Hi Tweakers,
Graag jullie expertise voor wat hulp!
Ik huur eigenlijk heel m'n leven al.
Inmiddels ben ik 30 en heb ik een verzamelinkomen van €67.000,-
Zodoende kan ik nu (alleen) een hypotheek afsluiten van €300.000,-
An sich zit ik goed. Ik heb voldoende ruimte, maar de verhuurder weigert te renoveren en is het spul zo oud, dat het 30 jaar geleden eigenlijk al oud was. Zodoende besloot ik de kosten te vergelijken, en de aanname is;
Wat ik wil onderzoeken:
Stel ik koop nu een koopwoning voor €300.000.
Ondertussen stort de woningmarkt in, over 10 jaar is het hersteld en verkoop ik het voor exact hetzelfde bedrag weer door. Hoeveel voordeliger ben ik uit, t.o.v. huur. Of - Hoeveel waarde kan m'n woning in waarde zakken, zonder dat ik er in verhouding slechter uit kom.
De uitkomst van mijn berekening is;

Ik ben €39.061,53 voordeliger uit als ik de woning voor hetzelfde bedrag verkoop.
Stel over 10 jaar is de woning 13% minder waard dan nu, was het alsnog de moeite waard.
Stel de markt zakt met 20% in, dan was kopen +-20.938 duurder over een pad van 10 jaar.
Kortom; Kopen is écht de moeite waard, als ik over 10 jaar wil verhuizen
Mijn vraag aan jullie;
Klopt dit? Hebben jullie tips of waarschuwingen?
Dit zijn mijn berekeningen.

Enorm bedankt alvast!
Graag jullie expertise voor wat hulp!
Ik huur eigenlijk heel m'n leven al.
Inmiddels ben ik 30 en heb ik een verzamelinkomen van €67.000,-
Zodoende kan ik nu (alleen) een hypotheek afsluiten van €300.000,-
An sich zit ik goed. Ik heb voldoende ruimte, maar de verhuurder weigert te renoveren en is het spul zo oud, dat het 30 jaar geleden eigenlijk al oud was. Zodoende besloot ik de kosten te vergelijken, en de aanname is;
Wat ik wil onderzoeken:
Stel ik koop nu een koopwoning voor €300.000.
Ondertussen stort de woningmarkt in, over 10 jaar is het hersteld en verkoop ik het voor exact hetzelfde bedrag weer door. Hoeveel voordeliger ben ik uit, t.o.v. huur. Of - Hoeveel waarde kan m'n woning in waarde zakken, zonder dat ik er in verhouding slechter uit kom.
De uitkomst van mijn berekening is;

Ik ben €39.061,53 voordeliger uit als ik de woning voor hetzelfde bedrag verkoop.
Stel over 10 jaar is de woning 13% minder waard dan nu, was het alsnog de moeite waard.
Stel de markt zakt met 20% in, dan was kopen +-20.938 duurder over een pad van 10 jaar.
Kortom; Kopen is écht de moeite waard, als ik over 10 jaar wil verhuizen
Mijn vraag aan jullie;
Klopt dit? Hebben jullie tips of waarschuwingen?
Dit zijn mijn berekeningen.

Enorm bedankt alvast!