PC gaat op random momenten vanzelf aan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01
Al enkele jaren heb ik een simpele PC als server draaien met Ubuntu. Deze wordt elke dag door Home Assistant aangezet via Wake On LAN (07:00) en daarna via Home Assistant weer uitgezet via SSH (07:30).

Sinds een week of 3 viel mij op dat de server aan was (online in Home Assistant) buiten de gewenste tijden. Controle gaf aan dat de server ook daadwerkelijk aan was. Kan gebeuren, ik zet hem wel eens handmatig aan en vergeet hem dan uit te doen. Echter, hij was zo'n beetje de hele week aan zonder dat ik er zelf aangezeten had :+

Eerst dacht ik dat Home Assistant de schuldige was maar ook zonder netwerkverbinding bleef de server aan gaan. Als ik de server uitzet (via het OS via poweroff of shutdown of hardwarematig door hem echt uit te zetten met 5 seconden of stroom eraf) dan gaat de server vanzelf op random momenten weer aan. Het kan na 30 seconden zijn, 15 minuten maar er kan ook twee uur tussen zitten.

Ik heb álles losgekoppeld van het moederbord (dus frontpanel connectors, usb, extra PCIe NIC) en puur alleen moederbord + cpu + ram + SSD + power kabels en zelfs dan speelt het probleem nog. BIOS gereset, alles opnieuw ingesteld...zelfde issue. BIOS gereset, niks ingesteld...zelfde issue :/

Hierop het moederbord als schuldige aangewezen :+ exact vervangend modelletje besteld en geinstalleerd....zeflde probleem |:( PC gaat op random momenten weer aan. Het maakt niet uit hoe veel of hoe weinig ik aansluit op het moederbord.

Mijn enige verdachte welke ik nu nog heb is de PSU maar voordat ik deze (ook) ga vervangen wilde ik eerst eens hier vragen of jullie nog goede ideeën hebben.

Moederbord: ASUS H81I-Plus (en de vervanger is identiek) met de meest recente BIOS beschikbaar
CPU: Intel i5-4690K
Geheugen: 8GB (2x 4GB DDR3 1600MHz)
SSD: Samsung SSD 860 500GB
PSU: XFX TS Series 550W
Extra NIC: nameless Intel 10/100/1000 Mbit PCI Express kaartje

Ik weet dat het een oud lijk is maar voor wat hij moet doen elke dag een half uurtje doet hij het perfect (en wegens een uitgebreide verbouwing wil ik ook niet teveel geld uitgeven :+ )

[ Voor 5% gewijzigd door WoBBeL op 15-03-2023 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-09 00:11
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
#Awakened by power button:

$ sudo dmidecode | grep Wake-up
    Wake-up Type: Power Switch
#Awakened by RTC clock:

Wake-up Type: APM Timer
#Awakened by keyboard:

Wake-up Type: PCI PME#

Geeft dat iets qua handige info?

Je kunt ook wat extra ACPI debugging aan zetten:

https://mjmwired.net/kernel/Documentation/acpi/debug.txt#115

Als ik zou moeten raden, waarschijnlijk voor ACPI_EVENTS en ACPI_POWER_COMPONENT.

Je zult moeten zorgen dat deze bij de boot opties dus al aan staan (via grub configureren op je kernel command line).

Zo kan je proberen te benaderen _waarom_ de server aan gaat. Evt in de bios alle andere opties uit zetten behalve WOL.

[ Voor 41% gewijzigd door grasmanek94 op 15-03-2023 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
@grasmanek94 "Zo kan je proberen te benaderen _waarom_ de server aan gaat. Evt in de bios alle andere opties uit zetten behalve WOL.". Staan allemaal uit (dus Power on by RTC, PCIe et cetera)

code:
1
sudo dmidecode | grep Wake-up

Geeft het volgende resultaat:
Wake-up Type: Power Switch

Ik heb echter de FP connector losgekoppeld en heb het issue op 2 moederborden.

Is het nu nog nodig de extra ACPI debug aan te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-09 00:11
hmm dus Ubuntu geeft aan dat de PC via de power-knop is aan gezet, ik neem aan dat er niet steeds per ongeluk iets de power switch in drukt? (of een kapotte switch die bij trillingen kortsluit?), als niet dan zou extra ACPI debug misschien nog iets kunnen aantonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
Ik ga ACPI debug vanavond aanzetten (heb nu remote gecheckt). Kapotte switch zit er niet op (kan wel, maar dan niet aangesloten), front panel connectors hangen los van het moederbord. Ook met het andere moederbord is dit (ook buiten de behuizing).