Microsoft Surface Pro 8 dock + monitors?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimiDee
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-07 03:47
Ik ben in het bezit van een Microsoft Surface Pro 8 en wil deze verbinden met 2 externe monitors.

Mijn eerste vraag is of het een must is dat ik de "Surface Dock 2" aanschaf? (zie https://www.microsoft.com...ivetab=pivot:overzichttab). Of is de eerste en goedkopere versie ook gewoon compatibel? (bijvoorbeeld https://www.bol.com/be/nl...ce-dock/9300000011437197/)

Mijn gewenste setup ziet er ongeveer als onderstaand uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QL_ytuN30oKDZq5eDAv-ko8erdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQUkBUCijMyl9h0qjvpgs0qb.jpg?f=fotoalbum_large

In dit voorbeeld wordt er gesproken van twee 4K-monitors met 60 Hz. Is 60 Hz van belang als je niet gamet? Ik zou ze gewoon voor alle dagen te werken gebruiken. En waar moet ik verder nog op letten bij het aankopen van externe monitors? Dat deze USB-C compatibel zijn?

Heeft iemand tot slot een goeie tip voor het aankopen van zo'n monitors? Ik heb er nooit eerder aangeschaft en heb geen specifiek budget of voorkeur van merk.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DickvanMaurik
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:19
Vanuit ervaring, geen surface docks gebruiken.
Wij werken er op het kantoor mee (17 surface pro 8 en pro 9 in gebruik op dit moment.
In het begin allemaal met een surface dock uitgeleverd, maar allemaal uiteindelijk problemen met ethernetpoorten die niet werken, usb poorten die raar gaan doen of gewoon een docking dat het helemaal niet meer doet.
Wij gebruiken nu een HP USB-C Dock G2 of G5 en beide werken ze perfect op de surfaces, drivers installeren en ready to go.

Voor je monitoren, 60hz is niet perse belangrijk als je niet gamed. MAAR, hoe hoger de hz, hoe fijner het is voor jezelf (mits je docking hoger aankan natuurlijk).

Voor je monitoren is van belang dat je goed kijkt welke aansluitingen ze hebben. Als je de surface docks gaat gebruiken, let erop welke versie je koopt (1 versie is met usb-c poorten voor monitoren, 1 versie is met mini display port voor je monitoren).
Ook moet je kijken naar wat je wilt qua monitoren (resolutie, paneel, hz, formaat etc.)

Wat zijn je wensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimiDee
Bedankt voor je reactie DickvanMaurik.

Dat is wel bijzonder om te horen. Op Cooblue krijgt de Surface Dock 8,5/10 van 61 reviews (https://www.coolblue.be/n...face-docking-station.html) en op Bestbuy 4,5/5 van 492 reviews (https://www.bestbuy.com/s...uId=6408935&intl=nosplash).

Maar als jullie dat uit eigen ervaring en met meerdere personen ondervonden hebben, geloof ik je uiteraard. Wat is precies het verschil tussen de HP USB-C Dock G2 en de HP USB-C Dock G5?

De Hz is als ik het goed begrijp het aantal beelden per seconde? En dit oogt gewoon beter / werkt vlotter als dit hoger is?

Qua resolutie, paneel, Hz, formaat etc heb ik echt geen idee. Ik heb nooit eerder een externe monitor gekocht en heb dus geen vergelijkingsmateriaal. Mijn huidige bureau is 1,50 meter op 70 centimeter. Er zouden dus zeker twee monitors op moeten passen. Het enige wat ik zo kan bedenken is dat ze in hoogte verstelbaar moeten zijn, uit RSI redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimiDee
Nog iemand anders met ervaringen over de Surface docks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DickvanMaurik
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:19
DimiDee schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:49:
Bedankt voor je reactie DickvanMaurik.

Dat is wel bijzonder om te horen. Op Cooblue krijgt de Surface Dock 8,5/10 van 61 reviews (https://www.coolblue.be/n...face-docking-station.html) en op Bestbuy 4,5/5 van 492 reviews (https://www.bestbuy.com/s...uId=6408935&intl=nosplash).

Maar als jullie dat uit eigen ervaring en met meerdere personen ondervonden hebben, geloof ik je uiteraard. Wat is precies het verschil tussen de HP USB-C Dock G2 en de HP USB-C Dock G5?

De Hz is als ik het goed begrijp het aantal beelden per seconde? En dit oogt gewoon beter / werkt vlotter als dit hoger is?

Qua resolutie, paneel, Hz, formaat etc heb ik echt geen idee. Ik heb nooit eerder een externe monitor gekocht en heb dus geen vergelijkingsmateriaal. Mijn huidige bureau is 1,50 meter op 70 centimeter. Er zouden dus zeker twee monitors op moeten passen. Het enige wat ik zo kan bedenken is dat ze in hoogte verstelbaar moeten zijn, uit RSI redenen.
Het verschil tussen de G2 of G5 is zover ik weet dat de G5 over bijv. displayport 1.4 beschikt en de G2 maar 1.2 heeft, het is puur de connecties die het dock heeft als het goed is

Wat betreft het hz, ja dit is de refreshrate per seconde (dacht ik) 60/75hz is een beetje de normale office monitor spec, daarna ga je naar 100+hz, wat wel fijner is imo, maar geen idee of dat werkt met het docking station.

Wat betreft het aanraden van een monitor, daar zul je je even in moeten verdiepen. Ikzelf heb 3x 24 inch 1080p 144hz IPS monitoren van LG in combinatie met een monitorarm, dit vind ik zelf prettig om mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheHamQuestion
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 29-05-2024
DimiDee schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:58:
Nog iemand anders met ervaringen over de Surface docks?
Gebruiken wij veel bij klanten. Verschil tussen Dock 1 en 2 zijn de aansluiting. 1 heeft Mini Display en 2 Usb-C.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een USB-C dock puur omdat deze breder inzetbaar is voor ook andere devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimiDee
Intussen staat mijn keuze voor de twee externe monitors vast:
2x LG 24QP750

Nu zoek ik natuurlijk een dock die compatibel is. Dit zijn mijn wensen:
• Compatibel met Surface Pro 8 + LG 24QP750 externe monitor
• Dock die minstens twee 4K 60Hz displays gelijktijdig aankan
• Ethernet-kabel rechtstreeks in dock
• Dock die daisy chaining ondersteunt

Ik kom via Tweakers uit op 4 opties:
https://tweakers.net/pric...;1699682;1563820;1874262/

Nog een vijfde optie die ik niet op Tweakers terugvind is deze:
https://plugable.com/products/ud-ultc4k

De goedkoopste optie (Microsoft Surface USB-C Travel Hub) valt echter af omdat die geen twee 4K 60Hz displays aankan? Of kan één externe monitor via HDMI en één via USB-C?

Wat lijkt jullie verder de beste optie en waarom?

Alvast bedankt voor de inzichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimiDee
Niemand die hier kennis van heeft en kan/wil helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yo!bert
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 20:07
Voor maximale flexibiliteit USB C dock. HP heeft goede keuzes bijvoorbeeld deze:
https://h20195.www2.hp.com/v2/getpdf.aspx/4aa8-1295enw.pdf

De G5 heeft minder geavanceerde functies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:22

NSG

Je weet niks!

DimiDee schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 00:44:
Intussen staat mijn keuze voor de twee externe monitors vast:
2x LG 24QP750

Nu zoek ik natuurlijk een dock die compatibel is. Dit zijn mijn wensen:
• Compatibel met Surface Pro 8 + LG 24QP750 externe monitor
• Dock die minstens twee 4K 60Hz displays gelijktijdig aankan
• Ethernet-kabel rechtstreeks in dock
• Dock die daisy chaining ondersteunt

Ik kom via Tweakers uit op 4 opties:
https://tweakers.net/pric...;1699682;1563820;1874262/

Nog een vijfde optie die ik niet op Tweakers terugvind is deze:
https://plugable.com/products/ud-ultc4k

De goedkoopste optie (Microsoft Surface USB-C Travel Hub) valt echter af omdat die geen twee 4K 60Hz displays aankan? Of kan één externe monitor via HDMI en één via USB-C?

Wat lijkt jullie verder de beste optie en waarom?

Alvast bedankt voor de inzichten!
Met deze monitoren is een dock overbodig, Daisy Chain ze aan elkaar en sluit één monitor middels Type-C aan op je Surface Pro 8. Voor ethernet zou je een usb-a naar ethernet adapter achter de monitor waarmee je direct verbonden bent, kunnen inpluggen.

Dit zijn trouwens geen 4K monitoren die je hebt uitgekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimiDee
NSG schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:29:
[...]

Met deze monitoren is een dock overbodig, Daisy Chain ze aan elkaar en sluit één monitor middels Type-C aan op je Surface Pro 8. Voor ethernet zou je een usb-a naar ethernet adapter achter de monitor waarmee je direct verbonden bent, kunnen inpluggen.

Als dit effectief kan, zou ik inderdaad ook zonder dock verder kunnen. Thanks voor deze tip!

En nu je 't zegt zie ik het inderdaad. Dit zijn QHD monitors als ik het goed heb? En dat is twee keer zo goed als full hd, maar wel nog twee keer zo "slecht" als 4K of UHD?

Voor zover ik het begrijp is 4K vooral handig voor wie veel gamet / films kijkt etc, dat is bij mij sowieso quasi niet van toepassing. Het is meer voor alledaags werk en dan lijkt me QHD wel te volstaan, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimiDee
Update: niet meer van toepassing

[ Voor 78% gewijzigd door DimiDee op 26-06-2023 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimiDee
NSG schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:29:
[...]

Helaas wil het daisy chainen maar niet lukken... Ik gebruik hiervoor een DisplayPort kabel en verbind van OUT naar IN. Dan krijg ik echter de melding dat er geen signaal gevonden wordt. Hoe kan het dat de DisplayPort functie het niet doet? Ik heb al zoveel mogelijk opgezocht om dit probleem te verhelpen, maar weet echt niet waar het aan kan liggen. Wat ik tot dusver al gedaan heb:

• Alle drivers geüpdatet

• Getest of het aan de externe monitor zelf ligt, maar dat is niet het geval. Beide externe monitors werken namelijk wél als ik ze koppel via USB-C

• Op aanraden van de LG klantendienst heb ik Dual Controller en OnScreen Control geïnstalleerd. Dit hielp niet. Integendeel, het programma OnScreen Control zegt constant "U kunt OnScreen Control niet gebruiken tijdens AirPlay" en als ik de externe monitor ontkoppel staat er "U kunt OnScreen Control niet gebruiken als er geen monitor gekoppeld is" - lekker handig dus

• De CoolBlue expert vertelt me dat hij quasi niets terugvindt over daisy chaining bij deze externe monitors, terwijl ze het expliciet vernoemen en uitspelen als USP op hun productpagina. In de plaats daarvan word ik doorverwezen naar de BlueBuilt docking station van henzelf

Iemand die me aub kan verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimiDee
Verder nog twee kleine bijkomende vragen:

(1) Weet iemand of je ergens settings kan terugvinden voor een zo goed mogelijke kleurweergave van de externe monitors? (contrast, color temp,...)

(2) Ik zou graag mijn Surface Pro 8 dichtklappen en op beide externe monitors tegelijk werken. Nu las ik dat dit op lange termijn sowieso nefast is door de hoge temperatuur die dan gecreëerd wordt bij de laptop zelf. Is het dan echter mogelijk om de Surface Pro 8 wel gewoon 'open' te laten staan, maar het beeldscherm niet weer te geven op de laptop? Voor zover ik kan terugvinden, kan dit enkel in combinatie met 1 externe monitor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stilleto
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:27
DimiDee schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:44:
[...]

Helaas wil het daisy chainen maar niet lukken... Ik gebruik hiervoor een DisplayPort kabel en verbind van OUT naar IN. Dan krijg ik echter de melding dat er geen signaal gevonden wordt. Hoe kan het dat de DisplayPort functie het niet doet? Ik heb al zoveel mogelijk opgezocht om dit probleem te verhelpen, maar weet echt niet waar het aan kan liggen. Wat ik tot dusver al gedaan heb:

• Alle drivers geüpdatet

• Getest of het aan de externe monitor zelf ligt, maar dat is niet het geval. Beide externe monitors werken namelijk wél als ik ze koppel via USB-C

• Op aanraden van de LG klantendienst heb ik Dual Controller en OnScreen Control geïnstalleerd. Dit hielp niet. Integendeel, het programma OnScreen Control zegt constant "U kunt OnScreen Control niet gebruiken tijdens AirPlay" en als ik de externe monitor ontkoppel staat er "U kunt OnScreen Control niet gebruiken als er geen monitor gekoppeld is" - lekker handig dus

• De CoolBlue expert vertelt me dat hij quasi niets terugvindt over daisy chaining bij deze externe monitors, terwijl ze het expliciet vernoemen en uitspelen als USP op hun productpagina. In de plaats daarvan word ik doorverwezen naar de BlueBuilt docking station van henzelf

Iemand die me aub kan verder helpen?
voor het daisy chainen, heb je dit ingeschakeld op het scherm? volgens de handleiding:
settings (Instellingen) > general (algemeen) > on (aan)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:08
https://manuals.coolblue.nl/a9/lg-24qp750.pdf

Pagina 23: Daisychainen aanzetten
Pagina 22: Displayport versie op DP 1.4 zetten.

Voor wat betreft het uitzetten van het laptopscherm:
Je kunt volgens mij in je display-properties gewoon op je laptopscherm klikken en dan deze uitzetten. Gaat weer aan als er geen monitoren meer aan zitten of als je het zelf weer aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimiDee
Waaw, jullie tips hebben al veel meer opgeleverd dan al die tijd van de klantendienst samen. Na het uitvoeren van voorgaande zaken, lijkt daisy chaining te werken! Dus alvast veel dank hiervoor @stilleto en @White Feather

Echter is er nu een nieuw 'probleem' ontstaan. Ik kies bij beeldscherminstellingen voor de externe monitors twee keer voor "bureaublad uitbreiden naar dit beeldscherm", echter worden de bureaublad pictogrammen enkel weergegeven bij het scherm dat wordt aangevinkt als "Dit beeldscherm instellen als hoofdbeeldscherm." 

Als ik één van de externe monitors instel als hoofdbeeldscherm, zorgt een klik op bv Google Chrome ervoor dat dit venster enkel opent op mijn laptop in plaats van op de externe monitor zelf... Kan dit verholpen worden? Als ik de Surface Pro met twee keer USB-C verbindt, lukt het wél om zoals het hoort te navigeren tussen de laptop en de twee externe monitors.

[ Voor 60% gewijzigd door DimiDee op 27-06-2023 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:08
Echter is er nu een nieuw 'probleem' ontstaan. Ik kies bij beeldscherminstellingen voor de externe monitors twee keer voor "bureaublad uitbreiden naar dit beeldscherm", echter worden de bureaublad pictogrammen enkel weergegeven bij het scherm dat wordt aangevinkt als "Dit beeldscherm instellen als hoofdbeeldscherm."
Windows sorteert ze standaard en dan op het hoofdbeeldscherm.

Als je instelt dat ze niet gesorteerd worden, kun je ze neerzetten waar je wilt. (Ook kun je ze allemaal in 1x naar een ander scherm slepen.)
Als ik één van de externe monitors instel als hoofdbeeldscherm, zorgt een klik op bv Google Chrome ervoor dat dit venster enkel opent op mijn laptop in plaats van op de externe monitor zelf.
Volgens mij houdt Windows gewoon bij op welk scherm een programma draait.

Als je Chrome dus naar een van de externe monitoren sleept en dan sluit, dan slaat Windows dat op. Als je dan Chrome opnieuw open doet, dan zou hij op dezelfde plek terug moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimiDee
Alles werkte zoals ik wilde... tot nu.

De stroom viel hier onverwacht uit en sindsdien krijg ik de twee externe monitors niet meer aan de praat zoals voorheen. Ze werken allebei afzonderlijk nog, maar niet meer beide tegelijkertijd.

Mijn set-up was dat mijn laptop een zwart scherm had en de twee externe schermen een soort van uitgebreid bureaublad met op het eerste scherm een kopie van de laptop en dus alle bureaublad iconen.

Systeemherstel om de instellingen terug 'goed' te zetten bracht helaas geen oplossing.

Wat kan ik verder nog proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimiDee
Niemand? Ik zoek me nog altijd rot, maar anders ga ik een professional moeten inschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:32
Heb je gechecked of de aanpassingen die je in het menu van de (hoofd)monitor hebt gedaan (zoals aangegeven door @stilleto en @White Feather) nog goed staan? En de instellingen in Windows zijn ook nog hetzelfde? Dus 'verbinding vebreken' voor het laptopscherm en 'uitbreiden naar' voor de twee monitoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimiDee
Nielson schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:10:
Heb je gechecked of de aanpassingen die je in het menu van de (hoofd)monitor hebt gedaan (zoals aangegeven door @stilleto en @White Feather) nog goed staan? En de instellingen in Windows zijn ook nog hetzelfde? Dus 'verbinding vebreken' voor het laptopscherm en 'uitbreiden naar' voor de twee monitoren?
De instellingen zijn inderdaad nog steeds hetzelfde, het enige wat echt veranderd is, is dat de laptop geen twee externe beeldschermen meer wil herkennen. Hij herkent óf externe monitor 1 óf externe monitor 2, maar nooit allebei. Zou het kunnen dat één van de twee USB-c poorten van de Surface Pro beschadigd is geraakt door de kortsluiting / stroomuitval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DimiDee
Onderstaande bleek uiteindelijk de oplossing te zijn:

Koppel je USB-C-apparaat los en sluit de Surface af door Start > Aan/ uit > Afsluiten te selecteren. Houd na 10 seconden de aan/uit-knop ongeveer 20 seconden ingedrukt totdat het Windows-logo verschijnt, verdwijnt en vervolgens weer wordt weergegeven. Sluit daarna uw USB-C-apparaat opnieuw aan.
Pagina: 1