Toon posts:

Waterslag door wasmachinekraan?

Pagina: 1
Acties:

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-03 23:07
Hi allemaal,

we hadden al een tijdje last van harde knallen wanneer de wasmachine draaide en water nodig had. Na wat zoeken bleek het dus om waterslag te gaan. Vandaag nam ik even een kijkje tijdens het draaien van de wasmachine. Ik zag dat naast de harde klappen ook de kraan zelf een beetje aan het lekken was.

Ik dacht ik ga er een waterslagdemper tussen zetten, maar voor ik dat deed heb ik eerst een nieuwe wasmachinekraan gemonteerd.. en wat bleek.. de harde klappen waren direct weg. Kan een wasmachinekraan ook voor waterslag zorgen? Ik kan er niets over vinden, maar misschien zijn hier ervaringsdeskundigen?

420.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:04
Stond de kraan helemaal open? Kan me voorstellen dat een half open kraan een ander gedrag geeft dan een volledig geopende.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Pelox
De oude kraan en de nieuwe stonden en staan helemaal open.

420.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:58
Haal de wasmachine eens los van de kraan. Zet een lege emmer onder de kraan en draai eens de kraan open en snel dicht. Krijg je waterslag? De wasmachine neemt water af en sluit deze af. Bij plots sluiten kun je inderdaad waterslag krijgen. Waterslag komt vaak voor bij de langere leidingen die niet om de (meen 50 cm ofzo?) vastgezet waren aan de muur/ plafond.

• Pelox
Cave_Boy schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:45:
Haal de wasmachine eens los van de kraan. Zet een lege emmer onder de kraan en draai eens de kraan open en snel dicht. Krijg je waterslag? De wasmachine neemt water af en sluit deze af. Bij plots sluiten kun je inderdaad waterslag krijgen. Waterslag komt vaak voor bij de langere leidingen die niet om de (meen 50 cm ofzo?) vastgezet waren aan de muur/ plafond.
Met de nieuwe kraan lijkt het verholpen.. ik snap het niet echt goed want ik kan nergens vinden dat het aan enkel een kraan kan liggen. Misschien zijn de leidingen ook ontlucht toen ik de kraan vervangen heb en heeft dat het probleem opgelost.

420.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-03 22:36
Pelox schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:41:
De oude kraan en de nieuwe stonden en staan helemaal open.
Even los van het waterslag gebeuren, het is altijd een goed gebruik om een kraan na het helemaal open draaien, een klein stukje terug te draaien. Dat voorkomt dat hij vast gaat zitten in de open stand.

iRacing Profiel

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:58
Wild Chocolate schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:06:
[...]

Even los van het waterslag gebeuren, het is altijd een goed gebruik om een kraan na het helemaal open draaien, een klein stukje terug te draaien. Dat voorkomt dat hij vast gaat zitten in de open stand.
Dit heb ik vaker gehoord en nam ik ook altijd aan echter ik heb nu 2x met een oude kraan gehad dat deze vast stond op de huidige stand. Er was gereedschap nodig om deze weer los te krijgen.

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik ben er nog niet van overtuigd dat je het probleem hebt opgelost....

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• Pelox
Dinictus208 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:14:
Ik ben er nog niet van overtuigd dat je het probleem hebt opgelost....
Ik dus ook niet.. morgen maar weer een paar testjes doen.

420.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:04
Pelox schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:04:
[...]Met de nieuwe kraan lijkt het verholpen.. ik snap het niet echt goed want ik kan nergens vinden dat het aan enkel een kraan kan liggen. Misschien zijn de leidingen ook ontlucht toen ik de kraan vervangen heb en heeft dat het probleem opgelost.
Ibderdaad gek, maar aan ontluchten zal het niet liggen, eerder het omgekeerde. Misschien ergens een luchtbel die nu de klappen opvangt.
Een truukje wat ik eens zag is voor een wasmachinekraan een doodlopend stuk leiding omhoog te laten lopen, die bevat lucht en zal als waterslagdemper werken (soort mini expansievat).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-03 09:55

Consigliere

Engineer

Leidingen dienen 60x de diameter gebeugeld te worden..
ø15 is dus om de 90cm
Wat het geweest kan zijn.. als het nu weg is..
het plastic terugslagklepje kapot waardoor die dicht klapte ipv rustig met de druk mee veerde.

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-03 15:12
naftebakje schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:34:
[...]
Een truukje wat ik eens zag is voor een wasmachinekraan een doodlopend stuk leiding omhoog te laten lopen, die bevat lucht en zal als waterslagdemper werken (soort mini expansievat).
Of zo'n loze leiding officieel niet is toegestaan, dat weet ik niet, maar dat soort oplossingen werken in ieder geval maar tijdelijk: dat loze stuk zal uiteindelijke ook vol komen te zitten met water en geen 'bufferfunctie' meer hebben.

Bovendien loop je, als de leiding relatief weinig gebruikt wordt, verhoogde kans op legionella in dat stilstaande stuk. Dat wil je niet.

Dat is waarom een echte waterslagdemper een membraan bevat dat de lucht apart houdt en het volume van het weinig-bewegende water beperkt. Een soort mini-expansievat, zo je wil.

Verder is het vast lastig om vast te stellen of je nieuwe kraan het echt gefixed heeft. Lichte waterdruk- en temperatuurverschillen zullen het vast beinvloeden. En inderdaad de luchtbellen die na montage wellicht ergens in je leidingwerk zitten en langzaam zullen verdwijnen.

Dus afwachten. Dan indien nodig en mogelijk de leidingen verder beugelen en een waterslagdemper plaatsen.

• Pelox
swiv98 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:29:
[...]

Dus afwachten. Dan indien nodig en mogelijk de leidingen verder beugelen en een waterslagdemper plaatsen.
Dit was het idee inderdaad. We houden het de komende tijd in de gaten en met een beetje geluk is het toch op miraculeuze wijze opgelost.

420.

• Beginner
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 21:10
Waterslag is ook afhankelijk van de snelheid waarmee het water door de leiding stroomt. Als de nieuwe kraan een kleinere doorlaat heeft zou het dat ook kunnen zijn. Dat kan ook een tip zijn voor mocht het weer terugkomen; de kraan wat verder sluiten. Sommige wasmachine kranen hebben ook een beluchter. Als die verstopt raakt met kalk kun je ook waterslag krijgen.

• Pelox
Helaas... de waterslag is terug. Zowel bij de wasmachine als bij de vaatwasser beneden. Betreft een nieuwbouwwoning, is dit een fout van de aannemer? Lijkt me wel..

420.

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:18
Dan zit er zeker meerlagenbuis 16? Misschien zijn ze wel ergens iets geknikt of dichtgekneld.

Is het trouwens bij het afnemen van water constant bonken of bij het starten/stoppen van afnemen?
Bij constant gebruik kan het ook de watermeter zijn, dan moet je bij de lokale waterleverancier zijn.

• CykoByte
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-03 23:01
Ik zou hoe dan ook gewoon een waterslagdemper plaatsen. Kost maar een paar tientjes en is wel zo relaxed voor je leidingen.

Dat dus even los van het vraagstuk of er verder nog wat mis is. :)

• Pelox
CykoByte schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 23:38:
Ik zou hoe dan ook gewoon een waterslagdemper plaatsen. Kost maar een paar tientjes en is wel zo relaxed voor je leidingen.

Dat dus even los van het vraagstuk of er verder nog wat mis is. :)
Ja gaan we ook zeker doen.
IplugNplay schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 23:16:
Dan zit er zeker meerlagenbuis 16? Misschien zijn ze wel ergens iets geknikt of dichtgekneld.

Is het trouwens bij het afnemen van water constant bonken of bij het starten/stoppen van afnemen?
Bij constant gebruik kan het ook de watermeter zijn, dan moet je bij de lokale waterleverancier zijn.
Het is bij het plots stoppen van afname water.

420.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:20
Hoe hoog is je waterdruk?
Draai deze is terug naar 1.5bar en probeer nog eens

• Pelox
barry86 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:18:
Hoe hoog is je waterdruk?
Draai deze is terug naar 1.5bar en probeer nog eens
Waar kan je dat bepalen? Bij de watermeter?

420.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Beginner
Waterdruk kun je alleen regelen met een drukreduceer. Dit is geen standaard in Nederland. Als de waterkraan dichter zetten bij de wasmachine niet helpt kun je het beste een demper plaatsen voor de waterslag. Ik blijf het trouwens idioot vinden dat wasmachine fabrikanten de watertoevoer niet gewoon rustiger openen en sluiten. Dat is het eigenlijke probleem.

• Pelox
De waterslagdemper is geplaatst en helpt erg goed bij de wasmachine, veel beter dan ik had gedacht!

Ik ga er nog een plaatsen beneden bij de vaatwasser en dan is het probleem helemaal opgelost denk ik. Wel een lastige klus ivm ruimte gebrek daar, maar komt wel goed.

[Voor 53% gewijzigd door Pelox op 22-03-2023 18:15]

420.

• Beginner
Mooi om te lezen. Als je wasmachine nog geen ingebouwde waterstop heeft adviseer ik die ook nog te plaatsen. Volgens mij zou het overigens zonder teflontape moeten kunnen als de juiste afsluitrubbers gebruikt worden.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-03 16:51
Beginner schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:35:
Mooi om te lezen. Als je wasmachine nog geen ingebouwde waterstop heeft adviseer ik die ook nog te plaatsen. Volgens mij zou het overigens zonder teflontape moeten kunnen als de juiste afsluitrubbers gebruikt worden.
Dat blauw beige ding onder de waterslagdemper is de waterstop van de wasmachine als ik het goed heb

• Pelox
Beginner schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:35:
Ja had zonder tape gekund idd.. maar toen zat het er al op :9 ik laat het maar zitten. Waterstop zit op de wasmachine.

420.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee