Vraag
Alle reacties
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Maar ik vermoed sterk dat dit 1 fase is maar de vraag is dan wat is Aarde, Fase en Nul.
Met een duspol kan je wel achterhalen welke de fase is. Aarde en Nul wordt lastiger.
Maar meten == weten in dit geval.
Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Qua kleuren klopt dat, maar dan mis je nog een neutale ader (blauw)Cr3ator schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:54:
Dat ziet er uit als de 3-fasen kabel: L1= Bruin; L2= Zwart; L3= Grijs.
Uit de installatiehandleiding:
Dus even de mulitmeter erbij en je weet welke kleur bij fase, nul en aarde horen
[Voor 37% gewijzigd door Glewellyn op 16-03-2023 15:14. Reden: Extra info uit de handleiding]
*zucht*
Ik begeef me een beetje op glad ijs, want heel veel verstand heb ik niet van 3-fase toepassingen, maar ik denk dat dat niet kan.Cr3ator schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:14:
Het zou mij niet verbazen wanneer die niet gebruikt wordt. Je kan prima zonder de neutraal terugleveren over 2 fasen (400V).
Uiteraard zou je over 2 fasen zonder nul energie kunnen leveren, maar die fasen zouden dan 180° verdraaid moeten zijn. Als je dat wil aansluiten op twee fasen in de meterkast gaat het mis, want die zijn (door 3-fasen) 120° verdraaid van elkaar.
Toch?
*zucht*

Uit de handleiding:ds23man schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:29:
Al die micro omvormers zijn altijd 1 fase. Verder voldoet dit product niet aan de regelgeving qua kleur en zou eigenlijk gelijk van de markt gehaald moeten worden door de NVWA.
4.3.2 Stap 2 - Verdeling Y3 AC-buskabel
a. Elk aansluitpunt van de AC-buskabel moet overeenkomen met de positie van de micro-omvormer.
b. Het ene uiteinde van de AC-buskabel wordt gebruikt om verbinding te maken tussen de lasdoos en het
elektriciteitsnet.
c. Bedraad de geleiders van de AC-bus: L - BRUIN ; N - BLAUW;PE - GEEL-GROEN.
Zo te zien zouden die kleuren ook in de kabel moeten zitten. Bijzonder dat het niet zo is. Ik ken ook geen land dat bruin, grijs en zwart gebruikt voor 1-fase bekabeling.
*zucht*
Daar heb je een punt, maar hoe genereer je twee fasen die 120° verschoven zijn zonder een derde fase? Dat voelt voor mij ongebalanceerd (nogmaals, ik heb er geen verstand van maar wil het graag begrijpen)Cr3ator schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:27:
Hmmm... It's been a while... Toch dat dictaat Energietechniek eens afstoffen denk ik hier. Heb t niet meer paraatMaar je kan prima stroom afnemen van 2 (van de 3) fasen zonder nul, dus ook stroom terugleveren.
*zucht*
Een drie fase omvormer levert zijn vermogen tussen de 3 fases. De nul doet niet mee. Overigens zou een 2 fase omvormer wel kunnen bestaan omdat ie dan gewoon 400V tussen twee fases levert. Veel oude lastrafo's op krachtstroom gebruiken alleen de spanning van twee fases. Heb zo'n bonk metaal hier nog staan.Glewellyn schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:36:
[...]
Daar heb je een punt, maar hoe genereer je twee fasen die 120° verschoven zijn zonder een derde fase? Dat voelt voor mij ongebalanceerd (nogmaals, ik heb er geen verstand van maar wil het graag begrijpen)
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.
Makkelijk, apparaat op 2 fases ziet simpelweg geen faseverschuiving, daar heeft het geen referentie voor. Voor een geïsoleerd apparaat is er dan ook geen verschil te zien tussen aansluiten een N en L en tussen L1 en L2. In een Nederlands systeem heb je dan alleen opeen 400V ipv 230V, meer niet.Glewellyn schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:36:
[...]
Daar heb je een punt, maar hoe genereer je twee fasen die 120° verschoven zijn zonder een derde fase? Dat voelt voor mij ongebalanceerd (nogmaals, ik heb er geen verstand van maar wil het graag begrijpen)
...simpelweg door 2 spoelen 120° uit elkaar te zetten op een generator?Glewellyn schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:36:
[...]
Maar zoals @septillion al meldt, een apparaat dat geen referentie heeft ziet gewoon een sinusvormige spanning van 400V rms.
Dat is pertinent niet waar. Alleen hebben die wel een 5-aderige trunkkabel, dus dat kan 'm ook niet zijn.ds23man schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:29:
Al die micro omvormers zijn altijd 1 fase. Verder voldoet dit product niet aan de regelgeving qua kleur en zou eigenlijk gelijk van de markt gehaald moeten worden door de NVWA.
@Puch-Maxi sowieso mag deze kabel wel even opnieuw (goed) in de klemmen gezet worden, dit ziet er niet uit.
Dat klopt niet, de APS QT2 is native 3 fasen.ds23man schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:29:
Al die micro omvormers zijn altijd 1 fase.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Mea Culpa, kan niet alle marktontwikkelingen volgen. Maar dan is het de vraag of het nog een micro omvormer is of een omvormer die je in de regen mag hangen....DukeBox schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 17:00:
[...]
Dat klopt niet, de APS QT2 is native 3 fasen.
De Nederlandse kabel zie er zo uit, met blauw/bruin en groen-geel
https://www.sun-solar.nl/...sse-aps-ds3-serie-of-qt2/
Als het 1 tracker/omvormer per paneel is (ook al zitten er 4 in een behuizing) is het per definitie een micro omvormer.ds23man schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 17:08:
Maar dan is het de vraag of het nog een micro omvormer is of een omvormer die je in de regen mag hangen....
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
[Voor 96% gewijzigd door Noutie op 16-03-2023 18:44]
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 5.1 kWp op Growatt 5000TL3-X

My favorite programming language is solder.
[Voor 75% gewijzigd door Twpk op 16-03-2023 22:34]
Ja, de DS3 omvormers zijn ook gewoon 1-fase. De 3-fase trunk-kabel kan in sommige gevallen het aansluit-schema wat "cleaner" maken. In mijn geval (9x DS3-L omvormers) heb ik gekozen om gewoon met 1-fase trunk-kabels te werken, op een 3-fase aansluiting (3 omvormers per fase).DIY schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:39:
Zijn de connectoren van de 3 fase en 1 fase trunk kabels identiek?
[Voor 42% gewijzigd door Twpk op 17-03-2023 10:02]
Omdat in mijn geval de afstand tussen de 6 QT2's veel groter is dan 2m wil ik eigenlijk gewone losse Y connector kabels bestellen en deze, net zoals bij jou, in een waterdicht lasdoos aan de 3 fasen kabel verbinden. Qua kleurcodering van de aders zal het niet overeenkomen, maar de vraag is dus of de connector fysiek past (volgens de meeste webshops niet).
1
2
3
| Bedraad de geleiders van de AC-bus: L1 – BRUIN; L2 – ZWART; L3 – GRIJS (Europese norm) L1 ZWART; L2 – ROOD; L3 – BLAUW (Amerikaanse standaard) |
De kabel van Jjm1983 is europees, maar het lijkt mij een 3 fase kabel. Ik kan die echter nergens vinden met 1 Y connector. Is het soms een kabel met meerdere Y connectoren?
Verderop in de handleiding kwam ik dit plaatje tegen:
De stekkers zijn gewoon hetzelfde, de kleuren van de aders wijken alleen af.
@Jjm1983 Je kunt dit plaatje gebruiken om bij jou kabel de kleuren van fase, nul en aarde vast te stellen, door te vergelijken met het eerdere plaatje.
bruin = fase
zwart = aarde
grijs = nul.
[Voor 61% gewijzigd door DIY op 17-03-2023 20:14]