Toon posts:

Zonnepanelen bijplaatsen. Hoe aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• frozensun744
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-03 22:49
Hallo Mede-Tweakers!

Momenteel liggen op onze schuur zonnepanelen op ZW ligging die door de vorige eigenaar zelf zijn gelegd. Het gaat om 'oude' zonnepanelen (ik vermoed ong. 10 jaar oud) van 158x81cm, wanneer ik dit formaat opzoek zouden de zonnepanelen 190-205 wp per stuk moeten zijn. Van deze panelen liggen er 26 op het dak, in twee strings van 13.
Op het dak van de schuur is nog plek voor 12 nieuwe 415wp panelen. Graag zou ik dan ook de schuur aan deze zijde volledig vol leggen, waarbij de huidige panelen blijven liggen en de nieuwe erbij komen.
Vanuit de meterkast in ons huis loopt een kabel direct naar de omvormer in de schuur. Dit is een 4x4mm² kabel.

Nu mijn vraag: hoe kan ik het beste deze installatie aansluiten?
Ik dacht zelf aan een nieuwe omvormer waar zowel de oude als de nieuwe panelen op aangesloten worden. Dan moet wel van de oude panelen één string worden gemaakt.
Is dit een goede manier? Of hebben jullie andere ideeën?

Verder vraag ik me nog af of de kabel die er ligt voldoet voor de nieuwe situatie. Kan iemand hier wat over vertellen?

Ik hoor graag van jullie! Alvast bedankt! :)

[Voor 3% gewijzigd door frozensun744 op 14-03-2023 23:02]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Is de huidige omvormer een 1 of 3 fase omvormer?

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:26
Op 1 string 26 panelen kom je misschien boven de max bij opstarten van de meeste omvormers. Kan je ergens achter een paneel de sticker aflezen zodat je exact weet wat voor paneel het is.

Wellicht zou je er een paar weg kunnen halen en dan iets meer nieuwe plaatsen?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:38
26 komt zelfs met moderne ultra lage spanning panelen boven de limiet van de meeste 3 fase omvormers.

Maar polystring 2x 13 parallel zal op een aantal omvormers kunnen.

@frozensun744 je zal absoluut uit moeten zoeken welke panelen er liggen.

En wil je dergelijk advies dan zal je net als iedereen de advies template even in moeten vullen Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

[Voor 9% gewijzigd door Ronald op 15-03-2023 05:08]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• frozensun744
Dank voor de reacties! Ik ga er even vanuit dat ik een 3 fase omvormer heb. (het type is EHE-N4K6TL, specs op deze site)

Ik kan wel een paneel even loshalen en kijken wat er op de achterkant staat. Kan ik dit 'gewoon' voorzichtig overdag doen wanneer de panelen werkzaam zijn? Of even de omvormer uitzetten?

• Ronald
Kabels loshalen in bedrijf is vlamboog spektakel… dus beter van niet ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• frozensun744
Het is inmiddels gelukt, met een beetje omhoog tillen en mijn telefoon eronder schuiven.
Deze panelen liggen er:

• Ronald
Klopt model omvormer dan wel?
13x45 zit vrij veel boven wat de omvormer zou mogen hebben?

• frozensun744
Model omvormer klopt wel, zie ook de foto van de sticker op de omvormer. Misschien geldt de 37,94V in dit geval van de panelen?

• IplugNplay
frozensun744 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:31:
Model omvormer klopt wel, zie ook de foto van de sticker op de omvormer. Misschien geldt de 37,94V in dit geval van de panelen?
[Afbeelding]
37,94 is op max vermogen.
Je begint met 45.

Ik denk dat je 2 omvormers nodig hebt of zoals ik eerder aangaf een aantal oude panelen weghalen
(22 max laten zitten) en dan meer nieuwe.

• IplugNplay
[Afbeelding]
VMAX 520v??

• IplugNplay
[Afbeelding]
VMAX 520v is inderdaad te laag, en mpp range tot 420v

• Ronald
@frozensun744 laten weet het zo zeggen: volgens de datasheet had je omvormer dood moeten zijn…
Of hij kan er tegen maar is intern onvoldoende geïsoleerd voor meer dan 520V..

Wie zal het zeggen… als dat door een installateur zo gedaan is vind ik dat een zeer raar figuur…

• Ronald
Dus de knappe oplossing:

Nieuwe 3 fase omvormer. Deze heeft veel hogere limiet op ingaande spanning. Op 1 mppt sluit je beide strings van 13 aan. Vaak zitten er 2 sets stekkers op minimaal 1 van de mppt, anders y-connector.

De 12 nieuwe gaan dan probleemloos op de andere mppt.

Vermogen even bepalen met sunny design.

Zie net dat de bestaande panelen door de vorige eigenaar zijn gelegd… dus hij heeft een vrij basale fout gemaakt. Is het systeem zonder inductie lus gelegd?

De oude panelen lijken rebranded op deze https://cdn.enfsolar.com/...talline/502b63a1b7363.pdf
Ze doen 25% minder per m2 dan nieuw spul.

Ik zou ook even in sunny doorrekenen welke omvormer het beste is als je de oude zou vervangen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:41
Check even of ze niet 2x6 en 2x7 parallel gelegd hebben en dat er op dak 2 setjes Y stekkers liggen? Zoals @Ronald als zegt, bij 13 pakketten had de omvormer waarschijnlijk zijn eerste winter niet gehaald.
Of er zijn 2 panelen niet aangesloten, dat kan ook.......
Meten is weten, gokken geeft brokken

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• frozensun744
Bedankt voor de reacties. Ik heb vandaag even onder een paar panelen gekeken en het lijkt erop dat @Lardman gelijk heeft. Ik zie 1 string van 6 panelen die op een Y-connector zit samen met een andere string, vanuit de Y gaat een kabel naar de omvormer. Ik heb niet alle panelen kunnen loshalen maar vermoedelijk zit op dezelfde Y-connector een andere string van 6 panelen. Dus 2x6 en 2x7 parallel aangesloten met Y-stekkers is wat er nu ligt.
Als ik verder de kabels zo bekijk dan is het systeem inderdaad zonder inductielus gelegd, dus dat is dan wel goed.

Nog even ter info. De huidige panelen liggen op een 'afhang' wat aan de schuur vast zit. Het normale dak van de schuur is een dak van 45 graden en daar ligt nu niks, op de afhang liggen de huidige panelen. Het dak van de afhang heeft een minder steile hellingshoek van zo'n 15 graden.
Dus een paar oude panelen eraf en daar nieuwe panelen erop, lijkt me in combinatie met nieuwe op het steilere deel niet zo ideaal vanwege de andere hellingshoek?

Met deze kennis, wat raden jullie aan om te doen? Ik ga sowieso ook even met Sunny design aan de slag.

• Ronald
@frozensun744 afhankelijk budget. Zolang er leeg dak is heeft het weinig zin de oude op te offeren.

Ze doen minder per m², ze doen alles behalve niks.
Upgraden is afhankelijk van jouw portemonnee/business case.

Ofwel eerst dak vol maken met nieuw spul, daarna overwegen wat te doen met de oude.

• frozensun744
Dat was ik inderdaad ook van plan. Eerst alles op het dak wat leeg is opvullen met nieuwe panelen en de oude voorlopig even laten liggen, de oude vervangen kan altijd nog.
Mijn vraag ik eigenlijk vooral, hoe kan ik dit allemaal goed aansluiten? En voldoet mijn kabel die loopt vanuit de meterkast in huis naar de schuur (4x 4mm²)

• Ronald
In principe is dat voldoende.

Hoe je de 12 wil aansluiten is afhankelijk van je eigen wensen. Wil je de huidige omvormer laten hangen? Dat heeft weer invloed op wat je kan... Want 4kW op 1 fase laat niet veel ruimte op die fase.

• frozensun744
Ik ben niet erg gehecht aan de huidige omvormer, die mag van mij vervangen worden voor één goede voor zowel de oude als nieuwe panelen.
Wat is nu eigenlijk het voor/nadeel van hoe de huidige panelen zijn aangesloten? Ik snap niet zo goed wat de huidige opstelling doet. Dus een serie geschakelde panelen die parallel aan de omvormer zitten, is dat goed of niet goed?
Zou ik voor een nieuwe situatie met nieuwe omvormer de huidige panelen het best op dezelfde manier laten zitten?

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:42
Misschien een idee om de oude te verplaatsen naar het steilere deel, het absolute verlies door minder optimale plaatsing is dan minder. Kun je op het 15 graden dak de nieuwe panelen leggen.

• Ronald
@mrottjers is het de moeite waard ;)?

@frozensun744 de bestaande panelen zijn dus "polystring" op de omvormer aangesloten, de juiste manier in dit geval.
Het nadeel is dat je 2 strings als 1 aanstuurt, dus ook wat betreft schaduw management... Iets meer comprises.

Verder blijf ik bij Ronald in "Zonnepanelen bijplaatsen. Hoe aansluiten?"
Enige verschil is dat je dus 2 strings van 13 moet zien te maken.

Omvormer vermogen bepalen met sunny design, en dan is het een kleine stap om de suggestie van @mrottjers te testen

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee