Toon posts:

Maximum aan omvormer(s) op 3x25A ?

Pagina: 1
Acties:

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:18
Ik lees de laatste tijd hier veel over dat je per fase maar maximaal 5kW aan omvormer(s) mag aansluiten.
Waar komt dit vandaan? Ik kan alleen vinden dat de netcode voorschrijft dat er geen onbalans mag zijn en dus niet meer dan 5kW afwijking qua omvormers mag zijn tussen de fasen.
En natuurlijk gewoon het maximum A per fase als een hard maximum.

Voor mijzelf even een sanity check, op dit moment heb ik 4 omvormers hangen, huisaansluiting is 3x25A, elke omvormer hangt achter een eigen 16A groep

Fase 1:
- Omvormer 3600 -- 12 panelen van 310Wp (west gericht)
- Omvormer 2000 -- 6 panelen van 310Wp (zuid gericht)

Totaal aan omvormers > 5kW, maar totaal blijft onder max A van 25A (5.750 W)
Volgens de statistieken (slimme meter + domoticz) is het maximum wat vorig jaar ooit is teruggeleverd op deze fase 5.591 W geweest

Fase 2:
- Omvormer 3600 - 9 panelen van 370Wp (zuid gericht)

Fase 3:
- Omvormer 3000 - 9 panelen van 370Wp (zuid gericht met wat schaduw gedurende de dag)

Is hier feitelijk wat op aan te merken (oftewel mag niet of gevaarlijk?) 8)

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:17

Cr3ator

1 bar is geen bar

Ik meende dat de netcode die 5kW voorschrijft, maar het werkt natuurlijk prima zo en is ook veilig. Het is hooguit niet helemaal netjes. Maar wat weerhoud je om 'Omvormer 2000' bij L3 op te zetten? Dan zijn de 3 fasen allemaal <5kW /stuk.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-03 12:06
Hier op 1 fase 5000 W, andere fase 2400 W en ik ben aan het plannen voor de laatste vrije fase om daar ook nog iets van 4500-5000 Watt te plaatsen.
3x25A 3 fase aansluiting.
Ik en mijn elektricien zien niet waarom niet, als het maar goed gedaan word

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-03 08:09
BB-One schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:56:
Ik lees de laatste tijd hier veel over dat je per fase maar maximaal 5kW aan omvormer(s) mag aansluiten.
Waar komt dit vandaan?
Verkeerde intepretatie.
Maar zoals ik het begrijp heb jij dus wel meer dan 5kW onbalans tussen de fases zitten: als er 5591W wordt teruggeleverd op 1 fase en de andere 2 fases niets of afname.
Zoals RSH het doet is het dus netjes. Technisch gezien is onbalans niet gelijk een probleem, hier gaat pas naar gekeken worden als meerdere mensen dit op eenzelfde manier in de straat gaan aansluiten.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:17
Jim423 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:13:
[...]

Verkeerde intepretatie.
Maar zoals ik het begrijp heb jij dus wel meer dan 5kW onbalans tussen de fases zitten: als er 5591W wordt teruggeleverd op 1 fase en de andere 2 fases niets of afname.
Zoals RSH het doet is het dus netjes. Technisch gezien is onbalans niet gelijk een probleem, hier gaat pas naar gekeken worden als meerdere mensen dit op eenzelfde manier in de straat gaan aansluiten.
Ik heb laatst met groepenkast ombouwen 244V binnenkomend gemeten op 1 van de 3 fasen. En het was niet een superzonnige dag. Ergo: in de zomer zal dat nog wel wat meer zijn.

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:18
Jim423 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:13:
[...]

Verkeerde intepretatie.
Denk dat je mij niet goed begrepen hebt. Ik heb ongeveer hetzelfde als RSH.

Maar je kan zelfs zonder zonnepanelen al onbalans hebben tussen de fases. Waterkoker staat aan en de stofzuiger wordt gebruikt en ik pak de boor. En die zitten bijvoorbeeld allemaal op 1 fase.
Of met een kleine omvormer. Levert 2000W op fase 1 en de waterkoker staat aan op fase 2.

@Cr3ator Dank voor de tip! gaan we even naar kijken of ik die makkelijk over kan zetten.

• paQ
BB-One schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:26:
[...]

Maar je kan zelfs zonder zonnepanelen al onbalans hebben tussen de fases. Waterkoker staat aan en de stofzuiger wordt gebruikt en ik pak de boor. En die zitten bijvoorbeeld allemaal op 1 fase.
Of met een kleine omvormer. Levert 2000W op fase 1 en de waterkoker staat aan op fase 2.

@Cr3ator Dank voor de tip! gaan we even naar kijken of ik die makkelijk over kan zetten.
:')

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-03 08:09
BB-One schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:26:
[...]

Zat scheef te lezen. Ik zou het gewoon zo laten als alle spanningen in orde zijn.
@paQ >:) laadpaal?

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• paQ
Jim423 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:36:
[...]

Zat scheef te lezen. Ik zou het gewoon zo laten als alle spanningen in orde zijn.
@paQ >:) laadpaal?
nee een vrouw die graag kookt :D
En de warmtepomp net aan ws.

Heb wat keukengerei op Fase 2 gezet inmiddels.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee