Achtergrond
Jaren geleden had ik een Mede8er bakje.
Tof maar al snel achterhaald en uiteindelijk voor de spielerei op een oude Dell Optiplex 3010 een Plex opgezet.
Vandaag
Wat als gepruts is begonnen is door de jaren heen wat gegroeid.
De primaire harde schijf is 1TB en huisvest een gewone data share.
Een 2de HDD van 2TB werd bijgestoken voor VEEAM backups van 2 laptops.
De DVD ROM werd uitgebroken en vervangen met een 3de 4TB harde schijf voor content dat stilaan meer en meer richting 4K gaat.
Ondertussen zijn er ook 3 externe schoonfamiliemensen (ik mag ze geen gebruikers noemen
) die al eens 4K content remote opvragen.
Uitdagingen
1. Redundantie.
Niets is redundant.
Niet de VEEAM backups noch de Plex content.
2. Omvang.
Ik moet steeds vaker oudere content met wat pijn in het hart noodgedwongen opkuisen om plaats te maken voor de nieuwere
3. Transcoden.
Af en toe slaat de Plex bij remote opvragen van 4K aan het transcoden.
Dan smelt die i5 met zijn Dell stock koelertje bijna door het chassis door.
Remote aanloggen is op die momenten zelfs bijna onmogelijk.
ik weet dat ik transcoden kan afzetten maar:
- dan krijgen remote gebruikers die 4K content opvragen op een Full HD TV een error
- krijgen we ook op onze GSM een error
Ik heb dit tijdelijk wat kunnen oplossen door optimized versions te genereren zodat voor elke 4K content er ook een Full HD variant beschikbaar was maar ja... dat hou je qua omvang gewoon niet bij.
Er is nog een oudere "Game" PC met Ryzen 5, GTX1070 Gaming 8G en een M2sata SSD voor het OS.
Echt gamen of minen doen we daar al een tijdje niet meer mee maar er zijn wat aankopen nodig:
- Een Microsoft 365 Family abonnement voor 2 personen met dan 1TB cloudopslag per persoon (hiermee vervalt de VEEAM vereiste) - 99EUR/jaar
- een 1TB SSD 2,5" voor de data share en omdat ik lokaal een kopie wil bijhouden van die OneDrive opslag. - 88 EUR
- een 6TB HDD voor de Plex data - 155 EUR
Om ook de plex data redundant te maken zouden we op het AORUS B550 moederbord een raid 1 moeten opzetten
en nog een 6TB HDD moeten nemen - 155 EUR
Totaal: 497 EUR en 99 / jaar
Optie 2
Een NAS met 3x4TB in RAID5.
- Alles redundant, hot swappable, future proof, uitbreidbaar... 8TB
- Plaats genoeg voor Data shares en afgeschermde VEEAM backups
- De Plex installatie komt nog steeds op de Game PC maar de data op de NAS
- Leuk speelgoed erbij
Een Synology DS418 (ik wil hot swappable HDDs
) - 400 EUR
3x 4TB IronWolf NAS - 267 EUR
Totaal: 667 EUR
- Het huis is voorzien van Cat6 bekabeling
- Er ligt 1000/500 Mbit fiber
- Ik vermoed dat de RAID5 geen bottleneck gaat vormen voor 4K Plex content (rond de 20Mbit?)
Dus als jullie allemaal massaal optie 2 kunnen bevestigen dan kan ik mijn vrouw overtuigen om hier een Synology te zetten
Jaren geleden had ik een Mede8er bakje.
Tof maar al snel achterhaald en uiteindelijk voor de spielerei op een oude Dell Optiplex 3010 een Plex opgezet.
Vandaag
Wat als gepruts is begonnen is door de jaren heen wat gegroeid.
De primaire harde schijf is 1TB en huisvest een gewone data share.
Een 2de HDD van 2TB werd bijgestoken voor VEEAM backups van 2 laptops.
De DVD ROM werd uitgebroken en vervangen met een 3de 4TB harde schijf voor content dat stilaan meer en meer richting 4K gaat.
Ondertussen zijn er ook 3 externe schoonfamiliemensen (ik mag ze geen gebruikers noemen
Uitdagingen
1. Redundantie.
Niets is redundant.
Niet de VEEAM backups noch de Plex content.
2. Omvang.
Ik moet steeds vaker oudere content met wat pijn in het hart noodgedwongen opkuisen om plaats te maken voor de nieuwere
3. Transcoden.
Af en toe slaat de Plex bij remote opvragen van 4K aan het transcoden.
Dan smelt die i5 met zijn Dell stock koelertje bijna door het chassis door.
Remote aanloggen is op die momenten zelfs bijna onmogelijk.
ik weet dat ik transcoden kan afzetten maar:
- dan krijgen remote gebruikers die 4K content opvragen op een Full HD TV een error
- krijgen we ook op onze GSM een error
Ik heb dit tijdelijk wat kunnen oplossen door optimized versions te genereren zodat voor elke 4K content er ook een Full HD variant beschikbaar was maar ja... dat hou je qua omvang gewoon niet bij.
De boel moet dus verhuizen!
Optie 1Er is nog een oudere "Game" PC met Ryzen 5, GTX1070 Gaming 8G en een M2sata SSD voor het OS.
Echt gamen of minen doen we daar al een tijdje niet meer mee maar er zijn wat aankopen nodig:
- Een Microsoft 365 Family abonnement voor 2 personen met dan 1TB cloudopslag per persoon (hiermee vervalt de VEEAM vereiste) - 99EUR/jaar
- een 1TB SSD 2,5" voor de data share en omdat ik lokaal een kopie wil bijhouden van die OneDrive opslag. - 88 EUR
- een 6TB HDD voor de Plex data - 155 EUR
Om ook de plex data redundant te maken zouden we op het AORUS B550 moederbord een raid 1 moeten opzetten
en nog een 6TB HDD moeten nemen - 155 EUR
Totaal: 497 EUR en 99 / jaar
Optie 2
Een NAS met 3x4TB in RAID5.
- Alles redundant, hot swappable, future proof, uitbreidbaar... 8TB
- Plaats genoeg voor Data shares en afgeschermde VEEAM backups
- De Plex installatie komt nog steeds op de Game PC maar de data op de NAS
- Leuk speelgoed erbij
Een Synology DS418 (ik wil hot swappable HDDs
3x 4TB IronWolf NAS - 267 EUR
Totaal: 667 EUR
- Het huis is voorzien van Cat6 bekabeling
- Er ligt 1000/500 Mbit fiber
- Ik vermoed dat de RAID5 geen bottleneck gaat vormen voor 4K Plex content (rond de 20Mbit?)
Dus als jullie allemaal massaal optie 2 kunnen bevestigen dan kan ik mijn vrouw overtuigen om hier een Synology te zetten