Spanningsloos maken groepenkast m.b.v. schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdegier
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik wil zelf mijn groepenkast vervangen. Mijn huidige oude meterkast is te zien op onderstaande foto. Het probleem is dat mijn groepenkast spanningsloos moet worden. Nu is mijn gedachte, dat ik een schakelaar in de aansluitkast (verzegelde kast onder de meter) wil. Weet iemand of er electriciens zijn die dit kunnen en willen maken? Tot nu toe krijg ik ontwijkende antwoorden of antwoorden dat ze ook de groepenkast willen vervangen, maar niemand lijkt de dienst te bieden om zo'n schakelaar te maken.
Op foto's zie ik dat er toch echt meterkasten zijn waar zo'n schakelaar bestaat onder de meter. Moet ik dit plan om zelf mijn meterkast te vervangen (waar ik geen moeite mee heb) maar opgeven en accepteren dat ik dit door een electricien moet laten doen?

Iemand ervaring / tips?

...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUwwZfHpWlfBhWt5uKy3KO6NGA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DAvneBak2OYMjKGorNd8UWex.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:12
Een hoofdschakelaar plaats je na je meter.

Bij die meterkast die je gezien hebt is het geen hoofdschaelaar maar de automaat van je binnenkomende spanning.
Jij hebt zo te zien nog een oude variant met een hoofdzekering die als ie kapot is vervangen moet worden door de netbeheerder.

Het is mij niet bekend dat ze dat stuk zomaar vernieuwen naar een breaker. Zal met hoge uitzondering zijn als ze dat doen. Maar misschien dat iemand anders daar meer over weet.

[ Voor 83% gewijzigd door Frappuccino op 14-03-2023 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
Die "schakelaar" onder de meter zijn de moderne variant van hoofdzekeringen.

In die verzegelde kast zitten 3 smeltpatronen. Daar mag je niet aan zitten (vandaar de verzegeling). Tegenwoordig gebruiken "we" daarvoor automaten, net als in de groepenkast zelf. Hoewel de contacten nog steeds in een verzegelde kast zitten is er geen bezwaar om het aanraakveilige mechaniek beschikbaar te maken. Dus dat is ook gebeurd.

Voor zover ik weet kan/mag een "normale" installateur dit niet. De netbeheerder moet dit doen.

Dan gaat de bestaand elkaar weg en komt er een nieuwe met automaten. Kost je een paar honderd euro dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
In wdie zwarte kast zitten de hoofdzekeringen en dat zijn nog de oldskool stoppen. Je kan je netbeheerder vragen die te vervangen. Dus van smelt naar automaat. Dan kun je zelf de kast stroomloos maken.

Kost bij Liander ff 561 euro trouwens 😬

[ Voor 10% gewijzigd door Oogje op 14-03-2023 23:34 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:34
basdegier schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 23:24:
Tot nu toe krijg ik ontwijkende antwoorden of antwoorden dat ze ook de groepenkast willen vervangen, maar niemand lijkt de dienst te bieden om zo'n schakelaar te maken.
Dit is installatie van de netbeheerder, alleen de netbeheerder mag daar aan werken. Dat moet iedere elektricien je ook kunnen vertellen.

Dat is zoals al gezegd een dure grap.

Een elektricien met zegelrecht kan wel de groepenkast voor je vervangen, deze mag namelijk de verzegeling verbreken en de zekering verwijderen (en na het vervangen van de kast weer omgekeerd natuurlijk). Dat kun je ongetwijfeld veel goedkoper voor elkaar krijgen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:17
Als je niet weet hoe dit werkt, is het dan wel slim om je groepenkast zelf te vervangen? Een groepenkast komt heel wat nauwer dan een stopcontact bijplaatsen en als er iets fout zit kan dat zorgen voor brand, of een installatie waarbij er apparaten spontaan kapot kunnen gaan. Dus tenzij je vaker dit soort dingen gedaan hebt zou ik het niet aanraden.

Voor de rest wordt hierboven al gezegd wat de opties zijn als je de boel spanningsloos wilt krijgen. Wil je hem echt zelf aan/uit kunnen zetten zal dat via de netbeheerder moeten.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
Zegel opnieuw laten plaatsen door Liander na onrechtmatige verbreking is 66,79 incl BTW.

Dus als je het zelf doet:
- kastje open
- hoofdzekering eruit
- kastje dicht
- meterkast vervangen
- kastje open
- hoofdzekering erin
- kastje dicht
- liander bellen voor nieuw zegel

Ik wil op korte termijn de meterkast ook aanpakken, voor dat geld ga ik mijn leven niet wagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:32
_JGC_ schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 01:19:
Zegel opnieuw laten plaatsen door Liander na onrechtmatige verbreking is 66,79 incl BTW.

- kastje open
- hoofdzekering eruit
- kastje dicht
- meterkast vervangen
- kastje open
- hoofdzekering erin
- kastje dicht

Ik wil op korte termijn de meterkast ook aanpakken, voor dat geld ga ik mijn leven niet wagen.
Draai je die hoofdzekering er wel uit met geïsoleerde handschoenen dan? Want als je je leven niet wil wagen moet je dat wel doen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ppassie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 12:38
Ik heb zelf mijn groepenkast vervangen (electronica achtergrond) Bij mij was het een 1 fase aansluiting. Ik heb de fase en nul vanaf de meter onder spanning los gehaald en met een lasdop afgeschermd. Toen de groepenkast vervangen (inclusief hoofdschakelaar) en de boel onder spanning weer aangesloten. Doe dit alleen als je heel goed weet waar je mee bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:35

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

- kastje open
- hoofdzekering eruit
- kastje dicht
- meterkast vervangen
- kastje open
- hoofdzekering erin
- kastje dicht

Naast dat dan de enige zekering waar je mee werkt, die van de straatkast is.

Op de website staat: "+ constatering fraude"
Dus het kan daarna ook nog een staartje krijgen..

____

"Vervanging zekering hoofdbeveiliging t/m 3 x 80A € 94,84"

Als je nu eens een paar elektrische heaters verzamelt en die volop aanzet op verschillende groepen.

Wellicht smelt je hoofdzekering dan, is je meterkast spanningsvrij zonder de zegel te verbreken.

Dan kun je mooi een eigen hoofdschakelaar in je meterkast zetten en Liander bellen voor het vervangen van de hoofdzekering.
Als je geluk hebt, zetten ze er meteen automaten in.

Of je betaald gewoon die €560,- als je graag automaten hebt.

[ Voor 28% gewijzigd door Accretion op 15-03-2023 08:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Ze noemen het niet voor niets "onrechtmatig" natuurlijk, dit is niet de bedoelde manier. ;)
Het is de vraag of dit voor een leek wel zoveel veiliger is dan domweg onder spanning de kast vervangen, de hoofdzekeringenkast is zonder deksel alles behalve aanraakveilig. Om nog maar niet te spreken over wat er gebeurt als je het zou presteren om kortsluiting te veroorzaken onder de hoofdzekeringen, dan mag je hopen dat de handschoenen die al werden genoemd naast isolerend ook vlamboogbestendig zijn en met wat pech had je ook gewenst dat je een gelaatscherm gebruikt had...

Het is natuurlijk niet alsof onrechtmatig de zegels verbreken of je leven wagen de enige opties zijn, je kunt het ook oplossen met een installateur met zegelrecht. Als je een lokale partij zoekt en afspreekt dat deze alleen de hoofdschakelaar aansluit en je zelf de rest doet, hoeft dat ook niet veel duurder te zijn. Als je zo'n installateur persoonlijk kent is het helemaal mooi. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-05 12:48

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Dit soort dingen wordt vaak onder spanning gedaan als elektriciens geen zegeltang bij hebben. Dat kan wel met goed geisoleerde tangen + PBM en voorzichtig 1 voor 1 werken.
Maar niet aan te raden als je niet gewend bent om met draden te rommelen. Foutjes kunnen je duur komen te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
AtomicShockwave schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:05:
Dit soort dingen wordt vaak onder spanning gedaan als elektriciens geen zegeltang bij hebben.
Slecht excuus tegenwoordig, want voor de rotoseal zegels die tegenwoordig worden gebruikt heb je geen gereedschap nodig. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3eIh5miFOpgtrsJODLPUGJO-NnY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tjkRvdfGmN87Ij0jYAxHM7fO.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-05 13:23
Gewoon voorzichtig zegel doorknippen en bewaren.
Hoofdzekeringen eruit draaien, kast vervangen.
Zekeringen er weer in.
Voorzichtig zegel er weer doorheen halen en aan elkaar draaien, eventueel druppeltje tin erop.

Netbeheerders komen niet elke zondag kijken of je zegels erop zitten.
Als ze ooit na een jaar of 10 komen én ze zeggen er iets van (wat ze nooit doen), zeg je er gewoon geen verstand van te hebben en dat dit al zo zit sinds dat je er woont.

Mooi die 70,- besparen en lekker met je vrouw van gaan uit eten.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
Serpz0r schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:14:
Gewoon voorzichtig zegel doorknippen en bewaren.
Hoofdzekeringen eruit draaien, kast vervangen.
Zekeringen er weer in.
Voorzichtig zegel er weer doorheen halen en aan elkaar draaien, eventueel druppeltje tin erop.

Netbeheerders komen niet elke zondag kijken of je zegels erop zitten.
Als ze ooit na een jaar of 10 komen én ze zeggen er iets van (wat ze nooit doen), zeg je er gewoon geen verstand van te hebben en dat dit al zo zit sinds dat je er woont.

Mooi die 70,- besparen en lekker met je vrouw van gaan uit eten.
Met de kans dat je er een +fraude bij krijgt.

Ik heb net 4 jaar een slimme meter, die zegels die erop zitten zijn recent aangebracht door de netbeheerder. Als je daaraan gaat rommelen valt dat wel op. Daarnaast zijn het van die kunststof zegels zoals hierboven vermeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:32
Xander schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 07:48:
[...]

Ze noemen het niet voor niets "onrechtmatig" natuurlijk, dit is niet de bedoelde manier. ;)

[...]

Het is de vraag of dit voor een leek wel zoveel veiliger is dan domweg onder spanning de kast vervangen, de hoofdzekeringenkast is zonder deksel alles behalve aanraakveilig. Om nog maar niet te spreken over wat er gebeurt als je het zou presteren om kortsluiting te veroorzaken onder de hoofdzekeringen, dan mag je hopen dat de handschoenen die al werden genoemd naast isolerend ook vlamboogbestendig zijn en met wat pech had je ook gewenst dat je een gelaatscherm gebruikt had...

Het is natuurlijk niet alsof onrechtmatig de zegels verbreken of je leven wagen de enige opties zijn, je kunt het ook oplossen met een installateur met zegelrecht. Als je een lokale partij zoekt en afspreekt dat deze alleen de hoofdschakelaar aansluit en je zelf de rest doet, hoeft dat ook niet veel duurder te zijn. Als je zo'n installateur persoonlijk kent is het helemaal mooi. ;)
Hier ben ik het absoluut mee eens. Er word altijd gedaan alsof de hoofdzekering er uit draaien zoveel veiliger is. Maar als het daar beneden mis gaat gaat t echt mis... Denk ook dat 90 procent dan zonder handschoenen de zekering er uit draait.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:23
Enigste antwoord is, alles wat voor de meter aangepast dient te worden is eigendom van de netbeheerder, die mag dan ook alleen wijzigingen aanbrengen. Een fatsoenlijke elektricien, die haalt daar alleen de spanning er vanaf met de juiste PBM's, zodat het veilig werken is in de meterkast.
Het excuus wat hier wordt gebruikt met betrekking tot een elektricien die zijn zegeltang niet bij zich heeft, wat overigens niet eens meer eens nodig is (zie post Xander), heeft gewoon geen tang, want die staan op de persoon geregistreerd. In dit geval dient je elektricien gewoon zegelrecht te hebben en die plaatst en registreert dan ook gewoon weer nieuwe zegels.
Ik zou het gewoon helemaal uitbesteden bij een elektricien, meeste geld is toch de kast zelf met de componenten, die max 8 uurtjes werk maakt ook niet het verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jappas
  • Laatst online: 22:21
daniel14 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:18:
Ik zou het gewoon helemaal uitbesteden bij een elektricien, meeste geld is toch de kast zelf met de componenten, die max 8 uurtjes werk maakt ook niet het verschil.
Daar ben ik het dan niet helemaal mee eens. Als ik een standaardkast van ABB (SN lijn) neem kom ik voor een uitgebreide 1-fase kast met PV voorbereiding op €330. Met een goedkope elektriciën met zegelrecht á laten we zeggen €60/uur komt een ochtendje werk al snel op €250-300 euro. Dat is al snel de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:23
jappas schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:01:
[...]

Daar ben ik het dan niet helemaal mee eens. Als ik een standaardkast van ABB (SN lijn) neem kom ik voor een uitgebreide 1-fase kast met PV voorbereiding op €330. Met een goedkope elektriciën met zegelrecht á laten we zeggen €60/uur komt een ochtendje werk al snel op €250-300 euro. Dat is al snel de helft.
Dat is dan wel een redelijk kleine configuratie en een hoog uurtarief, dan is het in verhouding wel behoorlijk, elektricien die ik afgelopen jaar heb gehad zat op 45€/uur incl. zegelrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jappas
  • Laatst online: 22:21
daniel14 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:46:
[...]

Dat is dan wel een redelijk kleine configuratie en een hoog uurtarief, dan is het in verhouding wel behoorlijk, elektricien die ik afgelopen jaar heb gehad zat op 45€/uur incl. zegelrecht.
Valt mee denk ik? 12 groepen + PV alamat. Aan de foto in TS te zien is het een 1-fase meter, verwacht dat dit al flink meer is dan er nu hangt.

Ik heb tijdje terug €300 voor een ochtend + wat materiaal betaald. Eens dat op die grotere kast met Alamats: 14 + enkele 3 fasen de verhouding inderdaad iets anders was. Dan was arbeid nog maar een derde deel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-05 18:56

Managelorian

“This is the workflow.”

Er zijn best manieren om het risico voor het vervangen van een groepenkast onder spanning te doen, maar TO heeft duidelijk niet de kennis of de gereedschappen om dit te doen.

Het beste advies wat ik kan geven: laat dit door een elektriciën met zegelrecht doen. En nee, een elektricien mag geen installatieautomaten plaatsen voor de meter.
Pagina: 1