Toon posts:

Vloer Isoleren zonder kruipruimte en vloerverwarming aanleg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:41
Hi Mede-Tweakers,

Wij hebben eind vorig jaar een woning gekocht (Bouwjaar 1978) welke geen vloer isolatie heeft en wij zouden deze graag (laten) isoleren. Momenteel ligt hier een tegelvloer en er is geen kruipruimte.
Tevens is er op dit moment geen vloerverwarming wat we dan gelijk mee zouden willen nemen (Eventueel elektrische vloerverwarming).

Met wat onderzoek op het internet kwam er in ieder geval op uit dat de vloer en de cement dekvloer weggehaald moeten worden en er volgens isolatie aangebracht kan worden, daarop bijvoorbeeld houten platen of een nieuwe dekvloer, vervolgens isolatie en daarop de uiteindelijke vloer.
Echter zitten we natuurlijk met de dikte van alles, Ik wil natuurlijk niet dat de vloer heel veel dikker dan de huidige vloer wordt.
Wat ik las op internet is dat een dekvloer meestal 3-7cm dik is voor een huis uit dat bouwjaar.

De Totale oppervlakte van de benedenverdieping is zo'n 60m2, en het gedeelte waar we vloerverwarming zouden willen leggen is zo'n 40m2.

Ook heb ik diverse isolatiepartijen gesproken maar tot op heden nog geen partij kunnen spreken die van bovenaf isoleert.
Als 1 partij dit allemaal zou kunnen regelen dan is dat uiteraard fijn maar ik vindt het absoluut geen probleem om ook zelf aan de slag te gaan, de vraag is natuurlijk alleen, hoe begin je aan zoiets? Waar moet je rekening mee houden? Hoe dik is de cement vloer? En is het uberhaupt mogelijk om zelf hier aan te beginnen?

Zijn er tweakers die zo'n zelfde traject hebben gedaan? Waar zijn jullie begonnen? En aan hoe veel moet je denken qua kosten?

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:14
Een gouden tip: als je electrische vloerverwarming overweegt, dan kan je beter een electrisch kacheltje van 30€ in de bouwmarkt halen, en al die isolatie ook vergeten. Je betaalt je blauw en zit in de kou.

Je zal even moeten uitvogelen hoe de vloeropbouw nu is, even bij een lokale aannemer navragen (kan die meteen ook de constructieve betonvloer regelen).

En bouw je vloer correct op, dus eerst constructieve betonplaat, dan isolatie, dan vloerverwarming op folie (kan je gemakkelijk zelf leggen als je wat handig bent, zorg dat je hem wel op druk kan zetten, zelfbouwfirma's die daarbij helpen zijn erg handig), daar bovenop zandcement of anhydriet. Als je tegels wil om af te werken: heel goed je uitzetvoegen plannen, dan kan je ze mooi op de voeg tussen tegels plannen en vallen ze totaal niet op.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-03 16:04
Als je toch gaat isoleren en vloerverwarming aanleggen dan zou ik zelf een zo groot mogelijk oppervlak van de vloer gebruiken als mogelijk. Van die resterende 20 m2 is het niet veel extra moeite om daarvan een gedeelte meetenemen, bv de hal en wc.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:13

M2M

medicijnman

Of laat een kruipruimte maken als dat mogelijk is. Dan komen ze met een zandzuigvrachtwagen en trekken ze de kruipruimte zo leeg. Moet het wel kunnen natuurlijk, dus vraag dat uiteraard even na. Met kruipruimte kun je én isoleren, én alle kabelrommel en leidingwerk wegwerken, én je kunt er later nog bij voor wijzigingen en upgrades en ook nog mooi je bier opslaan.

-_-

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:43
Eerste vraag is inderdaad wat je vloeropbouw is. Is het betonvloer op zand die tussen je muren ligt? Staat de woning dan ook op zand? Of is het toch een vloer die constructief op funderingsbalken ligt?
naftebakje schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:08:
En bouw je vloer correct op, dus eerst constructieve betonplaat, dan isolatie
Dat is in Nederland doorgaans niet de toegepaste volgorde. Dat hangt misschien ook af van hoe het voor de rest in elkaar zit bij de woning.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-03 16:49
Cementdekvloeren in de jaren 70 zijn vaak maar een centimeter of 3 a 4 dik en liggen direct op de constructieve ondervloer. Het kan in jouw situatie natuurlijk anders zijn, maar verwacht met het verwijderen van je tegels en de zandcementvloer mogelijk slechts een centimeter of 5 a 6 aan ruimte verkrijgen.

Voor vloerverwarming heb je sowieso al een laag van zo'n 6 cm nodig om voldoende dekking op je leidingen te hebben, dus is er in dat geval geen tot nauwelijks ruimte voor isolatie. Weet dat het bouwbesluit op dit moment een Rc-waarde van 3,7 hanteert voor vloeren, wat neerkomt op ongeveer 8 cm aan PIR isolatie.

Dus onderzoek eerst hoe dik de zandcementlaag + tegellaag is om te bepalen wat de mogelijkheden zijn.

Waaruit bestaat je fundering trouwens? Staat deze direct op zand of zijn er heipalen geslagen?

[Voor 14% gewijzigd door frennek op 15-03-2023 16:09]

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-03 17:13
Wij hebben elektrisch verwarmen overwogen voor de badkamer en in ons onderzoek kwam naar voren dat het ongeveer 10 jaar werkt, daarna wordt t "your milage may vary". Daarom hebben wij uiteindelijk gekozen voor vloerverwarming middels water.

Daarnaast is elektrisch verwarming erg duur en (later) ook niet echt ver verbeteren. Je zou nu bijv. een gasketel kunnen houden en later een warmtepomp, dan is in 1x alles gelijk efficiënter.

Persoonlijk zou ik je vloer er compleet uit halen, ook waar je de verwarming niet hoeft, en alles nogmaals leggen, dan is alles gelijk. Als je van tevoren even goed zoekt: Er zijn best mogelijkheden om dingen beperkt omhoog te laten gaan. Ik weet niet of je red waar je nu zit, maar er zijn diverse oplossingen die speciaal voor lagere vloerdikte bedacht zijn. Die hebben vaak wel een keerzijde, maar die moet je dan voor jezelf afwegen.

Uit persoonlijke ervaring: Vloerverwarmingslangen leggen is prima te doen. Je moet even weten van het slakkenhuis trucje en weten hoe je zones "berekend", maar dat is beide goed te doen. Daarna is t vastknopen aan een betongaas, dat kan iedereen wel.
Het zandcement deel hebben we laten doen. Hoewel het in de basis niet zo moeilijk lijkt, is het goed recht/vlak krijgen wel echt een vaardigheid. Mocht je het zelf doen heb je een kans dat je vloer een beetje golft, wij hebben gekozen om dat risico niet te lopen.

[Voor 12% gewijzigd door Martijn.C.V op 15-03-2023 17:19]

Complimentje?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:32
Eerst de huidige situatie in kaart brengen. Ik heb bijvoorbeeld een vrijdragende systeemvloer waarbij de binnenmuren op de vloer staan. Dan kun je de vloer dus niet (zomaar) verwijderen / vervangen.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:48

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Bij mij lag de tegelvloer op zavel, dus ik ben een klein beetje drastisch geweest :P

De Nederbelg !

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:17
geen kruipruimte is uiterst ongebruikelijk in dit bouwjaar. Weet je het zeker dat ie er niet is? Of is er gewoon over het luik heen getegeld?
elektrische vvi moet je echt nooit, nooit doen. Dat is alleen voor badkamertjes waar het morgens en avonds een uurtje aanstaat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:14
D-e-n schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:19:
[...]Dat is in Nederland doorgaans niet de toegepaste volgorde. Dat hangt misschien ook af van hoe het voor de rest in elkaar zit bij de woning.
Vandaar dat ik aanraad om het correct te doen, en niet zoals het doorgaans gebeurt in Nederland >:)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• marciej123
  • Laatst online: 09:41
Bedankt voor jullie informatie allemaal! Ik heb weer wat stof tot nadenken, opvragen en uitzoeken!

• BlueSS50
  • Laatst online: 23-03 11:02
Ik heb nu ook hetzelfde. Je kunt het nu maar 1 keer goed doen:
de gehele betonvloer op zand eruit halen, uitgraven, nieuwe betonvloer, isoleren, dekvloer met vloerverwarming.

Evt kun je de contructieve betonvloer en de isolatie omdraaien. maar dan heb je een trager verwarmingssysteem. het is net wat je fijn vind.
De woonkamer heb ik de iso onderop omdat deze altijd warm moet zijn en veel zonlicht heeft en dus ik de masse overdag kan opwarmen.
De werkkamer heb ik eerst beton en dan iso omdat hier maar 2 dagen in gewerkt wordt moet deze snel opwarmen (maar koelt dus ook snel weer af)

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:43
No Hands schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:22:
geen kruipruimte is uiterst ongebruikelijk in dit bouwjaar. Weet je het zeker dat ie er niet is? Of is er gewoon over het luik heen getegeld?
Dat dacht ik inderdaad ook. Iedereen hint op "vloer eruit en weer volstorten" maar dat wordt hem in dat geval dus niet.
elektrische vvi moet je echt nooit, nooit doen. Dat is alleen voor badkamertjes waar het morgens en avonds een uurtje aanstaat.

En toch zie je in al die woonprogramma's elektrische vloerverwarming gelegd worden terwijl de radiatoren worden weggehaald, soms zelfs in oudere woningen. Dan denk ik ook wel "hoe dan?"

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:34
Elektrischs is ondertussen al voldoende over gemeld.

Weet je heel zeker dat er geen kruipruimte is? Tot nu toe heb ik huizen rond die tijd altijd met een kruipruimte gezien. Soms alleen niet (meer) toegankelijk, door bijvoorbeeld een tegelvloer of je moet een gat buiten onder de fundering graven.

Maar zoals ook andere je melden, je doet dit maar 1 keer, dus doe het goed.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:17
D-e-n schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 17:34:
[...]

Dat dacht ik inderdaad ook. Iedereen hint op "vloer eruit en weer volstorten" maar dat wordt hem in dat geval dus niet.

[...]

En toch zie je in al die woonprogramma's elektrische vloerverwarming gelegd worden terwijl de radiatoren worden weggehaald, soms zelfs in oudere woningen. Dan denk ik ook wel "hoe dan?"
Die woonprogramma's hebben een enkele baat bij dat de bewoners een lage rekening hebben. Die verwerken de producten die een sponsor ze biedt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-03 13:47
Er zijn verschillende systemen voor vloerverwarming met isolatie platen waar de vloerverwarming op gelegd wordt speciaal voor dit soort woningen.
Je vloer komt dan wat hoger te liggen. De deuren aanpassen of verhogen is related er goedkoop in vergelijking met de hele vloer uitgraven. Zelf heb ik in een vergelijkbare woning nieuwe kozijnen laten plaatsen en mooie hoge deuren genomen om een moderne uitstraling te behouden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee