de toegangspoort maken (op wiggen van een cm zodat hij er ook weer uit komt)
  • Resterende stenen 1ste en 2de laag op maat maken rondom de mal
  • Inspectie van de vloer mbt randjes e.d. die nu nog weggeslepen kunnen worden
  • Ontwerpje maken voor klem op IT
  • 1e 2 lagen inmetselen
Tussen de regen door aardig wat werk kunnen doen, al voelt het toch wel erg langzaam. Het is vooral erg veel overhead tov het daadwerkelijke metselen: afdekkingen en dergelijke weghalen, gereedschap klaarleggen, materiaal voor cement zeven, stenen op maat zagen, speicale stenen aftekenen en op maat zagen, stenen weken, ovenstenen natmaken, cement mengen, en dan kan je eindelijk aan de slag... en dan naderhand natuurlijk weer al je gereedschap schoonmaken, opruimen en de boel afdekken... dus ik heb het liefst hele dagen om te werken.

Het resultaat mag er gelukkig wel wezen. Hier wat plaatjes van de vorderingen:

Mockup van de schoorsteenpoort & BBQ:
Members only:

1e 3 lagen gemetseld (op de opvulstenen rond de poort na):
Members only:

Details:
Members only:

En nu stug verder in ieder vrij uurtje tussen de regen door 8)

Hoe staat het met de anderen? Nog mensen bezig met een oven? Of plannen aan het maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-05 09:11
offtopic verhaal

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 27-05-2024 14:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Niet online
Ik kan niet anders zeggen dat dit er erg gaaf uit ziet. Die stenen inzagen onder de juiste hoek heb ik nog niet eerder gezien in tutorials. Nu ik dit zie, wil ik dat eigenlijk ook wel.

De status van onze oven: geannuleerd.

Mijn vrouw en ik hebben besloten om ons huis te koop te zetten. We verwachten in september dit jaar het ouderlijk huis van mijn vrouw over te nemen. Het goede nieuws is wel dat dit huis wat landelijker is gelegen en dat de oven daar zeker gaat komen. Helaas wel zonde van al het werk van vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toiletman
MaltheseFalcon schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:27:
Ik kan niet anders zeggen dat dit er erg gaaf uit ziet. Die stenen inzagen onder de juiste hoek heb ik nog niet eerder gezien in tutorials. Nu ik dit zie, wil ik dat eigenlijk ook wel.

De status van onze oven: geannuleerd.

Mijn vrouw en ik hebben besloten om ons huis te koop te zetten. We verwachten in september dit jaar het ouderlijk huis van mijn vrouw over te nemen. Het goede nieuws is wel dat dit huis wat landelijker is gelegen en dat de oven daar zeker gaat komen. Helaas wel zonde van al het werk van vorig jaar.
Ah jammer. Maar ook een mooi vooruitzicht om naar een landelijke omgeving te verhuizen... dan kan je iig je vernieuwde inzichten meenemen in de bouw van een nieuwe pizza oven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Toiletman
Niet zo superveel te melden hier, maar wel weer een klein beetje voortgang.

Ook een nuttige tip gekregen die waarschijnlijk ook voor gewoon metselen opgaat: Metsel alvast een steen in de volgende laag aan het einde van de dag: dan heb je de volgende dag een steen waar je tegenaan kan werken. Je kan dan dus de stenen zijdelings tegen elkaar aan hameren, zodat de mortel goed contact maakt, zonder dat je risico loopt dat de hele rij verschuift.

De voortgang:
Members only:
  • stenen 4de rij gezaagd, en gedeeltelijk ingemetseld
  • stenen 5de rij gezaagd en 1 ingemetseld
  • Boogstenen op maat gezaagd
  • 'staanderstenen boog' 4de laag op maat gezaagd
Het komt nu op het punt dat er extra halve stenen tussen de rijen moeten om te voorkomen dat de voegen boven elkaar komen te liggen. Daarnaast is het bijna zover dat ondersteuning nodig is: de stenen glijden anders naar beneden na het plaatsen. Dus alles wordt weer een stukje lastiger...

De todo voor woensdag en van het weekend:
  • 6de rij zagen
  • 4de rij inmetselen
  • 5de rij inmetselen
  • 'ankersteen' inmetselen 6de rij
  • 'staandersteen' 5de rij op maat maken, 4de & 5de voorzien van afschuining voor aansluiting boog
  • binnenkant boogstenen aftekenen en op maat zagen
  • boogstenen inmetselen (dit ga ik ws niet redden deze week)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toiletman
Toiletman schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:41:
  • 6de rij zagen
  • 4de rij inmetselen
  • 5de rij inmetselen
  • 'ankersteen' inmetselen 6de rij
  • 'staandersteen' 5de rij op maat maken, 4de & 5de voorzien van afschuining voor aansluiting boog
  • binnenkant boogstenen aftekenen en op maat zagen
  • boogstenen inmetselen (dit ga ik ws niet redden deze week)
  • 6de rij inmetselen
  • 7de rij zagen
  • 7de rij ankersteen inmetselen
De voortgang was traag de afgelopen weken, maar tussen de regen door heb ik aardig wat kunnen doen, en vandaag is het gelukt om eindelijk de boog in te metselen. Met goede aftekening op de mal, goed vochtige stenen en iets natter cement dan normaal lukte dat eigenlijk verassend goed. Nu nog even duimen dat de onderkant er niet al te lelijk uitziet, want die kan ik pas schoonmaken als de mal eronder vandaan is. Als het niet plenst wil ik dat natuurlijk graag morgen al doen :). Hieronder een aantal foto's!
Hulp bij het schoonmaken:
Members only:

Stenen bevochtigen voor het metselen van een nieuwe rij en aftekenen boogstenen:
Members only:

Het begint nu zo hoog te worden dat de stenen omlaag glijden zonder ondersteuning... erg irritant en dat gehannes met die stokjes ben ik ook nog niet erg handig in:
Members only:

Vanochtend vóór het metselen van de boog:
Members only:

Zojuist na het inmetselen en schoonmaken van de boog:
Members only:

Met het restant cement net nog anderhalve steen in rij 6 kunnen bijmetselen... al met al behoorlijk tevreden met hoe het er uitziet op t moment. :*) :
Members only:

Hoop dat het inspireert, het zou leuk zijn als er meer mensen met zo'n klus aan de slag gaan 8).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toiletman
Vandaag de mal eruit getrokken... aardig wat zooi om weg te krabben, en nog wat reparaties en mechanisch opschoonwerk te doen aan de zijsteunen, maar de boog zelf is een dag later goed reinigbaar en mooi zelfdragend :)

Beetje lekkage:
Members only:

Na opschonen:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relex28
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-05 21:52
Super netjes zeg! Wordt er jaloers van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Niet online
Wat ga je doen met de schoorsteen? Ik zie geen uitsparing bij de boog boven de ingang. Ga je deze boven op de koepel zetten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toiletman
relex28 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:36:
Super netjes zeg! Wordt er jaloers van :)
Thx!
MaltheseFalcon schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:23:
Wat ga je doen met de schoorsteen? Ik zie geen uitsparing bij de boog boven de ingang. Ga je deze boven op de koepel zetten?
Deze boog is in de ingang van de koepel. Die wordt dicht. Hiervoor komt nog een schoorsteen + bbq:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Vvj_voKA9tzUsa_z5KdSzF7-cw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0OY4qKIR9GVS5w4NV0RATV0t.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMlHUck2JhPDz0inKwPyLis8Xyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdwjHzmWCsVQsmjTsz3iJOxD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Toiletman op 21-06-2024 17:50 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Toiletman
Weer een kleine update:
De eerste complete ronde laag is gelegd: laag 7. Dit is de één na laatste laag met 'halve stenen'. De laatste stenen voor laag 8 zijn allemaal al gezaagd, dus hopelijk lukt het om ze er morgen in te leggen... (bij die fijne temperaturen :X). Dat wordt een uitdaging vanwege die temperaturen, maar ook omdat die stenen zo'n beetje verticaal staan (zie de ene ankersteen in het plaatje). Daarna moet het over naar 'kwarts' stenen. Die ik nog moet zagen, en waar ik ook nog de 'indispensable tool' voor moet aanpassen: hij moet smaller.
Vanavond ook even gekeken hoe waterpas alles nog is, en dat valt gelukkig nog best mee: max zo'n 5mm verschil.

In foto's:

Binnenkant met laag 7 compleet, één ankersteen in laag 8:
Members only:

Redelijk waterpas:
Members only:

Overzichtje van huidige status:
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:48
ik heb deze Bighorn pizza pallet oven, goedkoop en kan je makkelijk stoken tot 450°C.

Verbrand optimaal, geen rook als de vlam erin zit. Je moet wel opletten dat je tijdig pallets bijkapt. Kan hier echt heerlijk krokante pizza's in bakken. Heb zelf nog een temperatuurmeter onder de rookafvoer gemonteerd zodat ik weet wanneer de pizza erin kan. Kan deze iedereen aanraden.

2x Marstek 5.12 v151 CT HW P1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toiletman
Wederom een update. Helaas wat later dan verwacht vanwege een defecte auto accu, versnellingskabel fiets, en nu ook nog een lekke band.... don't ask.

Inmiddels gelukkig wel aan het laatste rijtje toe, nog 7 stenen te gaan en dan de sluitsteen... en daarna natuurlijk weer de volgende lading werk. In foto's:

Opruimhulp:
Members only:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRt17Fj4fhGqRZSeDR32hbiNudI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PO8iqLj2Ti8rMQbdGpKD90rW.jpg?f=fotoalbum_large

Schoon ziet het er toch een heel stuk netter uit:
Members only:

Laatste kans om met de haakse slijper de randjes van de vloerstenen vlak te slijpen:
Members only:

De eerste steen van de laatste rij:
Members only:

De kwarts stenen hadden ene smallere 'IT' nodig, dus dat was wat extra werk, verder kom je er met de hamer ook niet meer tussen, maar ze zijn zo klein dat met de hand aandrukken wel redelijk gaat.

Nu licht spijt van het ene 'gat' van cement in rij 9. Het was 22:00 's avonds en ik wilde geen stenen op maat gaan slijpen, dus twee restjes gepakt en die in het gat gedrukt: de ring is compleet en goed aangedrukt, en van boven zie je de stenen ook zitten, maar van onder is het nu een afwijkend gat. Helaas, ik ga het niet opnieuw doen. De enige die het echt opvalt ben ik zelf.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Toiletman
Nou, het is eindelijk gedaan, de sluitsteen zit erin. Jullie kunnen het thema vast wel waarderen, al zit hij 'verkeerd om' als je niet op de kop in de oven ligt |:( . Woensdag nog een keer voegen in de binnenkant en dan kan de oven mooi drogen terwijl wij op vakantie zijn, en dan is het daarna tijd voor het maken van de schoorsteen.

In plaatjes:
Overzicht, met de 'houten baksteen' vervangen door een echte:
Members only:

Close-up:
Members only:

Sluitsteen op zijn plek:
Members only:

Sluitsteen maken:
Members only:

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Toiletman
Weer terug van vakantie in Griekenland/Turkije ben ik gelukkig gewend aan deze temperaturen... dus afgelopen week weer een klein beetje voortgang aan de pizza oven gemaakt:

Layout van het 'landingsgebied' en de BBQ schoorsteen:
Members only:

Omdat de bakstenen van de zijkant van de schoorsteen oversteken moet ik eerst de buitenkant afmaken. Twee rijen volle bakstenen passen daar niet onder het graniet, dus ik heb die eerst allemaal 17mm ingekort over de lengte... handig zo'n steenzaag :)

Ingemetseld:
Members only:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SsjiM3XLGW0QIKhdUcuNgweFL64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0Kd0Ae1ilyTzkIeb7vNaIhN.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij had ik nog niet uitgelegd waar die uitstekende stenen aan de zijkant voor zijn: Een rekensommetje aan het 'uitbreken' van de zijwanden van de schoorsteen gaf aan dat dat zou gaan gebeuren. De boog is afgeknot en de last daarbovenop zou de wanden naar buiten drukken. Vandaar dus de toevoeging van een trapvormige steunbeer. In 3d hieronder:
Members only:

Een standaardafmeting granieten vensterbank was stukken goedkoper dan mijn benodigdheden op maat laten zagen, dus ik heb van het weekend zo'n vensterbank opgehaald.. nu dus een uitbreiding voor de zaagtafel improviseren en even bidden dat de punt niet zou afbreken:
Members only:

Dat ging gelukkig goed, op een klein puntje aan de onderkant na:
Members only:

Helaas was ik vergeten dat de standaardbreedte 5cm te breed was, dus dat daarmee ook dit stuk 5cm korter zou worden... dus nog even een zaagsnede extra moeten maken. Gelukkig blijft er genoeg over omdat het een standaardmaat is en is de extra gezaagde kant ook niet in het zicht zit.

Voor het op lengte snijden van de voorkant van het graniet moest de geimproviseerde support naar de andere kant van de zaagtafel... daar zat het handvat in de weg en het was inmiddels ook donker geworden... dus ik heb maar besloten dat het beter is om dat kritische stuk waar ik geen fouten in mag maken te doen als ik wat meer tijd heb, koffie gedronken heb en het niet zo teringheet is...

Alvast een voorproefje van hoe het eruitziet met een klein stukje graniet:
Members only:

Hopelijk na het weekend meer, want er moet woensdag eerst een nieuw stapelbed voor m'n dochter in elkaar gezet worden... ze groeien veel te snel die kleine blagen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Toiletman
Optimistisch plannen blijft een probleem... het is weer een tijdje later: De nieuwe slaapkamer van mijn dochter en de verwante ikea meubels hebben aardig wat vrije tijd opgeslokt. Gelukkig de afgelopen dagen weer wat vorderingen kunnen maken op de oven.... mijn plan was om hem deze zomer af te hebben, maar op dit tempo wordt dat lastig |:( .

De vorderingen in plaatjes:

Alle graniet op maat gezaagd, ingemetseld en afgekit. Niet zo netjes als een professional, maar ik ben tevreden met het resultaat:
Members only:

Nog één rotklusje te doen: het voegen van het metselwerk onder de 'landingsplaats'. Owja: mooi voordeel van de steenzaag: een druppelgootje onder het graniet kunnen zagen.
Members only:

Vanwege de grootte van het BBQ rooster dat er op moet kunnen staken de eerste stenen van de schoorsteen over het graniet heen... dat was erg lelijk, dus ik heb er nu een 'hapje' uitgehaald. Ziet er redelijk goed uit, er past straks met de voeghoogte een bord onder, en qua draagvermogen maak ik me geen zorgen.
Members only:

De 2de laag schoorsteenstenen ook op maat gezaagd (de rode steunbeer is al ingemetseld), hopelijk kan ik deze eerste twee lagen deze week inmetselen...
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toiletman
Vanochtend voordat het echt warm werd heb ik ze nog op hun plek kunnen metselen.

Helaas blijkt toch weer dat precisiemetselwerk niet bestaat: ik had een aluminium u-profiel in gedachten om het bbq-rooster in te geleiden, zodat hij de bakstenen niet zou uitschuren. Met 2mm extra bovenop dat profiel had ik een spacer gemaakt voor de voeghoogte... maar dat had minimaal 5mm ofzo moeten zijn: hij past er nu niet tussen vanwege scheefstand in de stenen, of net iets te laag, etc. Dan maar zonder railtje: blijft er genoeg ruimte over voor uitzetting en hopelijk valt die slijtage wel mee. Desnoods zet ik er alleen een onderplaatje in.

Eerste twee lagen + het rooster op zijn plek:
Members only:

close-up:
Members only:

Close-up airgap + 'afdichtingsontwerp':
Members only:

De juiste hoge temperatuurskit vinden was nogal lastig. Je zou denken dat 'kachelkit' het juiste spul is, maar dat kan wel tegen hoge temperaturen maar wordt dan hard. Elastisch materiaal gaat tot maximaal 320C ofzo, dus ik hoop dat dat genoeg is. Ik ga dus nu kachelkoord + kachelkit 'achterlangs' de luchtspleet inlijmen, en dan met vloeibare pakking rondom de ingang. Dit om te voorkomen dat glasvezels van het kachelkoord in de pizza terechtkomen...

Het blijft een enorme klus, maar voor de hobby is het wel mooi :-D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:45
Gaaf apparaat! Daar mag je wel trots op zijn. Ben erg benieuwd naar de pizza's (en meer) die eruit gaan komen!!

Zucht...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toiletman
Kleine update:

Vandaag tussen de buien door de laatste stenen voor de haard kunnen zagen. Aardig wat werk om ze goed te integreren met de steunberen. Helaas zijn de muren iets te hoog geworden en moet ik de voorlaatste laag nog inzagen, anders sluit de boog niet aan op de bovenkant van de koepelboog.

Dus hopelijk nog wat werkbaar weer dit weekend dan kan het laatste verticale metselwerk erin... daarna tijd voor de echte uitdaging: de boog + aansluiting naar de schoorsteen.

Overzichtsplaatje van de huidige stand van zaken + de in te zagen laatse rij:
Members only:

Aansluiting op de steunberen:
Members only:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SalsaGids
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Mijn complimenten voor je mooie bouw. Ik heb 10 jaar geleden een zelfbouwpakket pizza oven met kant en klare betonnen elementen gekocht en daarmee een pizza oven gebouwd. Mijn bouwverslag met foto's en uitleg.

Aansteken van de oven rookt altijd een beetje, en nadat de was van de buurvrouw naar houtrook rook geef ik hen altijd een dag tevoren een seintje als ik pizza ga bakken dat ze ramen en deuren kunnen sluiten en die middag geen was buiten hangen, ook al waait de wind soms niet eens naar hen toe. Omdat het best veel werk is dat je voor 1 a 2 personen niet doet, maak ik maar 6 - 10 x per jaar pizza, uiteraard ook 1x voor de buren rondom. BBQ daarentegen doe ik wel bijna degelijks, maar met een Kamado BBQ komt er maar weinig rook vanaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8urVkhK8bvM5elKBO_QuuQBEmh4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ROeViy5Gz44mZvQvev8LwuXa.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toiletman
SalsaGids schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 20:29:
Mijn complimenten voor je mooie bouw. Ik heb 10 jaar geleden een zelfbouwpakket pizza oven met kant en klare betonnen elementen gekocht en daarmee een pizza oven gebouwd. Mijn bouwverslag met foto's en uitleg.

Aansteken van de oven rookt altijd een beetje, en nadat de was van de buurvrouw naar houtrook rook geef ik hen altijd een dag tevoren een seintje als ik pizza ga bakken dat ze ramen en deuren kunnen sluiten en die middag geen was buiten hangen, ook al waait de wind soms niet eens naar hen toe. Omdat het best veel werk is dat je voor 1 a 2 personen niet doet, maak ik maar 6 - 10 x per jaar pizza, uiteraard ook 1x voor de buren rondom. BBQ daarentegen doe ik wel bijna degelijks, maar met een Kamado BBQ komt er maar weinig rook vanaf.

[Afbeelding]
Mooie build en ditto verslag! Ik heb mijn stenen van broodoven, grappig dat die dus ook al n tijdje meedraaien. Over die asgleuf las ik helaas pas toen ik mijn betontafel al gegoten had. Dat is iets dat ik ook graag had willen hebben. Mooi dat hij al zo lang meegaat bij jou. Nooit issues mee gehad muv rookoverlast? Qua prijs per pizza haal je ook na tien jaar niet de prijs van de beste pizzeria id buurt of wel? Mooie buitenkeuken en overkapping ook, echt vet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SalsaGids
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Enige problemen:
  1. Ik had de bovenkant van de aluminium asgleuf maar een beetje gebogen (170 graden) zodat hij recht zou blijven. Door hitte van kooltjes die daar een keer in terecht kwamen bolde die toch op en maakte de gleuf nog smaller. Omdat alles al in beton gegoten was heb ik met een beitel door de bovenkant van de asgleuf die hoek alsnog iets kunnen verkleinen en de asgleuf weer overal even breed gemaakt.
  2. De stukadoor heeft rond de schoorsteen zonder expansie ruimte vrij te laten gestuct, dus de eerste keer dat de oven een keer goed warm was en dus de schoorsteen uitzette veroorzaakte dit een breuk in het stucwerk. Ook al zit de ronde stenenkraag met 6 metselankers vast, is het bovenste deel hierdoor ook losgeduwd.
  3. Ondanks aansteken van bovenaf (zwitserse methode) komt er wel wat rook vanaf de eerste 20 minuten tot de oven lekker op temperatuur is. Ik waarschuw de buren aan die kant altijd een dag vantevoren, en 1x per jaar nodig ik ze uit met de andere buren voor pizza. Wij hebben vrij grote tuinen hier (850 m2) dus de andere buren hebben er geen tot weinig last van, en ik gebruik de oven hooguit 1x per maand.
Ik hou van luxe beleg op de pizza, dus naar de prijs kijk ik nooit. Favorieten van mijn familie en vrienden zijn:
  • Parmaham met anchovis, zwarte olijven en mozzarella
  • Gerookte zalm met creme fraiche en grote kappertjes, en na het bakken rucola erover
  • 3 mm dikke peer schijfjes met gorgonzola of roquefort, de peer carameliseert en wordt heel zoet wat een mooi contrast vormt met de kaas
  • Tonijn met voorgebakken uienringen en zwarte olijven
  • Slagers achterham met voorgebakken kastanjeschampignon schijfjes en mozzarella en Jumbo pizzakaas
  • en voor de cultuurbarbaren: pizza Hawaii

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Toiletman
Het tempo is weer glaciaal, maar vandaag toch een mooie mijlpaal behaald, zo tegen het einde van het seizoen: de schoorsteenboog zit er in:
Members only:

De vorm zit er nog in, maar die ga ik er vanavond uithalen om de binnenkant schoon te maken... dus allemaal even duimen dat de boog dan niet meteen instort :o .

Hieronder de stappen om tot hier te komen:
Members only:

Laatste al ingemetselde steen ingezaagd 'in het werk'. Dit was een beetje jammer: want je krijgt het nooit zo mooi dan als je het onder de juiste hoek inzaagt met de natte steenzaag. Reden om het te doen was tweeledig: ik wilde de boog niet op een voeg en een enkele steen laten rusten en de hoogte van de zijwanden was ongelijk en niet helemaal volgens het ontwerp (door dikte voeg).
Na het uiteindelijk inpassen van de formeel en het daarmee corrigeren van wat afwijkingen tussen de twee kolommen bleek dat het eigenlijk te ver is ingezaagd. Dus het wordt nu waarschijnlijk een vrij lelijke dikke voeg... maar ja, hoort erbij dit soort dingen.

Inpassen/versterken van de formeel:
Members only:

Inpassen stenen + markeren voegen:
Members only:

Afrondingen aan de schoorsteeningang voor betere 'trek' (en omdat het kan natuurlijk):
Members only:

De 'thermal gap' tussen boog en oven. Als de boog droog is moet hier nog een stuk kachelkoord in + kit aan de binnenkant:
Members only:

Nog even duimen voor vanavond, nog een paar dagen werken en dan is het tijd voor een welverdiende herfstvakantie 8)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Toiletman
Toiletman schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:43:
De vorm zit er nog in, maar die ga ik er vanavond uithalen om de binnenkant schoon te maken... dus allemaal even duimen dat de boog dan niet meteen instort :o .
En... hij staat!
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 15:47
Gaaf Toiletman! Echt kudo's voor je afwerking en oog voor detail.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toiletman
Nog een kleine update na een welverdiende herfstvakantie:
  • kachelkoord met 1200C kit vastgezet aan de achterkant van de haard
  • voorkant van 'thermal gap' dichtgekit met elastische kit
  • Roosters/rail getest
  • Gat tussen graniet en steunbeer afgekit
Achtergrond van bovenstaande is om de isolatiegleuf rookdicht te maken zodat de rook de schoorsteen ingaat: typisch doe je dat met kachelkoord, maar de vezels daarvan wil je dan weer niet in je pizza hebben. Vandaar aan de voorkant de elastische kit. Deze zou tot 350C goed moeten blijven, dus ik hoop dat dat voldoende is.
Nadeeltje was dat de 'spuit' van deze kit niet in de small gleuf paste en het daardoor ietwat lelijk is geworden. Ik had geen zin/tijd om de hele opening af te tapen, aangezien de boel daar straks toch zwart wordt vanwege roet.

In plaatjes:

Kit aan de binnenkant:
Members only:

Kachelkoord + HT lijm aan de achterkant:
Members only:

Testen van de BBQ roosters:
Members only:

Onderaan moet nog een aslade komen, het idee is dan de brandende kolen op het onderste rooster te hebben (eventueel integreren in de aslade) en het braden op het bovenste rooster, wat eventueel ook nog een of twee standen hoger kan. Het aluminium profieltje zou als geleiding kunnen dienen, om te voorkomen dat de stenen/het rooster teveel slijten. Ik moet nog besluiten of ik deze wél of niet ga inbouwen. Dat zou dan ook met kit moeten, en op zo'n manier dat hij wel vrij is om uit te zetten.

Beter plaatje van de laatste stand van zaken:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-05 11:22
Heeft iemand een goede tip om de zwarte roet van de stenen af te krijgen zonder dat ik de stenen teveel aantasAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxVUhELOeVR5wX-jxI6sxyeSPfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LfAHTKWoRp82c1T10wEh6cXs.jpg?f=fotoalbum_large?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toiletman
bartsony schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:20:
Heeft iemand een goede tip om de zwarte roet van de stenen af te krijgen zonder dat ik de stenen teveel aantast?
Sorry Bart, geen idee.

Update van mijn kant: tijdens de kerstvakantie heb ik een mal gemaakt voor het rookkanaal. De weken daarna strak afgewerkt met plamuur, ingevet, houten steun eromheen gemaakt en vandaag glasvezelversterkt cement eromheen gewerkt. Helaas niet helemaal goed gelukt.
Ik dacht dat ik met een dichte vorm rondom alleen de verticale delen wel voldoende steun kon aanbrengen, aangezien mensen hetzelfde cement gebruiken om de bol rondom hun hele oven dicht te smeren zonder een gesloten vorm. Helaas had ik het cement iets te nat gemixt, dus het is naar beneden gezakt, en aan één zijde is het aan de top zelfs ingezakt en gescheurd. Ik heb het er weer uitgetrokken, iets cementpoeder bijgemengd en weer teruggezet. Helaas bleek het toch niet droog genoeg en is het weer een beetje naar beneden gezakt. Nu laten drogen, en dan waarschijnlijk van de week daar een beetje repareren. Het is maar een schoorsteen, dus het boeit niet zo heel veel.

In foto's:
Basisvorm van de mal: van vierkant gat bovenop de boog naar een rond gat voor de schoorsteenaansluiting zo'n 20cm hoger:
Members only:

'Plug' van het rookkanaal gemaakt van 'vermicrete' (een mengsel van 5 delen vermiculiet en 1 deel cement)
Members only:

Afgewerkte plug + mal. Geplamuurd, ingevet, rondom een rand + verticale ondersteuning. Daarnaast 3 pijpjes ingestoken waar je later iets in het rookkanaal zou kunnen ophangen (indien ik er ooit iets in zou willen roken):
Members only:

Vezelversterkt beton aangebracht. Dit is de goede kant (helaas wel wat deuken):
Members only:

Ingezakte zijde (scheur bovenin midden):
Members only:

Bovenkant ingezakt, die moet bijgevuld worden:
Members only:

Hij staat nu afgedekt onder folie om langzaam uit te harden zonder veel vochtverlies. Waarschijnlijk overmorgen de bovenkant er afhalen om te kijken hoe reparabel het is.

Als het allemaal uitgehard is en buiten weer mooi weer dan kan hij bovenop de boog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toiletman
Mal verwijderd, schade geinspecteerd en hopelijk voldoende gerepareerd:

Top niet bepaald netjes ingevuld:
Members only:

Flink gat ingezakt:
Members only:

Afgesmeerd:
Members only:

Hier ook de gaten gevuld:
Members only:

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Toiletman
Wederom een kleine update: ik heb de 'plug' uit de mal verwijderd nu het gietstuk lang genoeg uitgehard is (onder vochtige doeken).

Slopen van de ge-3D-print top:
Members only:

3D print verwijderd: De rand van het gietstuk is gebarsten bij het verwijderen, maar lijkt nog stevig genoeg om te laten zitten. (hij wordt straks vooral van boven 'aangedrukt', en er komt nog een hoop 'vermicrete' en pleister omheen.
Members only:

Vermicrete van bovenaf verwijderd. Het was nog best stevig, maar goed te doen met een schroevedraaier. Voor een eventuele volgende keer meng ik het met gips ipv cement.
Members only:

Omgedraaid om de zijkanten verder te verwijderen:
Members only:

Alle vermicrete verwijderd, even met de brander er langs geweest om zoveel mogelijk vezels te laten smelten:
Members only:

Bovenaanzicht: Lijkt mij een prima vorm om de rook geleidelijk de schoorsteen in te leiden:
Members only:

Nu wachten op temperaturen een stuk boven de 0C om hem boven op de boog te metselen. Dit is hoe het er dan uit zou moeten komen te zien:
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toiletman
Er is weer een klein beetje voortgang te melden:

- Kleine reparatie gedaan aan de uitgebroken/niet goed gevulde stukken
- staven in de schoorsteen gekit, om eventueel iets te kunnen roken later
- Adapter plaat geboord, gedremeld en gebogen
- Adapter + schoorsteen gepast

In plaatjes:
Voor de tweede keer gerepareerde rand + staven vastgekit:
Members only:

Adapterplaat na dremel en boor, maar nog voor rondbuigen:
Members only:

Adapterplaat om de rookinlaat + schoorsteen in de adapterplaat:
Members only:

Close-up van de adapterplaat en hoe hij de schoorsteen ondersteunt:
Members only:

Zijn er nog anderen met pizza-ovens of plannen daarvoor bezig?

@MaltheseFalcon Zijn jullie inmiddels verhuisd? Druk met klussen? Of al plannen aan het smeden?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toiletman
Met de hogere temperaturen kon ik het niet laten om de schoorsteenovergang op de boog te metselen. Afdekken met natte doeken, en ff duimen dat het ook 's nachts goed boven de 0 blijft.

In plaatjes:

De vorm waarop het aansluitstuk gemaakt was bleek toch niet helemaal de juiste radius te hebben:
Members only:

Maar niets dat een beetje mortel niet kan overkomen:
Members only:

Van onder:
Members only:

Van boven kan je de vorm van de inlaat wat beter zien:
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cb442
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 26-04 17:41
goede avond allemaal,

ik heb een oven getekend. Allemaal 5-6-8mm plaatwerk.
Het is allemaal plat snijwerk, vuurstenen, en een thermometer. Je hoeft er niks aan te lassen, alles kan zo in elkaar geschoven en gepuzzeld worden. Deze brede duurt ongeveer 1,5u om in elkaar te zetten.
Ik heb onderstaande (brede) oven een keer zelf besteld om te proberen, en werkte fantastisch.
Momenteel heb ik de smallere oven, en ronde bbq tafel ook afgemaakt.
Ook heb ik een brede en smalle oven, met een schoorsteen aan de bovenzijde van de oven.
Loop al heel erg lang met die idee, maar heb nu de varianten getekend die ik al lang wilde hebben.

[mbr] *knip* [/]

De oven kan als pizza oven gebruikt worden, maar ook als buitenhaard. Vanwege de vuurstenen aan de binnenkant blijft de oven ook lang warm waardoor je lekker naast de oven kan blijven zitten op een koele zomeravond.

Wil de oven nog wat meer uitbreiden, bijvoorbeeld met een zijtafeltje die je erin kan schuiven o.i.d.
Ook een rooster in de stookruimte wil ik er nog in maken bijvoorbeeld voor satetjes of kippetjes. Kippetjes moeten nu in een aluminium bak in de bovenste ruimte. Maar bbq op roostertje wil ik er nog in maken.
De schoorsteen, en thermometer heb ik bijvoorbeeld zelf ingevoegd.
De oven kan gestookt worden tot ruim 350°C. Dus lekker warm voor een pizzatje!
[mbr] *knip* [/]

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Mvg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8fedHu2UfMkYyWzzgaWfp9q0iM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PjK5MKdDPnCkePiH4uIxizKE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAGzTdToKnhUz_pLMdzR9Ytr6Lo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3j6TRm8uL0xYRgRNUY7ytbbX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giaws1qSvCqs-hAppATHwiTV9xo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hXBUJfmuWwex3yqTXtbrcWV1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJyXfjle53PHtQ5S89SzA_WYV0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iae2GXXirnRL0zsOGZfbEAsO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yhha7O61KnMZ_1Q-SeWujrcUCVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iW6ihAyB2OIz8mgrt1qoiBBE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8WTePD4crFp9_XLQ12ChSLfuE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/koEs9x8FsXlyTvQUVGtmbx2h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xG2mHEm4NcE4TJmM4sIAavVuBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i4cZzriT5kdI8JmbYpOENgWS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6BteBu8nBpRfIz9LmLGwkhZrL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CYKPWwrJib5Qh08GCN5xtsLG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xk5_Z7TlplYnqbOCmWoJR-N450c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XtoG7Fx3REqM9cqfWlSdUWSz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZnf79iKw_WfSMVlUbKc8SQU2cQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4n7jlWLTuvbi7orohlkzbxZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOVpobAXmmCFyUYtFqvtlieQhJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKJWIfaYOqR5wBWlOrN2aVdt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 92% gewijzigd door cb442 op 07-03-2025 10:27 . Reden: teveel foto's ;) ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:20
Zoveel foto’s, zie door de foto’s de oven niet meer… :?

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 15:47
en wat achtergrond info misschien? heb je dit zelf gemaakt en waarom deze materialen? en bevalt het goed (wat zou je anders doen als je opnieuw zou beginnen)?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:19
Donders, die ziet er mooi uit!
Hoeveel kg staal zit er in totaal in?
*knip*

[ Voor 45% gewijzigd door twain4me op 05-03-2025 17:49 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-04 08:49
cb442 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:36:
Fraai... maar wel een beetje lomp in het aanzicht. Niet aantrekkelijk voor de verkoop in mijn optiek.
En een beetje minder foto's was ook prettig geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
-Niels- schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:44:
Donders, die ziet er mooi uit!
Hoeveel kg staal zit er in totaal in?
*knip*
Idd: wat kost dat nou?

[ Voor 21% gewijzigd door twain4me op 05-03-2025 17:50 . Reden: quote geknipt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cb442
Goede morgen allemaal,

dank voor de positieve reacties!

De brede oven zit je aan ongeveer €2700,- (ong 320kg)
De smalle oven zit je aan ongeveer €1700,- (ong 250kg)
De ronde bbq tafel zit je aan ongeveer €1800,- (ong 300kg)
Alles incl btw

Ik ben bezig om de oven beetje uit te breiden. Denk hierbij aan een zijtafeltje, een zijbbq voorziening, roosterophanging in stookgedeelte, en een buis om de oven stevig vast te houden om te verrijden. (meerdere ideeën zijn welkom ;))
Zou ook nog een echte oven variant willen maken. Dus bovenkamer helemaal dicht met vuurstenen behalve de voorkant (met een schoorsteen bovenop). Nu is de luchtstroom vanuit het stookgedeelte naar de bovenkamer via de achterkant. Maar dan wil ik deze dichtmaken, zodat het vuur echt OP de vuurstenen gemaakt moet worden, zoals bij een stenen pizzaoven.

Er zijn natuurlijk meer aanbieders van zelfbouw ovens. Echter deze ovens bestaat uit enkel plat lasersnijwerk. Dus er is niks gelast of iets dergelijks.
Alles met de hand in elkaar te zetten.
Ik heb tot nu toe de brede oven zelf een keer gemaakt en werkte prima!
Helaas heb ik de oven niet meer in bezit aangezien we gingen verhuizen. Dus zou graag zelf weer een oven willen hebben, en daarom op zoek naar meer gegadigden. De variant met de schoorsteen is de vernieuwde versie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:36
Eigenlijk vind ik het jammer dat een topic waarin iemand die met heel veel zorg een pizzaoven bouwt en dat uitgebreid deelt wordt gekaapt door een shitload aan foto's van een stalen bbq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cb442
hoi ebk71,

excuses voor de fotospam. Had wat minder mogen doen inderdaad..

mvg

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toiletman
cb442 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:36:
ik heb een oven getekend. Allemaal 5-6-8mm plaatwerk.
Het is allemaal plat snijwerk, vuurstenen, en een thermometer. Je hoeft er niks aan te lassen, alles kan zo in elkaar geschoven en gepuzzeld worden. Deze brede duurt ongeveer 1,5u om in elkaar te zetten.
Ik heb onderstaande (brede) oven een keer zelf besteld om te proberen, en werkte fantastisch.
Momenteel heb ik de smallere oven, en ronde bbq tafel ook afgemaakt.
Ook heb ik een brede en smalle oven, met een schoorsteen aan de bovenzijde van de oven.
Loop al heel erg lang met die idee, maar heb nu de varianten getekend die ik al lang wilde hebben.

De oven kan als pizza oven gebruikt worden, maar ook als buitenhaard. Vanwege de vuurstenen aan de binnenkant blijft de oven ook lang warm waardoor je lekker naast de oven kan blijven zitten op een koele zomeravond.

Wil de oven nog wat meer uitbreiden, bijvoorbeeld met een zijtafeltje die je erin kan schuiven o.i.d.
Ook een rooster in de stookruimte wil ik er nog in maken bijvoorbeeld voor satetjes of kippetjes. Kippetjes moeten nu in een aluminium bak in de bovenste ruimte. Maar bbq op roostertje wil ik er nog in maken.
De schoorsteen, en thermometer heb ik bijvoorbeeld zelf ingevoegd.
De oven kan gestookt worden tot ruim 350°C. Dus lekker warm voor een pizzatje!

toon volledige bericht
Damn, ik had deze post helemaal gemist. Leuk om zo'n oplossing te zien. Flinke investering om zo ineens te proberen? Eerst heel wat testmodelletjes ge-3D print of in papier gemaakt oid? Of passen in CAD? Kan me voorstellen dat als je hier vanuit je werk al dagelijks mee werkt je zo'n concept snel opzet, maar anders is het een flinke puzzel?

Ik zie hier en daar wat modbreaks in je post, dus is er een webwinkel weggeknipt oid waar je hem verkoopt? Of teveel foto's oid?

Op de foto's van de achterkant lijkt het erop dat hij zwart gespoten is met spuitbussen verf? Is dat ook zo? Blijft hij dan wel goed buiten?

Qua comments:
- Design is hier en daar net iets te 'Werktuigbouwer' m.i. Ik denk dat als je met name de handvatten aan de voorkant zou vervangen je al een stuk betere look zou kunnen krijgen. Eventueel wat decoraties toevoegen. Misschien ook iets met de uitstekende 'tabs' doen om er een feature van te maken?
- Qua rookgas lijkt het me idd niet echt praktisch hoe het nu zit: er uitkomen aan de zijkant. Schoorsteen lijkt me noodzakelijk. Maar je gaf al aan dat je een versie met schoorsteen had?
- De klep aan de voorkant om in de daadwerkelijke kookruimte te komen lijkt me absoluut niet praktisch: je moet dat hele ding wegtillen om bij je eten te komen? Dat moet op een scharnier: neerklappen als tafeltje, of op zijn minst wegschuivend oid.
- De wieltjes met plastic dopjes vind ik echt niet passen bij zoiets... iets dat er nog iets industrieler/antieker uitziet zou beter zijn. Piano wielen oid?
- dat onderste handvat: is dat een soort klep om een sleuf in de asbak te openen oid? Lijkt me idd belangrijk om een goede oplossing daarvoor te hebben.
De brede oven zit je aan ongeveer €2700,- (ong 320kg)
De smalle oven zit je aan ongeveer €1700,- (ong 250kg)
De ronde bbq tafel zit je aan ongeveer €1800,- (ong 300kg)
Alles incl btw
<knip>
Ik heb tot nu toe de brede oven zelf een keer gemaakt en werkte prima!
Helaas heb ik de oven niet meer in bezit aangezien we gingen verhuizen. Dus zou graag zelf weer een oven willen hebben, en daarom op zoek naar meer gegadigden. De variant met de schoorsteen is de vernieuwde versie.
Zou je nog wat meer achtergrond kunnen geven? Is dit een mogelijk commercieel idee dat je zou willen vermarkten? Vanwaar de drie versies? Je beschikt niet zelf over de productiemogelijkheden maar koopt dit tot nu toe enkelstuks in via laser-/plasmasnijd bedrijven?

Ben wel benieuwd naar wat screens van je huidige designs? Je zou ook eens bij Forno Bravo kunnen kijken, zijn ook aardig wat mensen daar met mobiele ovens voor foodtruck of verhuur achtige concepten.
ebk71 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:11:
Eigenlijk vind ik het jammer dat een topic waarin iemand die met heel veel zorg een pizzaoven bouwt en dat uitgebreid deelt wordt gekaapt door een shitload aan foto's van een stalen bbq.
Het originele doel van het topic was om mensen met zelfbouw ovens bij elkaar te brengen, toen zijn er ook verschillende andere of geimproviseerde oplossingen voorbij gekomen, dus wat mij betreft helemaal prima. Het is meer dat ik het topic een beetje gekaapt heb omdat ik de enige ben die momenteel nog actief aan het bouwen is lijkt het.

Over bouwen gesproken:
Van het weekend die isolatie eromheen gezet. Wat een pokkewerk: overall, 'vee-arts handschoenen', adembescherming, gezichtsmasker en dan bij dat mooie weer een rol van 20kg oid uit te rollen en mooi te vormen...

In plaatjes:

Vóór het isoleren:
Members only:

Na het isoleren (2 lagen van 2,5cm keramisch vezeldoek, bovenop 3. Goed tot 1200C oid):
Members only:

Dat stapeltje extra rond de schoorsteen is omdat ik daar een soort verbinding wil maken naar de schoorsteen. Als er zich stoom zou ophopen in de isolatielaag zou dat dan daar weg kunnen ipv druk op te bouwen en tot barsten te leiden.
PS: in instructies die je ziet wordt typisch aangegeven om 50cm ruimte rondom te houden richting beplanting. Met wat thermische rekensommetjes kom ik op een uitwendige temperatuur van de oven van max 30C ofzo, dus denk niet dat er echt brand/beschadigingsgevaar is. We gaan het uitvinden....

Beschermingsmiddelen (die vezels schijnen erg te irriteren/niet gezond te zijn...):
Members only:

Er moet nu nog 5cm 'vermicrete' omheen. Een mengsel van cement en vermiculiet/perliet. Aangezien het doek nu nog best wel kan bewegen wil ik het eerst vastzetten met kippegaas. Dus vanmiddag tussen de sociale verplichtingen door nog even een tuincentrum bezocht... maar die hebben dus geen kippegaas meer tegenwoordig. Wel allerlei decoratiefrutsels, meubels en zelfs speelgoed |:( ... van de week dus maar even bij de bouwmarkt langs, en dan snel beginnen aan de echte laatste loodjes.

Het is wel handig om vóór het aanbrengen van de buitenste laag vermicrete/pleister duidelijk te hebben wat de bekleding van de tafel gaat worden... Dan kan je die lomp op maat maken en daar dan met de vermicrete overheen, ipv het helemaal strak op maat te hoeven leggen. Ik had daar eigenlijk eerst mozaiektegels voor in gedachten, maar dat wordt me te bewerkelijk en denk ik ook moeilijk om goed 'weatherproof' te krijgen. Meer zwart graniet wordt te duur en te lomp, dus misschien dat ik voor gewone badkamertegels ga oid. Beton zoals in een betonnen keukenblad zie ik ook nog niet zo zitten.... dus ideeën/inspiratie is van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik vraag me iets af: als je vooraf wist dat het zoveel werk zo worden. Zou je het dan weer doen ;)

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toiletman
Dinictus208 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:56:
Ik vraag me iets af: als je vooraf wist dat het zoveel werk zo worden. Zou je het dan weer doen ;)
Het feit is dat we stiekem al met enige regelmaat funda in de buurt hier in de gaten houden.... ik heb nu gezegd dat ik minimaal een jaar, maar liever 3 van die pizza-oven wil kunnen genieten voordat we uberhaupt verhuizen zouden mogen overwegen...

Dus k ben bang dat ergens binnen de komende vijf jaar het wel opnieuw moèt :*) . Ik denk dat ik dan wel wat dingen anders zou doen:
- Zwaardere muur onder de betonnen tafel. Dat halfsteens U-vormige muurtje dat ik nu heb daar maak ik me eigenlijk steeds zorgen over of het wel sterk genoeg is (volgens de berekeningen wel).
- Een dak boven het geheel maken zodat je een echte buitenkeuken hebt en je minder zorgen hoeft te maken over de waterhuishouding.
- Ik twijfel erg of ik dan een kit zou kopen of niet. Dat scheelt dan in ieder geval het meest vervelende werk van de stenen op maat snijden, maar zou ook betekenen dat de schoorsteen geen barbecue meer zou kunnen huisvesten. Qua looks enzo zou je het dan nog steeds zo kunnen customizen dat het naar je wensen is.
- Waarschijnlijk m'n vrouw en dochter een paar weken op vakantie sturen en dan volle focus op dat ding bouwen, dan heb je er veel sneller plezier van

Verder was het een mooie ervaring om te leren omgaan met bakstenen, steenzagen en cement enzo. Dat zijn skills die ik nu bij een eventuele volgende klus zou kunnen inzetten, waardoor het een volgende keer ook sneller en makkelijker zou moeten gaan. Maar alsnog blijft het een bult werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Het ziet er geweldig uit. Je leert er een hoop van he!

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toiletman
Eindelijk lekker weer! Dan kan er tenminste met plezier gewerkt worden:

Kippegaas eromheen om de boel wat beter op z'n plek te houden:
Members only:

Vermiculiet (5 volumedelen), perliet (5 volumedelen) op de foto, mengen met cement (1 volumedeel, niet op de foto), en daarna voldoende water om het te laten klonteren.
Members only:

Vanmorgen de tweede rondgang van dit 'vermicrete' mengsel aangebracht... nu weer een dagje drogen en dan morgenochtend hopelijk weer een lading.
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toiletman
Het voelt nu echt als de laatste loodjes.... helaas vandaag net niet helemaal de koepel dichtgekregen, want het voorbereiden van de schoorsteen was een grotere uitdaging. In plaatjes:

Vermiculiet/perliet cement (10:1) tot bovenaan de koepel aan de linkerzijde:
Members only:

Gat in de tent gemaakt om de schoorsteen te passen:
Members only:

Kippengaas om de schoorsteenaansluiter: hopelijk is dit voldoende om het vermicrete stevig genoeg te maken
Members only:

Hoger cementratio vermiculiet rondom de schoorsteen (6:1). Ik moet de vorm nog iets bijwerken, het is nu niet compleet symmetrisch:
Members only:

Hopen dat hij morgen voldoende stevig is om de regenkap op de schoorsteen te zetten:
Members only:

De todolijst:
- Rest van de koepel met vermiculiet bedekken
- Schoorsteenaansluiting afwerken
- 1 week drogen
- (tijdelijke?) deur maken
- 1 week langzaam grotere vuren om de koepel te 'curen'
- Pizzaparty
- Tafel tegelen
- Koepel en schoorsteen afplamuren
- Schilderen met sealant
- Graniet impregneren

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Toiletman
Hoppa, lekker weertje om de boel af te maken. De hele koepel is nu bedenkt met vermicrete. De schoorsteenaansluiting is ook afgemaakt, met 6:1 vermicrete en nog wat extra kippengaas. Hopelijk is het stevig genoeg om het vol te houden tot er ook cementpleister overheen gaat.

Members only:

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:42

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Toiletman schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:55:
[...]

- Zwaardere muur onder de betonnen tafel. Dat halfsteens U-vormige muurtje dat ik nu heb daar maak ik me eigenlijk steeds zorgen over of het wel sterk genoeg is (volgens de berekeningen wel).
Een gemiddelde baksteen heeft een druksterkte hoger dan 10N/mm2

Zegmaar 4 olifanten per baksteen :D

Maarre, prachtig project! _/-\o_

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Toiletman
AtomicShockwave schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:27:
[...]

Een gemiddelde baksteen heeft een druksterkte hoger dan 10N/mm2

Zegmaar 4 olifanten per baksteen :D

Maarre, prachtig project! _/-\o_
Heb m'n berekeningen nog even afgestoft, maar het was idd niet de druksterkte als faalmechanisme (40 MPa kwam ik op voor de steen die wij hebben, en dat was een veiligheidsfactor 400 oid tov de belasting). De mortel faalt trouwens een stuk eerder dan de steen... die zit rond de 5 MPa.

Ik had wel in mijn hoofd dat ergens de veiligheidsfactoren niet zo hoog waren, en dat was dus op knik. Maar ook daar was het allemaal niet zo heel kritisch. Het is gewoon dat ik nog geen intuitie heb ontwikkeld mbt beton en metselwerk enzo.

Anyway, het echte nieuws is dat de oven vandaag voor het eerst vuur heeft gezien! })

Klaar om aan te steken:
Members only:

(een 200x200mm vuurtje, volgens het 'curing' schema van the firebrickco. Het idee is om de intensiteit langzaam op te bouwen zodat je niet te grote temperatuursgradienten in je koepel krijgt en je beetje bij beetje het vocht er uit stookt.

Fire!
Members only:

Helaasch pindakaas is het vuur wat te heet geworden en is er daardoor een barst in koepelboog ontstaan. Kan verder geen kwaad, maar toch jammer:
Members only:

Na zo'n 3-4 uurtjes stoken zit het er voor vandaag weer op. Mooie mijlpaal om met een :9B in de hand te vieren.
Members only:

Schoorsteen, isolatie en het 'stoomontsnappingspad' werkten verder allemaal naar behoren, dus we kunnen morgen weer verder stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• relex28
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-05 21:52
Woohoo mooie mijlpaal, eindelijk vuur! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:42

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Is natuurlijk wel een enorme thermische massa die je mee op moet warmen. Dat is een halve dag stoken en dan hup 20 pizza's bakken :+
Pagina: 1