TPlink aan TPlink toevoegen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gribo
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10-09 16:28
Mijn ziggo wifi modem zit op de eerste verdieping waar de coax het huis in komt. Mijn pc en internetradio staan op de begane grond. Van het ziggo modem heb ik een TPlink gemaakt naar de meterkast op de begane grond. Mijn zonnepanelen hangen in de meterkast met een kabeltje aan die TPlink die ook het wifi op de begane grond verzorgt. Ik heb dus quasi 2 wifis op de begane grond, nl het ziggo modem zelf en de tplink die "uiteraard" op de begane grond het sterkst is. Mijn pc en internetradio hangen aan dat wifi van de TPlink. Probleem is nu dat bij vlagen mijn internetradio niet stabiel is en dan bvb continu reboot.

Wat ik me afvraag is of ik een tweede TPlink in huis kan maken (parallel aan de eerste of juist in serie??) waaraan ik dan de internetradio bekabeld kan aansluiten waardoor die dan hopelijk stabieler zal spelen.
(Bekabeld aansluiten van de internetradio aan de eerste TPlink is fysiek lastig)

Heeft er iemand hierover gedachten of ervaringen mee, ihb met twee TPlinks in serie of parallel? Alvast bedankt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
...wat is "een TPlink" en hoe "maak" je die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gribo
Een TPlink zijn twee stekkers die je op verschillende plaatsen in het stopcontact steekt. Een eerste stekker in een stopcontact dicht bij het ziggo modem en met een kabeltje aangesloten op dat modem en een tweede stekker in een ander verderweg gelegen stopcontact. Die tweede stekker verspreidt zelf weer wifi (althans die ik heb doen dat) en er zitten openingen in waarop je bekabeld een pc of radio of wat dan ook kunt aansluiten. Je eigen stroomnet vormt dan ahw een verlenging (in afstand) van je wifi en/of modem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:16

Compizfox

Bait for wenchmarks

gribo schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:26:
Een TPlink zijn twee stekkers die je op verschillende plaatsen in het stopcontact steekt. Een eerste stekker in een stopcontact dicht bij het ziggo modem en met een kabeltje aangesloten op dat modem en een tweede stekker in een ander verderweg gelegen stopcontact. Die tweede stekker verspreidt zelf weer wifi (althans die ik heb doen dat) en er zitten openingen in waarop je bekabeld een pc of radio of wat dan ook kunt aansluiten. Je eigen stroomnet vormt dan ahw een verlenging (in afstand) van je wifi en/of modem.
TP-Link is een merk dat allerlei netwerkapparatuur maakt (waaronder routers, switches, APs, NICs, etc). Jij bedoelt een setje powerline-adapters. ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
gribo schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:26:
Het concept powerline is mij bekend, ik wilde het even uit jouw mond horen :)
Let op met powerline, vooral op verschillende stroomgroepen.
Powerline is nou niet HET voorbeeld van stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

In concreto vraag je dus of je een derde powerline adapter kan toevoegen aan jouw bestaande (powerline) netwerk, waar je nu al twee in gebruik hebt?

Ik ben niet heel bekend met powerline, maar lijkt me dat zoiets gewoon moet kunnen. Enige is alleen wel dat powerline niet het antwoord is als je een stabiel of snel netwerk wilt. Maar als het een snellere verbinding weet te krijgen voor de internet radio dan je nu al hebt, zou je dat zeker kunnen proberen.

Het stabielste en snelste blijft gewoon een ethernet kabel te trekken.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 15-03-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:06
gribo schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:11:
Heeft er iemand hierover gedachten of ervaringen mee, ihb met twee TPlinks in serie of parallel?
Ja , je kan extra TPlink Powerline modules aan je netwerk toevoegen.
Ook eventueel andere merken als ze aan de Powerline standaard voldoen.

Je kan het TPlink Powerline tool gebruiken om Powerline adapters toe te voegen en configureren
Dat werkt makkelijker en overzichtelijker ook wat betreft beveiliging.
Ook kan je daarmee eventuele WiFi instellingen (beperkt) beheren.
TP-Link: How to prepare for using the tpPLC Utility

Tp-Link tpPLC_ Utility: (1 TPlink +3 KPN/Devolo Powerline modules)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqGP-rT_dK7b7UdR88a998zProw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CJ9uCOVgied4OvI5oCsAcLB5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:49
Ja je kan extra powerline toevoegen (zie boven) maar dat gaat je stabiliteit issues niet oplossen

Beter is kabel trekken naar je accesspoints
Als dat niet kan een moca setje aansluiten via coax. Aansluitingen als je die hebt (of coax vervangen door utp)

Als dat niet kan, wifi mesh setje gebruiken

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Ik zou eerst het netwerk eens goed inventariseren/instellen?
Het lijkt erop dat er verschillende WIFI SSD's gebruikt worden.

Controleer ook of er eventueel updates zijn voor je Powerline modules?

[ Voor 26% gewijzigd door The_Doman op 15-03-2023 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Geen idee hoe je verstandhouding is met je buren,
maar mocht je pech hebben dan kan powerline ook verbinden met hun netwerk (en vice versa).
Of zet er encryptie op, als de adapters het ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
EverLast2002 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:22:
Geen idee hoe je verstandhouding is met je buren,
maar mocht je pech hebben dan kan powerline ook verbinden met hun netwerk (en vice versa).
Of zet er encryptie op, als de adapters het ondersteunen.
Gewoon goed configureren en instellen.
Dat doe je toch ook met WiFi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gribo
Bedankt voor de reacties.Ik durf nu wel in de kringloop een extra powerline (excuse dat ik merk en soortnaam verwisselde) setje te kopen. Om eens wat te proberen. Ik stel aan mijn internet geen snelheidseisen want ik surf alleen en download alleen af en toe een attachment van 1-5 MB.

Overigens is mijn internet ook niet altijd stabiel op de powerline maar het is veel beter (lees: ook sneller) via de powerline dan via het plafond. Meestal helpt resetten van de link of even iets anders doen. Ik erger me meer aan haperen en oscilleren van de internetradio. Dus wellicht wordt dat zo voor 5 euro wat beter.

Wat mee kan spelen is dat als ik scan op netwerken dat ik dan een duizelingwekkend aantal netwerken zie. Het is druk in mijn buurt. Dat lijkt me ook niet goed voor de stabiliteit. Heb uiteraard wel al onderzoek gedaan naar wat het beste kanaal is voor mij maar toch vrees ik dat de drukte funest is.

Uiteraard zijn mijn beide wifis pda2 (of zo) gecodeerd en met een wachtwoord beschermd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gribo
Ik gebruik "uiteraard" zou ik zeggen twee verschillende wifi SSID. Wat is daar mis mee? Ik zie alleen maar voordelen. Als de powerline faalt kan ik heel eenvoudig switchen naar het wifi van het ziggo modem. Ik houd erg van kunnen kiezen. De radio doet dat soms zelf al omdat hij beide wifis kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:49
Je hebt de verbinding van je accesspoint naar je computer en je hebt de verbinding van je accesspoint naar je router.

Verbinding van accesspoint naar je computer
Dit gaat via de 2.4 of 5ghz frequentie. Het nadeel van de 2.4, helemaal als je veel netwerken ziet, is dat deze frequentie onbruikbaar is en je enorm veel haperingen krijgt. Het voordeel van deze frequentie is dat hij veel dekking geeft. Waar je een verdieping hoger dan je modem nog prima 2.4 signaalsterkte hebt, is je 5ghz al verdwenen.
Resume: anno 2023 wil je in een drukke omgeving alleen 5ghz netwerken. Zorg ervoor dat je computer en wifi apparatuur hierop werkt (en schakel als het kan 2.4ghz uit)

Verbinding van accesspoint naar je router
Boven noemde ik het nadeel van de 5ghz dat je bv een verdieping hoger geen verbinding meer hebt. Als gevolg heb je dus meerdere wifi punten nodig. Die wifi punten moeten wel verbonden zijn met de router anders werkt het niet. Dit doe je nu met powerline wat niet alleen langzaam kan zijn, maar vooral heel erg onvoorspelbaar instabiel. Eigenlijk kun je dat niet zomaar oplossen want dat komt door verstoring op het stroomnetwerk. Beste en goedkoopste is utp kabel

De goedkoopste oplossing is een aantal goede accesspoints scoren en deze bekabeld aansluiten. IS dat mogelijk?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gribo
@laurens0619
Bedankt. Ik zal zeker zo vlug al het kan naar 5 GHz maar bvb mijn 4 internetradios zijn van 2009 en kennen alleen 2,4.

Ik neem aan dat een accespoint gewoon een stopcontact is als je electra als analogon neemt. Die bekabeld aansluiten is zeker mogelijk. Of het goedkoper is dan 5 euro in de kringloop voor een extra powerlinetje weet ik niet. Het probleem hierbij voor mij is heel eenvoudig: ik haat kabels ;)
Een kabeltje van zeg 50 cm, OK maar (veel) langer moeten ze niet zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door gribo op 15-03-2023 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:16

Compizfox

Bait for wenchmarks

gribo schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:52:
@laurens0619
Ik neem aan dat een accespoint gewoon een stopcontact is als je electra als analogon neemt.
Met een access point wordt een WiFi-accesspoint bedoeld. Een apparaat dat je WiFi-netwerk uitzendt, dus.
Die bekabeld aansluiten is zeker mogelijk. Of het goedkoper is dan 5 euro in de kringloop voor een extra powerlinetje weet ik niet. Het probleem hierbij voor mij is heel eenvoudig: ik haat kabels ;)
Een kabeltje van zeg 50 cm, OK maar (veel) langer moeten ze niet zijn.
Voor networking geldt echter nog steeds dat bekabelde verbindingen het makkelijkst, goedkoopst, en betrouwbaarst zijn...

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Compizfox schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:06:
Voor networking geldt echter nog steeds dat bekabelde verbindingen het makkelijkst, goedkoopst, en betrouwbaarst zijn...
Natuurlijk, maar Powerline gebruik je dan ook voor het gemak.
Zonder moeite kan je even een extra netwerk verbinding of WiFi AP neerzetten.
gribo schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:49:
Ik durf nu wel in de kringloop een extra powerline (excuse dat ik merk en soortnaam verwisselde) setje te kopen. Om eens wat te proberen.
Zelf neem ik ook nog regelmatig leuk Powerline spul mee uit de lokale kringloop hier. :)
Inderdaad soms gewoon om wat te proberen/testen uit nieuwsgierigheid.
Maar laat dan eventuele Ziggo Powerline spullen maar liggen, die zijn nou net weer niet compatibel. |:(
gribo schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:11:
Mijn pc en internetradio hangen aan dat wifi van de TPlink. Probleem is nu dat bij vlagen mijn internetradio niet stabiel is en dan bvb continu reboot.
Is het probleem niet de internet radio zelf?
Vanzelf regelmatig herstarten lijkt mij ook niet normaal natuurlijk.
Kennissen hebben pas ook zo'n internet radio (Dabman) teruggebracht omdat deze steeds vaker ging rebooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gribo
@The_Doman
Ik denk niet dat de internetradio zelf een grote rol speelt. Ik heb er vier en als ik ze omwissel blijft het probleem op die ene locatie in de buurt van mijn pc. Ik hoor ook soms mijn surfen op de pc als storinkjes op de radio. De drie andere locaties geven geen probleem. Denk eerder dat die kennisen hetzelfde wifi-achtige probleem hebben als ik. Mijn internetradios zijn van oxx (3) en logitech (1).

[ Voor 8% gewijzigd door gribo op 15-03-2023 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
gribo schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:32:
Denk eerder dat die kennisen hetzelfde wifi-achtige probleem hebben als ik. Mijn internetradios zijn van oxx (3) en logitech (1).
Nee, dat was anders, op laatst wilde de radio niet eens meer normaal starten.
Ik vermoedde een probleem met de voeding.
gribo schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:32:
@The_Doman
Ik hoor ook soms mijn surfen op de pc als storinkjes op de radio. De drie andere locaties geven geen probleem.
Wel apart, radio streaming kost bijna niets qua bandbreedte toch?.
Misschien even experimenteren met de TPLink WiFi module op een iets andere plek?
Welke TPLink set gebruik je nu eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gribo
OK. Ja de positie speelt een rol. Vandaag de betreffende radio 25 cm verplaatst en probleem weg. Ik vermoed inderdaad dat het niet om de bandbreedte van de streaming gaat. Ik vermoed iets van interferentie, staande golven of oscillatie ...(Ik roep maar wat ;) )

Mijn TPlink is de 4220 iets van 40 euro x jaar geleden maar hij wordt vrij goed besproken en ik ben er eigenlijk ook wel tevreden over.
Pagina: 1