Toon posts:

Smart + hotelschakeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:28
Beste Tweakers,

Ivm mijn invaliditeit heb ik sinds kort een automatische deuropener.

Nu wil ik 2 dingen realiseren waarvan deel 1 simpel is. Een deur contact die mij een push bericht stuurt. Dat werkt direct uit de doos.

Deel 2 is een grotere uitdaging.
Ik wil als de deur open gaat de verlichting in de gang aan laten gaan, dat is makkelijk te doen met IFTTT, maar nu voor mij het onbekende. De verlichting heeft een hotelschakeling, een schakelaar naast de voordeur en een schakelaar bij de deur naar de woonkamer.

Ik gebruik verschillende Tuya compatible apparaten. Op de lampen staat altijd stroom om de wifi verbinding in stand te houden.
Dus als ik de lampen in de huidige situatie vervang voor smart lampen werkt de IFTTT oplossing maar zodra er handmatig (uit)geschakeld wordt krijgen de lampen geen stroom meer en gaan de lampen niet meer aan als de deur opnieuw open gaat.

Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen?

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr,

Nossie

Alle reacties

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:32
Je moet een slimme schakelaar tussen de wisselschakelaar en de lamp monteren. Hiervoor heb je wel een niet-geschakelde fasedraad nodig, maar vaak zal deze wel aanwezig zijn in een centraaldoos waar de lamp aan hangt.

Je hebt dan dus:

code:
1
2
3
4
5
6
7
                                   ---------
                                  /         \
fasedraad ---- wisselschakelaar 1             wisselschakelaar 2 ---- slimme schakelaar ---- lamp
          \                       \         /                           /
           \                       ---------                           /
            \                                                         /
             \--------------------------------------------------------

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:28
Oké, dus geen lampen vervangen maar extra schakelaar in de vorm van een smart schakelaar. Ik had daar eigenlijk helemaal niet aan gedacht.
Alleen is dan nu de vraag: Waar plaats ik die slimme schakelaar? Ik heb geen lege schakelaar of wandcontactdoos.

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:31

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Is ook niet zo zeer een schakelaar maar een module achter de schakelaar. Bij de (eerste) lamp is meestal een makkelijke plaats voor zo'n module. Anders achter de laatste schakelaar maar daar heb je niet altijd N en L.

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:24
Wat had een soortgelijk probleem ...

Oplossing was bij de lamp een shelly 1 plaatsen waarbij de zwarte draad in de centraal doos op de SW zit. (deze draad is gekoppeld met de hotel schakeling).
De shelly staat in detached mode, waarbij je dus niet het relais schakelt maar een signaal afgeeft als er wordt geschakeld op SW

Ik zelf pik dit signaal op via home assistent en schakel dan de HUE lamp (maar dat zou elke "slimme" lamp kunnen zijn). Ik lees dat shelly ook werkt met IFTTT

De shelly zit dus bij de lamp ..

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:31

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Jacko01 Als hij de lampen niet door smart lampen vervangt hoeft de Shelly ook niet in detached mode :+

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:24
@septillion : hmmm ... je hebt helemaal gelijk, is idd nog simpeler.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee