Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Ik ben op zoek naar een nieuwe telefoon en kom uit bij bepaalde modellen van Xiaomi die voor de Chinese markt zijn gemaakt. De specificaties zijn top en de prijs al helemaal als je vergelijkt wat je er in Nederland of Europa voor moet betalen.
Als voorbeeld is de Redmi K60 Pro een leuk toestel. Deze heeft leuke specificaties en is te krijgen voor net iets onder de €600.

Deze telefoons missen band 20 en band 7 voor het 4G netwerk. Vroeger was je aardig afhankelijk van Band 20 (800MHz) voor de dekking binnenshuis bij bepaalde providers. Is dat tegenwoordig nog steeds zo? Deze telefoons hebben ook gewoon 5G en ik merk dat ik nu ook vrijwel altijd met 5G verbonden ben.

Op de KPN dekkingskaart is ook te zien dat 5G ook vrijwel landelijke dekking heeft, maar dat is buitenshuis.
Is er iemand met ervaring hoe het momenteel is om een telefoon te hebben zonder band 20?

Overzichtje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3w_bSwF2V4vtifFDAze4WRZ7HE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sOQIEMM9kpDKXSbsYR2wZtlp.jpg?f=user_large

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:11
Volgens mij schakelt de telefoon bij bellen via VoLTE terug naar 4g. 3g staat uit en 2g gaat ook uit.
Dus dan kom je uit op dat 4g voor bellen belangrijk is/wordt.

Voor de software is er ook een risico, bepaalde regios hebben andere software updates, bloatware, en mindere privacy functies.

Tegenvraag, is de besparing zo enorm dat je hiervoor risico wil nemen met de banden, en ook risico met de software?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik kan alleen afraden om een toestel met Chinese rom te nemen. Heb weleens met dat soort telefoons gewerkt en na enig Wireshark werk gebeuren er toch rare dingen. Ook waren bepaalde opties binnen het os niet (goed) vertaald.

En voor iets meer heb je ook een goede telefoon hier. 600 euro is nou niet echt een lage prijs?

Ik dacht dat er ook dingen veranderd waren met importeren van spullen van buiten de EU? Btw import kosten etc?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:52
Zover ik weet is er met de huidige 5G techniek (non standalone 5G) nog steeds een 4G verbinding nodig om de verbinding tot stand te brengen. Ook bij nederlandse webshops kun je vaak voor lagere prijzen een telefoon aanschaffen als dit i.c.m. een abonnement doet. Momenteel bied Belsimpel de iPhone 13 voor €490 aan met een Vodafone abonnement. Dat is €309 minder dan de laagste prijs nu in de pricewatch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Bedankt voor de reacties.
Het puntje qua software is geen issue. Ik voorzie ze altijd van een eigen rom, ook als ik ze hier koop. Dat doe ik met de Xiaomi toestellen al jaren.
Daarnaast verkopen veel (betrouwbare) shops ze inclusief verzendkosten en zonder het risico op BTW en import kosten.

Ik zal me nog eens verder verdiepen in het nodig hebben van 4G tijdens het bellen en/of het tot stand brengen van de 5G verbinding.

En qua toestelprijs scheelt het toch behoorlijk.
Vergelijk de Redmi K60 Pro met een toestel als de Xiaomi 13 / 13 pro. Niet exact gelijk maar het komt er aardig in de buurt. En dat scheelt je minimaal 250/300 euro. Dat is een leuke besparing.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilvanwil
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 19:30
Ben je nog verder gekomen? ik ben ook erg benieuwd.. enerzijds zou je ondertussen kunnen denken dat er genoeg mensen al een telefoon zonder band 20 hebben, en blijkbaar weinig klachten, anders zou je ze wel lezen... of ze hebben allemaal spijt en durven het niet te melden ;)

Het zou Tweakers sieren als ze hier eens onderzoek naar doen en publiceren.

Kwam laatst deze site tegen, kan je alle banden zien, dan zie je wel dat band 20 overal zit zo'n beetje...
https://antennekaart.nl/

Lees het een en ander, 5G zal in eerste instantie nog geen soelaas bieden? hogere frequenties, meer masten nodig...
https://www.androidplanet.nl/nieuws/verschil-4g-en-5g/
https://www.want.nl/5g-vs-4g-verschil-waarom/

Maar ok, meer masten, is dan wel beter bereik... maar wanneer en waar...

Ik zit zelf naar de Xiaomi 12 pro te kijken... ook mooie specs, en in bepaalde versie voor prima prijs te krijgen...
En ik hoop dat de prijzen binnenkort snel gaan droppen gezien de magere verkoopcijfers van telefoons iha...

Andere optie is dan de Pixel 6 pro hier kopen, die wel band 20 heeft.,. en 4x(!) optische zoom ook erg interessant... wel mindere processor, maar Google maakt alles volgens mij wel alles aardig soepel iha... 120W laden op 12 Pro ook wel interessant... 30W laden op Pixel 6 pro is voor mij als snel, heb nu 18W op m'n Mi Mix 2s. Ook nooit issues mee, best snel genoeg % erbij. Sowieso wil ik wel wireless chaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eepeep
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-06-2024
Die bands zouden nodig kunnen zijn voor 4G+ / LTE-A, afhankelijk van je provider.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ilm
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:34

ilm

Ik heb een Xiaomi mi 8 SE zonder band 20. In Belgie met proximus heb ik in de praktijk geen last in gewone rijhuizen met de ontvangst. Niet getest in de kelder en geen benchmarks gedaan. :-) Er zal wel wat theoretisch verschil zijn.

Verder met de EU rom heel veel plezier gehad ermee.
Pagina: 1