Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gazpanchos
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18:27
ik heb een vaag probleem. Bij sommige games valt na 5 minuten het beeld uit, je hoort geluid maar thats it. dit probleem heeft zich vanaf de eerste dag voorgedaan. De monitor geeft dan ook aan dat er geen apparaat is aangesloten. bij het opnieuw opstarten van de PC zijn de drivers van de GPU gedeinstalleerd, uit zichzelf. pc is een week oud, voeding van vorig jaar september.
...

hardware:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 249,-€ 249,-
1MoederbordenASUS PRIME B650M-A WIFI€ 189,-€ 189,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 6700 XT MECH 2X 12G€ 419,-€ 419,-
1BehuizingenDeepCool D-Shield V2€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 31,90€ 31,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C36BBEK2-32€ 132,29€ 132,29
1VoedingenSeasonic Focus GX-850€ 159,90€ 159,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 54,40€ 54,40
Totaal€ 1.235,49

Software:
win 11 geupdate. Alle nieuwste drivers van asus/amd

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb (alle spellen zijn uitgeprobeerd in low en ultra):
de spellen waarbij het beeld uitvalt:
- Medieval dynasty
- subnautica
- subnautica below zero
- jurassic world evolution 1 en 2
- cyberpunk 2077

De games waar niks mee gebeurd:
- elite dangerous horizons
- Skyrim
- Fallout 4
- Jedi fallen order
- star wars battlefront 2
- red dead redemption 2

Met benchmark testen zoals cinebench en unigine valt het beeld ook niet uit, ook in low en ultra.

voor de rest heb ik:
- DDU gebruikt met de atikmdag patcher,
- bcuninstaller gebruikt en daarna de laatste driver.
- alle versies voor de drivers geprobeerd (uitgebreid, alleen driver etc etc.)
- windows driver auto update uitgezet.
- een compleet nieuwe installatie van windows 11
- memtest86 voor het geval dat, maar geen problemen gehad.
- diverse monitoren en tv's

Ik lees op foras er veel over, maar ik kan er maar geen oplossing voor krijgen.

op dit moment zijn mijn ideeën een beetje op. ik ben nu al een week bezig om de pc draaiend te krijgen en dit begint echt te vervelend te worden.

Beste antwoord (via Gazpanchos op 20-04-2023 13:25)

• speuler
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-08 14:19
Toen ik de titel van deze post las voelde ik dat ik moest reageren. Als het zou gaan over een AMD gpu. En dat gaat het.

Ik had precies hetzelfde probleem met mijn r9 390x. Heb er echt jaren mee gestreden maar nooit een permanente oplossing voor gevonden.

Wel gekeken naar de koeling, dit werkt (iets) voor mijn gevoel. Drivers deïnstalleren en opnieuw pakken, Windows opnieuw installeren helaas heeft voor mij niets gewerkt.

Als je gpu zoals je zegt pas 1,5 week oud is zou ik zeggen dat je hem opnieuw opstuurt en een nieuwe vraagt of geld terug. Je hebt nog garantie etc.

Ik weet het niet het leukste advies maar blijf hier niet tegen strijden. Ook als je het fixt, kwam het bij mij elke keer terug zodra er een nieuwe driver update online kwam.

Mocht je niet willen of kunnen ruilen/opsturen wat telkens een tijdelijke oplossing was voor mij was gewoon tig keer drivers verwijderen en opnieuw installeren. Net zo lang, soms echt dagen, totdat die deze problemen niet meer gaf. Om dan het hele proces een paar weken later weer opnieuw te herhalen.

Wat ik wil zeggen, stuur hem terug als je kan, het is de strijd echt niet waard.

Sorry voor de lange post, leer van mijn fouten 😅

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:31
BIOS van het moederbord up to date?

Hoeveel fans zitten er in de behuizing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 12:17
Dit is wat AMD drivers ook doen als er een probleem is met de videokaart. Dus als je bijvoorbeeld handmatig teveel undervolt. Ik zou het daarom zoeken in de GPU. Ik vrees dat deze defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gazpanchos
Uszka schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:01:
BIOS van het moederbord up to date?

Hoeveel fans zitten er in de behuizing?
5 stuks 120mm p, 2 in de front die naar binnen blazen, 2 boven in die naar buiten blazen en 1 achter die ook naar buiten blaast.
FrankoNL schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:28:
Dit is wat AMD drivers ook doen als er een probleem is met de videokaart. Dus als je bijvoorbeeld handmatig teveel undervolt. Ik zou het daarom zoeken in de GPU. Ik vrees dat deze defect is.
Dat is niet zo mooi, hij is pas een week oud... Ik kan niet 1.2.3. een manier vinden hoe je dit uit kan sluiten, iemand advies erover of zal ik deze gelijk terugsturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:19

ByteDelight

Retro computing is alive!

(jarig!)
Leen effe een andere videokaart van iemand (als je een tweaker bent als ik, heb je er altijd wel een paar liggen), om na te gaan of dat het is.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:32
Probeer eens je drivers terug te zetten naar de vorige versie.

Via Windows zoekfunctie naar Apparaatbeheer --> beeldscherm adapters --> tabblad drivers. Driver terug zetten met melding dat de oude beter werkt dan de nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gazpanchos
ByteDelight schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 07:31:
Leen effe een andere videokaart van iemand (als je een tweaker bent als ik, heb je er altijd wel een paar liggen), om na te gaan of dat het is.
Ik hang er straks even mijn oude vertrouwde gtx 670 in.
JappieR schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:55:
Probeer eens je drivers terug te zetten naar de vorige versie.

Via Windows zoekfunctie naar Apparaatbeheer --> beeldscherm adapters --> tabblad drivers. Driver terug zetten met melding dat de oude beter werkt dan de nieuwe.
Al gedaan. Helaas geen oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 23:39
Wel 2 verschillende kabels PSU>GPU?
Kan ook zijn dat je PSU defect is want mijn PC deed hetzelfde toen ik een 3080FE op een 650watt wou draaien. Toen naar 850 watt gegaan en was het probleem opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Laatst online: 07-09 22:05
Het makkelijkste wat je kunt doen inderdaad is een andere videokaart testen en kijken of daarbij hetzelfde gebeurt.

Ook kun je proberen een ander PCIe slot te gebruiken om het moederbord uit te sluiten.

Daarnaast kun je het ook een keer zonder videokaart gebruiken en de iGPU te gebruiken van de 7600x om te kijken of deze dan weer hetzelfde doet. Hiermee kun je een eventueel moederbord defect of CPU defect uitsluiten.

Heb je trouwens wel de AMD chipset drivers geïnstalleerd? Als je deze niet hebt geïnstalleerd krijg je namelijk heel vaak hele vage problemen, dit zou ik dus ook nog eens nakijken just to be sure.

Ten slotte kan ik niet het setje RAM vinden bij de supported RAM kits voor dit moederbord, mogelijk dat dit een oorzaak is gezien RAM altijd vage issues veroozaakt, dit is dan ook een van de punten om te checken.

Bestel bijvoorbeeld een RAM kitje dat wel supported is om te testen of er verandering in de resultaten in zit.
Bijvoorbeeld dit kitje:
uitvoering: G.Skill Ripjaws S5 F5-5600J3636C16GX2-RS5K
Deze staat tussen de officiele supported list van dit moederbord.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-08 10:54
Ik denk dat je koeling niet klopt. Je hebt 3 fans die naar buiten blazen en maar twee die lucht naar binnen brengen. En dan heb je onderin dat diskrek zitten die alle luchtstroom naar de videokaart blokkeert.

Kortom, je probeert ja kast als het ware vacuum te zuigen en onder de kaart komt nooit koele lucht, maar daar zit wel je voeding die hitte straalt.

Ik zou aan de voorkant een derde fan erbij zetten die lucht aanzuigt en doe een fan in de top van je kast weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Laatst online: 07-09 22:05
@pepsiblik Dit lijkt mij sterk gezien hij zegt dat dit niet gebeurt in bijvoorbeeld RDR2 wat best wel een zware game is voor je GPU en Subnautica totaal dus niet waarbij het schijnbaar wel gebeurd

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-08 10:54
KilleBladhark schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:51:
@pepsiblik Dit lijkt mij sterk gezien hij zegt dat dit niet gebeurt in bijvoorbeeld RDR2 wat best wel een zware game is voor je GPU en Subnautica totaal dus niet waarbij het schijnbaar wel gebeurd
Het is überhaupt vreemd dat het de videokaart zou zijn wanneer de helft van de games het wel doet en de andere helft niet. Dus dan maar GPUs omwisselen inderdaad.

[ Voor 4% gewijzigd door pepsiblik op 17-03-2023 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordRAN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 22:16
Ook ff windows helemaal opnieuw installeren. Voorkeur windows 10. Aangezien het niet met alle games gebeurt lijkt het in ieder geval geen hardware probleem.

Probeer ook de FPS vast te zetten op 60 FPS / HZ om te zien wat er dan gebeurt. Freesync uitzetten.

Ook andere kabels geprobeerd. Afwisselen tussen HDMI en DisplayPort.

[ Voor 3% gewijzigd door LordRAN op 17-03-2023 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gazpanchos
Azerox schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:50:
Wel 2 verschillende kabels PSU>GPU?
Kan ook zijn dat je PSU defect is want mijn PC deed hetzelfde toen ik een 3080FE op een 650watt wou draaien. Toen naar 850 watt gegaan en was het probleem opgelost.
Voeding is het niet denk ik, wattage moet voldoende zijn
KilleBladhark schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:17:
Het makkelijkste wat je kunt doen inderdaad is een andere videokaart testen en kijken of daarbij hetzelfde gebeurt.

Ook kun je proberen een ander PCIe slot te gebruiken om het moederbord uit te sluiten.

Daarnaast kun je het ook een keer zonder videokaart gebruiken en de iGPU te gebruiken van de 7600x om te kijken of deze dan weer hetzelfde doet. Hiermee kun je een eventueel moederbord defect of CPU defect uitsluiten.

Heb je trouwens wel de AMD chipset drivers geïnstalleerd? Als je deze niet hebt geïnstalleerd krijg je namelijk heel vaak hele vage problemen, dit zou ik dus ook nog eens nakijken just to be sure.

Ten slotte kan ik niet het setje RAM vinden bij de supported RAM kits voor dit moederbord, mogelijk dat dit een oorzaak is gezien RAM altijd vage issues veroozaakt, dit is dan ook een van de punten om te checken.

Bestel bijvoorbeeld een RAM kitje dat wel supported is om te testen of er verandering in de resultaten in zit.
Bijvoorbeeld dit kitje:
uitvoering: G.Skill Ripjaws S5 F5-5600J3636C16GX2-RS5K
Deze staat tussen de officiele supported list van dit moederbord.
- ik heb mijn oude en de IGPU van de ryzen gebruikt. daar loopt alles, ultra met lag natuurlijk maar low gewoon prima.
- anders PCI slot was ook de boosdoender niet.
- amd chipsets zijn up to date
- het ram kitje gaat wel teruggestuurt worden en koop ik de gskill ripjaws. ik was met de koop veranderd van mobo maar vergeten het geheugen ook mee te veranderen.
pepsiblik schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:23:
Ik denk dat je koeling niet klopt. Je hebt 3 fans die naar buiten blazen en maar twee die lucht naar binnen brengen. En dan heb je onderin dat diskrek zitten die alle luchtstroom naar de videokaart blokkeert.

Kortom, je probeert ja kast als het ware vacuum te zuigen en onder de kaart komt nooit koele lucht, maar daar zit wel je voeding die hitte straalt.

Ik zou aan de voorkant een derde fan erbij zetten die lucht aanzuigt en doe een fan in de top van je kast weg.
ik heb hem veranderd omdat ik mij wel kan vinden in je vacuum verhaal, geen oplossing helaas.
KilleBladhark schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:51:
pepsiblik schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:29:
[...]

Het is überhaupt vreemd dat het de videokaart zou zijn wanneer de helft van de games het wel doet en de andere helft niet. Dus dan maar GPUs omwisselen inderdaad.
LordRAN schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:33:
Ook ff windows helemaal opnieuw installeren. Voorkeur windows 10. Aangezien het niet met alle games gebeurt lijkt het in ieder geval geen hardware probleem.

Probeer ook de FPS vast te zetten op 60 FPS / HZ om te zien wat er dan gebeurt. Freesync uitzetten.

Ook andere kabels geprobeerd. Afwisselen tussen HDMI en DisplayPort.
Nu doet hij dit met alle spellen op skyrim na, dus rond 5 tot 10 minuten vallen ze allemaal uit, fallout 4 valt na 30 minuten uit. subnautica valt uit na ongeveer 15 min.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• speuler
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-08 14:19
Toen ik de titel van deze post las voelde ik dat ik moest reageren. Als het zou gaan over een AMD gpu. En dat gaat het.

Ik had precies hetzelfde probleem met mijn r9 390x. Heb er echt jaren mee gestreden maar nooit een permanente oplossing voor gevonden.

Wel gekeken naar de koeling, dit werkt (iets) voor mijn gevoel. Drivers deïnstalleren en opnieuw pakken, Windows opnieuw installeren helaas heeft voor mij niets gewerkt.

Als je gpu zoals je zegt pas 1,5 week oud is zou ik zeggen dat je hem opnieuw opstuurt en een nieuwe vraagt of geld terug. Je hebt nog garantie etc.

Ik weet het niet het leukste advies maar blijf hier niet tegen strijden. Ook als je het fixt, kwam het bij mij elke keer terug zodra er een nieuwe driver update online kwam.

Mocht je niet willen of kunnen ruilen/opsturen wat telkens een tijdelijke oplossing was voor mij was gewoon tig keer drivers verwijderen en opnieuw installeren. Net zo lang, soms echt dagen, totdat die deze problemen niet meer gaf. Om dan het hele proces een paar weken later weer opnieuw te herhalen.

Wat ik wil zeggen, stuur hem terug als je kan, het is de strijd echt niet waard.

Sorry voor de lange post, leer van mijn fouten 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gazpanchos
Ik heb al een reparatie/defect formulier ingevuld. Als ik hem om kan ruilen voor 1 die het wel doet ga ik er niet meer mee stoeien. Maar ik moest het zeker weten of het de gpu was en AMD schijnt wel vaker dit te hebben. Zodra ik de nieuwe binnen heb samen met het RAM post ik of dat dat de oplossing was.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gazpanchos
Opgelost, videokaart is omgeruild en alles werkt nu naar behoren. Vandaag Red Dead redemption 2 4 uur lang op ultra gespeeld zonder uitval.

Ik was ook op vakantie dus vandaar 1 maand later de respons.

Dus de boosdoener was een defecte videokaart.

[ Voor 14% gewijzigd door Gazpanchos op 20-04-2023 13:26 ]

Pagina: 1