Wachtwoord na update Ventura

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GritX
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-07 12:23
Tijdens de opstartprocedure van mijn nieuwe iMac, 24 inch model wordt gevraagd om een wachtwoord in te vullen.
Ik gebruik nooit een wachtwoord om op te starten maar maak er toch een aan om verder te kunnen met de opstart procedure.
Nadat de iMac volledig is opgestart verwijder ik het wachtwoord opnieuw via 'gebruikers en groepen'.
Tot dan geen probleem, iMac start dan op zonder wachtwoord te vragen.
Dan merk ik op dat er een nieuwe Ventura software update beschikbaar is. Ik voer die uit en dan begint het probleem.
Bij het opstarten wordt nu om een wachtwoord gevraagd. Ik had het wachtwoord voor de update verwijderd! Het wachtwoord die ik bij de opstartprocedure had opgemaakt wordt niet aanvaard. Nu geraak ik niet meer ingelogd. Iemand enig idee hoe ik dit oplos?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GritX
Nieuwe installatie gedaan via opties. Bizar, maar na de install, die klein half uurtje duurt, krijg ik opnieuw het inlogscherm waar wachtwoord gevraagd wordt.
De normale opstart procedure zoals normaal na een nieuwe, in dit geval Ventura, waar je gebruikersnaam moet invullen en wachtwoord moet creëren, heeft nu dus niet plaatsgevonden.
Wat is het probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:33
GritX schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 17:57:
Nieuwe installatie gedaan via opties. Bizar, maar na de install, die klein half uurtje duurt, krijg ik opnieuw het inlogscherm waar wachtwoord gevraagd wordt.
De normale opstart procedure zoals normaal na een nieuwe, in dit geval Ventura, waar je gebruikersnaam moet invullen en wachtwoord moet creëren, heeft nu dus niet plaatsgevonden.
Wat is het probleem?
Je hebt waarschijnlijk het OS opnieuw geïnstalleerd maar daarbij de gebruikers en alle applicaties bewaard - dat is handig als je OS stuk is maar je je data niet kwijt wil. Ik gooi vaak gewoon de hele schijf leeg via disk utility in het recovery scherm voor ik een herinstallatie doe als ik echt zeker wil weten dat ik vers start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GritX
Ik heb nu geprobeerd de schijf te wissen via disk utility.
Het wissen stopte niet en het enige ik zag was een zwart scherm en de muis cursor.
Na 2 uur wachten de imac uitgeschakeld via de aan/uit knop en opnieuw opgestart door de aan/uit knip te blijven indrukken om dan via options een nieuwe erase uit te voeten.
Helaas, nu zie ik enkel het options symbool met daaronder een ronddraaiende cirkel.
De muiscursor kan niet bewegen.
De imac lijkt volledig te zijn vastgelopen.
Ik begin zo stillaan hopelloos te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:35
Je hebt waarschijnlijk het proces onderbroken door geforceerd de computer uit te zetten. Da's niet zo slim. Ik had hierboven een link gezet met instructies voor het resetten van het wachtwoord. Als je dat had geprobeerd had je waarschijnlijk niets opnieuw hoeven installeren. Of werkte dat niet?

Zet de computer uit door de power button 20 sec vast te houden.
Start de computer terwijl je CMD-OPTION-R vasthoud, kom je dan in recovery mode?
Kijk anders hier even voor de opties: https://support.apple.com/en-us/HT201255

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GritX
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWqx-Is7vVpwANVP1HkBgNthvvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GljnPbaUlMfWtQZYGHDK6Mph.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GritX
Wat ik ook doe, dit is het enige wat er nog op het scherm verschijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GritX
Resetten van het paswoord kon niet omdat het vraagteken naast het wachtwoord veld nooit zichtbaar was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:35
De stappen staan hier: https://support.apple.com/en-gb/HT204904, maar als je hier niet mee verder komt, kijk dan eens onderaan die pagina naar een bootable USB met een installer er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GritX
Ik heb nu een bootable usb gemaakt.
Nu kan ik de Ventura selecteren en bij volgende nederlands selecteren.
Maar dan wordt gevraagd het toetsenbord in te schakelen en daar loopt het opnieuw mis.
Taal Nederlands staat grijs en kan niet geselecteerd worden en kan volgende dus niet aangeklikt worden. De muiscursor lijkt ook vastgelopen en wanneer ik de muis beweeg veranderd de cursor in een gekeurd bolletje wat dan weer verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GritX
Uiteindelijk gelukt. Plots kon via options nieuwe Ventura install uitgevoerd worden.
Ik begrijp er niets meer van.
Bedankt voor de reacties iedereen!
Pagina: 1