Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Mijn computer heeft momenteel:Nu wil ik het moederbord vervangen door: uitvoering: ASRock A520M-ITX/ac

Ik heb alles uit de case gehaald, nieuwe moederbord erin, aangesloten op de PSU en de power switch. Hij lijkt de werken, de BIOS werkt, maar er werken maar 2 USB poorten.

Als ik het toetsenbord in 1 van die 2 poorten stop, werkt die. Als ik het toetsenbord in de andere 3 poorten stop, werkt die niet. Als ik de front-panel USB aansluit op het moerderbord, en daarin het toetsenbord inplug werkt het ook.

Echter mijn bootable USB stick met Linux werkt in geen geval. Hij blijft dan hangen met code B4 of 98, of hij herkent de stick sowieso niet.

Ik heb nog een keer het nieuwe moederbord eruit gehaald en de oude er weer ingestopt. Alles werkt prima. Toetsenbord in elk van de USB poorten, ook de USB stick boot prima naar Linux.

Nu zit het nieuwe moederbord er weer in. Ik heb de CMOS gecleared met een jumper, maar dat haalt niets uit.

Nu wil ik graag weten wat ik nog kan proberen. Of is dit moederboard dead on arrival en moet ik een RMA aanvraag doen?

Beste antwoord (via Rainbow op 15-03-2023 14:19)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Ik ben bang dat je CPU niet op de QVL lijst staat van het nieuwe moederbord. Maar als ik mij niet vergis zitten de USB controllers tegenwoordig vooral in de CPU ingebakken. Wellicht zou het herplaatsen van de CPU het probleem oplossen.

-_-

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Ik ben bang dat je CPU niet op de QVL lijst staat van het nieuwe moederbord. Maar als ik mij niet vergis zitten de USB controllers tegenwoordig vooral in de CPU ingebakken. Wellicht zou het herplaatsen van de CPU het probleem oplossen.

-_-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:22

D4NG3R

kiwi

:)

De bovenbuur was mij net voor, maar jouw CPU staat in z'n totaliteit niet op de QVL: https://www.asrock.com/mb/AMD/A520M-ITXac/index.asp#CPU

Dat is vragen om (gekke) problemen. Ik zou er persoonlijk dan ook geen seconde tijd meer aan besteden. Stel even dat je de USB poorten werkend krijgt, weet je niet wat je verder voor instabiliteit of problemen je in de toekomst mag verwachten. Stuur dat ding lekker terug en koop een plank welke de CPU wel ondersteunt. :)

Vanwaar wil je het moederbord eigenlijk vervangen?

[ Voor 58% gewijzigd door D4NG3R op 15-03-2023 12:26 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
Jeeeetje wat dom van me zeg, dat ik dat niet eerst gecontroleerd heb! Ik ging er eigenlijk een beetje vanuit dat als de socket klopte, dat het wel zou werken. Maar ja, grote kans dat het daarom niet (goed) werkt... bedank! Dan moet ik die maar terugsturen en een andere uitzoeken....
D4NG3R schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:14:
Vanwaar wil je het moederbord eigenlijk vervangen?
De Asus die ik heb heeft 2 van die SATA porten die het hoekje om gaan (en 2 die "gewoon" naar boven staan). Dat was nooit een probleem want ik had maar 2 poorten nodig. Maar nu heb ik een derde poort nodig. In mijn case worden die 2 "om het hoekje" poorten geblokkeerd door de voeding.

Dus ik kon 2 dingen doen, of een SATA PCI kaart aanschaffen, of een nieuw moederbord. Ik had voor dat 2e gekozen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Laatst online: 09:28
Dus ik kon 2 dingen doen, of een SATA PCI kaart aanschaffen, of een nieuw moederbord. Ik had voor dat 2e gekozen...
Of een andere kast kopen waarbij de voeding niet in de weg zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-08 10:54
Toerq schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 00:35:
[...]

Of een andere kast kopen waarbij de voeding niet in de weg zit.
Of een andere voeding die kleiner is. De ATX standaard definieert alleen de breedte en hoogte van de voeding, niet de lengte. Ik heb zitten kijken naar 850 watt Gold voeding en de kleinste was 130 mm, de grootste 170 mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Laatst online: 09:28
pepsiblik schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:31:
[...]

Of een andere voeding die kleiner is. De ATX standaard definieert alleen de breedte en hoogte van de voeding, niet de lengte. Ik heb zitten kijken naar 850 watt Gold voeding en de kleinste was 130 mm, de grootste 170 mm.
TS heeft ITX en geen ATX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:44
Toerq schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:24:
[...]

TS heeft ITX en geen ATX
De behuizing is ITX. Genoeg ITX behuizingen die een ATX voeding slikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
Ik heb deze case (ITX): uitvoering: Fractal Design Node 304 Wit
En deze voeding (ATX): uitvoering: be quiet! System Power 9 500W CM

De voeding gaat daar overigens "in de breedte" in, dus een kortere voeding maakt dan weinig uit... het is juist de breedte waar het mis gaat.

Toen ik dit systeem samenstelde had ik een aantal specifieke eisen qua grootte en drive bays, waar eigenlijk alleen deze case uitkwam. Ik weet niet of het nog zo is, dus ik zou inderdaad eens kunnen kijken of ik de case zou kunnen vervangen ipv het moederbord. Goeie tip, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pepsiblik
https://www.chieftec.eu/products-detail/491/CI-02B-OP

Deze misschien? Heeft nog wel fans nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
Bedankt voor de suggestie, ik waardeer dat je probeert te helpen. Maar zonder meer informatie over mijn specifieke situatie wordt het lastig natuurlijk. Bijv. waar de case staat is maximaal 24cm in de hoogte beschikbaar (dus moet de case maximaal zo'n 23,5cm zijn om niet klem te zitten). Maar dan kon jij natuurlijk niet weten.

Op dit moment heb ik een nieuw moederbord besteld, omdat de Node 304 me verder prima bevalt en precies past waar die staat. :) Als ik toch besluit een nieuwe case of evt. voeding aan te schaffen, kan ik de Pricewatch induiken. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepsiblik
Gaat goed komen. Lijkt me dat je een welafgewogen keuze hebt gemaakt.
Pagina: 1