Verschil tussen WVA en IPS monitor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpee
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-05 00:47
Ik ben van plan een Dell werklaptop aan te schaffen. Ik zit te twijfelen tussen 2 modellen. Het ene model heeft een IPS paneel en het andere heeft een WVA paneel. Nu heb ik met het blote oog even snel proberen te vergelijken en ik kon eerlijk gezegd amper verschil waarnemen (had zelfs het idee dat het WVA paneel gedetailleerder was), terwijl IPS over het algemeen als beter wordt beschouwd. Wat is jullie opvatting? Zit er uberhaupt verschil tussen deze 2 panelen? Op verschillende fora lopen de meningen namelijk nogal uiteen.

(De titel van mijn vraag klopt bij nader inzien niet, ik bedoel het beeldscherm van de laptop uiteraard, geen externe monitor oid.)

[ Voor 12% gewijzigd door elpee op 15-03-2023 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Zolang je er recht voor zit is een (W)VA paneel doorgaans meer dan prima. Ik zit zelf ook voor een VA ultrawide scherm en merk geen noemenswaardig verschil met mijn 2e scherm (wel IPS).

VA is doorgaans sterker in contrast dan IPS maar ligt op de meeste vlakken tussen TN en IPS in qua algehele beeldkwaliteit (denk aan kleurweergave en kijkhoeken). Dat maakt een VA scherm iets tot soms veel goedkoper in aanschaf.

Als de prijs van de werklaptop identiek is, dan de IPS nemen. Tekstweergave op IPS is echt wel beter dan op VA in mijn ervaring.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03:49

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Is heel erg je eigen voorkeur met schermen.

Ja okΓ© IPS > TN echter heb ik zelf altijd last gehad van de IPS glow en inderdaad het stuk betere contrast op VA panelen vind ik veel fijner.

Scheelt het veel qua kosten tussen die twee modellen?

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Als je graag gebruik maakt van een 'dark theme/mode' kijk dan even hoe het scherm er dan uit ziet bij het scrollen. Bij VA krijg je dan last van 'blacksmear', je tekst ziet er tijdens het scrollen niet uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OLED is zonder meer beste tech, maar daar betaal je vooralsnog de hoofdprijs voor.

IPS wordt doorgaans beste alternatief beschouwd voor beeldschermwerk, met brede kijkhoeken en goede kleurechtheid. Nadeel vooral meer backlight bleed/'glow'

VA wordt vaak aangeraden voor films. Kijkhoeken zijn bijna even goed als IPS, zwart is echt zwart en kleuren zijn meest intens. Nadeel is dat de kleuren soms te intens zijn, wat betekent dat het minder geschikt is voor beeldbewerking en het de ogen ook iets meer vermoeit dan IPS.

Overigens moet je deze verschillen niet groter maken dan dat ze zijn. Ik kan op mijn 1920x1200 IPS scherm prima films kijken en partnerlief is meer dan blij met oude 1280x1024 VA scherm als tweede monitor voor haar werk. Als je vergelijkt met OLED of TN zijn verschillen tussen IPS en VA volstrekt verwaarloosbaar.

En TN? Grote nope. Slecht contrast, waardeloze kijkhoeken en zodra je er niet recht voor zit verschuiven de kleuren ook volledig. Enig voordeel: prijs.

Verder zeg je niets over wat je wilt doen met je monitor en dat verklaart gelijk waarom meningen uiteen lijken te lopen: je leest tips van mensen met verschillende toepassingen/prioriteiten en krijgt daarom ook andere adviezen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpee
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-05 00:47
Dankjewel voor jullie uitgebreide reacties. Dit waren eigenlijk alle antwoorden die ik zocht.

Het verschil qua prijs tussen de 2 laptops is miniem. De laptop met het WVA paneel heeft bijvoorbeeld wel wat extra opties zoals touchscreen en vingerscan wat me heeft laten twijfelen tussen deze 2 modellen. Aan de hand van jullie berichten ga ik dan voor de laptop met het WVA paneel. Het betreft een Dell Latitude 5330.

Nogmaals dank voor jullie uitgebreide reacties!

[ Voor 5% gewijzigd door elpee op 17-03-2023 01:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

DaWaN

'r you wicked ??

Nog even twee puntjes aantippen die ik hier niet genoemd zie:

Sommige laptop fabrikanten willen IPS schermen nog wel eens aanprijzen als Wide Viewing Angle. Dan zijn het dus geen Vertical Alignment panelen, maar gewoon IPS.

VA panelen zijn ook niet handig als kleurechtheid belangrijk is. Kijkhoeken van VA zijn meestal prima, maar de kleurechtheid is dat lang niet altijd. Dus voor grafisch ontwerp is in mijn ogen een VA paneel ongeschikt.

Als laatste: ik gebruik op mijn game PC ook een VA scherm. Het contrast vind ik daar belangrijker dan de kijkhoeken (zit er toch altijd recht voor).

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03:49

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Ik ga mee met @DaWaN

Bij ons bedrijf leveren wij aardig wat Latitude en Precision laptops

Naar mijn ervaring zijn deze panelen gewoon IPS panelen, aangezien ik het verschil wel goed kan zien tussen IPS en VA...

WVA =/= VA en staat inderdaad voor Wide Viewing Angle.

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Pagina: 1