Ik lees de laatste tijd hier veel over dat je per fase maar maximaal 5kW aan omvormer(s) mag aansluiten.
Waar komt dit vandaan? Ik kan alleen vinden dat de netcode voorschrijft dat er geen onbalans mag zijn en dus niet meer dan 5kW afwijking qua omvormers mag zijn tussen de fasen.
En natuurlijk gewoon het maximum A per fase als een hard maximum.
Voor mijzelf even een sanity check, op dit moment heb ik 4 omvormers hangen, huisaansluiting is 3x25A, elke omvormer hangt achter een eigen 16A groep
Fase 1:
- Omvormer 3600 -- 12 panelen van 310Wp (west gericht)
- Omvormer 2000 -- 6 panelen van 310Wp (zuid gericht)
Totaal aan omvormers > 5kW, maar totaal blijft onder max A van 25A (5.750 W)
Volgens de statistieken (slimme meter + domoticz) is het maximum wat vorig jaar ooit is teruggeleverd op deze fase 5.591 W geweest
Fase 2:
- Omvormer 3600 - 9 panelen van 370Wp (zuid gericht)
Fase 3:
- Omvormer 3000 - 9 panelen van 370Wp (zuid gericht met wat schaduw gedurende de dag)
Is hier feitelijk wat op aan te merken (oftewel mag niet of gevaarlijk?)
Waar komt dit vandaan? Ik kan alleen vinden dat de netcode voorschrijft dat er geen onbalans mag zijn en dus niet meer dan 5kW afwijking qua omvormers mag zijn tussen de fasen.
En natuurlijk gewoon het maximum A per fase als een hard maximum.
Voor mijzelf even een sanity check, op dit moment heb ik 4 omvormers hangen, huisaansluiting is 3x25A, elke omvormer hangt achter een eigen 16A groep
Fase 1:
- Omvormer 3600 -- 12 panelen van 310Wp (west gericht)
- Omvormer 2000 -- 6 panelen van 310Wp (zuid gericht)
Totaal aan omvormers > 5kW, maar totaal blijft onder max A van 25A (5.750 W)
Volgens de statistieken (slimme meter + domoticz) is het maximum wat vorig jaar ooit is teruggeleverd op deze fase 5.591 W geweest
Fase 2:
- Omvormer 3600 - 9 panelen van 370Wp (zuid gericht)
Fase 3:
- Omvormer 3000 - 9 panelen van 370Wp (zuid gericht met wat schaduw gedurende de dag)
Is hier feitelijk wat op aan te merken (oftewel mag niet of gevaarlijk?)