Televisie, Airplay en huidige setup - Hoe werkt dit samen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-04 15:16
We zijn ons aan het oriënteren op een TV.

Context:
Ik ben al bijna 20 jaar 'tv-loos'. Wat ik kijk is door de jaren heen ge-evolueerd van torrents en nieuwsgroepen naar streaming diensten, maar altijd op een tablet of laptop.
We hebben liever geen groot zwart apparaat in de woonkamer staan wat heel de tijd de aandacht zuigt, vandaar die beslissing.

De laatste tijd zijn we toch meer aan het onderzoeken wat we dan wel kunnen doen, omdat het kijk genot (met kids die nu groter worden ook mee willen kijken) bij 'met zijn allen op de hoekbank hangen' wel een wat groter scherm kan gebruiken.

Idee:
Een TV (43-50") in de hoek van de woonkamer aan een wandbeugel hangen, zodat deze redelijk ver kan worden uitgetrokken. Ik heb varianten gezien dit tot ca. een meter uit de wand ondersteunen. Hiermee kunnen we de tv uit beeld (zelfs achter een gordijn) 'wegwerken' als we geen tv kijken, maar hem wel op een fijne plek bij de hoekbank kunnen positioneren wanneer we wel willen kijken.
Het grootste deel van apparaten in ons gezin valt binnen het Apple ecosysteem. Hiermee is ondersteuning voor Airplay gewenst.
Tevens zou ik het geluid willen laten afspelen via de huidige stereo setup, aangezien dat geluid meer dan prima bevalt.

Huidige setup:
Twee Q Acoustics 3020 aan een wandbeugel, welke worden gevoed door een Raspberry Pi met DigiAmp+, draaiende met Moode Audio (weg gestopt in de meterkast). Dit ondersteund AirPlay, Spotify Connect en internet radio, levert een erg fijn geluid op en zorgt voor een setup die de 'wife acceptance factor' heeft en niet te veel geld kostte. (+ leuk was en is om af en toe wat mee uit te testen qua setup en extra use cases voor de rPi).

Uitdaging die ik zie:
Mijn huidige 'stereo' (raspberry) fungeert als AirPlay receiver. De TVs die ik bekijk fungeren (tot nu toe zonder uitzondering) ook als AirPlay receiver. Dit betekent dat het geluid van de TV niet naar de luidsprekers kan worden gestreamed.
De rPI setup die ik nu heb biedt geen mogelijk om een audio in / hdmi in te verwerken. Ik vrees dan ook dat ik mijn geliefde rPI setup zou moeten aanpassen voor een alternatief als ik de TV wil laten werken met mijn huidige stereo. Hierbij denk ik nu aan een versterker/receiver die achter de TV zou kunnen worden verwerkt.

Concreet:
  • Hebben jullie suggesties voor receivers/versterkers die zo klein zijn qua formaat?
  • Liefst wil ik niet de TV aan te hoeven hebben staan als ik een Spotify playlist wil streamen, dus zou de receiver / rPi hier liefst nog steeds een rol spelen?
Laat ik hier maar even stoppen met de post om allereerst te zien of de probleemstelling / uitdaging helder is. Er lijkt van alles op de markt, maar ik zie nu even de bomen door het bos niet meer, aangezien ik idealiter wegblijf van een full-size AV-receiver (ik heb enkel één source voor ogen + netwerk/streaming requirements).

Strava